PDA

View Full Version : 5W versterker door 60W cabinet



vanders
4 september 2011, 20:37
Ik ben begonnen aan een zelfbouwproject waarbij ik een 5W versterker aan het bouwen ben, en bij het uittekenen van mijn cabinet kwam ik uit bij de vraag wat voor speakers ik zou gebruiken.

De vraag is simpel kan ik mijn 5W versterker door mijn 60W cabinet sturen of maakt dit brokken bij mijn versterker/cabinet? en is dit wel zinnig, hiermee bedoel ik of ik mijn cabinet dan volledig benut of eigenlijk gewoon een te zware cabinet heb voor mijn versterker?

Jasper.
4 september 2011, 20:43
Maakt niet uit. Er komt gewoon 5 watt uit het cabinet. Er kan tot 60 watt op worden aangesloten, met te veel gaan je speakers kapot, maar te weinig maakt niet uit.
De 1960A kast van Marshall (veel gebruikt cabinet) kan ook tot 300 watt. Maar de meeste versterkers van marshall komen niet boven de 100watt uit.

vanders
4 september 2011, 20:57
Oké merci, nog een bijkomend vraagje, maakt het uit of dat het 1 speaker is van 60W of 2 van 30

Jasper.
4 september 2011, 21:00
Nee, het vermogen van de versterker word over de speakers verdeelt.

vanders
4 september 2011, 21:05
cva, merci voor het snelle antwoord. Nu kan ik weer verder met uittekenen van mijn versterker

arcane
4 september 2011, 21:43
Hou wel rekening met de impedantie.

jerome
4 september 2011, 22:49
Ik ben begonnen aan een zelfbouwproject waarbij ik een 5W versterker aan het bouwen ben, en bij het uittekenen van mijn cabinet kwam ik uit bij de vraag wat voor speakers ik zou gebruiken.

De vraag is simpel kan ik mijn 5W versterker door mijn 60W cabinet sturen of maakt dit brokken bij mijn versterker/cabinet? en is dit wel zinnig, hiermee bedoel ik of ik mijn cabinet dan volledig benut of eigenlijk gewoon een te zware cabinet heb voor mijn versterker?

Met een 5 Watt transistorversterker zou ik niet over een 60 Watt cabinet gaan spelen. Die versterker kan dat niet aan en kan gaan clippen en zou vervolgens je speakers naar de kloten kunnen helpen...

arcane
4 september 2011, 22:52
Met een 5 Watt transistorversterker zou ik niet over een 60 Watt cabinet gaan spelen. Die versterker kan dat niet aan en kan gaan clippen en zou vervolgens je speakers naar de kloten kunnen helpen...

Wat is dat dan voor wijsheid?

stikel
4 september 2011, 23:00
Er gaan meer speakers kapot van te weinig vermogen dan ietsje teveel doordat men denkt, die 5 watt kan gemakkelijk helemaal open. Bij helemaal open treed, in de amp, vervorming op. Bij teveel vervorming gaan speakers ook kapot.

arcane
4 september 2011, 23:03
Er gaan meer speakers kapot van te weinig vermogen dan ietsje teveel doordat men denkt, die 5 watt kan gemakkelijk helemaal open. Bij helemaal open treed, in de amp, vervorming op. Bij teveel vervorming gaan speakers ook kapot.

Ok, klinkt logisch, zo had ik het nog niet bekeken.

vanders
5 september 2011, 12:14
oke ik zal er rekening mee houden, en aan de impedantie is gedacht

bass blom
5 september 2011, 12:34
Er gaan meer speakers kapot van te weinig vermogen dan ietsje teveel doordat men denkt, die 5 watt kan gemakkelijk helemaal open. Bij helemaal open treed, in de amp, vervorming op. Bij teveel vervorming gaan speakers ook kapot.

dan gaan dus speakers kapot ongeacht welk wattage

iWishmaster
5 september 2011, 13:24
Speakers die kapot gaan bij teveel vervorming? Dat kan gebeuren ja, maar tenzij je een zware solid state eindtrap een complete blokgolf laat genereren zullen die extra hoge frequenties geen speakers opblazen hoor. Zou me daar niet zo druk om maken.

bass blom
5 september 2011, 13:26
staat mij bij dat dat clippen verhaal opgaat voor transistor versterkers met te krappe voeding.
een 5 watt buizenamp die 60 watt speakers sloopt is volgens mij een broodje aap verhaal.

iWishmaster
5 september 2011, 13:56
staat mij bij dat dat clippen verhaal opgaat voor transistor versterkers met te krappe voeding.
een 5 watt buizenamp die 60 watt speakers sloopt is volgens mij een broodje aap verhaal.

