PDA

View Full Version : dempen



snaptee
10 januari 2002, 18:15
Ik heb sinds cort een acoustische Cort bas en ben net begonnen met spelen. Ik probeer zelf te leren met een boek (fasttrack Bas)
Ik heb reuze lol met mijn bas maar heb een probleempje.
Als je een losse snaar gespeeld hebt en de volgende noot is op een andere snaar dan blijft die losse snaar doorklinken. Hoe demp je dat. (staat niet in me boekie) De E is niet zo'n probleem, daar zet ik mijn duim weer op maar de A en D zijn lastig.
Ik heb geprobeerd met rechts (vinger er terug op en de volgende noot met een andere vinger, oef..das even puzzelen voor een beginner) of met links proberen mijn wijsvinger op die snaar te leggen. Wie kan me zeggen hoe het "moet" Ik weet wel, ik moet op les gaan, maar ik zit hier in de woestijn op de grens met Irak en het enige wat ze hier spelen is minaret. Zo'n torentje waar smorgens om vier uur al takkeherrie uit komt, ongedempt!

Demon's Eye
10 januari 2002, 19:32
De noot A kan je beter op de E-snaar 5de fret spelen of op de D-snaar 7de fret. De noot D op de A-snaar 5de fret of op de G-snaar 7de fret. De hoge G op de D-snaar 5de fret.

AllodoX
11 januari 2002, 00:08
Klopt.. open snaar klinkt nooit zo mooi als een gefrette noot..

Over het dempen.. da's niet nodig.. zodra je de snaar loslaat, dan dempt je vinger meteen de snaar..

snaptee
11 januari 2002, 09:21
Ok, maar ik was de TAB aan het volgen uit het les boek, die zit vol met losse snaren (vaak de A) Ik denk om het lastig te maken. Als je dan die A niet dempt voordat je de volgende noot speelt klinkt het soms voor geen meter. Dus ik vraag me nog steeds af hoe je dat zou moeten doen.
Groeten SnapT

Demon's Eye
11 januari 2002, 19:36
Na het aanslaan van een open snaar met een vinger, de vinger kort tegen die gespeelde open snaar leggen. Of dempen met de palm van de hand. Het is moeilijk uit te leggen hoe je dat moet doen, is eigenlijk een kwestie van veel oefenen. Als je de bas wat beter leert kennen, dan zal je zien dat je steeds minder open snaren gaat spelen.

Jos the BassBoss
17 januari 2002, 01:07
Dempen is een van de lastigste technieken. Ik geef lessen en heb gemerkt dat het erg moeilijk uit te leggen is. Je er moet namelijk niet bij nadenken. Maar het is wel zeer belangrijk om goed te dempen, want dan klinkt je spel strakker, met meer 'punch'. Een advies is om vooral goed te luisteren naar wat je speelt en verbeten te streven naar een strakke sound.
Een techniekje: Speel met wijs- en ringvinger, net zoals je door de 'gouden gids' loopt, loop je ook over de snaren. Leer jezelf aan om beide vingers om en om te gebruiken. Sla bijv. eerst losse A dan losse D aan. Als je met je wv A aanslaat, en daarna met mv de losse D, demp je de A snaar vanzelf als je mv van de D naar de A valt. Je laat je mv gewoon op de A rusten. Je kan ook je palm gebruiken inderdaad. Maar vergeet ook niet je linkerhand!