PDA

View Full Version : Mixen 2 stemmig



savale
7 september 2011, 11:01
Ik weet niet echt of dit fora past, maar ik krijg nogal vaak commentaar dat mijn mix niet lekker klinkt met 2 stemmige stukken.
Ik zet nu vaak de 2e stem iets links of rechts en wat zachter op de achtergrond, maar blijkbaar is dat niet gebruikelijk. Iemand tips?

voorbeeld (gaat dus vooral om de mannenstem in het refrein):
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148994-Collab-(youtube-hd)

B~Rock
7 september 2011, 11:32
Tips m.b.t. de ruimtelijke plaatsing laat ik even aan anderen over (klinkt een beetje alsof de zanger ergens vanuit een hoekje op de achtergrond aan het zingen is), maar ik denk dat een betere timing (van de backing t.o.v. de lead zang) ook wel kan helpen in het creeren van een hechtere/samenhangende sound.

savale
7 september 2011, 16:56
Ja misschien is dat wel meer het probleem... Het nummer zat er nog niet echt lekker in bij de opname.

RB-1
13 september 2011, 20:18
Ga inderdaad eerst werken aan lip-sync samen zingen, lettergreep voor lettergreep. Pas ook de klank van je uitspraak aan elkaar aan. (Iedere minuut die je daar in steekt is de moeite waard. Ik werk daar al 30 jaar aan en het wordt nog steeds beter....)
De truc is om tijdens de harmonyzang de leadstem juist wat terug te nemen, zodat het totaalvolume gelijk blijft en alles mooi samensmelt. Niets zo erg als harmonies, die klinken alsof ze onderuit het keukenkastje komen.....
Wat dat betreft moet je niet denken in termen als 'backing' vocals, maar meer als 'harmony' vocals.
Dat zijn de andere stemmen die het akkoord compleet maken. Hoe gelijker het volume, hoe mooier het 'zoemt'.

Neem het dan direct (samen) op (bij voorkeur met 1 gitaar in de keuken ;) )
Als het dan net zo strak en gebalanceerd klinkt als dit (http://www.youtube.com/watch?v=BKvXQGotOSQ&feature=related) dan kun je meteen door naar de finale....
Zonder gekheid, deze gasten zijn absoluut top-of-the-bill, maar dat wordt je ook niet ineens en zeker niet vanzelf.
Maar als je live goed klinkt, is opnemen een stuk makkelijker geworden.

savale
29 september 2011, 15:24
Bedankt! ik snapte die keuken even niet totdat ik op je linkje klikte. :seriousf: Ja zo strak dan wordt het mixen vast peanuts ja ;)

Duhsjaak
10 oktober 2011, 04:09
Hi
Ik ben misschien een van diegenen, die dit leed mede heeft veroorzaakt.

Ik snap (of meen dat ik snap) bijzonder goed de suggestie van RB-1 wat betreft harmonising. De country is een eeuw oude traditie op het gebied van meerstemming zingen, dus de goede voorbeelden liggen daar voor het oprapen. Wij hebben die traditie hier niet zo. De zuidelijke staten van de V.S. wel. Dat maakt gelijk al een andere start mogelijk.

Bovendien hebben die Angelsaksen altijd al een enorm voordeel: Waar wij steeds meer plakwoorden gaan gebruiken naar goede Germaanse traditie, blijven zij trouw aan het spatiëren tussen de woorden.

Heb ooit met Drs. P. een poging gedaan de ollekebolleke in NL te introduceren. En het gegeven dat ik moet uitleggen wat dat voor een dichtvorm is, is al een indicatie van hoe succesvol die intro is geweest.
Een ollekebolleke is een betrekkelijk eenvoudige vorm van 8 regels, waarbij regels twee en vier rijmen en ook weer zes en acht.
De zesde regel bestaat uit één woord van zes lettergrepen.

Mijn variant bestaat hieruit, dat mijn coupletten gewoon allemaal regel twee en vier rijmend hebben en de tweede regel van het couplet die beruchte zes lettergrepen is.

Wij hebben heel wat thee/zwarte koffie opgeslurpt bij het zoeken naar zeslettergrepige woorden (alleen zeslettergrepige is al zeslettergrepig, maar ook catwalkmodelletje etc.).

