PDA

View Full Version : Studioproject nr2 ( simpel opnemen )



SRV2000
6 september 2011, 18:50
Hallo Gitaarnetters,

Voor de gene die mijn vorige topic hebben gevolgd ben ik weer druk bezig met het opbouwen van een nieuwe studio !!!

De vorige Studio ( bestaande uit een kantoor unit ) was eindelijk af en toen ging het mis:???:

Ik deed dit samen met een goede vriend van mij maar al snel kwam ik er achter dat het samenwerken niet een succes was en heb ik besloten om mij terug te trekken.

Mijn ouders hebben thuis een anderhalve hectare landgoed achter huis waar ik nu een nieuwe studio wil plaatsen.

Ook deze studio word van een unit voorzien.

Voor de gene die niet weten wat een unit is?

Dit is mijn nieuwe aanwinst :D

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/woonunit_2_www_demors_nl.jpg

Ook deze studio zal worden voorzien van een luister/control ruimte en een grote ruimte waar de band staat te spelen.

Omdat ik bij de vorige ruimte nog niet aan het recorden toe ben gekomen is het voor mij weer een hele uitdaging om mij hier in te verdiepen !!!

Nu kan ik wel allemaal analoge recorders op een mengpaneel aansluiten maar ik heb daar totaal geen verstand van.

De bedoeling van deze studio is bedoeld om met de band in te oefenen en vervolgens wat leuke dingen op te nemen.

Nu zat ik zelf aan deze recorder te denken: Tascam 2488 NEO harddisk recorder

24-sporen harde schijf recorder (80 GB) met ingebouwd 24+8-kanaals digitaal mengpaneel.

44,1 kHz, 24/16 Bit

Snelle USB 2.0-interface


wat vinden jullie hier van?

bass blom
6 september 2011, 18:56
ff snel googelen zegt geloof ik dat je met die tascam maar 8 kanalen tegelijk kan opnemen, wil je dat?

SRV2000
6 september 2011, 18:58
ff snel googelen zegt geloof ik dat je met die tascam maar 8 kanalen tegelijk kan opnemen, wil je dat?

Ja klopt maar de meeste digitale recorders zijn voorzien van 8 kanalen.

Zelf zat ik er aan te denken om eerst:

Het hele gewenste nummer te spelen en dan de drum en bass op te nemen.
Vervolgens de 2 gitaren.
daarna de toetswerk
vervolgens de zang,

Het duurt inderdaad wat langer maar dan heb je na mijn weten voldoende aan 8 sporen.

Han S
6 september 2011, 19:16
Hangt van de muziek af, maar het is wel erg mooi als je tenminste 16 sporen tegelijk kan opnemen. Ik kan analoog 48 sporen tegelijk opnemen en heb voorkeur voor het alles tegelijk spelen en opnemen inclusief de zang.

bass blom
6 september 2011, 19:32
en zag ik het goed dat het ding maar 4 mic pre amps heeft? :dontgeti:

SRV2000
6 september 2011, 20:23
en zag ik het goed dat het ding maar 4 mic pre amps heeft? :dontgeti:

Dus toch beter om analoog te recorden ?

zou ik met een goede mackie 24 sporen mengpaneel en een alesis recorder al een hoop op end zijn ?

bass blom
6 september 2011, 20:57
zoiets zou ik ook aan denken ja, zo'n alesis, of die zijn er ook van mackie?
of een pc, zoals ik heb met m-audio 1010 interfaces.

SRV2000
9 september 2011, 17:52
zoiets zou ik ook aan denken ja, zo'n alesis, of die zijn er ook van mackie?
of een pc, zoals ik heb met m-audio 1010 interfaces.

Ik heb op het advies en verzoek een Gl3300 allen&heath mengpaneel gekocht.

GL3300 28 mono+4stereo kanalen 8 aux.
- Flightcase
- Voeding+ case
- 3 lampjes + voeding

Ook al heb ik totaal geen verstand van opnamens maken wil ik toch de gok nemen op mij hier in te verdiepen.
Je moet toch ergens beginnen en er zullen veel uren voorbij vliegen voordat ik wat resultaat behaal.


de bedoeling is om het lekker simpel te houden.

Shure SM7B->Allen&heath->analoge recorder.

Op het gebied van recorders heb ik te weinig kaas gegeten.
Ik ben wel op marktplaats aan het speuren voor een recorder maar weet eigenlijk niet wat ik moet zoeken.

Het meeste wat ik tegen kom zij ADAT of DAT recorders.
zou dit geschikt voor opnamens?
Ik las dat deze op DAT/ADAT tapes werkt maar is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de opname naar de computer te inporten of dat ik er een mp3 bestand van kan maken en doormiddel van een usb dit op een stick kan zetten?

bass blom
9 september 2011, 19:06
ADAT zijn geen analoge recorders.
8 sporen digitaal, per 8 te koppelen.

en dan maak je een mix en die moet ergens op.
vandaar breng je dat naar een computer om een mp3 te maken.
of je maakt je mix naar een computer kan ook.

ik zou me nog ff goed meer informeren als ik jou was.

