PDA

View Full Version : welk pedaal om mee te beginnen ?



Aadjes
5 september 2011, 22:43
Hallo gitaarnetters,

Sinds kort in het bezit van een Peavey Delta Blues 115.
De (naar mijn idee) beste sound voor mijn bluesmuziek.(bv Snowy White, Peter Green, David Gilmore)
Mijn vraag is, om de sound wat meer te kunnen manipuleren, met wat voor pedalen zou ik kunnen beginnen?
Wie heeft er goede ervaringen met een DB en pedalen van een bepaald merk?
Om te beginnen op aanraden van de vorige eigenaar van de DB ben ik op zoek naar een goede compressor.(bv Wampler of Barber)
Wie kan mij voorzien van nuttige informatie?

Groetjes Aadjes

lollol
5 september 2011, 23:07
Probeer eerst een tweedehands multieffect, speel daar een paar weken mee, verkoop hem weer en dan weet je wel wat voor effecten je leuk vind;)

Mitch
5 september 2011, 23:17
Tja, wat wil je dat we zeggen? Een chorus is leuk? Een distortion is leuk? Probeer je vraag eens iets duidelijker te omschrijven. Ben je op zoek naar modulatie, vervorming, sustain, delay...

Aadjes
5 september 2011, 23:41
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.
Ik zal het proberen te omschrijven.
Ik ben helemaal tevreden over het geluid van mijn gitaar over de DB.
Wat ik wil is het geluid beheersen.
Dus het laag en het hoog wat meer op gelijke geluidsterkte te kunnen regelen.
Ik bedoel wat vloeiender en strakker te kunnen regelen.

HaroldA
5 september 2011, 23:44
Dus het laag en het hoog wat meer op gelijke geluidsterkte te kunnen regelen.

EQ pedaaltje? MXR maakt mooie...

Liquid_Metal
5 september 2011, 23:45
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.
Ik zal het proberen te omschrijven.
Ik ben helemaal tevreden over het geluid van mijn gitaar over de DB.
Wat ik wil is het geluid beheersen.
Dus het laag en het hoog wat meer op gelijke geluidsterkte te kunnen regelen.
Ik bedoel wat vloeiender en strakker te kunnen regelen.

Je bent helemaal tevreden met het geluid maar toch wil je het vloeiender en strakker maken? Zo te horen heb je dan een Equalizer nodig. Simpele EQ's zijn er in de vorm van de Dunlop M109 (http://www.jimdunlop.com/product/m109-6-band-graphic-eq)

http://www.beyondeleven.com/Dunlop-M109-p/dunlop-m109.htm

Ik ben geen fan van gebruik van equalizers. Ik kan meestal genoeg tweaken met de amp zelf (m.u.v. modellers).

Aadjes
5 september 2011, 23:56
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.
Ik zal het proberen te omschrijven.
Ik ben helemaal tevreden over het geluid van mijn gitaar over de DB.
Wat ik wil is het geluid beheersen.
Dus het laag en het hoog wat meer op gelijke geluidsterkte te kunnen regelen.
Ik bedoel wat vloeiender en strakker te kunnen regelen.

Misschien is dit wat ik bedoel, ik zat net even te googlen.
compressor: beperkt het dynamisch bereik van het signaal: zacht wordt wat harder en hard wordt wat zachter, bijgeluiden worden versterkt. Handig voor het goed door laten komen van het signaal, onder andere bij funk-gitaar

Aadjes
6 september 2011, 00:07
Misschien is dit wat ik bedoel, ik zat net even te googlen.
compressor: beperkt het dynamisch bereik van het signaal: zacht wordt wat harder en hard wordt wat zachter, bijgeluiden worden versterkt. Handig voor het goed door laten komen van het signaal, onder andere bij funk-gitaar


Sorry, een foutje mijnerzijds de regel :-"Dus het laag en het hoog wat meer op gelijke geluidsterkte te kunnen regelen." is niet van toepassing op wat ik bedoel.