De moeite van het zoeken hadden wij ons kunnen besparen. Door als maar meer plakwoorden, komen wij tegenwoordig steeds meer krankzinnig lange woorden tegen.
Milieuaansprakelijkheidsverzekering is elf lettergrepen bijvoorbeeld.

Hiermee zetten wij niet alleen onszelf klem qua zeggingskracht bij het dichten, maar beperken ook onze mogelijkheid bij harmonising.

Kijk maar naar onze vriendelijke vrienden in de keuken.
Allemaal heel korte woorden en heeeeeeeel lange klinkers.

Omdat de Engelse taal wel evloueert, maar qua spelling al een eeuw vrijwel ongewijzigd is, is dichten (metrum) in die taal kilometers eenvoudiger. En blijft, eenmaal opgegroeid in de traditie, ook bij een moderner gebruik van de Engels/Amerikaanse taal, harmonising eenvoudiger helder te houden. Bij veel-lettergrepige woorden wordt het snel rommeliger.

Als je je hiervan bewust wordt, heb je al de helft van het probleem opgelost en kom je toe aan tips (goede tips, word ik ook weer door aan het denken gezet - fijn, dank je wel!) over synchroniteit.

Repeteer niet zo ver door totdat de perfectie er in, maar de ziel er uit is. Wat wel zal schelen is, dat jullie iets meer kapsones krijgen. Niet zoveel dat je nergens meer naar luistert, maar precies zoveel dat de juiste hoeveelheid zelfvertrouwen jullie muziek ondersteunt.

Je mix is niet minder goed omdat ie technisch rammelt (want dat is smaak en zeker bij een origineel - ben ik warm voorstander van met jullie talent), maar omdat je uit valse bescheidenheid niet genoeg lef durft te tonen. Lef is more.

Probeer dan weer eens terug naar de eenvoud = keuken. Klinkt het daar goed, dan hoef je niks meer te mixen. Lijkt eenvoudiger dan het is, vriend RB-1! Luister naar de laatste CD van John (Coughar) Mellencamp. T Bone Burnett zette 1 prachtmicrofoon neer en 1 pracht mono recorder en zei: Als je zo goed bent als je denkt, ga je gang. Da's ongeveer het moeilijkste dat er bestaat.

Ergens in een eerder post van jou heb meen ik gezegd dat het wegdraaien van je stem ten opzichte van de dame leidt tot verlies van magie. Want dat jullie dat samen kunnen maken, daarvan ben ik overtuigd.

Ja, inderdaad, hij heeft het weer geflikt. Een eenvoudig probleem teruggebracht tot een lang verhaal. Dus:

Samenvatting:
- Harmonising doe je op klinkers
- eenvoudig taalgebruik maakt dat makkelijker
- stemmen kunnen prima in het midden, maak je stereo maar met je begeleiding
- probeer iets meer lef bij het zingen, want
- op zijn plaats
- oplossing van je probleem in de mix

Heb in 1970 contact gehad met de Flying Burrito Brothers, alleen in NL succcesvol, scheten nog in harmony, die muziek maakten 'in da vein' waarin jij/jullie ook zitten. Zij maakten Cody Cody. Ik maakte daar een opvolger voor, maar voordat dat wat kon worden, gingen ze uit elkaar.

Mijn prijs tip dus (enige zelfrelativering is wel op zijn plaats, ha ha) zoek het niet in de techniek, zoek het in het genieten van de samenzang met de dame. En laat ons meegenieten.

Vriendelijke groet, Gus

Schilliebillie Rules!
20 oktober 2011, 20:59
In deze track zitten (soms) drie leads op elkaar:
stem meisje
stem jongen
gitaar (soms)

Ik zou:
- de vocals (compressie per track) gewoon door het midden mixen - routing naar één bus met ook daar compressie.
- de sologitaar laten ducken op de vocals. (of dubbelen en dan L-R pannen)
- het meisje minder hoog in de eq mixen (=warmer) en haar op de oehoe een autotuner geven (dat doet bijna zeer...)
- de jongen dubbelen? misschien werkt het...

Voor de rest? Prima registratie/recording en een heel aardig liedje! :)