Een speaker kan kapot gaan als hij geluid van frequenties voor z'n kiezen krijgt waar het ding niet voor gemaakt is, bij een hoge amplitude. 0 Hz is het simpelste voorbeeld: gelijkspanning sloopt een speaker vrij snel. Grote hoeveelheden 'hoge' (voor audio begrippen) frequenties is een speaker over het algemeen ook niet voor gemaakt. Bij het oversturen van een transistor eindtrap creëert je versterker zeer hoge harmonischen en die kunnen de speaker slopen. Zou ik me sowieso bij buizen niet druk om maken, want de (eind)buizen gebruikt in gitaarversterkers kunnen amper die frequenties produceren door fysieke beperkingen.

stikel
5 september 2011, 14:49
dan gaan dus speakers kapot ongeacht welk wattage

Als je het geen uren achtereen doet zullen de speakers het wel overleven. Een zware versterker vervormd ook, maar die zet je, in de praktijk, eigenlijk nooit vol open waardoor je niet in de gevarenzone komt. Uitzonderingen daargelaten ;)

jacky
5 september 2011, 18:15
Een speaker kan kapot gaan als hij geluid van frequenties voor z'n kiezen krijgt waar het ding niet voor gemaakt is, bij een hoge amplitude. 0 Hz is het simpelste voorbeeld: gelijkspanning sloopt een speaker vrij snel. Grote hoeveelheden 'hoge' (voor audio begrippen) frequenties is een speaker over het algemeen ook niet voor gemaakt. Bij het oversturen van een transistor eindtrap creëert je versterker zeer hoge harmonischen en die kunnen de speaker slopen. Zou ik me sowieso bij buizen niet druk om maken, want de (eind)buizen gebruikt in gitaarversterkers kunnen amper die frequenties produceren door fysieke beperkingen.

hoe komt die 0Hz dan aan de sec kant ?
we hebben het toch over een buizen versterker ?

Er zijn zat voorbeelden van amps die eigenlijk altijd behoorlijk voluit een speakertje staan te bewegen.
5E3 of een 18w marshall klinkt allemaal super voluit en natuurlijk er zal best eens een speaker sneuvelen maar met een 5 w buizen amp een 60 w speaker slopen lijkt me een brug te ver andersom kan natuurlijk wel heel goed ;-)

Oh heb trouwens iets te snel gereageerd je nuanceerd het verhaal aan het eind al ;-)

nico verduin
5 september 2011, 18:43
hoe komt die 0Hz dan aan de sec kant ?
we hebben het toch over een buizen versterker ?

Er zijn zat voorbeelden van amps die eigenlijk altijd behoorlijk voluit een speakertje staan te bewegen.
5E3 of een 18w marshall klinkt allemaal super voluit en natuurlijk er zal best eens een speaker sneuvelen maar met een 5 w buizen amp een 60 w speaker slopen lijkt me een brug te ver andersom kan natuurlijk wel heel goed ;-)

Oh heb trouwens iets te snel gereageerd je nuanceerd het verhaal aan het eind al ;-)
Toch heeft hij op zekere hoogte wel gelijk hoor. Met name woofers willen nog wel eens uitfikken. Die oudste van blies ooit een subwoofer op vanwege oversturing ondanks dat de speaker zou moeten kunnen hebben. Door de lage frequenties en oversturing heb je vrijwel constant DC op de spoel staan. Ook al wisselt hij om en om. Oorzaak in zijn geval was een 5Vpp preamp uitgang op een 3Vpp ingang van zo'n eindbak. Hebben die pubers zelf ingebouwd. Maar vrij kort daarna einde oefening. Scope erop gezet en jawel zeer laag frequente blokgolf.
En dan bij een paar honderd watt ....
Of je dit ook bij een 5W bakkie gaat krijgen en dan ook nog met een gitaar, betwijfel ik. Mijn zelfbouw Champ is rond de 5W en die staat toch regelmatig volluit te draaien in oversturing. En die P10R is ook ruim gedimensioneerd.

StevenStrat
5 september 2011, 20:27
Oké merci, nog een bijkomend vraagje, maakt het uit of dat het 1 speaker is van 60W of 2 van 30

enkel bij een serie aansluiting wordt het wattage verdeeld over beide speakers.

nico verduin
5 september 2011, 20:28
enkel bij een serie aansluiting wordt het wattage verdeeld over beide speakers.Parallel ook:chicken:

StevenStrat
5 september 2011, 20:52
Parallel ook:chicken:

mijn excuses, inderdaad bij parallel ook.