PDA

View Full Version : Collab (youtube hd)



savale
6 september 2011, 10:41
Zondagavond in 2 uurtjes tijd iets leuks opgenomen:


http://www.youtube.com/watch?v=1A1Hy4US9l4

Riky
6 september 2011, 14:45
Effect dat over de 2e stem zit vind ik erg storend en de Engelse uitspraak van de zangeres vind ik ook niet heel overtuigend.

Veder is de opname kwaliteit goed en de sfeer van de video ook. Mooie beelden!

Al met al prima gedaan hoor, maar met iets meer aandacht kan het wel veeeel beter worden. Alle middelen voor een goede opname en video heb je.

savale
7 september 2011, 09:17
Hoi Riky,

het is m inderdaad nog net niet helemaal. Maar het was ook voor het eerst dat we met elkaar samenwerkten. Kwa zang kreeg ik (vooral de 2e stem) er niet lekker in. Ik ga even in recording advies vragen :) Binnenkort meer (en beter :P)

Han S
7 september 2011, 11:36
Vijf minuut negentien. Ik wil je absoluut niet beledigen en mijn kritiek is bedoeld om je te helpen. Het is knap dat je zoiets in een paar uur tot stand brengt en de opnametechniek vind ik in dit stadium volstrekt onbelangrijk.

Maar ik heb wel het idee dat je je daarop teveel focust en meer bezig bent met hoe het klinkt, hoe de elementen in de mix liggen, maar daarbij de essentie vergeet.

Want wat ik dan hoor is een stuk muziek van ruim vijf minuten dat heel de tijd voortkabbelt en nergens spannend wordt. Het is een stukje muziek geworden wat in mijn beleving geen feel heeft. Het is wat rommelig, het ritme kabbelt voort van begin tot eind en ik mis een soort van samen iets doen.

Luister bijvoorbeeld eens naar Comfortbly Numb van Pink Floyd, is ook een dergelijk ritme, maar zo spannend gespeeld en met een geweldige sfeer.

Wat je dus moet doen is meer tijd er in steken en zorgen dat de luisteraar er door wordt geboeid. Bedenk een brug of zoiets en zorg dat het gevoel klopt.

Ik moet je heel eerlijk vertellen dat ik heel lang geleden ook dit soort pogingen tot muziek maken heb vastgelegd op vier sporen en er toen beretrots op was en het aan iedereen liet horen. En de meeste mensen vonden het prachtig zeiden ze, maar ze meenden er geen barst van. Een enkeling had de moed om me te vertellen dat hij het bagger vond en als ik er nu naar luister moet ik bekennen dat die enkeling volkomen gelijk had.

Ga vooral door want muziek maken is het mooiste wat er is, maar richt je op waar het om gaat, de kippenvelmomenten en de rillingen tussen de schouderbladen.

Succes.

Edit: ik zie nu pas dat het een cover is, niet goed opgelet. Dus heb ik het origineel opgezocht en die heeft wel wat ik bedoel, luister maar eens goed:


http://www.youtube.com/watch?v=kh0ESB30eJA&ob=av2e

Liquid_Metal
7 september 2011, 12:06
Ik ben het met Han eens dat het nummer inderdaad te lang is voor het feit dat er niets verandert. Ik vind het een hele mooie sfeer en van goede kwaliteit, maar het blijft niet zo lang boeien.

nak
7 september 2011, 12:37
Vind het nummer in potentie zeker mooi.
Ik denk dat het nog wel bijgeschaafd gaat worden.
Zelf vind ik het nu ook wat te lang.
Daarnaast hoor ik heel zacht een begeleidings gitaar wat ik niet zoveel vind toevoegen. De andere (lead)gitaar staat veel harder in de mix.
En daar wringt het wat bij mij want ik heb de neiging te zeggen "less is more".
Net na de solo vind ik de lead echt teveel worden, zelfs de solo zou ik niet eens doen.
Voor mij vraagt dit nummer om weinig lead, lekker slow en af en toe een noot pingelen met veel gevoel en in de sfeer van het nummer.
Ik zou de focus mooi op de zang laten en met een goede tweede stem wordt het een knaller ala Damien Rice.
:ok:

Don Capo
7 september 2011, 15:07
en de Engelse uitspraak van de zangeres vind ik ook niet heel overtuigend.


