PDA

View Full Version : Ervaringen met spelen op een kindergitaar als volwassene



Archtop
6 september 2011, 08:12
Ik ben op zoek naar leden die gekozen hebben voor het spelen op een zg. kindergitaar.

Hoe is dat bevallen?


Bent u uiteindelijk toch overgestapt naar een groter model?
En zoja welk model en waarom dan precies?


gr
Archtop

Harald
6 september 2011, 09:00
http://www.youtube.com/watch?v=jERYGt7Pc90

Ik weet niet hoe klein jij bent, maar Muriel heb ik wel een paar keer ontmoet. En dat is echt een kleine dame. En ze kan ook met zo'n bakbeest van een harpgitaar overweg. (ook al is deze ongetwijfeld helemaal naar haar wens gemaakt) Maar ze speelt ook vrolijk het standaard klassieke repertoire.

Kindergitaren klinken echt een stuk minder dan een normale maat. Ik zou het niet doen.

--=HANS=--
6 september 2011, 09:02
Als je in eerste instantie je zinnen hebt gezet op een archtop om jazz op te spelen is een 3/4 gitaartje wel zo een beetje het andere uiterste in de mogelijkheden, de Ukelele daargelaten natuurlijk ;)

Ik weet niet met welke reden je een kleine gitaar overweegt maar je moet wel heel erg klein van stuk zijn wil je niet gewoon op een normale gitaar kunnen spelen. Zoals je in andere topics al gezien hebt zijn er allerlei verschillende modellen en maten te krijgen. Het geluid dat een akoestische gitaar voort brengt wordt in hoge mate bepaald door de vorm, het volume en de gebruikte houtsoorten van de body. Als je daar concessies in gaat doen dan gaat dat ten koste van het geluid en in het geval van een 3/4 gitaar zit hem dat met name in het volume van de body. Deze is niet alleen veel kleiner maar ook een stuk minder diep en dat scheelt erg veel. Ik ben niet zo thuis in de mogelijkheden maar de meeste 3/4 gitaren van redelijke kwaliteit die ik heb gezien van kinderen waren nylonsnarig en dat is gezien de muziek die je wil gaan spelen ook niet de meest voorde hand liggende keuze.
Als je een zo klein mogelijk instrument zoekt zou ik toch op zoek gaan naar een Parlour model zoals in de andere topics al beschreven is.

Succes met je zoektocht

-Martijn-
6 september 2011, 09:19
Je moet inderdaad wel erg klein zijn wil het op een gewone gitaar niet lukken.
Maar als je toch een kleine gitaar wilt, kijk bijv. eens naar een Little Martin of Baby Taylor. ;)

sandert1978
6 september 2011, 09:58
Ik speel voornamelijk op staalsnarige akoestische en elektrische gitaren. Toch was ik onlangs weer op zoek naar een nylonsnarige aangezien ik die waar ik jaren geleden les op had weggegeven had aan mijn toenmalige vriendin:(

Ik ben uiteindelijk na lang testen met een 3/4 gitaar naar huis gegaan. Een alhambra K1-c(adet) Puur vanwege de klank en de bespeelbaarheid. Voor wat ik er mee doe is hij perfect, beetje klassiek, flamenco maar dat blijft natuurlijk persoonlijk. Ik ben er in ieder geval erg blij mee.(en mijn huidige vriendin ook;)

Archtop
6 september 2011, 21:30
http://www.youtube.com/watch?v=jERYGt7Pc90

Ik weet niet hoe klein jij bent, maar Muriel heb ik wel een paar keer ontmoet. En dat is echt een kleine dame. En ze kan ook met zo'n bakbeest van een harpgitaar overweg. (ook al is deze ongetwijfeld helemaal naar haar wens gemaakt) Maar ze speelt ook vrolijk het standaard klassieke repertoire.

Kindergitaren klinken echt een stuk minder dan een normale maat. Ik zou het niet doen.