Han S
9 september 2011, 21:02
Forumlid Triggy (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?26179-Triggy) heeft een Roland VS2480 te koop. Dat is een wat oudere unit waar je 24 sporen digitaal mee kunt opnemen en een CD kan branden.

Wat je ook kunt doen is een Alesis HD24 kopen:

196

Daarmee kun je ook 24 sporen tegelijk opnemen. Analoge tapemachines moet je ff mooi laten voor wat het is, tenzij je per sé analoog wilt opnemen. Maar een goede 24 sporenmachine is moeilijk te vinden, het meeste mankeert wat of is versleten. En een professionele analoge machine heeft onderhoud nodig (afregelen) en een brede tape kost 200 euro en is op hoge snelheid in 16 minuten vol.

Maar opnemen met een snelle computer lijkt me in jouw geval de beste optie.

SRV2000
12 september 2011, 21:57
Oke super !!!

en deze alesis HD24 kan ik op mijn mengpaneel aansluiten?

en als ik ik een trak via de alesis HD heb opgenomen kan ik de track exporteren naar mijn pc?

Ik heb namelijk een trage pc en een goede mengpaneel dus lijkt het me beter om via de Mengpaneel en de alesis HD te gaan werken

Han S
12 september 2011, 22:24
Dat kan, de HD24 heeft 24 ingangen en 24 uitgangen en uiteraard kun je de data naar een PC exporteren. Met een analoge 24 sporenrecorder kun je ook naar de PC, zelfs met maar twee ingangen op de geluidskaart. Maar dan moet je al die sporen onder elkaar schuiven zodat de boel gelijk loopt en dat duurt even.

Jedeel
13 september 2011, 00:27
Ik heb namelijk een trage pc en een goede mengpaneel dus lijkt het me beter om via de Mengpaneel en de alesis HD te gaan werken

Ik wil niet "katten" SRV2000, maar als ik zie wat voor een investeringen gedaan worden....
Je plaatst een 'unit' waar menigeen zijn vingers bij aflikt.
Dan is toch een snelle(re) PC op zijn minst de manier om de "ketting te versterken"........ in de zin van "de ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel".

Nogmaals ..... is positief bedoeld!!!! ;)

Frits van Mourik
13 september 2011, 00:58
Ik werk al bijna tien jaar met nog steeds dezelfde HD24, die me nog geen moment in de steek heeft gelaten!
Het is een ondergewaardeerd masjientje (computertje), waarschijnlijk vanwege de belachelijk lage prijs.
Kan nooit wat zijn voor dat geld...
De geluidskwaliteit op 48/24 is prima; de bediening simpel en intuïtief.

En: ik kom uit de wereld van analoge recording:
Géén gekloot meer met dure banden, met (traag) heen-en-weer spoelen, geen dagelijks koppenreinigen, geen regelmatig afregelen, geen ruis, geen wow, geen flutter, geen "head-bump", supersnelle punches, op de machine al kunnen knippen & plakken met 100 undo's en ga zo maar door!

Het ding gebruikt cheapo IDE- harddisks, die gelukkig nog steeds leverbaar zijn.

Maar, zoals bij alle juichverhalen, zijn er ook 'n paar schaduwkanten:
Om je trax naar PC te exporteren, heeft de HD 24 een Ethernet10-poort.
Die is werkelijk dodelijk traag. Onwerkbaar. Dat snapten ze bij Alesis al gauw;
je kunt een los doosje aanschaffen: de FirePort, die je trax middels Firewire
echt supersnel van/naar je PC schiet.
De bijgeleverde software maakt er meteen een begrijpelijk PC-formaat van.
.WAV, .AIFF, SD, etc.
Die Fireport is nogal duur, dus er bestaan manieren, om dat ding te omzeilen.
De benodigde software hiervoor bestaat ook.

Alesis vraagt voor z'n lege harddisk-trays iets van € 35.
Maar van ViPower koop ik dezelfde voor € 7,-. Staat er geen Alesis op; verder identiek.

Kortom: voor het geld vind ik de HD24 werkelijk onverslaanbaar!
Zowel voor de geluidskwaliteit als ook voor het bedieningsgemak.

guhlenn
13 september 2011, 09:20
De vraag is wel of je als beginner niet beter af bent met een pc (die je toch wle nodig gaat hebben voor mix/export) en een simple geluidskaartje. Dat gezegd hebbende De HD24 met upgrade (XR meen ik) scoort echt overal ontzettend geod en doet mee met de grote jongens zowel wat betreft gebruiksgemak als geluidskwaliteit.