Na dit soort comments ga ik toch altijd nog een keer luisteren. Het valt mij niet op, kan je aangeven waaar ze een verkeerde uitspraak heeft. Ik vind haar overigens een hele prettige stem hebben. De mix is ruk natuurlijk, klopt voor geen meter, maar prachtig camerawerk en individueel aardig gespeeld/gezongen. Ik mis de dynamiek in het gitaarspel, vooral in het begin, Klinken mij teveel als losse noten.

savale
7 september 2011, 17:45
@Han S: Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan tenminste echt wat mee!
Je hebt zeker gelijk dat het niet spannend genoeg is. Ik dacht eigenlijk dat het origineel ook wel een beetje kabbelde, maar met nog eens goed luisteren hoorde ik inderdaad wat subtiele veranderingen waardoor het in ieder geval in refreinen meer overkomt. (vooral door meer variatie in de drums)
Tja de opnametechniek buiten beschouwing mag wel, maar toch ben ik ook daar van mening dat alle beetjes helpen, dus kom maar op. :P

@Nak: bedankt!

@Don Capo: Ik vind haar uitspraak (voor een Nederlandse) ook wel ok hoor. Het nummer was wat laag voor haar, dus misschien dat daardoor niet alles er even lekker uit komt. Ondanks dat er misschien meer werk te doen is aan de compositie hoor ik toch graag wat je bedoeld met "De mix is ruk natuurlijk" :)

Conclusie: + camerawerk: niks meer aan doen

- betere mix (hoor nog graag waar te beginnen...)
- beter "samenspel"
- meer dynamiek en betere opbouw

Han S
7 september 2011, 18:00
Als opnametechnicus/producer luister ik anders dan de gemiddelde muziekliefhebber en in de studio hebben bands al vaak moeite om een nummer foutloos te spelen. En als dat dan eindelijk gelukt is hebben ze soms niet in de gaten dat er dan wel geen fouten meer in zitten, maar ook geen leven meer.

Je kent het wel, je luistert naar een stuk muziek en je kunt jezelf bijna niet bedwingen om mee te gaan zitten tikken of luchtgitaar spelen. Het pakt je beet en het raakt je. Zo hoort dat en hoe dat werkt is niet uit te leggen, maar het moet gewoon allemaal kloppen en naadloos in elkaar passen en dat is moeilijk.

MichaelSS
7 september 2011, 18:10
Pff. Mooi hoor.

Ik luister niet zo kritisch als Han dat doet/kan, maar ik kan zo geen kritiek bedenken. Netties.

Han S
7 september 2011, 18:49
Michael, heb je het met het origineel vergeleken? Het hoeft niet hetzelfde, liever niet, maar wel graag net zoveel 'feel'.

Ik ben idd een zeer kritische luisteraar, maar dat is ook mijn vak. Maar daarnaast kan ik volkomen naar de kloten gaan van een stuk muziek.

DTmaster
7 september 2011, 19:13
erg leuk... chille beat :)

Duhsjaak
7 september 2011, 20:02
Hi
Ik kan een heleboel volgen van wat Han roept en een paar anderen. Ook ik vind het een heel erg leuk stuk muziek, maar niet spannend genoeg.

Grappig genoeg vind ik dat helemaal niet spannend.

Mijn oordeel wijkt vaker af van de rode draad, dus hou daar een beetje rekening mee.

Als je bezig wilt zijn met waar je goed in bent, dan moet jij (jullie) jezelf vertellen wat dat is, waarin je goed bent. Dat gebeurt niet. En ook van de mede forummers krijg je op dat punt naar mijn smaak weinig feedback.

