PDA

View Full Version : Gitaar uit amerika kopen, kosten?



briangitaar
7 september 2011, 22:46
Hallo,

Ik ben van plan een Republic Duolian Resonator te kopen. Alleen zit het bedrijf in Amerika en zijn de Republic resonators bijna niet verkrijgbaar in Nederland of andere Europese landen. Heeft iemand ervaring met het kopen van producten uit amerika? Hoeveel kosten komen erbij, daarmee bedoel ik de importkosten etc? De gitaar kost $629 en de verzendkosten zijn $118. Zal ik door de importkosten etc. nog veel meer kwijt zijn? Hoe kan ik dit uitrekenen?
Bedankt.

-Martijn-
7 september 2011, 23:49
Komt in totaal rond de 650 euro uit.

briangitaar
8 september 2011, 00:49
Bedankt Martijn!
Die prijs had ik inderdaad al in gedachten. Hoe heb je dit precies berekend?

Eygen
8 september 2011, 06:43
$629 + $118 is omgerekend 630 euro. Importkosten kunnen oplopen tot 40% van die kosten, dus ga niet uit van 650.

Hotpepper01
8 september 2011, 07:52
Kijk even bij de douane site, zie
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen.html Dan kun je precies uitrekenen hoeveel er bij komt. De dollarkoers is natuurlijk ook een onzekere factor. Ook kunnen er kosten verbonden zijn aan het geldverkeer. Een enkele keer heb ik meegemaakt dat de Nederlandse koerier een bedrag vroeg voor de douane afhandeling...

Hou er ook rekening mee dat het lang kan duren voordat de gitaar wordt afgeleverd. En met lang bedoel ik maanden. Soms gaat het waanzinnig snel (3 weken van deur tot deur) en soms 5 a 6 maanden. Verzeker je kostbare gitaar en zorg voor een wijze van verzenden die traceable is. Ik doe dat standaard boven de 100-200 USD vanuit de USA.

Is de gitaar nergens in de EU te koop ? Duitsland of Engeland. Dat zou invoerrechten schelen en de onzekerheid over de levertijd reduceren. Ik zou nog eens even goed googlen.

terrasbeest
8 september 2011, 12:09
Maanden ? In Zimbabwe misschien ,als je de president niet kent.

Met een koerrierdienst heb je ze op een dag of DRIE. Die dingen heten niet voor niks ' Express'. USPS ( de post ) zou ik vermijden,is goedkoop, maar buitenlands netwerk is niet overal schitterend.

Opgelet : bestel niks voor je exact weet wat het transport moet kosten.

Hotpepper01
8 september 2011, 13:10
Ja, maanden. Ik heb ook wel eens een paar honderd neergelegd voor een gegarandeerde 24 uurs levering deur tot deur voor een dure, echte vintage Gibson en die werkte feilloos en inderdaad binnen 24 uur. De meeste zendingen gaan prima en 3 tot 4 weken vanuit de USA is normaal. Dan staat er een Nederlandse koeriersdienst voor de deur met een groot pak en een rekening van de BTW enz. Maar de andere kant heb ik ook wel eens meegemaakt, dat het maanden duurde. Afzendende koeriersdienst roept dat het USA verlaten heeft en daar houdt het dan op. Vermoedelijk ligt zo'n zending dan in een donker hoekje in een douaneloods. Die hebben geen leververplichting binnen x dagen. Die hebben namelijk alle tijd, en wel zoveel tijd als ze denken nodig te hebben en nee, ze komen niet uit Zimbabwe. De meeste niet, althans :cooler:

zjanke
8 september 2011, 13:32
En als je je eigen link volgt zie je dat er niks in een hoekje van een douaneloods blijft liggen :cheerup:Als het maanden blijft liggen zit de fout over het algemeen bij de afzender en niet bij de transporteur. Een transporteur heeft er namelijk absoluut geen belang bij om zendingen op te slaan, dit kost gewoon geld en levert een hoop gezeik op met klanten die hun pakketje gisteren al afgeleverd wilden hebben.


Of je checkt het topic wat Terrasbeest en ik ooit hebben geschreven (heel klein stukje omhoog) en daar vind je veel meer informatie :soinnocent:

Hotpepper01
8 september 2011, 13:48
En als je je eigen link volgt zie je dat er niks in een hoekje van een douaneloods blijft liggen :cheerup:Als het maanden blijft liggen zit de fout over het algemeen bij de afzender en niet bij de transporteur. Een transporteur heeft er namelijk absoluut geen belang bij om zendingen op te slaan, dit kost gewoon geld en levert een hoop gezeik op met klanten die hun pakketje gisteren al afgeleverd wilden hebben.


Of je checkt het topic wat Terrasbeest en ik ooit hebben geschreven (heel klein stukje omhoog) en daar vind je veel meer informatie :soinnocent:

Zoals ik al zei gaat het in de meeste gevallen gewoon goed en snel. Een enkele keer niet. En die keer die ik heb meegemaakt lag het niet aan de afzender en ook niet aan de US transporteur. Track & trace systeem van de afzender gaf aan dat het in Nederland was...en daar wordt je als het lang duurt knap zenuwachtig van, hoor.

zjanke
8 september 2011, 13:58
Zoals ik al zei gaat het in de meeste gevallen gewoon goed en snel. Een enkele keer niet. En die keer die ik heb meegemaakt lag het niet aan de afzender en ook niet aan de US transporteur. Track & trace systeem van de afzender gaf aan dat het in Nederland was...en daar wordt je als het lang duurt knap zenuwachtig van, hoor.

Als het in Nederland ligt en er gebeurt vervolgens niks (en track & Trace geeft aan dat het bij de douane ligt) dan heeft de afzender zijn papierwerk meestal niet goed voor elkaar. *Dus* ligt het dan wel degelijk aan de afzender.....

Als je de moeite neemt om even het eerder genoemde topic te lezen dan zie je dat Terrasbeest en ik niet zomaar wat roepen, wij hebben een klein beetje ervaring in deze materie... ;)

-Martijn-
8 september 2011, 14:30
Volgens mij zit er nog wel wat verschil tussen de koeriersbedrijven.
Ik neem meestal DHL, tot nu toe altijd binnen drie dagen m'n spullen gehad.
Track en trace daarvan is ook erg gedetailleerd, maar misschien is dat bij andere bedrijven ook wel zo.

Hotpepper01
8 september 2011, 14:57
Als het in Nederland ligt en er gebeurt vervolgens niks (en track & Trace geeft aan dat het bij de douane ligt) dan heeft de afzender zijn papierwerk meestal niet goed voor elkaar. *Dus* ligt het dan wel degelijk aan de afzender.....

Als je de moeite neemt om even het eerder genoemde topic te lezen dan zie je dat Terrasbeest en ik niet zomaar wat roepen, wij hebben een klein beetje ervaring in deze materie... ;)

Blij dat in het onverhoopte geval dat de OP te lang op zijn resonater gitaar wacht, jullie in de kristallen bol kunnen kijken en concluderen dat zeker te weten het aan de afzender ligt en weten hoe het dan verder moet.

Ike57
8 september 2011, 15:27
Er zit een dealer van Republic in Gent (België) - http://www.abacusmusic.be/products.html

Misschien kun je daar terecht?

zjanke
8 september 2011, 15:30
Blij dat in het onverhoopte geval dat de OP te lang op zijn resonater gitaar wacht, jullie in de kristallen bol kunnen kijken en concluderen dat zeker te weten het aan de afzender ligt en weten hoe het dan verder moet.

Daarvoor hoeft niemand in een kristallen bol te kijken, we kunnen alleen maar vooraf uitleggen hoe je het moet doen en dan kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat je handel binnen een week hier ligt.
Als je net zo eigenwijs bent als jij lijkt te zijn (lijkt he :cheerup:) en op basis van één eigen ervaring weet hoe de internationale transportwereld met de bijbehorende douaneafhandeling keer op keer de fout in gaat dan moet je het lekker doen zoals jij het wil.
Als ik in de praktijk bij 2000 afhandelingen per dag zie dat de fout 99 van de 100 keer bij de afzender ligt zul je van goede huize moeten komen om mij van het tegendeel te overtuigen...


Er zit een dealer van Republic in Gent (België) - http://www.abacusmusic.be/products.html

Misschien kun je daar terecht?
Dit is misschioen wel de post waar de TS het meest mee geholpen is...

terrasbeest
8 september 2011, 15:40
Ja, maanden. Ik heb ook wel eens een paar honderd neergelegd voor een gegarandeerde 24 uurs levering deur tot deur voor een dure, echte vintage Gibson en die werkte feilloos en inderdaad binnen 24 uur. De meeste zendingen gaan prima en 3 tot 4 weken vanuit de USA is normaal. Dan staat er een Nederlandse koeriersdienst voor de deur met een groot pak en een rekening van de BTW enz. Maar de andere kant heb ik ook wel eens meegemaakt, dat het maanden duurde. Afzendende koeriersdienst roept dat het USA verlaten heeft en daar houdt het dan op. Vermoedelijk ligt zo'n zending dan in een donker hoekje in een douaneloods. Die hebben geen leververplichting binnen x dagen. Die hebben namelijk alle tijd, en wel zoveel tijd als ze denken nodig te hebben en nee, ze komen niet uit Zimbabwe. De meeste niet, althans :cooler:

Helemaal NIET NORMAAL.Dat is een termijn voor zaken die met een schip komen.Een traag schip dan.

Een 'ongeluk' is altijd mogelijk, maar dan mag je het niet veralgemenen.
Zowel Zjanke als ik kennen die bizz als profs,en ik kan je zeggen dat ik zoiets nog niet heb meegemaakt behalve als er ergens iets héél erg verkeerd gaat, en dat wordt meestal heel snel weer rechtgezet.

Wat betreft dat verlengde verblijf in een douaneloods : die hebben idd geen leververplichting, zij hebben er evenmin iets mee te maken als een koerrierdienst jouw gitaar niet aanbiedt bij hun. Simple as that.

Het ligt aan jou om je zaakjes op te volgen, en het koerrierbedrijf een schop onder hun kont te geven.

Hotpepper01
8 september 2011, 16:48
Er zit een dealer van Republic in Gent (België) - http://www.abacusmusic.be/products.html

Misschien kun je daar terecht?

+1 Gelukkig, dat scheelt een hoop gezeur.