PDA

View Full Version : HNAD Marshall JMP 2203 Head 1979



refused199
5 september 2011, 21:09
Eindelijk kan ik hier m'n nieuwe amp posten.
Na lang rond te hebben gekeken, getest en nagedacht ben ik tot de conclusie gekomen dat dit toch echt m'n nieuwe amp moest worden.
Voor dit besluit een ritje naar Rotterdam gemaakt om bij Feedback wat amps te testen, kort daarna, bij toeval (omdat ik toch in de buurt was), bij Feedback in Utrecht en de vakantie afgesloten met een bezoekje aan Musicstore.
Al met al héél veel amps getest waaronder de Vox nt50, Ruis en Knetter statesman 50, AFD100, JTM45, JVM410, 1959RR, Orange AD30, Thunder30h, JCM800 RI, Hiwatt hiGain 50, Laney VH100R en nog een heleboel anderen die ik nu alweer vergeten ben, maar uiteindelijk voor een JMP2203 gegaan die ik al wat langer op het oog had.
Wat een geweldig geluid komt er toch uit dat ding. Heel dynamisch mooi en open. Het voordeel was ook dat er standaard al een PPIMV ingebouwd zat en hij volgens mij nog volledig origineel was.
Afgelopen vrijdagavond opgehaald hier 20 minuten vandaan en na een weekendje lekker inspelen nu even zijn welverdiende schoonmaakbeurt gegeven.
http://www.imagedump.nl/img691/3320/63img1648.jpg
http://www.imagedump.nl/img641/9012/74img1629.jpg
http://www.imagedump.nl/img10/1076/44img1636.jpg
http://www.imagedump.nl/img836/9080/86img1643.jpg
http://www.imagedump.nl/img840/8641/91img1622.jpg
http://www.imagedump.nl/img838/6859/74img1651.jpg

De 18w TMB Ceriatone mag de deur uit nu. Ik ben toch meer van de 100watt bakbeesten waardoor die 18w nu veel te weinig gebruikt wordt en dus een nieuwe eigenaar zoekt.

iWishmaster
5 september 2011, 21:41
Gefeliciteerd, zijn te gekke versterkers! Ik vind het één van de beste Marshalls zonder twijfel.


Het voordeel was ook dat er standaard al een PPIMV ingebouwd zat en hij volgens mij nog volledig origineel was.
PPIMV was niet standaard in 1979, toen zat er een gewone Master Volume in.

refused199
5 september 2011, 21:47
Dank je, ja deze amps geven precies wat ik zoek!


PPIMV was niet standaard in 1979, toen zat er een gewone Master Volume in.

Goh wat stom, beetje tegenstrijdig.
Ik bedoelde dus dat er volgens mij op de toegevoegde PPIMV na niet aan gerommeld is en bovendien zit de PPIMV in plaats van 1 van de 2 outputs dus is hij makkelijk in originele staat terug te brengen.;)

flo123
5 september 2011, 21:53
Gefeliciteerd! Toffe bak!
Ik heb de JMP 2204 uit 1979 en het bevalt me goed. Instant rock met zo'n versterker.
PPIMV lijkt mij trouwens ook een goed idee. Deze zit bij jou in een speaker uitgang, toch?

Mr.Bluesbreaker
5 september 2011, 22:39
Te gek hoor! Optisch ook nog schitterend, een van de mooiste die ik heb gezien. Kijk even naar de Daly voedingselco's, die zijn nog origineel en onderhand toe aan vervanging. Word je geluid iets gedefineerder/strakker van naar mijn idee na vervanging, kleine nuance. F&T maakt goede, vrij betaalbare die je kunt gebruiken.

HaroldA
5 september 2011, 23:12
Geil! :ok:

refused199
6 september 2011, 08:54
Dankudanku!:)
Ben echt ontzettend blij met dit bakbeestje.

Flo, een PPIMV is wel een aanrader! De vorige eigenaar heeft deze inderdaad op de plaats van 1 van de 2 outputs laten plaatsen, op die manier heb je geen last van overbodige gaten in het chassis wanneer je hem weer echt volledig origineel wilt maken. Het is wel echt heel fijn, omdat je met behulp van de master volume hem nu ook makkelijker clean kunt draaien. Op die manier houd je echt een gave scheur op je brug PU en een mooie heldere clean op je hals PU.

