PDA

View Full Version : Effectapparatuur met "mixer"-uitgang... rekening mee te houden?



Gerth
6 september 2011, 10:38
Even het volgende punt:

Digitech heeft bijvoorbeeld pedaaltjes met een tweede "mixer"-uitgang met cab- en amp-emulatie om rechtstreeks in het mengpaneel/p.a./actieve monitor te kunnen...

Een Sansamp GT2 zou je volgens de handleiding "overal" in kunnen steken...

Multi-effecten vermelden dit niet specifiek maar gebruiken zelfs cab- en amp-simulaties om dan rechtstreeks op bv. een gitaarcombootje aan te sluiten (sic), maar dan zijn er ook mfx-en van Digitech die daarbij achteraan nog een "mixer/amp"-schakelaartje hebben...

Deze korte uitleg om te duiden dat ik op dit moment niet echt meer weet of ik effectief rekening moet houden met zo'n mixer-uitgang (of settings) als ik mij via het pedaaltje rechtstreeks in een actieve monitor of p.a. zou willen pluggen... en in hoeverre moet je rekening houden met het verschil tussen een clean kanaal op een gitaarcombo en bv. een actieve monitor (die in principe ook gewoon clean is).

Een beetje inzicht van mensen met ervaring hieromtrent zou mij bv. kunnen helpen of ik om zonder gitaaramp/combo te werken en toch losse pedaaltjes wil effectief naar Digitech moet (met de tweede uitgang) of er evengoed iets van Boss aan kan hangen (of de "betere" Digitech Hardwire-reeks, zonder mixer-uitgang...).

Jaren terug sloot ik eens een Boss Metal Zone aan op een Laney keyboard-versterker en kon met deze combinatie héél goed mee in de band alhoewel dit ingaat tegen wat ik hier dikwijls lees, vandaar mijn vraag...

Alvast bedankt!

Kim Wilson
6 september 2011, 12:02
Een gitaarversterker geeft in principe alleen middentonen weer. Echter, in gitaargeluid, vooral wanneer dit overstuurd wordt door een overdrive- of distortionpedaal, zitten nogal wat hoge tonen. Die hoor je normaal gesproken niet, omdat een gitaaramp die niet (goed) weergeeft. Stop je dat geluid rechtstreeks in een PA-installatie (is full-range, dus alle frequenties), gaat dat nogal scherp klinken. Vandaar dat multi-FX-apparaten (en sommige pedalen, zoals de Blackstar HT-Drive en HT-Dual) een speaker-sim uitgang hebben.

Toevallig hebben we afgelopen weekend mijn Blackstar HT-Drive op die manier gebruikt, en het klonk als een gewone gitaaramp. Iets wat ik zonder een dergelijke speaker-sim nog nooit heb bereikt.

Gerth
6 september 2011, 12:35
Da's nu eens een hele simpele maar zeer verhelderende uitleg (dat ik daar zelf niet op gekomen ben ;)).

Dus eigenlijk zou je evengoed een EQ-pedaaltje kunnen gebruiken tussen bv. de distortion en de p.a.?

In elk geval héél erg bedankt!

Kim Wilson
6 september 2011, 13:08
Dat weet ik niet, nooit geprobeerd eigenlijk. Maar een EQ-pedaal als de Boss GE-7 concentreert zich ook alleen maar op de gitaaramp-frequenties (van 100Hz tot 64kHz), ik vraag me af wat dat ding doet met de frequenties daaronder en daarboven.

Gerth
6 september 2011, 13:29
Ja, idd, het is dan ook een "gitaar"-eq... niet echt aan gedacht...

Pfff... het is me wat. Ik denk dat ik me gewoon een collectie Digitech-pedaaltjes ga verzamelen (mét dubbele uitgang, niet de "Hardwires"); die zijn blijkbaar qua prijs/kwaliteit toch wel ok, al de rest is eerder subjectief, en daar heb ik lekker de keuze, mocht het nodig zijn.

Kim Wilson
6 september 2011, 14:03
Zoals ik al zei, de Blackstars doen dat ook. En die klinken als overdrivepedaal ook te gek. Voor 100 eu kun je wel een HT-Drive scoren. Echt veel waar voor je geld.

Gerth
6 september 2011, 14:53
Denk dat ik ga beginnen met een Bad Monkey (48 euro). Kan ook altijd nog prima dienen als boost...

jim__
6 september 2011, 15:11
Je kan ook nog denken aan een Behringer (shoot me!) GI100, kost nu zo'n € 28. Dit is in feite een normale di-box, maar met een schakelbare speaker sim en een mogelijkheid om hem tussen een gitaarversterker en speakersnoer te hangen.

Ik heb hem al eens in een noodgeval aan mijn pedalenbak gekoppeld om zo naar de mixer te sturen, ging prima over de monitors. Ook via het speakersnoer een gitaarversterker aansluiten gaat prima naar de mixer, al heb ik nog altijd een voorkeur voor een microfoon voor de versterker.

Voordeel ten opzichte van de digitechpedaaltjes is dat je een xlr-uitgang hebt, wat bij de meeste mengtafels een stuk makkelijker werkt. Ook kan je ieder pedaaltje ervoor zetten, en zit je dus niet vast aan die Digitech pedaaltjes (Bad Monkey is voor het geld trouwens wel leuk hoor ;)).

Kim Wilson
6 september 2011, 15:31
Die Behringer DI-boxen zijn prima dingen, en idd ook een mooie optie om eens te proberen. En voor 28 euro, hoe kunnen ze het ervoor maken...

Gerth
6 september 2011, 15:46
Behringer-DI, waarom niet... ik zou dan "gewone" pedaaltjes kunnen kopen en daar gewoon die DI achterplakken... deze vervangt dan de extra mixer-uitgang van de Digitechs, als ik het goed begrepen heb.

Kim Wilson
6 september 2011, 15:50
Ja. Andere voordelen zijn dat je gewoon door kunt linken naar een gitaaramp (als monitor bijvoorbeeld) en je kunt met XLR naar de tafel, en die kabels heeft elke geluidsboer in de koffer.

Gerth
6 september 2011, 22:25
Kogel is door kerk, ben daarnet een Bad Monkey en een Death Metal (én natuurlijk een patchkabeltje :)) gaan kopen, en het testritje op de aktieve (Laney-) floormonitor is mij zéér goed bevallen.

Heb een Schecter C1 Exotic Star, die met de (passieve) Super Rock II-pups, die qua output en sound bijna actief lijken maar in single-coil mode écht wel doen denken aan een Strat/Tele, dus een (tot mijn verbazing) heel veelzijdige gitaar, die onmiddellijk goede maatjes was met de nieuwe pedaaltjes...

De BM gaat wel snel naar zijn randje en dan verder door naar een heel authentieke overdrive - bijna distortion, ik moest onmiddellijk aan de sound van The Who denken, dus transparant maar toch met het nodige "dirt", echt héél aangenaam!

De DM gaat sowieso altijd héél hard maar is gelukkig veelzijdiger als men zou denken door de goeie 3-band-toonregeling, die zéér efficiënt is. Bass en treble zijn zeer effectief om het "knaagwerk" respectievelijk zwaar en helder te doen klinken, en de midknop zorgt echt voor een vrij breed klankenpalet, zij het dan wel in de hardere metalsferen, van heel scooped tot drukkend aanwezig... Kan zonder moeite van bv. Nightwish naar Foo Fighters.

Dit lijkt misschien een vreemde combinatie van pedalen maar ik hou zo niet van de klassieke stack-distortion (lees "Marshall"); heb het graag ofwel warm, crunchy, nét brekend (kreunende buizen dus :cooler:), ofwel direkt lekker hard, vandaar...

En de mixer-uitgang zorgt voor een mooi evenwichtig amp-geluid door de monitor, waar de "gewone" uitgang inderdaad teveel hoge tonen doorlaat en dus alles te "breed" doet klinken, wat in de mix zeker geen goeie zaak is.

Nogmaals bedankt voor de gepasseerde en voor de toekomstige reacties!