PDA

View Full Version : Roestige schroeven: Hoe krijg ik ze eruit? Tips?



DemolitionColorScheme
6 september 2011, 16:02
Ik ben bezig wat pickup covers op m'n pickups te zetten, maar de schroeven zijn zo roestig dat ik er geen beweging in krijg. Sommige krijg ik los, maar bij sommige zie ik dat er door de vorige gebruiker al genoeg is ingedraagd dat er niks meer te draaien valt. Kan gebeuren.

Hoe kan ik ze het beste eruit halen? Heel hoeven ze niet te blijven, zolang ik ze maar kan vervangen.

allochthomas
6 september 2011, 16:29
Eerst even met een bus WD40 proberen?

DemolitionColorScheme
6 september 2011, 16:34
Eerst even met een bus WD40 proberen?
Ik heb geen idee wat dat is ... (zonder te Google-en), dus nee.
Ik zie nu dat het een roest-bestrijding is, maar dat is allemaal leuk en prima, maar dan heb ik straks schroeven zonder roest waar al door de roest elke vorm van schroef is weggehaald. Er past geen schroevendraaier meer op. Het is gewoon een rondje geworden door de slijtage.

De enige optie, lijkt me, om ze eruit te boren, maar ik vind dat nogal een risico.

allochthomas
6 september 2011, 16:38
Ik zou sowieso eerst eens snel naar een bouwmarkt rennen voor zo'n bus want die heeft mij al heel wat kopzorg bespaard. Verder zou ik eerst voorzichtig met een blad van een ijzerzaag een nieuwe gleuf in de kop van de schroef proberen te zagen voordat je een boor gaat gebruiken.

DemolitionColorScheme
6 september 2011, 16:53
Datsoort gear heb ik hier niet. Schroevendraaiers, tangen, that's it.

Gearjunkie
6 september 2011, 16:54
Wellicht na het schoonmaken een stukje metaal erop solderen voor grip??

Kingfisher
6 september 2011, 17:00
Minimum toolkit:
WD40 om alles los te maken wat vast zit, gaffer tape om alles vast te zetten wat los komt. Meer heb je niet nodig.

WD40 er op, enkele uren laten trekken, nog eens WD40 er op. Voorzichtig proberen of ze bewegen. Als ze bewegen: heen en weer draaien, kwart slagje uit, kwart slag je in.

Alles hangt er van af of je de vijsjes heel wil houden (voorzichtig), of je de schroefdraad van de elementen wil behouden (een kop uitvijlen mag) of je het uberhaupt iets kan schelen (ruk gewoon de vijs uit het hout).

DemolitionColorScheme
6 september 2011, 17:02
Soldeerbout heb ik ook niet. Nou ja. Ik stuur hem wel naar een guy die hem kan fixen - ik zie al dat het een hele klus wordt en ik ben zelf zo atechnisch als de pest.

Hotpepper01
6 september 2011, 17:16
Pickup covers willen plaatsen en geen soldeerbout ? Ik ben benieuwd. Ik ga hier wat leren...

DemolitionColorScheme
6 september 2011, 17:41
Pickup covers willen plaatsen en geen soldeerbout ? Ik ben benieuwd. Ik ga hier wat leren...
Klopt. Wilde ze voornamelijk alleen eerst passen (omdat de grote van de cover 49.2mm of 50mm moest zijn) en daarna door een vriend van me laten installeren.

Johannes
7 september 2011, 13:25
Ik ben bezig wat pickup covers op m'n pickups te zetten, maar de schroeven zijn zo roestig dat ik er geen beweging in krijg. Sommige krijg ik los, maar bij sommige zie ik dat er door de vorige gebruiker al genoeg is ingedraagd dat er niks meer te draaien valt. Kan gebeuren.

Hoe kan ik ze het beste eruit halen? Heel hoeven ze niet te blijven, zolang ik ze maar kan vervangen.

Welke schroeven bedoel je eigenlijk: Schroeven waarmee de pickup raampjes vast zitten aan de body, schroefjes waarmee de pickups zelf vast zitten aan de raampjes, of de poolstaafjes van de pickup zelf?

Ik heb al menig roestige schroef verwijderd door met een dremel een sleufje in de kop te slijpen. Daar past dan een weer een kleine platte schroevendraaier in. Kan helaas niet met alle soorten schroefjes.

DemolitionColorScheme
7 september 2011, 13:36
Alles, eigenlijk. De langere pickup schroeven die hem bevestigen aan de pickup raampjes, die zijn wat dikker en wat ook wat makkelijker om eruit te draaien, maar de rest brokkelde al snel af.

geert1976
7 september 2011, 13:47
Ik ben bezig wat pickup covers op m'n pickups te zetten, maar de schroeven zijn zo roestig dat ik er geen beweging in krijg. Sommige krijg ik los, maar bij sommige zie ik dat er door de vorige gebruiker al genoeg is ingedraagd dat er niks meer te draaien valt. Kan gebeuren.

Hoe kan ik ze het beste eruit halen? Heel hoeven ze niet te blijven, zolang ik ze maar kan vervangen.

Bedoel je enkel de schroefjes, waarmee je de humbuckerramen bevestigd?
Indien ze muurvast zitten en de koppen kapotzijn gedraaid, moet je heel voorzichtig (liefst op laag toerental, met een accu boormachine) de koppen wegboren, daarna , zodra de humbuckerramen eraf zijn, met een goede waterpomptang de restant van de schroef, uit het hout draaien.

de schroeven, waarmee de elementen/humbuckers vastzitten, kun je eerst behandelen met WD-40 (kun je ook voor weinig kopen bij de Action) en daarna, met een goed passende schroevendraaier losdraaien.

Overigens worden veel schroeven niet gemold door ouderdom, of corrosie, maar vaak door slecht passende schroevendraaiers:ok:

DemolitionColorScheme
7 september 2011, 13:57
Als je de thread leest kun je zijn dat ik het heb over alle schroeven. Ze zijn simpelweg zo verroest dat er daardoor niets meer te draaien valt, dat is al weggedraaid door een schroevendraaier.

In alle eerlijkheid, als ik hier lees wat ik moet doen om dit op te lossen, dan denk ik dat ik alsnog goedkoper af ben om hem weg te brengen en hem gelijk af te laten stellen and such.

Wat mij betreft kan dit topic dicht. Ik heb m'n antwoord.