Bluesbreaker,
klopt, het verbaasde me nog in welke goede staat hij verkeerde. Natuurlijk heeft hij wel wat puntjes roest op het chassis en wat kleine hapjes uit het tolex, maarja dat houd je toch wel met een amp van deze leeftijd en bovendien stoort het me ook niet.
Die tip van de elco's ga ik wel even onthouden! Momenteel ben ik blut dus zal er een vervanging van de elco's en eventueel buizen even niet in zitten. Bovendien moet de DSL ook nog voorzien worden van nieuwe eindbuizen en zolang ik nog niet in staat ben deze zelf te biasen (zou het echt zo makkelijk zijn?) laat ik het voorlopig maar een reparateur doen.

driesp
6 september 2011, 09:11
Wow nette amp ! Ze is nog in erg mooie staat ook.
Direct die filter caps vervangen, scheelde bij mij érg veel in karakter vd amp.

Als je de amp te bright vind ( wat ze soms wel zijn ), helpt het al veel met die kleine capaciteit die over de 68k ingangsweerstand zit te verwijderen.

Werkt die ppimv bij jou zo goed dan ? Heb in m'n 2204 ook ééntje ingebouwd op exact dezelfde wijze, maar heb 'm nu eig altijd open staan. Vind de std master volume gelijk beter klinken... Meningen verschillen ;)

Over dat biassen, het gemakkelijkste is dat je de verbinding aan de eindbuizen van pin 1-8 naar de ground vervangt door een (nauwkeurige) 1 ohm weerstand. Het voordeel van dit is dat je nu in mV over de weerstand kan meten, en dan direct weet wat de cathode stroom is. Nu nog je B+ spanning meten en dan kan je uitrekenen wat je één lamp dissipeert. één EL34 kan 25 watt dissiperen en meestal werkt men naar +-60% van het maximum.

Dus als je een beetje goed opgelet hebt in de lessen elekriciteit valt het allemaal wel mee. Deze methode is wel niet de nauwkeurigste, maar werkt goed voor mij. Is simpel te doen ook.

Natuurlijk zijn hier meer pro's dan ik die daar een deftig antwoord op kunnen geven ?

ben79
6 september 2011, 09:58
Al met al héél veel amps getest waaronder ....., AFD100, JTM45, JVM410, 1959RR, ..., JCM800 RI, ..., maar uiteindelijk voor een JMP2203 gegaan die ik al wat langer op het oog had.

Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in bovenstaande versterkers, kan je er een soort van vergelijking/review over schrijven aub?
En als ik zo onbeleefd mag zijn, waar heb je deze gevonden en wat heb je er voor betaald? (pm mag natuurlijk ook)

big dooley
6 september 2011, 11:07
Over dat biassen, het gemakkelijkste is dat je de verbinding aan de eindbuizen van pin 1-8 naar de ground vervangt door een (nauwkeurige) 1 ohm weerstand. Het voordeel van dit is dat je nu in mV over de weerstand kan meten, en dan direct weet wat de cathode stroom is. Nu nog je B+ spanning meten en dan kan je uitrekenen wat je één lamp dissipeert. één EL34 kan 25 watt dissiperen en meestal werkt men naar +-60% van het maximum.

over het algemeen is dit een makkelijke methode en bij de nieuwere marshalls bijvoorbeeld standaard (vanaf de DSL's)
er zit echter een maar aan... er wordt hier uitgegaan van kathode stroom en niet anode stroom... kathode stroom is anode en G2 stroom gecombineerd... meestal is G2 stroom ongeveer 5mA per buis, met EL34's, dus dat zou je van de meting af kunnen trekken maar beter is om het spannings verschil over de G2 roosterweerstanden te meten, dit te delen, door de waarde van de weerstand zelf en de uitkomst daarvan af te trekken van de kathode metingen

stel, je hebt een B+ van 460Vdc op pin 3 en 35 millivolt spanningsverschil over de 1 ohm weerstand die je tussen pin 8 en chassis hebt gemeten, dan kom je uit op 64,4% van het max gedissipeerde vermogen... echter hebben we de G2 stroom meegerekend, dus als die 5 mA zou zijn, komen we eigenlijk uit op 55,2% wat toch vrij koud is... de limiet wordt voor dit soort circuits meestal op 70% gehouden, dus zou je in dit geval tot 43 millivolt kunnen gaan... een hetere afstelling gaat echter gepaard met het zakken van de B+, dus waarschijnlijk zal de limiet rond 45 millivolt liggen... let wel... dit is de limiet, het is niet de ideale setting... de ideale setting is wat de gebruiker het mooist vind klinken, zonder over de limiet te gaan... ook is het verstandig om een tolerantie te houden ivm evt spanningsverschillen uit het stopcontact

zelf gebruik ik de methode die vermeld staat op de website van nico verduin... ook al heb ik die kathodeweerstanden in m'n JVM zitten...
m'n AFD100 is helemaal makkelijk: alles aansluiten, versterker aanzetten en tegelijkertijd fx-loop switch ingedrukt houden en hij doet het uit zichzelf :)

HaroldA
6 september 2011, 11:35
Over dat biassen, het gemakkelijkste is dat je de verbinding aan de eindbuizen van pin 1-8 naar de ground vervangt door een (nauwkeurige) 1 ohm weerstand.

Nog makkelijker is een kant-en-klare bias buisvoet kopen: http://www.tonefactory.nl/shop2/biasadapter-plug-play-p-2933.html

Meer info: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?141554-JCM800-JMP-2204-eindbuizen-vervangen.-Zelf-leren-of-uitbesteden

big dooley
6 september 2011, 12:23
Nog makkelijker is een kant-en-klare bias buisvoet kopen: http://www.tonefactory.nl/shop2/biasadapter-plug-play-p-2933.html

Meer info: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?141554-JCM800-JMP-2204-eindbuizen-vervangen.-Zelf-leren-of-uitbesteden

dit lijkt idd makkelijker, maar als die 1ohm weerstanden eenmaal in je versterker hebt zitten gebruik je zo'n ding echt niet meer...
gevaar is ook, dat je maar 1 buis tegelijkertijd kan doormeten... als je er nou net een buis instopt die het koudst staat bij een bepaalde negatieve spanning op pin 5 dan baseer je daar je bias op terwijl je eigenlijk warmer staat dat je denkt... blijf je ruim binnen tolerantie's is er niks aan de hand natuurlijk, maar zelf hou ik liever alle vier de buizen in de gaten bij een versterker met 1 trimpot...

refused199
6 september 2011, 17:00
Wow ineens een boel reacties, bedankt!
Allereerst Ben79, Je hebt een PM.

Wat betreft het Biasen,
Daar moet ik me eerst nog heel erg in inlezen hoor ik al wel. Ik snap grotendeels de theorie achter de ruststroom, maar dit soort stof toepassen is voor mij nog compleet nieuw. Ik kijk er al een tijdje naar en kende het topic van HaroldA al wel, al heb ik het nog niet volledig doorgelezen. Voorlopig dus nog genoeg te doen;)
Wat voor mij nieuw is, is dat je de bias op verschillende methoden kunt aanpassen en dat er aan allemaal weer voor- nadelen zit.

Ik heb al eens de stoute schoenen aangetrokken door een set van 4 gematchte JJ EL34's aan te schaffen om daarna ook zo'n adapter te kopen zodat ik het zelf kan doen maar tot op heden is dat bij het laatste blijven steken. Ik ben namelijk nog steeds niet overtuigd van de zin van ''full idiot proof'' uit de advertentietekst van de adapter van Tonefactory. Want gebruik je dan ook die probes en die pot aan de achterkant van bijvoorbeeld m'n DSL100 en hoe werkt het dan...

Een andere mogelijkheid is om eens langs een reparateur te gaan en hem het mij uit te laten leggen in de hoop dat je het de volgende keer zelf kunt, maar zoals jullie horen weet ik van toeten noch blazen, dus laat staan dat ik weet of ik het zelf kan doen of het moet laten doen.

flo123
6 september 2011, 17:34
zelf gebruik ik de methode die vermeld staat op de website van nico verduin.
Adjusting the BIAS:
http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=145_147

Maar als je al van zo'n bias adapter van Tonefactory hebt, kun je beter/makkelijker hun methode gebruiken (kathode stroom meting).

