PDA

View Full Version : Door de bomen het "Boss" niet meer zien?



Carlos
4 september 2011, 15:47
De speurtocht naar de juiste sound blijft mij parten spelen en leidt tot de nodige frustraties.
Ik heb best wel ok spul volgens mij: een Bogner Shiva head incl 1 x12 Shiva cab, en daarnaast een Keeley BOSS DS1+ BD2, CE2, DD3 en een Fulltone Clyde de Luxe Wah. Ik speel op een Fender USA Strat. Ik mis soms voldoende sustain/power als ik soleer. Voorbeeld: een solo in "Play that funky music van Wild Cherry" valt gewoon weg. Het geluid is soms te iel en prikt niet lekker door de mix. Dit kan misschien ook de maken hebben met de ruimte of dat ik te zacht sta. Er is al eerder geopperd om een tele te spelen, maar in live settings zie ik met name in de funk, disco soul hoek een Strat op het podium. Is simpelweg een boss GE-7 wat om het geluid op te peppen bij een solo en bij te schaven of een OCD ipv de Keeley DS1 ?) Op fora staat beschreven dat de fulldrive goed met een Shiva matched, maar tegelijkertijd wordt ie ook weer door anderen afgekraakt etc. Er is wellicht een scala van mogelijkheden. Het verhaal van de bomen en het bos is bekend en sound is natuurlijk ook iets persoonlijks. Ik vrees dat een ideale set up een blijvende speurtocht is. Heb ik altijd leuk gevonden, maar in mijn geval heb ik het nu wel even gehad met zoeken, ik wil gewoon inpluggen spelen en na een gig met een lekker gevoel naar huis i.p.v. een kater vanwege het slechte gitaargeluid. Moet ik aan een AXE FX (overweeg dit nl serieus) of is dat van de regen in de drup v.w.b. instellen of bestaat de ideale setup- net als "de ideale partner" -gewoon niet? O ja, de sound van bijv. Leendert Haaksma spreekt mij aan I Wish met Trijntje O. live bijv., clean van Nile Rodgers (Chic)/Prince. Solo geluid van Prince/Santana. Heeft iemand een eye opener :???:? Thanks!

tomdiedom
4 september 2011, 15:57
Voor meer prik en sustain kan je misschien denken aan de klassieker: de tubescreamer. Geeft compressie voor meer sustain en accentueert het middengebied waardoor je beter hoorbaar in de mix wordt. Er zijn heel veel verschillende tubescreamers te vinden, van de originele tot aan "overpriced boetiek units", dus volop keuze en mogelijkheid om degene te zoeken die bij jou past. Volgens mij is de fulldrive ook een ts afgeleide, maar ongetwijfeld komen hier nog wat reacties van mensen die er meer van af weten en meer pedalen getest hebben, dus niet blind op mijn advies afgaan.

Mitch
4 september 2011, 15:59
Hoe ziet de samenstelling eruit? Blazers in je band neem ik aan?
Solo met sustain en dik, dan moet je wel een interessant pedaal hebben om dat uit een strat te halen. Met alleen een EQ kom je er niet ben ik bang. Heb je misschien duidelijke YT links in plaats van beschrijvingen van nummers?

Op zich is een Shiva in mijn boek juist wel een amp die zo gevoiced is dat single coil gitaren wat dikker klinken dan gemiddeld. Tikkie duidelijker laagmid.

Dirk_Hendrik
4 september 2011, 18:34
Alle door derden gemodificeerde pedalen zullen de sound aanpassen aan de smaak van de tweaker. Die smaakaanpassingen hoeven helemaal niet de jouwe te zijn. In essentie blijven je pedalen echter wat ze waren met wat klankverandering. Waar je naar zoekt gaat door een tweakje niet ineens wél in een pedaal zitten. Stoppen met je blindstaren op "boetiek" en een Rat van en jaar of 10+ oud kopen.

the sure thing
4 september 2011, 18:55
Ik heb een sterk vergelijkbare set-up en speel dezelfe nummers. Ook ik heb een strat en doe de solo bij"play that funky music"..... . Ik gebruik al jaren mijn pedaaltje: Brunetti mercury fluid drive om solo's eruit te laten knallen met een "eindeloze" sustain. 2e hands prima te verkijgen. Heerlijk vet klinkend pedaal, ideaal voor een strat (vind ik) en prikt er heerlijk doorheen. Ik heb daarvoor een Mesa V-twin hiervoor gebruikt, maar vond ik te groot voor op mijn board.

Carlos
4 september 2011, 20:35
Ik heb een sterk vergelijkbare set-up en speel dezelfe nummers. Ook ik heb een strat en doe de solo bij"play that funky music"..... . Ik gebruik al jaren mijn pedaaltje: Brunetti mercury fluid drive om solo's eruit te laten knallen met een "eindeloze" sustain. 2e hands prima te verkijgen. Heerlijk vet klinkend pedaal, ideaal voor een strat (vind ik) en prikt er heerlijk doorheen. Ik heb daarvoor een Mesa V-twin hiervoor gebruikt, maar vond ik te groot voor op mijn board.