:crazyhappy:
Hi HARALD


Ik begin er zo langzamerhand compleet depressief van te worden en vind het nog steeds moeilijk te geloven maar ik ben dus gewoon echt te klein- volgens div docenten, veelal toch wel blatende gitarenverkopers en een bouwer hier in de stad- voor de meeste gitaren en dus lijkt het er op er op dat ik never nooit een echte jazz back kan gaan spelen vanwege mijn ahum functie-beperking.

op een kleine lukt het me echter wel te spelen en ik heb geen budget voor een op maat gebouwde jazzer
dus tsja ik snap het ook niet en hou daarbij niet eens van t iele geluid van die kleine krengen


gr
A.

Archtop
6 september 2011, 21:32
Ik speel voornamelijk op staalsnarige akoestische en elektrische gitaren. Toch was ik onlangs weer op zoek naar een nylonsnarige aangezien ik die waar ik jaren geleden les op had weggegeven had aan mijn toenmalige vriendin:(

Ik ben uiteindelijk na lang testen met een 3/4 gitaar naar huis gegaan. Een alhambra K1-c(adet) Puur vanwege de klank en de bespeelbaarheid. Voor wat ik er mee doe is hij perfect, beetje klassiek, flamenco maar dat blijft natuurlijk persoonlijk. Ik ben er in ieder geval erg blij mee.(en mijn huidige vriendin ook;)



Wel jammer van t kleurenpalet. :dontgeti:
http://www.alhambrausa.com/

Archtop
6 september 2011, 21:39
Als je in eerste instantie je zinnen hebt gezet op een archtop om jazz op te spelen is een 3/4 gitaartje wel zo een beetje het andere uiterste in de mogelijkheden, de Ukelele daargelaten natuurlijk ;)

Ik weet niet met welke reden je een kleine gitaar overweegt maar je moet wel heel erg klein van stuk zijn wil je niet gewoon op een normale gitaar kunnen spelen. Zoals je in andere topics al gezien hebt zijn er allerlei verschillende modellen en maten te krijgen. Het geluid dat een akoestische gitaar voort brengt wordt in hoge mate bepaald door de vorm, het volume en de gebruikte houtsoorten van de body. Als je daar concessies in gaat doen dan gaat dat ten koste van het geluid en in het geval van een 3/4 gitaar zit hem dat met name in het volume van de body. Deze is niet alleen veel kleiner maar ook een stuk minder diep en dat scheelt erg veel. Ik ben niet zo thuis in de mogelijkheden maar de meeste 3/4 gitaren van redelijke kwaliteit die ik heb gezien van kinderen waren nylonsnarig en dat is gezien de muziek die je wil gaan spelen ook niet de meest voorde hand liggende keuze.
Als je een zo klein mogelijk instrument zoekt zou ik toch op zoek gaan naar een Parlour model zoals in de andere topics al beschreven is.

Succes met je zoektocht



HI HANS

Ja het is een wonderlijke queste. Helaas heb ik wat parlours beluisterd in Nijmegen vanmiddag en ik werd zelfs vd loeidure exemplaren niet heel erg blij bij nadere inzien. Het is toch een wat beperkt geluidsspectrum en een instrument dat mij ook nog eens beperkt in mijn ontwikkelmogelijkheden.

Het verschil tussen een reisgitaar en een 'echte' parlour is mij soms wat onhelder maar dat wil ik als optie toch ook nog nader onderzoeken omdat ik hoop daarbinnen een breder type gitaar te kunnen opsnorren. En ja ik weil gewoon op echte stalen snaren leren spelen met eelt en al.




Overigens valt het mij al you tubend op dat vrouwen die een zg normaal instrument bespelen toch werken met cutways. mss is dat een goede tussenoplossing maar dan nog heb ik te korte vingertjes en een te kleine spanwijdte tussen duim en pink voor de gemidelde exemplaren.


Of mss is dit gewoon toch niet mijn instrument. We shall c.


gr
A,
Het is gewoon niet eerlijk! :(

jazzie1
7 september 2011, 20:22
Als een jazzbak niets wordt i.v.m. je "functiebeperking" is een gitaar in de orde van grote van bv een sopranoguitar dan niets voor jou?
www.youtube.com/watch?v=hRRoODkay8M

Er is naar mijn idee altijd wel een oplossing om jou ook ondanks je kleine handjes op een gitaar te laten spelen,ik kan mij niet voorstellen dat er voor jou nl geen gitaar te vinden is waar jij op kan spelen.

