PDA

View Full Version : Welke western speelt als een spaanse ??



iesiediesie74
7 september 2011, 21:45
Zoals de titel al zegt.
Ik vind de manier waarop mijn spaanse speelt fijn, ik heb een budget fender western gitaar en deze speelt niet fijn
Is er iets aan te doen om dit maar als een spaanse te laten spelen?
Of zijn er bepaalde western gitaren die hierom bekend zijn ?

beruk
7 september 2011, 21:51
In het kort:Geeneen.
Wat speelt er niet fijn aan de western? De snaren? Het tokkelen?

iesiediesie74
7 september 2011, 22:10
Beide, het tokkelen is niet echt plezierig en dat komt waarschijnlijk door de snaren.
Ik durf met de onderste snaren geen slide te doen omdat ik bang ben dan 2 vingerkootjes te moeten missen

beruk
7 september 2011, 23:05
Dat zal meevallen...:seriousf: Probeer eens een setje 0.11Martin Folk strings (http://www.martinguitar.com/strings/choosing.php?typ=Martin%20Folk)? Wie weet?
Het zou kunnen dat het volume minder word vanwege de lichtere snaren.
Hoe breed is de hals?
De breedste folk staalsnaren hebben (spiek ik even uit de thomann catalogus) 46 mm brede, dat komt redelijk dicht bij die van klassieke gitaren. Gewone western gitaren zijn smaller.

LaurentB
7 september 2011, 23:14
Hoe groot is de afstand tussen de 12e fret en de onderkant van de lage E-snaar? Misschien staan je snaren te hoog, maakt er veel uit bij een staalsnarige voor de bespeelbaarheid.
Die afstand zou zo'n 2,5 mm moeten zijn, en beslist niet meer dan 3 mm.

iesiediesie74
13 september 2011, 14:50
Heeft even geduurd, maar ik denk het lek boven te hebben
Nieuw setje Martin SP 010 ( heb voor de zekerheid ook nog 011 gekocht)
Onderkant lage E en 12e fret is met de nieuwe snaren 2.3mm.
Ik ga het hier nu even mee proberen, vind ik het nog steeds niks dan gaat de gitaar op MP

mikeyaxeman
13 september 2011, 16:12
Grappig, ik heb ook nooit een western gitaar fijn gevonden, een beetje haat liefde verhouding.
Todat ik mijn vriendin's Yairi bespeelde en dat ding is echt geweldig qua speel comfort op dat ding kun je zelfs nog soleren en speelt bijna als een electrische.
Ze heeft nog enkele Yamaha's die spelen ook wel goed maar die Yairi is geweldig

LaurentB
13 september 2011, 21:07
Heeft even geduurd, maar ik denk het lek boven te hebben
Nieuw setje Martin SP 010 ( heb voor de zekerheid ook nog 011 gekocht)
Onderkant lage E en 12e fret is met de nieuwe snaren 2.3mm.
Ik ga het hier nu even mee proberen, vind ik het nog steeds niks dan gaat de gitaar op MP

Dat is niet te hoog in elk geval. Ja, met dunnere snaren kan de hals inderdaad weer wat verder terugbuigen, en kunnen de snaren wat lager komen te staan. Hij zou nu licht genoeg moeten spelen.

mastermind
15 september 2011, 11:00
Ander set snaren, denk dat deze wel geschikt zijn:

MARTIN M130 Silk & Steel

Pepe
15 september 2011, 13:23
Raar want de snaren van een spaanse, klassieke bedoel je neem ik aan, gitaar staan normaal gesproken een stuk hoger dan op een staalsnaar. Misschien is het de radius van de klassieke die je fijner vindt? In dat geval zal een lichtere gauge niet veel uitmaken.

Harald
15 september 2011, 13:45
Bij een nylonsnarige gitaar staan de snaren wel wat hoger, maar de snaarspanning is veel lager, en de snaren zijn ook duidelijk wat dikker. Kan me voorstellen dat je bij het overstappen eerst wat eelt bij moet kweken. Een slide op een akoestische gitaar mag eigenlijk geen enkel probleem zijn.

mastermind
17 september 2011, 12:25
Je hebt een Recording King gitaar ROS-16 die heeft een topkam breedte van 46mm. Behoorlijk breed voor een western.