Hoi, dank voor je tip. Ik zal even gaan googlen. Is de Brunetti korrelig qua karakter of smooth ? Groet Carlos

toneblo
4 september 2011, 20:42
Alle door derden gemodificeerde pedalen zullen de sound aanpassen aan de smaak van de tweaker. Die smaakaanpassingen hoeven helemaal niet de jouwe te zijn. In essentie blijven je pedalen echter wat ze waren met wat klankverandering. Waar je naar zoekt gaat door een tweakje niet ineens wél in een pedaal zitten. Stoppen met je blindstaren op "boetiek" en een Rat van en jaar of 10+ oud kopen.


+10! even wennen, maar dan weet je ook waarom!

Mitch
4 september 2011, 20:55
Zo'n pedaal als de Brunetti Mercurybox zou je goed kunnen zien als een moderne variant op de ouder RAT. Lange sustain, makkelijk door de mix, maar toch genoeg 'duw' in de attack.
Meer in de hoek van de overdrives kun je nog denken aan de Barber Direct Drive (goede sustain), Okko Diablo (veelzijdig zonder karakterloos te zijn), Fulltone OCD of Catalinbread DLS. Van die twee vind ik de DLS iets beter om zonder extra boost ook lekker als lead te fungeren. Iets mooiere compressie, maar da's ook een smaakkwestie/manier van spelen.

Dirk_Hendrik
4 september 2011, 21:55
Zo'n pedaal als de Brunetti Mercurybox zou je goed kunnen zien als een moderne variant op de ouder RAT. Lange sustain, makkelijk door de mix, maar toch genoeg 'duw' in de attack.

Totaal verschillende beestjes... qua ontwerp. Maar daarna ik onderschrijf je volledig ;-) Mercuryboxen zijn fijn!

(Mercurybox is op lagere gain wat transparanter)

the sure thing
4 september 2011, 21:57
Hoi, dank voor je tip. Ik zal even gaan googlen. Is de Brunetti korrelig qua karakter of smooth ? Groet Carlos Zeker smooth, zonder dat het "dicht" gesmeerd wordt. Er blijft voldoende definitie over (= horen wat je speelt zonder dat het een brij wordt). Ik vermoed het het met humbuckers overigens een ander verhaal wordt. Ik vind het een heerlijke strat-solo-pedaal. Je kan er echt "gillende" solo's mee doen, veel boventonen.

ALs je met "korrelig" een oude Marshall plexi bedoelt, zo klinkt de Brunetti mercury box zeker niet. Een geluid exact als AC/DC, Led Zeppelin en G&R is niet besteed aan dit pedaal.


Zo'n pedaal als de Brunetti Mercurybox zou je goed kunnen zien als een moderne variant op de ouder RAT. Lange sustain, makkelijk door de mix, maar toch genoeg 'duw' in de attack.
Meer in de hoek van de overdrives kun je nog denken aan de Barber Direct Drive (goede sustain), Okko Diablo (veelzijdig zonder karakterloos te zijn), Fulltone OCD of Catalinbread DLS. Van die twee vind ik de DLS iets beter om zonder extra boost ook lekker als lead te fungeren. Iets mooiere compressie, maar da's ook een smaakkwestie/manier van spelen.Barber direct drive sluit ik mij ook geheel bij aan! Alleen iets minder gain dan de Brunetti. En de OCD komt ook zeker in de mix naar voren.

Schiet mij nog wel te binnen: ik zit in een band met blazers en mijn gitaar zit precies in het zelfde frequentiegebied als de trompet (niet de saxofoons). Toen de trompetist wegging (en er een andere sax voor in de plaats kwam) kon ik mijzelf wel weer beter onderscheiden in de band.

Carlos
4 september 2011, 23:49
Zeker smooth, zonder dat het "dicht" gesmeerd wordt. Er blijft voldoende definitie over (= horen wat je speelt zonder dat het een brij wordt). Ik vermoed het het met humbuckers overigens een ander verhaal wordt. Ik vind het een heerlijke strat-solo-pedaal. Je kan er echt "gillende" solo's mee doen, veel boventonen.

ALs je met "korrelig" een oude Marshall plexi bedoelt, zo klinkt de Brunetti mercury box zeker niet. Een geluid exact als AC/DC, Led Zeppelin en G&R is niet besteed aan dit pedaal.

Barber direct drive sluit ik mij ook geheel bij aan! Alleen iets minder gain dan de Brunetti. En de OCD komt ook zeker in de mix naar voren.