Harry
6 september 2011, 10:30
je zou eens kunnen kijken of er iemand bij je in de buurt woont met een compressor zodat je die op je eigen spullen kunt proberen. Misschien voegt het wel niets toe, of vind je er niets aan. Net als ik.

zoon van Piet
6 september 2011, 12:01
je zou eens kunnen kijken of er iemand bij je in de buurt woont met een compressor zodat je die op je eigen spullen kunt proberen. Misschien voegt het wel niets toe, of vind je er niets aan. Net als ik.

+1, goed idee..
Of tweedehandsje kopen, voor weinig.
Als eerste pedaal zou ik kiezen voor compressie of een tubescreamertje, die laatste gewoon voor de variatie of het beetje extra - of omdat de halve wereld er tevreden mee is. En ik zou gewoon niet te duur doen of meteen op zoek gaan naar die ene versie waarvan het web zegt dat ie het beste is.

BasHermus
6 september 2011, 13:00
Heb zelf een DeltaBlues 210.

Ook altijd gedacht dat een compressor fijn zou zijn, maar na 3 verschillende (Boss, EHX Black Finger, MXR) te hebben gehad, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het niks vind. Ze maken het geluid eerder dun (wat voor funk wel weer fijn is).

Zeker op een goede buizen versterker, die (als hij clean met een randje doet) zelf al werkt als een compressor (en muzikaler dan wat je uit een pedaal haalt).

Veel oefenen en met je vingers doen.

Als je toch een pedaaltje wilt met de DB zou ik voor een delay gaan.

Mitch
6 september 2011, 16:27
Een EQ is een optie, maar een lichte overdrive met goede toonregeling is ook een idee. Maar ja, de echt goede zijn meestal wel aan de prijzige kant. Goedkopere drives met toonregeling (zei daar iemand Bad Monkey?) drukt een behoorlijk stempel op je sound. Als je blij bent met je basissound moet je dat niet doen. Dan eerder een Catalinbread WIIO of zo, die kan dat prima.
Een heel transparante compressor die erg fijn is, is de Barber Tone Press. Maar is ook niet goedkoop helaas.

onrust nv
6 september 2011, 22:38
Ik heb een tijdje geleden voor 20euro een Boss GE-21 uit een 2ehands winkel. Die moet ik zeggen is erg OK 21 banden het geluid is als was in je handen.

Aadjes
7 september 2011, 00:37
Even voor de goede orde, ik wil mijn eerste pedaal aanschaffen, eentje die ik later ook nog kan gebruiken met andere pedalen.
Ik zat te denken aan een compressor, en die denk ik de functie heb, die ik bedoel.
Wat ik gelezen en gehoord heb beperkt een compressor het dynamisch bereik van het signaal: zacht wordt wat harder en hard wordt wat zachter, bijgeluiden worden versterkt. Handig voor het goed door laten komen van het signaal.
Heb ik daar nu en later wat aan, ook in combinatie met andere pedalen?
Wie heeft ervaring met een MXR-Dyna Comp, welke functie heeft een compressor nog meer, en heeft die de functie's die ik bedoel?

Aadjes
7 september 2011, 00:42
Heb zelf een DeltaBlues 210.

Ook altijd gedacht dat een compressor fijn zou zijn, maar na 3 verschillende (Boss, EHX Black Finger, MXR) te hebben gehad, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het niks vind. Ze maken het geluid eerder dun (wat voor funk wel weer fijn is).

Zeker op een goede buizen versterker, die (als hij clean met een randje doet) zelf al werkt als een compressor (en muzikaler dan wat je uit een pedaal haalt).

Veel oefenen en met je vingers doen.

Als je toch een pedaaltje wilt met de DB zou ik voor een delay gaan.

Dus jij vindt dat een compressor in combinatie met andere pedalen geen functie heeft?

BasHermus
7 september 2011, 09:30
Ik vind een compressor in combinatie met een goede buizenversterker (en de muziek die ik maak) geen functie hebben.


