PDA

View Full Version : nylonsnarige met dunne hals



Ijselrobo 07
6 september 2011, 21:14
Hoi :)

Mijn huidige nylonsnarige is een Hanika uit 1980, welke gewoon een geweldige gitaar is. alleen erger ik me aan de brede hals.
daarom ben ik op zoek naar een nieuwe nylonsnarige. het enige wat voor mij belangrijk is, is dat de nek niet zo breed is (meer zoals een strat) en mooi, vol en warm klinkt. het zou ook handig zijn als de neck een halspen heeft (om de gitaar af te stellen), maar dat is geen must. een element in de gitaar is ook geen must.
budget tot €800.

Grtz.
Ijselrobo 07

Rizz
6 september 2011, 22:56
Dan wens ik je heel veel succes!

Een enkeling zal misschien een halspen hebben, maar de breedte kan je wel vergeten. Misschien een ietsepiets, maar niet veel!

Klinkt een beetje cru, maar ze zijn er gewoon niet.. De reden kan ik je niet precies vertellen, misschien dat iemand anders daar een licht op kan werpen...

renemeester
6 september 2011, 23:30
Niet zo smal als een strat maar veel gitaarbouwers maken nylonsnarige met een relatief smalle hals en truss rod. Kijk maar eens bij Yamaha of Taylor bijv.

Schrevel
6 september 2011, 23:37
Ik vind het toch wel een goede vraag. Want wat is eigenlijk de reden dat een klassieke gitaarhals zo breed is? Alleen traditie?

Een klassieke hals verloopt ongeveer van 5 naar 6 cm breedte, een electrische van 4 naar 5 cm. En dat terwijl voor bending extra ruimte nodig is en dat geen gebruikelijke techiek is op een klassieke gitaar. Ook is de snaarspanning lager op een nylonsnarige.

Amadeeke
6 september 2011, 23:37
Manuel Rodriguez Model B Cut Thin El.neck. misschien iets ?

LaurentB
7 september 2011, 11:05
Ik vind het toch wel een goede vraag. Want wat is eigenlijk de reden dat een klassieke gitaarhals zo breed is? Alleen traditie?

Een klassieke hals verloopt ongeveer van 5 naar 6 cm breedte, een electrische van 4 naar 5 cm. En dat terwijl voor bending extra ruimte nodig is en dat geen gebruikelijke techiek is op een klassieke gitaar. Ook is de snaarspanning lager op een nylonsnarige.

Nou, het soort patronen dat je met je linkerhand moet maken kan wel tamelijk complex worden bij klassieke stukken, en dan is een beetje meer manoeuvreerruimte niet verkeerd. Voor puur akkoorden of singlestring spelen is een smallere hals handiger.

Ook voor je rechterhand wil je niet te weinig ruimte hebben als het echt ingewikkeld wordt.

-Martijn-
7 september 2011, 11:17
Bovendien beginnen klassieke gitaristen altijd moeilijk te kijken als je je linkerduim gebruikt. Het staat namelijk niet in de regeltjes dat dat mag. :seriousf:
Dan heb je ook minder behoefte aan een smalle hals.

LaurentB
7 september 2011, 11:20
Bovendien beginnen klassieke gitaristen altijd moeilijk te kijken als je je linkerduim gebruikt. Het staat namelijk niet in de regeltjes dat dat mag. :seriousf:
Dan heb je ook minder behoefte aan een smalle hals.

Ik heb er geen rationeel argument tegen, alleen vind ik het er niet uitzien, alsof je een knuppel vasthebt in plaats van een gitaarhals ;)

-Martijn-
7 september 2011, 11:28
Tja dat is wel zo, maar bij sommige nummers ben ik toch heel blij met m'n duim. ;)

Ron Houben
8 september 2011, 18:04
www.cordoba.com/fusion

De Orchestra modellen zijn gewoon klassieke modellen met een 48 mm brede hals t.o.v. 52 mm voor een standaard klassieke, de andere modellen hebben een cutaway en een hals-body overgang op de 12e of op de 14e fret.
Alle toetsen hebben een radius (meer comfort), klassieke gitaren hebben een platte toets.

Succes!

BobvanKempen
8 september 2011, 19:04
Ovation heeft een paar hele fijne modellen met Nylonsnaren. En die zijn nog niet eens zo duur.

Schrevel
8 september 2011, 20:02
www.cordoba.com/fusion

De link lijkt niet goed te zijn.

Pickel
8 september 2011, 22:13
In heb zelf LAG met een smalle hals en een pen erin... elektro-acoustisch met nylon.
Kijk maar eens op de LAG site..

Ron Houben
9 september 2011, 16:00
Moet natuurlijk zijn: www.cordobaguitars.com/fusion sorry