Schiet mij nog wel te binnen: ik zit in een band met blazers en mijn gitaar zit precies in het zelfde frequentiegebied als de trompet (niet de saxofoons). Toen de trompetist wegging (en er een andere sax voor in de plaats kwam) kon ik mijzelf wel weer beter onderscheiden in de band.

Ha, ok thks, ik wordt met het uur wijzer! En omdat je ervaring hebt met de Brunetti; is tie ook geschikt voor de slag in een nr van Anouk (Girl bijv) /de solo in Nobody's wife?
Gebruik je ook de overdrive van je eigen amp trouwens naast de Brunetti? Grts Carlos

the sure thing
5 september 2011, 09:22
Ha, ok thks, ik wordt met het uur wijzer! En omdat je ervaring hebt met de Brunetti; is tie ook geschikt voor de slag in een nr van Anouk (Girl bijv) /de solo in Nobody's wife?
Gebruik je ook de overdrive van je eigen amp trouwens naast de Brunetti? Grts Carlos

Ik gebruik de mercury drive uitsluitend voor solo's. VOor slag gebruik ik de Fulldrive en de Barber Direct drive. Je zou met de mercury slagjes mee kunnen doen, maar de mercury vind ik daar toch wel heavy voor. Voor de slagpartijen bij Anouk gebruik ik de Barber direct drive en voor de solo's in de nummers van Anouk dus de Mercury. We spelen "girl" ook en voor die "solo" gebruik ik niet de mercury, maar een boost die de direct drive wat meer op z'n kloten geeft.

De mercury staat standaard ingesteld met een hoger volume, zodat die overal bovenuit komt :)

Ik gebruik al jaren geen overdrive meer van mijn versterker (Hook R40), ik doe alle vervorming met pedaaltjes.

Carlos
10 september 2011, 16:33
Ik gebruik de mercury drive uitsluitend voor solo's. VOor slag gebruik ik de Fulldrive en de Barber Direct drive. Je zou met de mercury slagjes mee kunnen doen, maar de mercury vind ik daar toch wel heavy voor. Voor de slagpartijen bij Anouk gebruik ik de Barber direct drive en voor de solo's in de nummers van Anouk dus de Mercury. We spelen "girl" ook en voor die "solo" gebruik ik niet de mercury, maar een boost die de direct drive wat meer op z'n kloten geeft.

De mercury staat standaard ingesteld met een hoger volume, zodat die overal bovenuit komt :)

Ik gebruik al jaren geen overdrive meer van mijn versterker (Hook R40), ik doe alle vervorming met pedaaltjes.

Gisteren in het bezit gekomen van de Brunetti Mercury Box, vandaag uitgeprobeerd. In een woord...WOW!!! Wat een verbetering t.o.v. de DS1 zeg en wat speelt dat lekker! Smooth, smeuiig, transparant, nauwelijks compressie, sustain, volop boventonen, veelzijdig. Thks voor de tip! Time for some more changes I suppose.

ruezzz
10 september 2011, 20:50
Volgens mij heb je em van mij gekocht... ;-)
Blij mee dus? Veel plezier met de 'box'!

the sure thing
10 september 2011, 21:14
Gisteren in het bezit gekomen van de Brunetti Mercury Box, vandaag uitgeprobeerd. In een woord...WOW!!! Wat een verbetering t.o.v. de DS1 zeg en wat speelt dat lekker! Smooth, smeuiig, transparant, nauwelijks compressie, sustain, volop boventonen, veelzijdig. Thks voor de tip! Time for some more changes I suppose.

Gefeliciteerd! Nou is een verbetering tov de DS1 ook niet zo moeilijk :)

Nou die solo van "play that funky music" lekker laten gillen !

Carlos
10 september 2011, 21:18
Volgens mij heb je em van mij gekocht... ;-)
Blij mee dus? Veel plezier met de 'box'!

Hey G.

Thanks! Toevallig zeg, scary soms zo'n forum, t is een kleine wereld blijkt maar weer eens. Ik heb 'm inderdaad van jou overgenomen, en zoals je hebt gelezen naar alle tevredenheid! Ben er erg happy mee, perfecte sound. O ja, zoals gezegd: mocht je vrijblijvend uitgebreid een z.g.a.n. Keeley DS1 thuis willen uitproberen laat het gewoon even weten.

Fijne avond en muzikale groet,

S.

Carlos
10 september 2011, 21:28
Gefeliciteerd! Nou is een verbetering tov de DS1 ook niet zo moeilijk :)

Nou die solo van "play that funky music" lekker laten gillen !

Hoi, dank je wel. Ik heb de smaak te pakken, ben voornemens om er ook een Fulldrive naast te zetten voor een licht randje/crunch. Heb nu een Keeley BD 2, die op zich erg lekker klinkt, maar een tikkeltje donker met de Bogner. Grt!