De enige toepassingen die ik kon vinden voor een compressor zijn:
-Van die squashed dunne jaren 70 funk ("le freak" enzo)
-Van die Malmsteen-achtige snelle runs (wat me niet echt boeit)

Één van de compresors die ik had was die MXR Dynacomp (mijn laatste), die ik een half jaar geleden heb weggedaan, omdat hij in de drie jaar dat hij op mijn pedal-board zat nauwelijks aan is geweest.

Gezien de muziekstijlen die je in je openings post zet zou ik echt eerder naar een delay, of eventueel een fuzz kijken.

Harry
7 september 2011, 09:54
of beter nog; koop geen pedaal totdat je werkelijk weet wat je mist in je geluid van dat moment. Misschien heb je niet eens een pedaal nodig....

BasHermus
7 september 2011, 10:12
Wat Harry zei... +1

onrust nv
7 september 2011, 11:20
Kijk eerst naar een X aantal gtaristen die het geluid maken(youtube ofzo) wat jij wilt, post het geluidje hier en ik denk dat je dan bruikbaardere tips krijgt.

lefthandstrat
7 september 2011, 14:17
of beter nog; koop geen pedaal totdat je werkelijk weet wat je mist in je geluid van dat moment. Misschien heb je niet eens een pedaal nodig....

Ik ben het 100% eens met Harry. Zelf heb ik een paar pedaaltjes en gebruik ze nooit. Beetje spelen met de volume en masterknop en ik heb mijn geluid. Mocht je toch willen experimenteren, dan is dit misschien iets. Wat je naderhand niet nodig hebt, verpats je gewoon weer......'t is zo'n beetje de hele collectie van het huismerk van de Musicstorem Keulen :seriousf: zie: http://link.marktplaats.nl/470373698

Aadjes
7 september 2011, 21:56
Wat ik gelezen en gehoord heb beperkt een compressor het dynamisch bereik van het signaal: zacht wordt wat harder en hard wordt wat zachter, bijgeluiden worden versterkt. Handig voor het goed door laten komen van het signaal.
Heb ik daar nu en later wat aan, ook in combinatie met andere pedalen?
Wie heeft ervaring met een MXR-Dyna Comp, welke functie heeft een compressor nog meer, en heeft die de functie's die ik bedoel?

Ik wil de sound en de toon van de DB (nog) niet veranderen.
Klopt het wat ik gelezen en gehoord heb?

Aadjes
7 september 2011, 22:11
Wat vinden jullie van deze omschrijving

Een compressor geeft je meer sustain en zorgt ervoor dat je een wat meer " smooth" geluid krijgt.
Ook beperkt een compressor het dynamisch bereik van het signaal: zacht wordt wat harder en hard wordt wat zachter, bijgeluiden worden versterkt. Handig voor het goed door laten komen van het signaal.

Harry
8 september 2011, 10:02
mijn ervaring met een compressor is inderdaad dat je de dynamiek uit je geluid kwijt raakt, en ik vind dat persoonlijk erg onprettig.

Mitch
8 september 2011, 10:11
Je hebt nog wat basis begrippen nodig. Check de FAQ "Links naar goede soundclips", dan krijg je een beter idee.

Schrevel
8 september 2011, 10:12
Probeer eerst een tweedehands multieffect, speel daar een paar weken mee, verkoop hem weer en dan weet je wel wat voor effecten je leuk vind;)

Dit lijkt mij ook het beste advies. Een multieeffect om erachter te komen wat voor soort efffecten er zijn hoe ze klinken en hoe je ze toepast. Dat maakt het ook makkelijker soortgelijke geluiden te herkennen bij je favoriete gitaristen.

HaroldA
8 september 2011, 10:19
Ook beperkt een compressor het dynamisch bereik van het signaal: zacht wordt wat harder en hard wordt wat zachter, bijgeluiden worden versterkt. Handig voor het goed door laten komen van het signaal.

Een compressor haalt alleen dynamisch volume weg, een expander boost zachte signalen en een compander boost zachte signalen en dimt harde signalen ;)

Over het algemeen zal een compressor ingesteld staan om te boosten (gain/volume) en dan de toppen die boven een bepaalde hardheid komen (treshold) met een vertraging van X milliseconde (attack) zachter maken.

piezo
8 september 2011, 10:53
Hmm, Snowy White, Peter Green? Die - en vele andere geweldige gitaristen in het blues/rock metier -
gebruik(t)en, naast natuurlijk buizenversterkers, vooral de volgende spullen om hun gitaargeluid te "manipuleren":

- vingers
- volumeknop
- toneknop
- elementschakelaar

BasHermus
8 september 2011, 12:00
Een compressor geeft je meer sustain en zorgt ervoor dat je een wat meer " smooth" geluid krijgt.

Het belangrijkste wat een compressor doet in de praktijk is zorgen dat het volume nooit boven een bepaalde waarde komt (wat in de praktijk kan betekenen dat je je attack kwijt raakt. Dit gecombineerd met de vertraging kan tot een onnatuurlijk volume 'sag' leiden kort na de start van iedere noot).
En als je hem heel lomp instelt (bijna alle dynamiek verdwenen, flinke boost met de volume knop van de pedaaal) lijken noten langer te klinken.
Met de nadruk op 'lijken', want een compressor kan de sustain niet vergroten (wat er niet is kan hij niet harder laten klinken).


"Smooth" zou ik het geluid van een compressor overigens niet willen noemen, want het verandert namenlijk helemaal niet de klank (als het goed is).
Dus wat men normaal onder een meer "smooth" geluid verstaat (minder schel, warmer, ronder, en nog meer vage termen) ga je niet krijgen met een compressor.
Daarvoor kun je beter een ander plectrum, snaren, gitaar, of speaker gebruiken.

Schrevel
8 september 2011, 12:41
Het belangrijkste wat een compressor doet in de praktijk is zorgen dat het volume nooit boven een bepaalde waarde komt (wat in de praktijk kan betekenen dat je je attack kwijt raakt. Dit gecombineerd met de vertraging kan tot een onnatuurlijk volume 'sag' leiden kort na de start van iedere noot).
En als je hem heel lomp instelt (bijna alle dynamiek verdwenen, flinke boost met de volume knop van de pedaaal) lijken noten langer te klinken.
Met de nadruk op 'lijken', want een compressor kan de sustain niet vergroten (wat er niet is kan hij niet harder laten klinken).
"Smooth" zou ik het geluid van een compressor overigens niet willen noemen, want het verandert namenlijk helemaal niet de klank (als het goed is).
Dus wat men normaal onder een meer "smooth" geluid verstaat (minder schel, warmer, ronder, en nog meer vage termen) ga je niet krijgen met een compressor.
Daarvoor kun je beter een ander plectrum, snaren, gitaar, of speaker gebruiken.

Dat klopt niet. Wat ervoor zorgt dat het volume niet boven een bepaalde aarde komt is geen compressor maar een limiter.
Een compressor haalt haalt energie boven een bepaald niveau weg en voegt dat weer toe aan het volgende signaaldeel dat onder dat niveau ligt Daar vermindert de decay en de release (wegsterftijd) en daardoor neemt de sustain toe. De sustain is niet de lengte van de toon maar de tijd na de peak tot het wegsterven.
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/ADSR_envelope#ADSR_envelope

piezo
8 september 2011, 13:41
Een compressor haalt haalt energie boven een bepaald niveau weg en voegt dat weer toe aan het volgende signaaldeel dat onder dat niveau ligt Daar vermindert de decay en de release (wegsterftijd) en daardoor neemt de sustain toe. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/ADSR_envelope#ADSR_envelopeWàt een onzin kun jij uitkramen ......

HaroldA
8 september 2011, 13:44
Wàt een onzin kun jij uitkramen ......

Ik vond er ook al niks van kloppen. "energie toevoegen aan het daarop volgend signaal"? :???:

Volgens mij klopt mijn uitleg dan beter:


Over het algemeen zal een compressor ingesteld staan om te boosten (gain/volume) en dan de toppen die boven een bepaalde hardheid komen (treshold) met een vertraging van X milliseconde (attack) zachter maken.

BasHermus
8 september 2011, 15:31
En om heel precies te zijn:

Een compressor zal, met een bepaalde (hoewel, bij de meeste pedaal-vorm compressors kun je niks bepalen) vertraging, ieder signaal dat een bepaalde grens overschreid met een bepaalde verhouding (bijv. 1:2, of 1:6)verminderen.
1:2 betekend dat een geluid dat de gresn met 6dB overschreid, terugebracht wordt tot 3dB boven de grens.
Stel je de verhouding heel groot in (1:20 >1:∞) dan noem je het een limiter (maar is geen vaste grens wanneer een compressor een limiter wordt).

Helpt dit de TS...?
Vast niet.

Aadje, post eens wat links met de klanken die je zou willen kunnen produceren.
Dan kan men wat gerichter (en voor jou behulpzamer) tips geven.

Aadjes
8 september 2011, 21:57
Sorry, maar dit wordt te gecompliceerd.
Even wat simpele vragen
Voegt een compressor wat toe aan je settings op je amp ?
Waar zou je een compressor voor nodig hebben, wat is het nut?
Is een compressor alleen maar nuttig met andere pedalen?

muziekschuur
8 september 2011, 22:07
Ik zou wat behringer of danelectro pedaaltjes proberen. Ze zijn goedkoop maar geven een goede indruk van wat die basispedalen doen. Het is gewoon een heel gezoek totdat je gevonden hebt wat je zoekt.

Veel van de gitaristen die je noemde hebben een eigen "reis door de effecten" gemaakt.

Ik vermoed dat een OCD doet wat jij zoekt. Al is dat iets heel anders dan een compressor. Het is een transparante overdrive...

Lomeos
8 september 2011, 22:07
Sorry, maar dit wordt te gecompliceerd.
Even wat simpele vragen
Voegt een compressor wat toe aan je settings op je amp ?
Waar zou je een compressor voor nodig hebben, wat is het nut?
Is een compressor alleen maar nuttig met andere pedalen?

Een compressor verkleind de dynamiek van je geluid: het verschil tussen de zachtste en luidste tonen wordt veel kleiner. Bij met name enigszins cleane geluiden merk je dat. Het geluid wordt wat 'dikker'. Bij veel vervorming doet een compressor niet zoveel, omdat bijv. een distortion al enorm veel compressie geeft.

Het is vooral een kwestie van smaak. Maar ik vind een compressor echt geweldig bij cleane en licht vervormde geluiden.

Aadjes
8 september 2011, 22:07
Aadje, post eens wat links met de klanken die je zou willen kunnen produceren.
Dan kan men wat gerichter (en voor jou behulpzamer) tips geven.

Sorry, voor het onbegrip en onduidelijkheid mijnerzijds, maar ik wil geen andere klanken dan de klanken die mijn DB produceren.
Ik wil alleen de klanken wat meer kunnen manipuleren, meer dan dat ik nu met mijn settings kan.

Mitch
8 september 2011, 22:12
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je nu al in de "Links naar goed soundclips" FAQ gekeken? Kijk, het beste is om dit soort dingen zelf te horen, vooral als iemand het je demonstreert die weet hoe het werkt, maar een site als www.proguitarshop.com heeft zo'n grote verzameling aan uitstekende videoclips van versterkers en pedalen dat je een hel duidelijke indruk krijgt van wat er allemaal mogelijk is.

Aadjes
8 september 2011, 22:14
Een compressor verkleind de dynamiek van je geluid: het verschil tussen de zachtste en luidste tonen wordt veel kleiner. Bij met name enigszins cleane geluiden merk je dat. Het geluid wordt wat 'dikker'. Bij veel vervorming doet een compressor niet zoveel, omdat bijv. een distortion al enorm veel compressie geeft.

Het is vooral een kwestie van smaak. Maar ik vind een compressor echt geweldig bij cleane en licht vervormde geluiden.

Kijk dat wilde ik horen en dit wilde ik zien, dus een compressor voegt iets toe aan de cleane geluiden.
Dat is voor mij een goede reden om een compressor als eerste pedaal aan te schaffen.
Bedankt.
Zijn er nog meer argumenten waarom wel of waarom niet?