In ieder geval veel succes met je zoektocht!

Archtop
9 september 2011, 10:01
Hi

Dank voor de tip en de support ; ik ga er naar kijken.

Een gewone kindergitaar blijkt bij uitproberen godzijdank toch echt te groot!
Cadetten en senorita's zijn meer passend denk ik inmiddels. Reisgitaren vind ik rare dingen voor zover ik dat kan beoordelen als starter.

En dan toch de parlour he. ;))))))))

Rizz
9 september 2011, 10:18
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149036-Gretsch-White-Falcon-kleiner-model

Hoi Anne,

Heb je dit topic al doorgelezen? Niet dat je nou een gretsch moet kopen, maar om aan te geven dat je grootte niet altijd een beperking hoeft te zijn.. En natuurlijk in navolging op je jazzgitaar wens

Archtop
9 september 2011, 21:37
Ik ga er morgen direct achteraan en ik neem mijn vader mee want het oogt wel enorm duur allemaal . :dontgeti:

Bedankt voor de tip!


gr
A.

Mr.Fingers
9 september 2011, 21:45
Wat noem je "kindergitaar". Ik, 196 cm lang, met handen van ruim 20 cm lang speel het liefst op kleinere gitaarmodellen. Nu is dat een Gibson LG-0 uit begin jaren '60, met een dun, smal halsje met de feel van een elektrische gitaar, en een vrij kleine klankkast.

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/200794_10150129104958114_173485863113_6343460_5218 972_n.jpg

aaronstonebeat
9 september 2011, 21:56
Ik had zijn broer elders al aangehaald, maar Angus Young is zelfs nog een beetje kleiner (beiden nog geen 1,60 m en met navenant kleine handen). En toch is al die kolossaal klinkende muziek van AC/DC gespeeld door mannen met kinderhandjes.

http://img.myyearbook.com/zenhex/images/quiz2/7462/cache_res1.jpg

Interview met Angus uit 1984 (http://www.crabsodyinblue.com/acdcguitarplayerfeb84.htm) (tegen het eind zegt hij wat dingen over zijn handen)

Triggy
9 september 2011, 22:33
Ik ga er morgen direct achteraan en ik neem mijn vader mee want het oogt wel enorm duur allemaal . :dontgeti:

Bedankt voor de tip!


gr
A.

Ja reken maar op 2500+.....:(

aaronstonebeat
9 september 2011, 22:49
Ik zou me door de omvang van een gitaar niet laten weerhouden. Ik heb redelijk grote handen maar kan ook op een ukele spelen. Het is allemaal zo relatief. Speel eerst eens een paar jaar op een 'gewone' gitaar; en als je het dan nog echt een probleem vindt, ga dan eens naar iets aangepasts zoeken.

En zou Django Reinhardt ooit naar een gitaar hebben gezocht voor iemand die eigenlijk maar twee vingers met goed fatsoen kon gebruiken?


http://www.youtube.com/watch?v=fzz6fAdFFis

dadgad
9 september 2011, 23:47
Hallo Anne,

Het is maar een idee, hoor - maar je kunt een gewone gitaar ook een stukje
"inkorten" door er een capo (snarenklem) op te zetten, bijv. op de eerste of
tweede fret. Normaal speel je dan een hele of hele toon hoger, maar als je
de gitaar dan ook een halve of hele toon lager stemt kun je gewoon met
andere gitaristen (bijv. op gitaarles) meespelen.

Overigens is het bereik van je hand, dus hoe ver je kunt strekken, wel iets
dat groter wordt naarmate je meer oefent.

Greetz,

Han.

jazzie1
10 september 2011, 00:47
Sorry voor mijn nieuwsgierigheid maar hoe groot/klein ben je dan eigenlijk waardoor zelfs muziekzaken je niet kunnen helpen?
Want zoals hierboven al aangegeven er zijn nogal wat "kleine gitaristen" die toch wel heel goed op een normale gitaar overweg kunnen.
En als je echt niets kunt vinden dan rest je nog maar een oplossing: Je Pa met grote betraande ogen lief aankijken , pruillipje erbij en vragen met je liefste stemmetje "mag ik please een gitaartje op maat laten maken? lieve lieve pa..:soinnocent: