PDA

View Full Version : Gibson SG



D-low
5 september 2011, 20:34
ik ben opzoek na alle maten van een Gibson SG.
ik wil binnenkort starten met de bouw van zo'n gitaar, ik had er nog wel een vraagje over trouwens, ik heb hier wel al een body leggen van een Fender model, ik vroeg me af of ik die gevreesde en geboorde gaten weer dicht kan maken met hout en daarna de gewenste gaten natuurlijk weer uitvrezen, word dat een groot probleem met het werkend hout en geluid??? het word me eerste gitaar dus het geluid hoeft niet perfect te worden, gitaar zal ook de eerste x niet perfect worden.

weet trouwens ook niet of het überhaupt wel past hoor... een gibson SG uit een Fender model halen maar wie weet, het hoeft ook niet precies..

en dan nog een technische vraag.. kan ik van 2 losse single coils als ik die tegen elkaar vast zet in tegengestelde richting een humbucker maken???

G.G.
5 september 2011, 20:37
Koop gewoon čen stuk mahonie. kost echt niet veel en geeft een veel strakker resutaat dan een verzaagde, gevulde fender.

barno
5 september 2011, 20:44
niet doen, een SG haal je niet uit een fenderbody. de horns kloppen totaal niet enz.. Gaten opvullen : allemaal lastig klussen die het bovendien extra moeilijk maken om strak te lakken enz...

zoals gezegd, begin met een goed gevlakt stuk hout

D-low
5 september 2011, 21:10
Koop gewoon čen stuk mahonie. kost echt niet veel en geeft een veel strakker resutaat dan een verzaagde, gevulde fender.

hmmm, ok mssn een domme vraag maar waar kan je mahonie kopen?? vast niet bij de gamma of gewone houthandel... en dan nog wat.. hoe duur zou dat zijn??? zie op internet een site met kwaliteit hout voor body.. goedkoopste zo'n 50euro...
op marktplaats kan ik al een body halen van een gibson SG (precies wat ik wil) voor 50euro) probleem is alleen dat ik totaal geen geld heb om die nu ff te kopen.. als het met de fendermodel totaal niet lukken wil zoals gezegd word dan word het toch aan elkaar gelijmd vurehout omdat ik dat nog genoeg heb leggen..lijkt me ook niet echt slim maar het gaat mij er als eerste om dat het mij gaat lukken... als dat lukt dan kan ik mijn baas vriendelijk aankijken om te vragen of hij mij wil sponseren met echt goed materiaal

barno
5 september 2011, 21:33
vurenhout kan maar bij gitaarbouw heeft alles met alles te maken
bv
Een SG is een gitaar die vaak randje kopzwaar is (door het ontwerp en de dunne body). Als je een hele lichte houtsoort gebruikt voor de body wordt ie zeker kopzwaar.

oigun
5 september 2011, 21:33
Maak eerst eens een body van vuren of wat je ook maar hept leggen.
Als het goed lukt ken je altijd nog een goede maken.

Ike57
6 september 2011, 12:54
je hebt ondertussen al goede raad gekregen van een aantal goede gitaarbouwers dus, hmm, daar hoef ik niks meer aan toe te voegen .. misschien is het goed om ook eens wat zelfbouwtopics door te spitten want daarin staat een hoop informatie die je mssn ook wel van pas kan komen .. altijd goed om te doen voordat je er zelf aan begint .. hmm, mssn heb ik nog wel een sg tekening in pdf liggen .. zal eens kijken.