Aadjes
8 september 2011, 22:23
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je nu al in de "Links naar goed soundclips" FAQ gekeken? Kijk, het beste is om dit soort dingen zelf te horen, vooral als iemand het je demonstreert die weet hoe het werkt, maar een site als www.proguitarshop.com heeft zo'n grote verzameling aan uitstekende videoclips van versterkers en pedalen dat je een hel duidelijke indruk krijgt van wat er allemaal mogelijk is.

Ja natuurlijk, Mitch heb ik op Youtube de demo's van verschillende compressors beluisterd, maar ik weet niet of dit echt representatief is.
Hoe wordt het opgenomen en met welke gear wordt er gedemonstreerd, misschien is het dat wat mij aan het twijfelen heeft gebracht betreffende de aanschaf van een compressor.

Mitch
8 september 2011, 22:25
Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom je je zo fixeert op een compressor als je eigenlijk niet weet wat het is en doet. Maar goed, je moet ergens beginnen in de wondere wereld van effecten :)

Lomeos
8 september 2011, 22:25
Ik was druk aan het editten, maar de thread ging hard. Wat betreft je vragen: de meeste compressors kleuren je geluid in meer of mindere mate, dus het voegt zeker iets toe aan je sound. Het nut? Tsja, ik vind zelf dat mijn cleane sound veel krachtiger wordt. Verder kan alleen een compressor op zich al heel veel toevoegen. Bij veel vervorming is het effect een beetje weg (behalve misschien de kleuring). Verder is de plaatsing wel belangrijk: voor envelope filters werkt niet (die reageren juist op dynamiek) en na een delay geeft ook rare effecten. Zelf plaats ik hem vooral aan het begin, na de wah en de fuzz en de envelope.

Mitch
8 september 2011, 22:28
Meer kracht? Da's opvallend. Wat voor amp en gitaren gebruik je en wat speel je voor muziek?

Lomeos
8 september 2011, 22:37
Meer kracht? Da's opvallend. Wat voor amp en gitaren gebruik je en wat speel je voor muziek?

Tsja, kracht.. Dikker en vetter. Toch meer power en veeel sustain. Voller. Het beestje moet een naam hebben.

Ik gebruik twee compressors: Boss CS-2, voor een min of meer neutrale compressie en een Analogman Juicer (orange squeezer clone) voor compressie met veel kleuring. Ik speel een Gretsch, een Les Paul en een Strat over een Vox Ac30. De juicer en de Gretsch of de strat zijn fantastische combinaties. De Les Paul vind ik lekkerder via de Boss, omdat het geluid van zichzelf al zo dik is.

piezo
8 september 2011, 22:46
Sorry, voor het onbegrip en onduidelijkheid mijnerzijds, maar ik wil geen andere klanken dan de klanken die mijn DB produceren.
Ik wil alleen de klanken wat meer kunnen manipuleren, meer dan dat ik nu met mijn settings kan.Dat bedoelde ik in mijn eerste bijdrage. Nou nog niet gelezen? Daar staat toch heel duidelijk wat je nodig hebt.














(in witte letters)




Daarom nogmaals, maar nu in blauwe letters.

Hmm, Snowy White, Peter Green? Die - en vele andere geweldige gitaristen in het blues/rock metier -
gebruik(t)en, naast natuurlijk buizenversterkers, vooral de volgende spullen om hun gitaargeluid te "manipuleren":
- vingers
- volumeknop
- toneknop
- elementschakelaar
EN VERDER HELEMAAL NIKS ....

Gesnopen??

Mitch
8 september 2011, 23:01
Tsja, kracht.. Dikker en vetter. Toch meer power en veeel sustain. Voller. Het beestje moet een naam hebben.

Ik gebruik twee compressors: Boss CS-2, voor een min of meer neutrale compressie en een Analogman Juicer (orange squeezer clone) voor compressie met veel kleuring. Ik speel een Gretsch, een Les Paul en een Strat over een Vox Ac30. De juicer en de Gretsch of de strat zijn fantastische combinaties. De Les Paul vind ik lekkerder via de Boss, omdat het geluid van zichzelf al zo dik is.
Cool, die combi zou ik niet verwachten. Nou is niet iedere AC30 hetzelfde, maar ik vind de mijne juist vetter klinken zonder compressor. Zo zie je maar weer.

