PDA

View Full Version : weet iemand een goede gitaar voor iemand met kleine handen?



dwergje
27 mei 2003, 22:32
Ik speel nu 5 jaar gitaar en ik wil een nieuw gitaar kopen, maar ik ben erg klein en ik heb echt verschrikkelijk kleine handen.
Drie jaar geleden heb ik een squier strat gekocht, waar ik met mijn kleine handen wel op kan spelen, maar een jaar geleden merkte ik eigenlijk dat ik een betere gitaar wilde.
Ik heb niet erg veel geld (ik ga volgend jaar studeren), maar ik vind het niet erg om iets langer te sparen voor een goede gitaar.

Is er iemand die suggesties heeft wat ik het beste kan kopen?

Rubenios
27 mei 2003, 22:39
jepz, Jackson Rhandy Rhoads 24 frets, sharkfin inlay, golden hardware en een 17 mm dikke hals...

wietse
27 mei 2003, 22:39
`je zit met hetzelfde probleem als ik nou ben ik niet klein ,behoorlijk groot zelfs maar heb wel kleine handen.
een spaanse gitaar bespelen is voor mij practisch onmogelijk elektrisch is weer geen probleem akoustisch alle stalensnaren gitaren hebben ook een dunnere hals dus dat lukt ook wel.
maar voor een echt dunne hals moet je effe zoeken ibanez heeft modellen met een snelle (lees dunne )nek.
als je geen problemen hebt met je huidige gitaar dan denk ik dat de meeste gitaren wel mogelijk zijn voor je gibson heeft wel modellen met een wat dikkere hals maar bv een sg is er ook weer met een dunne hals.
gewoon langs gitaarzaken gaan en proberen welke geschikt is voor jou.

Ic3gl0vE
27 mei 2003, 22:40
de meeste jacksons hebben een hele dunne maar wel vrij brede (en platte) hals. Ibanezzen hebben een wat minder platte hals maar deze zijn over het algemeen ook heel dun.

Als je de squier fijn vindt spelen kun je natuurlijk overstappen naar een fender

Negative K3 fan
27 mei 2003, 22:45
kleine handen zijn geen bellemering om goed te leren spelen vind ik dan, met kleine handeen kun je je vingers juist sneller bewegen over het fretbord, en iedere beginner en soms wat meer gevorderde hebben wel eens moeite met bepaalde grepen en dan schuiven ze dat af op te korte vingers wat dus eigelijk komt door te weinig oefenen, niet verkeerd bedoeld ofzo. Maar waarschijnlijk zijn het niet je kleine vingers waardoor je zo slecht speelt. Let ook eens op de houding van je hand (duim achterop de nek) etcetera.

FNaRK
27 mei 2003, 22:54
o.a Feedback verkoopt de "Baby" Dean,
leuke explorer model maar dan in een iets kleinere uitvoering 8-)

http://img.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/thumbnail/519874.t.jpg

Mitch
27 mei 2003, 23:07
Ukelele ? :lol:

bert k
27 mei 2003, 23:26
Rickenbacker maakt kleine gitaren. Short scale noemen ze dat. Is de hals net ff korter dan standaard. Google zoek op 'short scale'?
Ik las dat je weinig geld had. Is jammer, Rickenbacker is allejezis duur.
Kijk ook eens naar Danelectro. is niet duur, en ze hebben short scale gitaren. Maar ze zie er wel raar uit. :D

bert k
27 mei 2003, 23:27
kleine handen zijn geen bellemering om goed te leren spelen vind ik dan, met kleine handeen kun je je vingers juist sneller bewegen over het fretbord, en iedere beginner en soms wat meer gevorderde hebben wel eens moeite met bepaalde grepen en dan schuiven ze dat af op te korte vingers wat dus eigelijk komt door te weinig oefenen, niet verkeerd bedoeld ofzo. Maar waarschijnlijk zijn het niet je kleine vingers waardoor je zo slecht speelt. Let ook eens op de houding van je hand (duim achterop de nek) etcetera.