big dooley
6 september 2011, 19:41
Adjusting the BIAS:
http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=145_147

Maar als je al van zo'n bias adapter van Tonefactory hebt, kun je beter/makkelijker hun methode gebruiken (kathode stroom meting).

das persoonlijk eigenlijk... ikzelf vind de methode op verelec ten eerste veel nauwkeuriger en je kan alles controleren ipv een enkele buis

ga je al uit van kathodestroom dan heb je met een DSL TSL of JVM... zo'n adapter al helemaal niet nodig en is zelfs heel erg omslachtig, omdat iedere zijde zijn eigen stelpot heeft die elkaar ietwat tegenwerken... dan moet je dus 2 van die adapters hebben met 2 multimeters
anodespanning meten op pin 3 en de kathode metingen kun je doormeten aan iedere zijde met die 3 pinnetjes... de middelste pin is aarde, de linker voor de linker buizen, de rechter voor de rechterbuizen... ieder paartje buizen heeft zijn eigen pot... ff zorgen voor balans en klaar

flo123
6 september 2011, 20:42
ikzelf vind de methode op verelec ten eerste veel nauwkeuriger en je kan alles controleren ipv een enkele buis
Mee eens en ik doe het ook liever zo!
Maar het is minder makkelijk want je moet je OT weerstand meten en dus moet je het chassis losschroeven om erbij te kunnen. Ook moet je de hoogspanning meten tussen anode en kathode en als je daar geen ervaring mee hebt is dat niet verstandig om te doen.


ieder paartje buizen heeft zijn eigen pot.
Ja, dat is tof! Gewoon ieder buis zijn eigen regeling geven, heb je ook minder reden om gematchte buizen te moeten kopen.

big dooley
6 september 2011, 20:57
Ja, dat is tof! Gewoon ieder buis zijn eigen regeling geven, heb je ook minder reden om gematchte buizen te moeten kopen.

als je dat al te gek vind, moet je eens kijken naar de AFD100 (of YJM100)... zet er een EL34, 6L6, KT88 en een 6550 in... steek ff een peuk op zodat ie dan voor 2 a 3 minuutjes z'n ding kan doen... en hij krijgt ze alle 4 gebiast...
dit geeft natuurlijk een grove onbalans en het zal hoogst waarschijnlijk voor geen meter klinken, maar het ding kan het wel :)

driesp
6 september 2011, 21:46
Als je nieuwe buizen insteekt, zoek achter een setje mullards. Heb ze onlangs m'n electro harmonix' vervangen door mullards, en dat klonk toch wel iets beter had ik zo de indruk. Van prijs valt dat ook nog mee

HaroldA
6 september 2011, 21:55
Als je nieuwe buizen insteekt, zoek achter een setje mullards. Heb ze onlangs m'n electro harmonix' vervangen door mullards, en dat klonk toch wel iets beter had ik zo de indruk. Van prijs valt dat ook nog mee

EH vind ik echte "metal buizen", daar is weinig soepel of warm aan.

driesp
7 september 2011, 00:39
Kan ik geloven, maar wist ik niet.
Die mullards geven precies een rauwere crunch, meer dynamiek. Echt wat 'k zocht. Ze zullen wel betrouwbaarder zijn ook.

big dooley
7 september 2011, 01:51
Kan ik geloven, maar wist ik niet.
Die mullards geven precies een rauwere crunch, meer dynamiek. Echt wat 'k zocht. Ze zullen wel betrouwbaarder zijn ook.

die hogere betrouwbaarheid zal wel meevallen, want ze komen tenslotte uit dezelfde fabriek gerold... samen met tungsol, genalex gold lion, sovtek en svetlana (de nepperds, geen winged C's dus)

driesp
7 september 2011, 09:44
Wat is er dan wél gelijk aan ? De lamp ziet er compleet anders uit van bouw. De mullards zijn zelfs dikker.

big dooley
7 september 2011, 11:08
Wat is er dan wél gelijk aan ? De lamp ziet er compleet anders uit van bouw. De mullards zijn zelfs dikker.

dikte zegt ook niet alles... pak maar eens een tungsol 12ax7 ik heb nog geen dikkere merk buis gevonden maar ze staan zeker niet als meest betrouwbare buis bekend

Henri H
7 september 2011, 11:39
Geil! :ok:Copy That! :)

