PDA

View Full Version : nieuwe ceriatone: afd35!!!



Orpheo
4 september 2011, 15:48
http://ceriatone.com/productSubPages/AFD35/AFD35_50&100Main.htm


oh oh...ik voel n megadosis GAS opborrelen!

big dooley
4 september 2011, 15:55
oh oh...ik voel n megadosis GAS opborrelen!

kopen dat ding dan!!:D:D:D

Orpheo
4 september 2011, 16:00
kopen dat ding dan!!:D:D:D

Ik twijfel. Ik denk dat ik ga voor de singlechannel 'versie' (de yeti). Immers, wat is n plexi? Een jmp? Een mk2 superlead? Jtm45? Dus... Ik gok t er niet op. Maar goed, moet eerst mn visacard aflossen, 2 lp's afmaken, en dan komt een nieuwe laptop,want wat ik nu heb valt.val ellende bijna uit elkaar. En dán pas... De yeti (en een ots).

Tenzij iemand mijn engl wil hebben, haha!

Mitch
4 september 2011, 16:04
Ik kan me voorstellen dat je soms op basis van specificaties GAS kan krijgen, maar bij Ceriatone zie ik dat dan weer niet zo. Da's namelijk vrijwel altijd hetzelfde verhaal als van een andere fabrikant, maar dan met onderdelen bij naam genoemd.

Orpheo
4 september 2011, 16:18
Ik kan me voorstellen dat je soms op basis van specificaties GAS kan krijgen, maar bij Ceriatone zie ik dat dan weer niet zo. Da's namelijk vrijwel altijd hetzelfde verhaal als van een andere fabrikant, maar dan met onderdelen bij naam genoemd.

En vaak voor minder geld, handbedraad, meer mogelijk in features,looks, etc etc.

LesPaul1612
4 september 2011, 16:48
"The Ceriatone AFD #35 is a modded British Plexi type amp that attempts to emulate the tone of a certain famous guitarist in a certain famous late 80s legendary album :)"

Gevoel voor humor hebb'n ze wel bij Ceriatone

big dooley
4 september 2011, 16:51
Ik twijfel. Ik denk dat ik ga voor de singlechannel 'versie' (de yeti). Immers, wat is n plexi? Een jmp? Een mk2 superlead? Jtm45? Dus...

tja... in zwart-wit is een plexi een model JTM45, 1987 of 1959 met een plexiglas frontpaneel...
onder superleads vallen alle 1959 modellen, incl de JCM800's

lijkt een beetje op de volkswagen kever... lang in productie, in verschillende landen gemaakt en tussen 2 modellen zit altijd wel verschil

Orpheo
4 september 2011, 16:57
tja... in zwart-wit is een plexi een model JTM45, 1987 of 1959 met een plexiglas frontpaneel...
onder superleads vallen alle 1959 modellen, incl de JCM800's

lijkt een beetje op de volkswagen kever... lang in productie, in verschillende landen gemaakt en tussen 2 modellen zit altijd wel verschil

Precies mijn punt :) mijn jmp klinkt met Gain op 1,master op 5, ppimv op 2 precies als dat ik wil dat n ouwe plexi klinkt. Gain op 10 is echt te fizzy, en helaas neemt de ppimv de plek van de presence in, dus kan ik daar niet het fizzy (en) hoog mee remmen...

Dus... Tja, liever de yeti,omdat ie nòg simpeler/simplistischer is.

big dooley
4 september 2011, 21:33
...en helaas neemt de ppimv de plek van de presence in, dus kan ik daar niet het fizzy (en) hoog mee remmen...


eh... dat zie je ietwat verkeerd... een presence zit in de negatieve feedbackloop van een eindtrap... als je geen regelaar hebt, is dat hetzelfde als een presence regelaar die helemaal dichtgedraaid is, in tegenstelling met treble, middle en bass... geen regelaar staat daar ongeveer gelijk met een regelaar vol open
een presence moet je ook zien als een toonregelaar van de eindtrap en treble middle en bass als toonregelaars van de preamp :)

Lexvandoef
4 september 2011, 23:16
eh... dat zie je ietwat verkeerd... een presence zit in de negatieve feedbackloop van een eindtrap... als je geen regelaar hebt, is dat hetzelfde als een presence regelaar die helemaal dichtgedraaid is, in tegenstelling met treble, middle en bass... geen regelaar staat daar ongeveer gelijk met een regelaar vol open
een presence moet je ook zien als een toonregelaar van de eindtrap en treble middle en bass als toonregelaars van de preamp :)

Ook niet helemaal, de presence op die amp is als het ware gepreset op wat stand '5' was van de presencepot. Dus hij is er niet helemaal tussenuit.

@Orpheo, je zou toch niks aan die presence hebben, de reden dattie op die plek zit, is dat de invloed van de presence knop echt heel erg laag (bijna nihil) met de PPIMV redelijk dicht, zoals op '2' dus. Dat gaat dus toch geen effect hebben, ook al was die nog regelbaar... ;)

big dooley
4 september 2011, 23:32
Ook niet helemaal, de presence op die amp is als het ware gepreset op wat stand '5' was van de presencepot. Dus hij is er niet helemaal tussenuit.


dus in plaats van een pot hebben ze een vaste weerstand hier ingebouwd... mjah dat kan ook...

Orpheo
5 september 2011, 00:03
@lex: helemaal mee eens.


maarrrr....

ik draai m'n PPIMV 90% van de tijd op 10, dus terug naar 'origineel'. omdat met de gain dan open (tussen de 6 en de 8, niet hoger, want dan is de fizz te erg) het pas lekker 'dik' klinkt. niet super-dik, ala mesa, maar wel met wat meer ballen, minder krasserig. Ik knijp dan m'n volume af met m'n 'gewone' mastervolume, en dan werkt de presence opeens wel :)

edit: hij is ge-preset op 7, niet op 5. met gain op 8, of hoger, zou ik soms heel graag de presence hebben omdat hele kleine randje weg te halen waar ik helemaal niet goed tegen kan :P

big dooley
5 september 2011, 00:39
tja, als ie handbedraad is , lijkt het mij een koud kunstje om die vaste weerstand te swappen voor een pot... maar als je 90% van al de tijd de PPIMV al op 10 hebt staan, dan vraag ik me af of het voor jou wel nut heeft om dat uberhaubt te hebben

muziekschuur
5 september 2011, 02:35
Ik dacht dat ze Eddie van Halen bedoelden. Maar 4xecc83 in de preamp?

Orpheo
5 september 2011, 08:20
tja, als ie handbedraad is , lijkt het mij een koud kunstje om die vaste weerstand te swappen voor een pot... maar als je 90% van al de tijd de PPIMV al op 10 hebt staan, dan vraag ik me af of het voor jou wel nut heeft om dat uberhaubt te hebben

absoluut geen nut ;) maar heel soms heb ik zin in de settings die ik eerder gaf (master op 5, PPIMV op 2, gain op 2).

En waarom 4 preamp buisjes? geen idee. wellicht om er (nog) meer gain uit te kunnen pompen. immers, caswell #39 (toch? die modded super tremolo dinges, ben effe de naam kwijt, tis vroeg...) had ook een buis extra (de buis van het tremolocircuit).

Hendriks
5 september 2011, 08:23
Er word wel een kit-prijs gegeven , ik dacht dat Ceriatone geen kits meer deed?

Pepe
5 september 2011, 08:53
Maar is de Ceriatone gewoon een copie van de Marshall AFD?

Rick trodat
5 september 2011, 09:34
Zit nog steeds te wachten op ceriatone blackface kits van ca 40 watt en meer. Dat zou er al jaren komen, maar las op het forum dat de schema's daarvan veel te ingewikkeld waren voor de meeste. Zeker gezien de beperkte kennis waarmee sommige aan zo'n amp beginnen.

Hopelijk komen ze nu wel!

Eerlijk gezegd heb ik al die plexi kits wel gezien. Ik bedoel je kan van clean ( jtm45 ) tot zeer heftige scheur kiezen ( 800). ( wat meer wil je nog hebben )

Thiez
5 september 2011, 09:41
Waarom start je zelf geen versterker project orph?

Marshalls zit niet heel veel verschil in maar de verschillen zijn er wel. Een aangezien het niet veel verschil is zijn ze switchbaar te maken. Ik ben bezig met 'the ultimate marshall' door te nemen om te kijken of het wat gaat worden.

Ik denk dat het ook enigzins een beetje verkoop trucje is van ceriatone. Ze hebben al enkele versterkers als zijnde een modded plexi from the 80's uitgebracht.

big dooley
5 september 2011, 11:00
absoluut geen nut ;) maar heel soms heb ik zin in de settings die ik eerder gaf (master op 5, PPIMV op 2, gain op 2).

En waarom 4 preamp buisjes? geen idee. wellicht om er (nog) meer gain uit te kunnen pompen. immers, caswell #39 (toch? die modded super tremolo dinges, ben effe de naam kwijt, tis vroeg...) had ook een buis extra (de buis van het tremolocircuit).

zal inderdaad het geval zijn, de AFD100 heeft er 5, maar die heeft een effectsloop waar de send buffer en return recovery gedaan wordt door een buis

Orpheo
5 september 2011, 11:36
@thiez ik hen er t geduld niet voor. ik mis de basiskennis, ik heb geen idee wat wat doet. Ik zou Wel wat bestaands kunnen modden,maar dan begin ik met n basis welke al klaar is, en dan aan de hand daarvan doorwerken. Zoals de yeti of afd35.

Orpheo
5 september 2011, 11:52
Maar is de Ceriatone gewoon een copie van de Marshall AFD?

nee, niet echt. de marshall-afd heeft een power-scaler, en dat gaat met een dosis software gepaard, en (ik geloof) auto-bias-dingetjes. dat heeft deze ook niet. de afd35 is veel analoger dan dat.

ik merk dat ceriatone wel echt een kwaliteitsslag aan t maken is. veel (meer) hoge kwaliteitsonderdelen, MM trafo's als optie, etc etc... maar ik vind (in marshall-kopieen) de ceriatone-trafo lekkerder klinken; is wat ranziger. meer in de lijn van dagnall en drake.

big dooley
5 september 2011, 12:10
nee, niet echt. de marshall-afd heeft een power-scaler, en dat gaat met een dosis software gepaard, en (ik geloof) auto-bias-dingetjes. dat heeft deze ook niet. de afd35 is veel analoger dan dat.


klopt, het is niet helemaal gelijk aan powerscaling, maar het idee is hetzelfde... roosterspanning, negative feedbackloop en negatieve biasspanning worden aangepast, waarbij de stroom door de cathode gemonitord wordt dmv firmware... doordat deze vorm van scaling ook de bias aanpast, konden ze de autobias tegelijkertijd inbouwen... in principe is de autobias een vrij instelbaar onderdeel van de scaling... dit werkt zo goed, dat je 4 verschillende types buizen in de eindtrap kan stoppen en de autobias zet ze allemaal op dezelfde ruststroom... in praktijk zal het niet erg mooi klinken, maar technisch gezien is het mogelijk... zelfs amps met een biaspot voor elke buis (zoals de randall MTS) krijgen dit niet voor elkaar ivm de range van de pots zelf

veel mensen zijn bang voor de digitale technologie die hiermee gepaard gaat, maar de firmware van deze feature is simpeler dan bijvoorbeeld de stationair regeling van een auto met injectiemotor... een technologie die al bestond lang voordat de JCM800's gebouwd werden
ook wordt gedacht dat het signaal digitaal wordt bewerkt, maar dat is niet het geval... het signaal blijft tube only, alleen worden voedingsspanningen aangepast wat door firmware wordt geregeld

Orpheo
5 september 2011, 12:21
Ik ben niet perse bang voor digitaal. Zou wat zijn! Ben n early adopter als t gaat om veel digitale dingen.. maar ik denk dat t in amps niks voor mij is. Ik merk t ook bij mn engl. Ik speel liever op mn marshall,omdat ie zo puur is. Ik krijg soms t gevoel dat digitale dingen t minder puur,eerlijk maken..vergelijk t met een flac-file en een langspeelplaat. De lp is korreliger,maar puurder.de flac is superhelder en strak, maar ook wat killer,minder persoonlijkheid ofzo

big dooley
5 september 2011, 14:24
Ik ben niet perse bang voor digitaal. Zou wat zijn! Ben n early adopter als t gaat om veel digitale dingen.. maar ik denk dat t in amps niks voor mij is. Ik merk t ook bij mn engl. Ik speel liever op mn marshall,omdat ie zo puur is. Ik krijg soms t gevoel dat digitale dingen t minder puur,eerlijk maken..vergelijk t met een flac-file en een langspeelplaat. De lp is korreliger,maar puurder.de flac is superhelder en strak, maar ook wat killer,minder persoonlijkheid ofzo

een flac file is volledig digitaal en een lp anoloog... het signaal van een AFD JVM en jouw engl is net zo anoloog... de digitale componenten zijn er alleen voor sturing van relais, of sturing van de stroomtoevoer...
de spoorwissels worden dus computergestuurd, het treintje werkt nog steeds gewoon op stoom... fuuut fuuuuut :D

wat je daar omschrijft van je engl heeft denk ik vooral met de compromis te maken die een fabrikant moet maken voor een multikanaals versterker

ff als voorbeeld de JVM:
die moet bakken met gain leveren zonder andere modes te schaden... dan krijg je dus een compromis
een stijve hark als eindtrap is wel de belangrijkste:
220uF elco's ipv de 50+50 uF's in de bekende JCM800's, geen choke meer nodig, een hoop negatieve feedback, een steenkoude biasinstelling en het is erg moeilijk om de eindtrap te oversturen, laat staan lichtjes te comprimeren, wat zo mooi gaat bij een JCM 800 crunch
inmiddels heb ik dit met de AFD100 wel ondervonden... die is eigenlijk alleen maar goed in een vette crunch, maar dat doet ie dan ook erg goed:
lage capaciteit in de voedingselco's, choke, weinig negatieve feedback, zoals de oude marshalls waren... alleen zijn die 6550's dan weer veel strakker dan EL34's en dus ook lastiger te oversturen iets wat ik wel een voordeel vind, want de AFD heeft toch behoorlijk wat gain

heb de AFD in een testje gebruikt als slave voor de JVM... dus de preamp van de JVM in de eindtrap van de AFD... en met serieus high gain werkt dit niet echt, het laag is gecomprimeerd, niet meer strak... zet ik de JVM's eindtrap erbij, krijg ik een soort best of both worlds

Orpheo
5 september 2011, 15:05
Ik snap wat je bedoeld. maar ik krijg t gevoel van 'less is more' bij amps. Ik heb steeds liever amps. Minder 'gedoe',minder degradatie van signaal,puurder geluid.


Ofzo.

Het zit tussen mn oren...

interessander
5 september 2011, 15:15
Hoe bevalt de mark III nu eigenlijk Orpheo?

Pepe
5 september 2011, 15:19
Tussen je oren zit best wel een belangrijk ding.

Die oude goedklinkende Marshalls waren vrij simpele amps. Daar zou je iets uit kunnen opmaken.

Orpheo
5 september 2011, 16:12
Tussen je oren zit best wel een belangrijk ding.

Die oude goedklinkende Marshalls waren vrij simpele amps. Daar zou je iets uit kunnen opmaken.

My point exactly...

@interessanter goed hoor :)

big dooley
5 september 2011, 16:48
Tussen je oren zit best wel een belangrijk ding.

Die oude goedklinkende Marshalls waren vrij simpele amps. Daar zou je iets uit kunnen opmaken.

kijk naar het signaalpad van iedere mode apart in de JVM en dan is ie niet veel anders dan een 2203... tuurlijk... het ding heeft midi, stompware, 2 FX-loops en 12 verschillende paden die het signaal kan nemen... maar zoals gezegd... de wissels worden digitaal geregeld, de trein loopt nog steeds op stoom
de stug ontworpen eindtrap maakt het verschil in dit geval

muziekschuur
5 september 2011, 17:17
Nu snap ik em. Het is een Marshall Slash signature kopie.

Pepe
5 september 2011, 17:31
goeiemôrrige Jansse :D

Mitch
5 september 2011, 18:48
:seriousf:
Hè wat?
Wat ik dus bedoelde met mijn eerste post, het is nooit dat je iets voor het eerst ziet bij Ceriatone, het praatje is altijd naar aanleiding van een product dat iemand anders al gelanceerd heeft.

vinni
5 september 2011, 19:23
Ik ben heel blij met initiatieven zoals Ceriatone.
Goeie versterkers voor weinig en eigenlijk altijd betere componenten dan
de grote merken nu gebruiken.

De Yeti en de AFD35 vind ik heel interessant.
Maarru....blut! :chicken:

Vinni
(een zeer tevreden Ceriatone JTM45 gebruiker)

StevenStrat
5 september 2011, 20:20
specs zijn wel volledig wat ik in een marshall style amp zoek, op welke marshall zou deze juist gebaseerd zijn ?
slash gebruikt normaal een silver jubilee, maar dat noemt men toch geen plexi ?

Thiez
5 september 2011, 20:43
Ben wel benieuwd naar de cathode weerstand trimpots. Op welke trappen dit van toepassing is.

Mitch
5 september 2011, 21:43
specs zijn wel volledig wat ik in een marshall style amp zoek, op welke marshall zou deze juist gebaseerd zijn ?
slash gebruikt normaal een silver jubilee, maar dat noemt men toch geen plexi ?

Nog iemand die de AFD100 heeft gemist? :D

Fireburst
5 september 2011, 22:45
:seriousf:
Hè wat?
Wat ik dus bedoelde met mijn eerste post, het is nooit dat je iets voor het eerst ziet bij Ceriatone, het praatje is altijd naar aanleiding van een product dat iemand anders al gelanceerd heeft.

Ik denk niet dat Nik daar budget voor heeft (R&D + marketing enz...) :soinnocent:

Aan de andere kant levert Ceriatone wel een zeer degelijk platform om eventueel op verder te gaan, en over de klantvriendelijkheid hoor je ook enkel goeie dingen.

Orpheo
26 oktober 2011, 12:02
de layout staat ook online nu

http://ceriatone.com/images/layoutPic/Hod%20RoddedPlexi/AFD35_100W.jpg

Bullseye
30 oktober 2011, 09:21
de layout staat ook online nu

http://ceriatone.com/images/layoutPic/Hod%20RoddedPlexi/AFD35_100W.jpg

Nou heb ff m'n oude jmp omgesoldeerd naar de afd #35 specs....dat is one badass versterker. Het is feitelijk een gemodde 'kanaal gelinkte' superlead met pre Amp potmeter (Ala 2203 maar dan dikker) met dus de AFD #35 als extra kanaal .....echt heel gaaf .
Het mooie is dat je met deze layout de waarde van de kathode weerstanden van de pre tubes met een instel potmetertje kan instellen naar smaak...leuk bedacht !
Het is echt niet alleen de slash sound ....er zit zoveel meer in !!



Sent from my HTC Desire using Tapatalk