Sorry, maar ik heb nog nooit zo'n berg bullshit gelezen... :evil:

jars
27 mei 2003, 23:34
Hey Ik heb dus ook erg kleine handen.
En de motoriek van mijn vingers is niet 100% :(

Ik heb ook zo'n fender squier ding.
En kon daar niet lekker spelen.
Nu heeft mijn gitaarleraar de action verlaagd hij is echt superlaag.
En nu gaat het op een of andere manier al een stuk lekkerder.
Het probleem is met die gitaren met superdunne halsen is dat ze jumbofrets hebben.
En dat is weer vervelend als je kleine handen hebt

Wat ook help is als ik de gitaar wat schuiner op mijn schoot zet dus the head stock hoger.
En mijn pols verder naar voren duw.

Ik weet niet of je er wat aan hebt.

Je kan het misschien eens proberen

Mitch
27 mei 2003, 23:42
Oké, ik zal dan nog even serieus reageren: bij Vox Humana hebben ze nog een short scale staan die volgens mij niet zo duur was.
Kijk anders even op hun site of bel ze.
Is niet extreem ver van jouw woonplaats. Site is te vinden op de hoofdpagina van Gitaarnet, zie de link boven in je scherm.

Maar banjo vind je niks ?




Sorry, kon het niet laten :roll:

Wilson
27 mei 2003, 23:46
maar ff vraagje hoor, HOE klein ben je dan? ben je gewoon normale lengte en heb je gewoon iets kleinere handen? of ben je geboren met afwijking (lilliputter) en heb je handen van 5 centimeter?

Nash
27 mei 2003, 23:59
Kleine handen is kul. Heb je ooit de handen van Marcel Coenen gezien? Die zijn echt klein, maar als je dan ziet hoe hij over die gitaar heen vliegt... kortom: boejuh!!!!!!!!

srv-man
28 mei 2003, 00:28
Kleine handen hoeven inderdaad geen belemmering te zijn en ik zou nou ook niet gelijk op een shortscale overstappen.
Je zou eens een gitaar met een iets kleinere mensuur kunnen nemen, 24 3/4 bijv. dat voelt toch wel wat compacter dan een stratneck zonder dat het overdreven klein is.

Neals
28 mei 2003, 00:48
zelf heb ik ontiegelijke kolenschoppen, en kan met mijn handen zonder moeite alla hendrix met duim over de fretboard, en ook ik heb er geen hinder van... Maar het is vaak ook een kwestie van wel kunnen/niet kunnen spelen

hansoonk
28 mei 2003, 09:24
Mijn vriendin heeft vrij kleine handen en armen. Zij komt echter goed uit de voeten op een short-scale Fender Duo-Sonic (Mexicaanse-RI) ... ik denk dat vingerlengte niet zo'n probleem is, als de lengte van de neck maar comfortabel is. Als je je arm tever moet strekken, heb je meteen te weinig mogelijkheden voor je vingers. Dus misschien dat je ook naar een shorter-scale neck kunt gaan

dwergje
28 mei 2003, 09:39
maar ff vraagje hoor, HOE klein ben je dan? ben je gewoon normale lengte en heb je gewoon iets kleinere handen? of ben je geboren met afwijking (lilliputter) en heb je handen van 5 centimeter?

Ik heb geen afwijking, maar ik ben wel erg klein (1.54 m) en iedereen vindt dat ik extreem kleine handen heb, er zijn zelfs mensen die aan me hebben gevraagd of ik een of andere ziekte heb.
Ik heb meestal ook wat problemen met akoustische gitaren, daar zijn mijn handen net te klein voor (kan dan geen barre pakken).

Lacrymosa
28 mei 2003, 09:53
Ik heb zelf ook extreem kleine handen (voor een jongen dan)
Maar ik heb het nooit als probleem ervaren.

Maar je zou het beste voor een Ibanez met wizard nek kunnen gaan.

