PDA

View Full Version : Gitaar bouwpakket?



Utselientje
6 september 2011, 11:25
Hoi allemaal (:

Ik ben de laatste tijd best geïnteresseerd geraakt in het zelf maken van gitaren, alleen weet ik niet precies waar ik nou moet beginnen.
Zelf wil ik graag een elektrische gitaar maken, en ik zat te denken om een bouwpakket te kopen, om niet gelijk in het diepe te springen. Is dit een goed idee? ^^
Zo ja, welke bouwpakketten zouden jullie willen aanraden? (: Of zou ik toch gewoon gelijk 'echt' zelf gaan bouwen?

Alvast bedankt! ^^

Thiez
6 september 2011, 11:35
Het ligt er een beetje aan wat je zelf wilt. Ik heb zelf eerst een bouwpakket gemaakt en ben momenteel zelf aan het bouwen.
Een bouwpakketje leer je eigenlijk alleen het lakken van je gitaar. Want je hoeft zelf niks meer te bouwen.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een gitaar van marktplaats te halen voor een klein bedrag die je gaat verbouwen. Of waar je zelf een body voor gaat maken en de hardware en hals van de gekochte gitaar gebruikt.

Utselientje
6 september 2011, 12:11
Zelf lijkt het me erg leuk om de gitaar helemaal zelf te bouwen ^^ Want dan maak je hem toch helemaal zelf. (: Maar ik denk er nu aan er een boek over te kopen, en daarna nog verder te kijken.. ^^

superfly
6 september 2011, 12:40
Of naar de gitaarbouwersmeeting komen om je te oriënteren:crazyhappy:. Er staan een aantal mensen op de beurs die gitaarbouw cursussen geven.

Wim

Utselientje
6 september 2011, 12:47
Hahah, ik heb even gekeken, maar de Veluwe is niet echt dichtbij voor mij =/.. Jammer ^^ Het leek me wel leuk (:

if3nd3r
8 september 2011, 11:50
neem een cursus bij een gitaar bouwer

Thiez
8 september 2011, 11:58
Hahah, ik heb even gekeken, maar de Veluwe is niet echt dichtbij voor mij =/.. Jammer ^^ Het leek me wel leuk (:

Weet niet waar je vandaan komt? Er zijn mensen uit het hele land die erheen gaan en veel rijd met elkaar mee ;) misschien kun je als je het gaaf vind om te gaan wel met iemand meerijden.

barno
8 september 2011, 15:54
Ik heb zelf nooit een cursus gevolgd of boek gelezen:alles geleerd op dit forum. En snel zelf beginnen bouwen (met de nodige beginnersfouten vandien uiteraard).

Je moet dan wel heel veel bouwtopics doorlezen. En ook andere info zoeken op andere sites.

Eens je dat gedaan hebt, kan je hier nog gerichte vragen stellen waarop je geen antwoord hebt gevonden.

Thiez
8 september 2011, 15:58
Inderdaad. Ik heb zelf wel een boek gekocht maar hier staat niet veel meer in dan hier op het forum te vinden is. En buiten dat doet iedereen het op zijn eigen manier. Basis komt wel op het zelfde neer maar ieder heeft zijn eigen technieken. Het is misschien wel handig als je totaal geen ervaring met hout hebt om gewoon eens een blok hout te pakken waaraan je wat gaat raspen en schaven zodat je dat wat onder de knie krijgt. Of zoals hierboven ergens gezegd is een goedkope body maken om te oefenen en dan een mooi blok mahonie kopen en aan de slag gaan.

Utselientje
8 september 2011, 16:06
Weet niet waar je vandaan komt? Er zijn mensen uit het hele land die erheen gaan en veel rijd met elkaar mee ;) misschien kun je als je het gaaf vind om te gaan wel met iemand meerijden.

Ik denk niet dat mn ouders dat echt zien zitten.. :/

Maar ik ga even in de schuur kijken of we daar nog wat planken hebben en zo, dan kan ik daar al een beetje mee experimenteren ^^