Ik hoor twee mensen die plezier hebben in het maken van muziek. Ik hoor meer dan voldoende talent. Ik hoor twee stemmen die individueel prettig, misschien niet wereldschokkend zijn, maar die samen buitengewoon plezierig klinken en een kamerbrede grijns op mijn bek timmeren.

Je gitaartje klinkt erg mooi (waarop speel je dat?).

Mijn opvatting: Mensen hebben een bepaalde bandbreedte waarbinnen ze opereren. Als je punten verbetert, verbeter je nooit alleen de goede pounten, maar worden de minder goede punten mee omhoog getrokken en daardoor vallen ze minder op. Of misschien wordt zelfs de verhouding sterke punten:zwakke punten als geheel wel duidelijk verbeterd.

Ga lekker een paar simpele duetjes in elkaar zetten van je/jullie zelf en let op frasering, dynamiek en serendipity. Daaronder te verstaan dat jullie elkaar opjutten en dat je samen meer bent dan de som der delen. Dat bereik je niet door alles te willen controleren.

Creativiteit wil niet alleen zeggen dat je bereid bent risico's te nemen, maar ook dat je bereid bent op je toeter te gaan. En naar mijn smaak is dat zelfs niet eens aan de orde bij dit lied. Eerlijk is eerlijk: Ik heb wel eens iets leukers van jullie gehoord.

Ik weet zeker dat die twee stemmen kunnen toveren. En als je originelen zingt wie zal dan zeggen dat je je eigen muziek niet snapt?

Kippenvellenmomenten (zie Han) zijn inderdaad superbelangrijk maar nauwelijk te ijken. Je mag alleen maar hopen dat God je af en toe een zetje geeft en je hoeft het Journaal maar aan te zetten om te weten dat Hij het redelijke druk heeft momenteel.

Veel blijven maken. Maak je 1 lied per jaar, heb je 1 kans op een knaller. Maak je er 100, dan moet het toch wel gek lopen als er niet fantastisch materiaal bij zit.
Niet zeiken: Lopen hebben we ook moeten leren.

Je wonden likken en weer iets leuks bedenken om ons mee te verrassen!!!

Vriendelijke groet, Gus

Han S
7 september 2011, 20:29
Mooie discussie is dit, verschillende meningen waarvan sommige gewoon helemaal lovend zijn. En dat is prachtig, ik besef dat ik vreselijk verwend ben en dat niet iedereen meteen mij met zijn muziek onderuit krijgt.

Laatst was er iemand die een youtube filmpje had gepost waarin hij de solo's speelde van het nummer waar ik het al eerder over had: Comfort'bly Numb.

Ik ben toen een groot aantal van dergelijke fimpjes gaan bekijken en het verbaasde me hoeveel gitaristen deze solo's op youtube hebben gezet. Maar wat me vooral opviel is dat veel van die jongens zich concentreren op de noten die ze spelen en niet op hoe ze die spelen.

En zo vond ik er maar een paar die het volgens mij hebben begrepen, want waar gaat zo'n solo nou over? Volgens mij zijn die twee solo's zoals ze door David Gilmoor worden gespeeld ongeveer de mooiste ooit. Ze komen ongeveer uit het diepst van zijn hart vandaan en dat hoor je als je er voor open staat.

Het einde van die tweede solo, waar hij hoog op de hals gaat, daar krijg ik na al die jaren nog steeds de rillingen van. En als ik dat ook van een andere gitarist beleef, dan heeft hij het volgens mij helemaal door.

Terug naar waar dit topic over gaat: het is hardstikke leuk gedaan, maar ik vind de timing en daarom het gevoel nog niet in orde, het voert mij niet mee in het nummer en dat doet het origineel wel. Ik hoop dat je daar mee aan de gang gaat en me volgende keer totaal verplettert.

savale
8 september 2011, 13:03
@HanS Inderdaad grappig die verschillende meningen. :) Ik ben het overigens volkomen met je eens dat het beter kan op muzikaal vlak. Dat gaat dan ook zeker de volgende keer gebeuren.
Ik weet overigens denk ik wel waarom sommigen het WEL fraai vinden ondanks dat het muzikaal niet perfect is: het heeft aardige opnamekwaliteit en het zit door het filmpje ook leuk verpakt: Mensen luisteren namelijk ook met hun ogen. ;)