Die zijn gewoon flinterdun, en niet extreem duur, ik weet niet hoeveel je te besteden heb, maar een Goeie ibanez (waar je dus gewoon echt lang mee vooruit kan, omdat et gewoon een professioneel ding is) kost ongeveer tussen de 800 en 1000 euro, met goeie brug etc

CheerS!!

dwergje
28 mei 2003, 10:16
ik denk dat ik als meisje met extreem kleine handen toch nog kleinere handen heb

hansoonk
28 mei 2003, 10:22
Ik heb geen afwijking, maar ik ben wel erg klein (1.54 m)

Volgens mij ben je dan nog net iets groter dan mijn vriendin ... de duo-sonic waar zij op speelt heeft een 22" mensuur ... dus nog wat korter dan veel normale short-scale gitaren die 24 3/4 " zijn ...


Negative K3 fan schreef:
kleine handen zijn geen bellemering om goed te leren spelen vind ik dan, met kleine handeen kun je je vingers juist sneller bewegen over het fretbord, en iedere beginner en soms wat meer gevorderde hebben wel eens moeite met bepaalde grepen en dan schuiven ze dat af op te korte vingers wat dus eigelijk komt door te weinig oefenen, niet verkeerd bedoeld ofzo. Maar waarschijnlijk zijn het niet je kleine vingers waardoor je zo slecht speelt. Let ook eens op de houding van je hand (duim achterop de nek) etcetera.



Sorry, maar ik heb nog nooit zo'n berg bullshit gelezen...

Volgens mij is wat Negatieve K3-fan schrijft wel waar ... als je je arm zover moet strekken dat je je duim niet meer goed achter je hand (achter je middelvinger is me geleerd) krijgt, dan kom je in problemen ...

Patrick M.
28 mei 2003, 19:08
Daisy rock guitars zijn speciaal ontworpen voor mensen met kleine handen. De meeste Daisy rock gitaren zijn oerlelijk, maar deze is best mooi: http://www.daisyrock.com/images/products/elite_yellow_pop.jpg
Hoe het met de kwaliteit gesteld is zou ik niet weten.

http://www.daisyrock.com

jorrit
29 mei 2003, 13:00
dit is dan ook wel de mooiste gitaar die ik van dat merk ken.......


die andere zijn zo belachelijk......




(ps. stiekum lijkt het me wel gaaf om zo'n bloemetjes gitaar in het roze te hebben en dan er een x2n/invader/81 in te gooien en lomp te scheuren... :oops: )

Ic3gl0vE
29 mei 2003, 13:04
ik hoorde van iemand die een daisy rock had... en de hals zat gewoon los..

Lacrymosa
29 mei 2003, 13:12
ik denk dat je het beste kan gaan voor een Ibanez S series

deze hebben een superslanke nek, en een lekker kleine compacte body

CheerS!!

Luca P
29 mei 2003, 13:28
Ik heb ook kleine handen. Dus kocht ik een Gibson Country Gentleman met schaal lengte, 25˝". Dat kon dus niet en die hangt nu aan de muur mooi te zijn. :oops:
Een 23˝" schaal zou mooi zijn, maar de enige gitaar die ik mooi vind met die schaal is de Gibson Byrdland! Een beetje hoog gegrepen.
Mijn Les Paul "past" me op een haartje net niet.
http://www.daisyrock.com/images/products/elite_yellow_pop.jpg
Die ziet er inderdaad niet slecht uit.

dwergje
29 mei 2003, 16:26
bedankt voor de tips, maar ik denk dat ik nog een paar jaar moet sparen voor ik een gitaar kan kopen :cry:

Matsvansanten
29 mei 2003, 17:54
ik denk dat het slim is om gewoon eens flink wat gitaren uit te gaan testen, dan kijk je wat je goed vind voor je handen en wat je lekker vind klinken en wat natuurlijk in je budget zit. Aangezien ik niet echt kan zien hoe klein je handen dan zijn is het moeilijk te zeggen. Ik denk wel dat een ibanez S-serie een erg goede keus is. Morgen ga ik eens in Amsterdam flink veel ibanezen uitproberen. Zal morgen nog wel ff vertellen hoe ik die S-serie vond...