Aadjes
8 september 2011, 23:04
Hmm, Snowy White, Peter Green? Die - en vele andere geweldige gitaristen in het blues/rock metier -
gebruik(t)en, naast natuurlijk buizenversterkers, vooral de volgende spullen om hun gitaargeluid te "manipuleren":
- vingers
- volumeknop
- toneknop
- elementschakelaar

Ja, ik heb het gesnopen, betekend veel oefenen en gebruik maken van een goede compressor.

Mitch
8 september 2011, 23:05
:seriousf:

Een betere titel zou zijn: hoe los ik mijn compressor GAS op?

wireman
8 september 2011, 23:16
allereerst.... ik krijg altijd jeuk als mensen het hebben over David Gilmore.. (die bestaat ook... maar die wordt doorgaans niet bedoeld)

De man van Pink Floyd heet David Gilmour maar hee... what's in a name.. Ik heb cd's met sessiewerk van sir David Gilmour en daar staat ie ook gewoon als Gilmore in het boekje..
check de dvd van live in '84.. Gilmore..

what's in a name?...

Voor een pedaal zou ik lekker starten met een Boss BD-2 ofzo.. altijd lekker voor wat blues.. En tweedehand wel voor een tien of vier te vinden.

succes!

Guitarleon
8 september 2011, 23:22
ik heb even een tijdje deze onzin discussie over de werking van een compressor gevolgd. het doet er in mijn ogen niet zo toe hoe deze werkt en of sommige mensen het niet fijn vinden in het gebruik. Mijn advies luidt daarom:


VOOR GOEDE COUNTRY TONE EN CLEAN MET BALLEN, NEEM EEN COMPRESSOR!!! COMPRESSORS ROCK:rockon: BIGTIME!

en als het je niet bevalt, doe je hem toch gewoon weer weg...

Aadjes
8 september 2011, 23:31
Hey Mitch, ik heb zitten kijken en luisteren naar een site op links voor goede soundclips, en dit heeft me toch weer wat meer overtuigd van de toevoeging van een compressor.


Scroll iets naar beneden als je de link opent.
Overdrive, Fuzz en Compressor vergelijk.

http://www.harryj.net/gear_page.html

Harry
9 september 2011, 09:51
eigenlijk wil jij gewoon een compressor kopen, ik zeg; gewoon doen!!

BasHermus
9 september 2011, 11:26
eigenlijk wil jij gewoon een compressor kopen, ik zeg; gewoon doen!!

En van mij mag 'ie (wel een aantal proberen, want ze kunnen heel verschillend zijn. Die van Boss heb ik destijds dezelfde dag terug gebracht en omgeruild voor een EHX Black Finger).

Maar.... (en ik blijf eigenwijs)

...het zou voor mij nooit de eerste pedaal zijn die ik zou kopen
(als ik nog geen pedalen zou hebben).

Mitch
9 september 2011, 16:50
Hey Mitch, ik heb zitten kijken en luisteren naar een site op links voor goede soundclips, en dit heeft me toch weer wat meer overtuigd van de toevoeging van een compressor.


Scroll iets naar beneden als je de link opent.
Overdrive, Fuzz en Compressor vergelijk.

http://www.harryj.net/gear_page.html

En hij beveelt dus ook de Barber Tone Press aan. Hè hè... we komen er wel.

Aadjes
2 oktober 2011, 21:26
En hij beveelt dus ook de Barber Tone Press aan. Hè hè... we komen er wel.

Gisteren is hij bezorgd, de Barber Tone Press.
Uit Belgie via gitaarmarkt.
Ik ben helemaal tevreden.
Nu nog alle mogelijkheden uitproberen.
Iedereen bedankt voor zijn input.
Hier kan een slotje op, het volgend pedal is een delay, hiervoor maak ik een nieuwe thread.