PDA

View Full Version : Fender Strat ULTRA vs Fender Strat PLUS



Hubertus
5 september 2011, 19:47
Hallo!

Ik heb beide gitaren; zowel de ULTRA als de PLUS. De Plus vind ik echt een topper! Hierin zitten Lace Sensors (gold) en ik kan hiermee goed overweg. De gitaar klinkt als een Strat; ik mis echter een humbucker in de brug. Deze gitaar wil ik orgineel houden.

In de ULTRA zitten ook Lace Sensors (blue, silver, dual red). Deze gitaar klinkt absoluut niet als een Strat! Hij klinkt heel erg donker. Ik heb de blue sensor vervangen door een gold. Dan heeft hij dus dezelfde configuratie (op de humbucker na) als de Plus. Het blijft een groot verschil met de PLUS. De PLUS klinkt dun, de ULTRA donker, vet, bassig.

Nu heb ik een keer een DiMarzio set in de ULTRA gezet (die zitten op een andere gitaar; onze geluidsman ziet me het liefste aankomen met de Strat met DiMarzio's). Ook de DiMarzio's klonken een stuk donkerder dan in de andere strat (het zijn virtual vintage's met een Fred in de brug, maple hals).

Vraag:
Een dergelijk klankverschil, dat kan toch niet uitsluitend komen door een ebben houten toets? En/of door het laagje maple wat voor en achter op de body zit? Of heeft dat veel meer invloed dan het lijkt?

Vraag:
Ik ben van plan om andere elementen in de ULTRA te zetten. Twee single coils en een humbucker; passief. Iemand suggesties. Het moet niet te donker worden, hou best wel van wat hoog. De humbucker niet al te high gain. Mag wat dikker, ronder zijn dan een normale Strat; maar dus niet "doffe ellende".
Welke elementen moet ik absoluut checken? Ik heb het idee dat het nauw luistert met die ULTRA.

Nu krijgen we natuurlijk een hele lijst van pickupbouwers... en veel kennen we natuurlijk al, maar het is misschien toch wat informatiever als de "Post je huppeldepup"-topics... :-)

Groet,
Hub

Van Dattum
6 september 2011, 10:13
Ik ben zelf heel tevreden met een EMG Steve Lukather set in mijn Strat+. Mooi strak, vol geluid, zowel overstuurd als clean. En de 85 humbucker is gebaseerd op een PAF en niet zo high gain als een 81. Er zijn gitaristen die bij het horen van de naam EMG al :stop: doen, maar ik vind ze geweldig!
Misschien is het in je Ultra ook wel wat!