PDA

View Full Version : nieuwe gitaar : fender tele americian deluxe ?



denis.hermans
7 september 2011, 14:39
Ik speel al een tijdje gitaar. Momenteel gebruik ik een Epiphone Sheraton 2. Hiermee ben ik op zich erg tevreden- die gitaar doe ik nooit weg- maar ik merk dat ik na lang spelen wel wat last krijg in schouder en nek vanwege de grote body ( tracht zo'n 2 uur per dag te oefenen). Ik zou dus een nieuwe gitaar willen kopen en omdat ik toch zeker gitaar blijf spelen mag het een trapje hoger zijn....Budget zo'n 1500 EUR.

Stijlen : ik ben in alles behalve metal ge¨ntereseerd (rock ,pop jazz(-achtige dingen)), dus lk zoek een veelzijdige gitaar
Overige vereisten : gitaar moet goed spelen in zithouding en liefst ook niet te zwaar (heb al eens rugproblemen gehad (hernia)) voor als ik me ook eens rechtstaand wil oefenen.

Artiesten die ik bewonder : GNR, AC/DC, Green Day, RHCP, Hendrix, Bill Frisell, Lynyrd Skynyrd en andere Southern Rock , ZZ Top, Eric Clapton....


Ik heb al een aantal gitaren geprobeerd :
- gibson SG : op zich leuke gitaar, licht ! , nadeel : de geteste modellen hadden soms wel wat schoonheidsfoutjes en eigenlijk stoort me dat wel, cleane sound is voor mij goed maar niet super...
- PRS Mira : lichte gitaar, goede bouwkwaliteit maar cleane sound vond ik niet zo mooi, de "klik" was er niet..., enigszins boven budget, wederverkoopswaarde indien het toch niet dé gitaar blijkt te zijn ligt blijkbaar niet zo hoog
- american standard strat : op zich wel leuk maar op een of andere manier vind ik een strat niet zo stabiel liggen tijdens het zittend spelen en vind ik de confortabele houding niet wegens mijn "rugletsel"

Laatst probeerde ik een tele meer bepaald een American Deluxe en deze gitaar beviel mij wel : intoneerbare brug (6 zadels), gitaar ligt stabiel , niet superlicht maar ook niet loodzwaar, belly cut, erg mooi clean en volgens mij ook erg veelzijdig... Ik weet wel dat "puristen" zullen zeggen dat het geen echte tele is wegens de modernere aanpassingen ( brug, s1 schakeling, noiseless pu)maar voor mij maken ze de gitaar alleen maar bruikbaarder.

Voorlopig lijkt het dus een tele te zullen worden
Concrete vraag :- zijn er hier eigenaars van een tele american deluxe en zijn jullie tevreden, wat vinden jullie van de noiseless pickups etc..
- zie ik bepaalde gitaren over het hoofd die ik absoluut nog eens moet testen

Bedankt voor jullie inbreng

Ps : amp = Blackstar Ht 5 en heb ook een boss e-band

Kakihara
7 september 2011, 14:42
Misschien is een Les Paul Special of Junior ook het overwegen waard, gezien de muzikale invloed ?

BobvanKempen
7 september 2011, 14:46
Ik vind de Tele American Deluxe (juist mede door de nieuwe brug en de S1 schakeling) een geweldige gitaar. Erg veelzijdig en klinkt erg strak.

denis.hermans
7 september 2011, 14:48
@ kakihara : Genoteerd : al denk ik hierbij meer enkele en alleen aan Green Day en lijkt me dat niet zo' n heel veelzijdige gitaar. Ik kan me natuurlijk vergissen. Alvast bedankt voor de tip.

@Bob van Kempen : bedankt voor je oordeel . Heb jij een Tele Deluxe ? Ik dacht dat jij laatst een Tele Custom had gekocht ?

geert1976
7 september 2011, 14:59
Ga je voor nieuw of 2e hands?

indien je ook 2e hands koopt, zou je ook eens een Rickenbacker kunnen proberen, bv een 330 of 360

Zijn niet al te zwaar en je kunt er goed zittend mee spelen, daarbij liggen ze ook prima in balans.

De Rickenbackers zijn behoorlijk veelzijdig en zeker de moeite waard om te proberen en qua afwerking hoef je je geen zorgen te maken, dat is bij Rickenbacker altijd dik voor elkaar.

Ik heb er zelf ook 2 ( een 450-6 en een 360-6) en ik gebruik ze ook voor meerdere stijlen:ok:

denis.hermans
7 september 2011, 15:06
Ik ben eigenlijk van plan om "nieuw" te gaan. Zo kan ik bv. makkelijker en aantal gitaren in een winkel selecteren en m'n lerares ook eens laten testen...