@Gus: bedankt voor je berichtje! Ik vind het altijd weer een kadootje van jou een comment te ontvangen :) Ben je toevallig al schrijver? Zo niet dan moet je er toch echt eens wat mee gaan doen!
Ehm even ontopic: De gitaar is een custom Jackson Charvel gespeeld op een software amp (overloud th2). Gitaar speel ik trouwens niet in dit nummer, maar werd gespeeld door een vriend van me. De chemie ontbreekt inderdaad nog een beetje. Ik heb wel binnenkort iets in petto waarbij we het simpel willen houden: akoustisch en 2 stemmig. We gaan daar eens dat kippenvelmomentje mee proberen te pakken. Super bedankt weer voor je mening en ideeen!

proguitar89
10 oktober 2011, 08:12
en, ik vind dat er te weinig bass in het nummer is het maakt het nummer wel wat steviger dus een goeie voor je toekomstige nummertjes.;);):):)

Duhsjaak
10 oktober 2011, 13:41
@Gus: bedankt voor je berichtje! ...........!

Hi
Tot je dienst.
Heb wel wat met taal inderdaad. Krijg vaker vragen of suggesties omdat ik wat lastig te plaatsen ben. Dus:

Ik ben risk engineer, oftwel ik probeer menselijke fouten in ziekenhuizen, senioren centra en industrie te voorkomen. En arbeidsveiligheid te vergroten.

En ik ben coach. Coach 250 voornamelijk jonge mensen per jaar op uiteenlopende gebieden, zoals juridisch, financieel economisch, op het gebied van aansprakelijkheid, als brandweerman of -vrouw, materiaal gebruik als je gaat schilderen, beeldhouwen etc., taal (NL en Engels), zang, ademhaling, stress control en damage control (beperken van een eenmaal opgetreden schade).

Schrijven? Afgezien van brieven (500 blz. per jaar) en een paar HBO studiebundels niet. Maar zeg nooit nooit.

Heb gereageerd op een vraag in 'recording', terwijl ik mij er niet van bewust was, dat de vraag aan dit lied was gekoppeld.

Je bent slim genoeg om 1 en 1 op te tellen, dus het heeft geen zin omdat hier nog eens naar voren te laten komen. Vragen? Stellen!

Vriendelijek groet, Gus

benwave
10 oktober 2011, 13:49
Het is David Gilmour, en geen Gilmoor
Kijk je kan natuurlijk ook te kritisch zijn. vergelijken met Daivd Gilmour cq Pink Floyd,.. tja dan blijft er natuurlijk niet veel meer van over.
Die Keith Urban, ook al vind ik er zelf weinig aan is toch wel een behoorlijk goede zanger.
Neem daarbij een top studio en een top producer, doe dat ook nog even top arrangeren, en je krijg inderdaad iets wat beter klinkt als wanneer dat twee amateurs doen.
Ik vind het meer dan verdienstelijk gedaan, en jullie hebben er een hele mooie video bij gemaakt.

Riky
11 oktober 2011, 14:00
Na dit soort comments ga ik toch altijd nog een keer luisteren. Het valt mij niet op, kan je aangeven waaar ze een verkeerde uitspraak heeft. Ik vind haar overigens een hele prettige stem hebben. De mix is ruk natuurlijk, klopt voor geen meter, maar prachtig camerawerk en individueel aardig gespeeld/gezongen. Ik mis de dynamiek in het gitaarspel, vooral in het begin, Klinken mij teveel als losse noten.

Late reactie, maar ze spreek veel woorden erg hard en sommige letters iets te duidelijk uit. and it comes around bijvoorbeeld. Klinkt een beetje als komes around. Lastig uitleggen natuurlijk, maar ze geeft me steeds het gevoel dat engels probeert te zingen ipv dat ze in het engels zingt.

Anderzijds kan ik ook teveel zeiken.