PDA

View Full Version : 7-snarige hals



sebashoning
5 september 2011, 12:12
Nu mijn laatste project voltooid is ben ik alweer heftig aan het nadenken over het volgende project. Het wordt wederom een Performer model (net als de vorige twee), maar dit keer wil ik een 7-snaar.

Ik heb nog een ruw gezaagde body uit dezelfde berken tafel liggen als mijn laatste gitaar. Die had een maple hals met rosewood toets en klonk erg donker en erg diep. Er mag echter van mij wel iets meer pit en bite in en daarom wil ik voor maple of ebony gaan.

Nou zijn 7-snarige halzen niet zo makkelijk kant en klaar te krijgen, dus heb ik besloten om hem zelf te gaan maken.

Een paar globale specs:
-maple hals (1 stuk, niet gelamineerd)
-maple of ebony toets (ligt aan de prijs en beschikbaarheid)
-kop met 7 tuners op een rij
-24 frets, hals loopt door tot het eind van de toets
-schaallengte van 648mm
-kop staat onder een hoek naar achter.
Afmetingen weet ik niet uit mijn hoofd, maar die worden afgeleid van mijn Ibanez RG1527.

Ik heb en paar vragen die in mijn hoofd gonzen:
-Waar haal ik hout voor de hals en toets vandaan wat breed genoeg is voor een 7-snarige hals (ong. 7 cm) en lang genoeg voor 24 frets en een verlengde strat kop (ong. 75 cm)?
-Zijn radius schuurblokken breed genoeg voor een 7-snaar of moet ik dan een speciale hebben?

Gegroet,
Sebas.

barno
5 september 2011, 12:26
halshout lijkt me geen probleem, je koopt een stuk dat breed genoeg is.
Toets: als je een prefab wil: die toetsen zijn standaard gemaakt voor 24 frets en breed genoeg voor een klassieke gitaar (dus ook voor electrische 7snaar denk ik)

sebashoning
5 september 2011, 14:17
Ik heb op zowel vox humana als stewmac gekeken en de toetsen (zowel prefab als ruw) zijn te smal voor een 7-snaar. Ze zijn iets breder dan 6cm terwijl ik ong. 7cm nodig heb.

Zijn er nog meer toko's waar ik kan kijken? Of een goeie houthandel in de buurt van Roosendaal misschien?

barno
5 september 2011, 15:53
bij mandinter.com hebben ze ebben toetsblanks van 7 cm
Je kan de site in het Engels zetten.
Is een bekende zaak, goedkoop en levert snel.

sebashoning
5 september 2011, 21:34
Dank!!!

Jammer dat ze geen maple toets hebben. Weet je of hun catalog regelmatig veranderd?
Ik moet zeggen dat een Ebony toets ook prima zou moeten werken. Dan wordt de styling gewoon een beetje anders. ;-)

Kan ik daar trouwens alleen betalen met een credit card? Zo ja, dan moet ik er even een regelen...

Nogmaals dank!