Wilson
29 mei 2003, 18:27
ok nu andere vraag, wat is een gitaar voor grote handen? ik heb zelf vrij grote handen en ik heb lange tijd op een klassieke gitaar gespeeld met van die uberdikke halzen. Ik vind die hals vn mn epi les paul dan ook eigenlijk veel te dun. Ik zit dan ook altijd met mn duim over het fretboard enzo, en ik vind het altijd maar een gepriegel met zon dun halsje. Geef mij maar een lekker brede boomstam, maar bestaan er ook elec gitaren met lekker brede halzen?

Negative K3 fan
29 mei 2003, 19:28
8 string gitaren :D ik vind zelf klassieke gitaren halzen ook wel fijn, het is ggewoon een kwestie van wennen enzo, bb king had ook superdikke vingers en kon ook wel electrrische gitaar spelen. Je moet niet zomaar verwachten dat je zonder wennen of strekken ofzo gitaar kunt leren spelen.

wietse
29 mei 2003, 20:43
8 string gitaren :D ik vind zelf klassieke gitaren halzen ook wel fijn, het is ggewoon een kwestie van wennen enzo, bb king had ook superdikke vingers en kon ook wel electrrische gitaar spelen. Je moet niet zomaar verwachten dat je zonder wennen of strekken ofzo gitaar kunt leren spelen.

bb king HAD en KON ?
is ie dan dood soms, naar ik weet leeft ie nog steeds en speelt ook nog steeds dus het is heeft en kan.
en als ie al dood is dan ga ik effe in de rouw.
lijkt me vreemd want dat was beslist wel in het nieuws gemeld.

Wilson
29 mei 2003, 20:45
8 string gitaren :D ik vind zelf klassieke gitaren halzen ook wel fijn, het is ggewoon een kwestie van wennen enzo, bb king had ook superdikke vingers en kon ook wel electrrische gitaar spelen. Je moet niet zomaar verwachten dat je zonder wennen of strekken ofzo gitaar kunt leren spelen.

bb king HAD en KON ?
is ie dan dood soms, naar ik weet leeft ie nog steeds en speelt ook nog steeds dus het is heeft en kan.
en als ie al dood is dan ga ik effe in de rouw.
lijkt me vreemd want dat was beslist wel in het nieuws gemeld.

ja ik wilde net ook zon reactie gaan schrijven...

Matsvansanten
29 mei 2003, 20:55
ik geloof idd dat ie gewoon nog leeft hoor...of heb ik nou groot nieuws gemist????

Sicky61
31 mei 2003, 16:27
http://www.deanguitars.com/kristy/KristyRose_pst.jpg :wink: staat nog een lekkerre mutz bij ook :lol:

Negative K3 fan
31 mei 2003, 16:38
De filmpjes die ik heb gezien waren allemaal redelijk oud en toen had hij dike vingers, ik weet niet hoe het nu met hem gaat, daarom stond het in de verlederen tijd

marc_o
1 juni 2003, 12:12
Kijk eens naar Musicmangitaren of Eggle, vrij smalle halzen in ieder geval, de fender mensuur is inderdaad wat moeilijker bij (heel) kleine handen.

wietse
1 juni 2003, 12:56
De filmpjes die ik heb gezien waren allemaal redelijk oud en toen had hij dike vingers, ik weet niet hoe het nu met hem gaat, daarom stond het in de verlederen tijd

zijn vingers zullen heus niet dunner zijn geworden, en als je zoiets in verleden tijd zet krijg je het idee dat ie al dood is .
aan de dood van john lee hooker werd al veel aandacht besteed in de media dus dat zal dan met bb king ook wel gebeuren.
hij heeft echt gigantische klauwen heb een instructie video van hem gezien je kan door die handen van hem echt niet zien wat ie doet.