Tweedehands kan je natuurlijk soms wel goede zaken doen maar ik beken dat ik wat koudwatervrees heb...

Kakihara
7 september 2011, 15:12
@ kakihara : Genoteerd : al denk ik hierbij meer enkele en alleen aan Green Day en lijkt me dat niet zo' n heel veelzijdige gitaar. Ik kan me natuurlijk vergissen. Alvast bedankt voor de tip.

@Bob van Kempen : bedankt voor je oordeel . Heb jij een Tele Deluxe ? Ik dacht dat jij laatst een Tele Custom had gekocht ?

Daarom dat ik de Special ook vermeldde : da's een 2 pickupper ;)
Vergis je overigens niet in de veelzijdigheid van zo'n éénpickupgitaar: om de één of de andere reden hebben die dingen net dat beetje extra karakter. En met de volume- en toonpot heb je een behoorlijk spectrum aan klanken ter beschikking. Al helemaal als je wat variatie in je aanslag hebt/legt.

BobvanKempen
7 september 2011, 16:19
@ kakihara : Genoteerd : al denk ik hierbij meer enkele en alleen aan Green Day en lijkt me dat niet zo' n heel veelzijdige gitaar. Ik kan me natuurlijk vergissen. Alvast bedankt voor de tip.

@Bob van Kempen : bedankt voor je oordeel . Heb jij een Tele Deluxe ? Ik dacht dat jij laatst een Tele Custom had gekocht ?

Ja ik heb ook een Tele Deluxe gehad maar met de komst van CS heb ik die weer verkocht of zo een AV62RI ergens te kunnen scoren maar ik heb er helaas nog geen kunnen vinden (de AV52RI is toch een stuk populairder denk ik).

Fireburst
7 september 2011, 18:11
american standard strat : op zich wel leuk maar op een of andere manier vind ik een strat niet zo stabiel liggen tijdens het zittend spelen en vind ik de confortabele houding niet wegens mijn "rugletsel"

Los van muzikale voorkeuren/smaken/sound/fanboy-heid/... moet een strat toch zowat de comfortabelste gitaar zijn zou ik denken. Ik ben zelf meer van de LP, maar qua comfort heb ik gauw gekozen.

Los daar weer van lijkt zo'n deluxe mij ook wel een geweldig ding : beetje een moderne versie van een classic. Verder geen ervaring mee helaas.

Buzzel
7 september 2011, 18:24
Ik had bijna een stratocaster deluxe gekocht, waar het niet dat alle gitaren die bij de winkel aan kwamen in 2 stukken lagen. Ik vind die deluxe een heerlijke gitaar. veel opties, die s1 switching werkt echt wel goed. Je krijgt er ook een mooie koffer bij, dus als jij hem fijn vind spelen zou je hem gewoon moeten halen!

terrasbeest
7 september 2011, 19:29
Het lijkt me erg bizar dat zittend spelen met een Sheraton problemen geeft.
Da's een 16 inch body, past bij iemand met een ' normale' lichaamslengte precies goed tussen oksel en bovenbeen.
Zelf vind ik 17 inch het meest comfortabel.

Lijkt mij meer een probleem van een verkeerde houding dan van een verkeerde gitaar.

denis.hermans
8 september 2011, 08:31
@ terrasbeest : ik ben ook erg tevreden met de Sheraton 2 gitaar hoor (zeker na afstelling door een gitaartech (Stijn Kenens hier ook actief op dit forum)).
Voor m'n onderrug is de Sheraton 2 al zittend inderdaad erg confortabel want je wordt door de grootte van de body ahw gedwongen om rechtop te zitten.
Ik ervaar enkel dat ik na lang spelen ( zo'n 2 uur dagelijks) toch wat stijf ben in m'n rechterschouder nek en arm. Ik merk dat ik door de grootte van de body soms bij het "studeren" m'n rechterschouder wat optrek bij de moeilijkere stukken wanneer ik een zicht wil hebben op het fretbord.

Het lijkt me gewoon handig om een tweede goede gitaar- ik beschouw de Sheraton 2 ondanks de stempel "budgetgitaar" als een zeer goede gitaar- te hebben zodat ik bv. na een uur spelen kan wisselen. Ik denk dat dat hoe dan ook de "vermoeidheid" kan tegengaan. Ook de vermoeidheid in je frethand bv. door de dikkere hals van de tele. Het is dus niet zo dat ik van plan ben om m'n Sheraton voortaan in de gitaarkoffer te laten. No way !