PDA

View Full Version : Portable recorder om mee te nemen naar oefenruimte (en thuis?)



wireman
7 september 2011, 12:20
Gasten, dames en andere rare wezens...

Ik heb een vraag die ongetwijfeld reeds gesteld is, maar voor het gemak boer ik m maar even rond..
Ik ben een beetje aan het kijken voor een leuke (portable) recorder om onze bandsessies mee op te nemen. Gewoon zonder poespas.. leg de recorder in de oefenruimte neer en neem de sessies op (puur om goed terug te kunnen luisteren wat we aan het freubelen zijn, wat er wel en niet klopt en waar er meer aandacht voor details nodig is) Nu gaan we op in het spel en zo verliezen we gevoelsmatig de publieksvisie uit het oog.. Ik wil wat kritischer naar ons spel gaan luisteren en om die reden wil ik op gaan nemen. Mag met ingebouwde mike, maag ook met losse mike.. Ligt eraan wat de ervaringen zijn.

Het lijkt me ook gaaf ook om thuis wat meersporen op te kunnen nemen en om wat ideeen uit te kunnen werken. Niet te ingewikkeld en gewoon om creatief bezig te zijn. Gewoon spoortjes opnemen en lekker zelf een beetje begeleiding en jams opnemen.

Ik zit nu in het Tascam segment te kijken en daar kom ik best wat mooie dingen tegen. Ik vind de Tascam Dp-008 erg aantrekkelijk en de grotere broer, de DP-02CF ziet er ook wel netjes uit. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit.. Hoe zijn hier de ervaringen?..

ALLE ideeen zijn welkom. Ik wil er rond de 200 a 300 euro voor uitgeven. Ik speel nu over een Strat '57 reissue door een effectenboard naar een Fender Bassman. Onze band is nogal uitgebreid met 9 man.. 2x zang, 3x blazers, bass, drums en 2x gitaar. Oefenruimte is ongeveer 7 bij 5 meter en 2,5 meter hoog. (vandaar het losse mike idee.. misschien 'gewoon' aan het plafond hangen in het midden van de ruimte?)

Nogmaals.. Ik hoef er geen demo's mee op te nemen ofzo.. Gewoon om terug te kunnen luisteren en om thuis wat spoortjes op te kunnen nemen op redelijke kwaliteit.

ellisvertellis
7 september 2011, 13:08
Ik ben al een tijdje van plan de Zoom R16 aan te schaffen, voor juist dezelfde doeleinden als de jouwe: ingebouwde mic voor "snelle registratie", wat ingebouwde basiseffecten zoals reverb, panning, compressor per kanaal en voldoende kanalen voor als het wat ingewikkelder mag zijn. Het ding is betaalbaar, modern (ev digitale nabewerking mogelijk op computer; werkt met SDkaartjes), draagbaar en eenvoudig in gebruik (naar't schijnt) en kan 8 sporen tegelijk opnemen, wat bij weinig toestellen in die prijsklasse terug te vinden is.

Ze worden behoorlijk veel verkocht (volgens KeyMusic), maar zie je zelden tweedehands online te koop staan, dus je zal hem waarschijnlijk nieuw moeten bestellen...

Misschien dus iets voor jou?

http://www.peterverspuy.nl/digitale-studios/zoom/r16-r-16-recorder-interface-controller-18418.html

bass blom
7 september 2011, 13:41
ik gebruik in ongeveer net zo'n grote oefenruimte met veel plezier een zoom H4

http://www.box.net/shared/0646l08s649voat497fp

zo klinkt dat, dit was de eerste keer nadat we onze zangeres 'ontslagen' hadden :chicken:

ik gooi de opnames in cubase en doe er dan wel altijd wat vette vintage warmer compressie over en de laatste tijd, hier nog niet dacht ik, wat galm er over.

superfijn recordertje, kunnen ook fantoom gevoede XLR mics in, ik gebruik de neumann mic simulatie die er in zit.

wireman
7 september 2011, 14:38
Klinkt okee... Zowieso lekker gitaarwerk! ;) maar hoe doet ie het in het laag? Ik hoor nu alleen een overstuurde gitaar en erg droge drums.. Ik mis veel bas.. (of hoort dat?)

bass blom
7 september 2011, 14:42
onze bassist is best bescheiden :D
rick op bassman..

draai je het op fatsoenlijke speakers?
ik hoor hier best bas.

en ik ben best onbescheiden :D

bass blom
7 september 2011, 14:46
officieel is hij niet meer te koop maar ik zie er 3 op marktplaats.

wireman
7 september 2011, 14:51
hehe... speakertjes op de leiptop... Dat verklaart misschien het e.e.a.
Ik zal eens op MP kijken... Thanks..

bass blom
16 september 2011, 08:43
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=recopn&md=details&id=146469

roger
17 september 2011, 09:36
Ik heb op mp een m-audio fasttrack gekocht. Ophangen aan t plafond en de hele repetitie (of optreden) op Cf-Card. Werkt voor mij perfect. Ik heb er wel een -20dB demper tussen om vervorming te voorkomen.