Gefeliciteerd! Als ik mijn HOOK verkocht heb (zucht :confused:), ga ik ook op zoek naar zoiets, maar dan origineel, zonder PPIMV.

driesp
7 september 2011, 14:36
dikte zegt ook niet alles... pak maar eens een tungsol 12ax7 ik heb nog geen dikkere merk buis gevonden maar ze staan zeker niet als meest betrouwbare buis bekend

Dat bedoel ik niet, maar hoe gaat dat dan, in dezelfde fabriek gemaakt worden en totaal anders van bouw zijn?

nico verduin
7 september 2011, 17:49
Dat bedoel ik niet, maar hoe gaat dat dan, in dezelfde fabriek gemaakt worden en totaal anders van bouw zijn?
New Sensor heeft een handige move gemaakt door een paar fabrieken op te kopen toen die mogelijkheid zich voordeed. Daarna hebben zij de labels opgekocht van een aantal bekende types en zijn met de specs van die labels gaan fabriceren.
Verder kan je best verschillende types uit een fabriek laten komen. Eerst 100.000 stuks type 1 dan 100.000 type 2 etc. En er zullen ook wel verschillende productielijnen zijn. Kan ook zijn dat fabriek A type 1 maakt, fabriek B type 2 etc. Maar al met al het is allemaal New Sensor en dat zijn slimme jongens vanuit zakelijk oogpunt.
TAD heeft in China iets vergelijkbaars dat zij buizen op hun specs laten maken. Ongetwijfeld voor een lage prijs. Waarschijnlijk hoog uitval percentage maar dat lossen ze op door ze zelf door te testen en 6 maanden garantie te geven. En dan nog heb je wel eens een DOA. De overige buizen zijn gewone ongelabelde bulk buizen (10000 stuks tegelijk) die dan getest, gesorteerd en gelabeld worden. Maar ik schat in dat New Sensor wel het grootste marktaandeel heeft via de verschillende labels.
Tungsols heb ik ooit vergelijkbare problemen mee gehad (hoge uitval). Daarna andere leverancier (geen idee waar die ene partij vandaan was gekomen; afgekeurd?) en geen problemen meer.

big dooley
7 september 2011, 18:18
New Sensor heeft een handige move gemaakt door een paar fabrieken op te kopen toen die mogelijkheid zich voordeed. Daarna hebben zij de labels opgekocht van een aantal bekende types en zijn met de specs van die labels gaan fabriceren.
Verder kan je best verschillende types uit een fabriek laten komen. Eerst 100.000 stuks type 1 dan 100.000 type 2 etc. En er zullen ook wel verschillende productielijnen zijn. Kan ook zijn dat fabriek A type 1 maakt, fabriek B type 2 etc. Maar al met al het is allemaal New Sensor en dat zijn slimme jongens vanuit zakelijk oogpunt.
TAD heeft in China iets vergelijkbaars dat zij buizen op hun specs laten maken. Ongetwijfeld voor een lage prijs. Waarschijnlijk hoog uitval percentage maar dat lossen ze op door ze zelf door te testen en 6 maanden garantie te geven. En dan nog heb je wel eens een DOA. De overige buizen zijn gewone ongelabelde bulk buizen (10000 stuks tegelijk) die dan getest, gesorteerd en gelabeld worden. Maar ik schat in dat New Sensor wel het grootste marktaandeel heeft via de verschillende labels.
Tungsols heb ik ooit vergelijkbare problemen mee gehad (hoge uitval). Daarna andere leverancier (geen idee waar die ene partij vandaan was gekomen; afgekeurd?) en geen problemen meer.

ik kan me nog herinneren dat je een batch tungsols had, waarvan de helft in de container kon na testen...
new sensor heeft inderdaad wel het grootste marktaandeel verwacht ik, gevolgd door shuguang... JJ is al minder groot en SED winged C is de kleinste denk ik, maar wel heel erg populair.... weet zover geen andere fabrikanten

Orpheo
16 september 2011, 01:58
ssuperamps zijn dit! de mijne heeft ook een PPIMV, maar ik heb 'm ook altijd op 10. vind het echt een rotding, gebruik 'm nooit. en toegegeven, de jouwe ziet er 100x beter uit dan de mijne!