D-low
6 september 2011, 16:37
je hebt ondertussen al goede raad gekregen van een aantal goede gitaarbouwers dus, hmm, daar hoef ik niks meer aan toe te voegen .. misschien is het goed om ook eens wat zelfbouwtopics door te spitten want daarin staat een hoop informatie die je mssn ook wel van pas kan komen .. altijd goed om te doen voordat je er zelf aan begint .. hmm, mssn heb ik nog wel een sg tekening in pdf liggen .. zal eens kijken.



ok die tekening heb ik zeker wel belang bij dan. en voor alle andere antwoorden heel erg bedankt jullie allemaal, zal het bouwforum ff doorspitten,
het woord kopzwaar zegt me in eerste instantie nix maar volgens mij spreekt het voor zich, als ik het goed begrijp en een normale gitaar heb die hangt op de goede manier zonder dat ik em vast hoef te houden met me handen... bij een gitaar die kopzwaar is ga ik er vanuit dat de kop steeds na beneden wil als ik me handen loslaat dus komt er op neer dat ik eigenlijk steeds met me linker hand naast het gitaar spelen ook de hals moet ondersteunen... klopt dit???

Ike57
6 september 2011, 16:53
ok die tekening heb ik zeker wel belang bij dan.

stuur me maar ff een pm met je mailadres dan zal ik hem mailen.


bij een gitaar die kopzwaar is ga ik er vanuit dat de kop steeds na beneden wil als ik me handen loslaat dus komt er op neer dat ik eigenlijk steeds met me linker hand naast het gitaar spelen ook de hals moet ondersteunen... klopt dit???

Dat klopt.

barno
6 september 2011, 17:36
ok die tekening heb ik zeker wel belang bij dan. en voor alle andere antwoorden heel erg bedankt jullie allemaal, zal het bouwforum ff doorspitten,
het woord kopzwaar zegt me in eerste instantie nix maar volgens mij spreekt het voor zich, als ik het goed begrijp en een normale gitaar heb die hangt op de goede manier zonder dat ik em vast hoef te houden met me handen... bij een gitaar die kopzwaar is ga ik er vanuit dat de kop steeds na beneden wil als ik me handen loslaat dus komt er op neer dat ik eigenlijk steeds met me linker hand naast het gitaar spelen ook de hals moet ondersteunen... klopt dit???

correcte denkoefening :)

LemmyNL
7 september 2011, 09:13
Haha, kop/topzwaar.... ik heb een multiplex SG met onwijs dikke hals... samen is dat hét recept voor topzwaar. Wat het nog leuker maakt; heb als tweede een tele die al z'n gewicht juist in de body heeft zitten. Maar dat maakt de SG niet minder goed bespeelbaar... het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik speel eigenlijk best vaak met twee handen.

Ike57
7 september 2011, 09:47
Ik speel eigenlijk best vaak met twee handen.

Die houden we erin :seriousf:

Rob Groen
7 september 2011, 13:39
Ik vind het wel een super idee, van een Fender een Gibson SG maken.
Zouden meer mensen moeten doen. ;)

aaronstonebeat
7 september 2011, 22:32
Dit bestand (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) is ook nog altijd in de lucht; voor een goed verstaander is daar volgens mij alles uit te halen dat van belang is.

En, D-low, pas op voor de taalgestapo hier, en het Nederlandsche Taalfront :D

oigun
7 september 2011, 22:37
[

En, D-low, pas op voor de taalgestapo hier, en het Nederlandsche Taalfront :D
:seriousf::seriousf::seriousf:
~~~~~~~~~~

D-low
8 september 2011, 16:50
Dit bestand (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) is ook nog altijd in de lucht; voor een goed verstaander is daar volgens mij alles uit te halen dat van belang is.

En, D-low, pas op voor de taalgestapo hier, en het Nederlandsche Taalfront :D



hey thx voor het bestand. heb ik wel veel aan..
en wat is er mis met me 'taalgestapo"?????:harmony:

barno
8 september 2011, 17:12
hey thx voor het bestand. heb ik wel veel aan..
en wat is er mis met me 'taalgestapo"?????:harmony:

Dit forum is old school. Het moet niet vlekkeloos maar gewoon een beetje je best doen om Nederlands correct te gebruiken. Sms-taal is voor in de school...