PDA

View Full Version : Ohms en zo



Pöl
27 mei 2003, 21:43
Hi all, 't is misschien een domme vraag, maar :

Hoe zit het nu eigenlijk met die ohms??


(ik weet namelijk niets van techniek)

Bvb: Ik heb twee H&K cabinets van 8 ohm, daarop wil ik een Ashdown RS EVO op aansluiten, die een 4 ohm output heeft... Kan dit??

Of: Ik heb een Hartke 3500 transamp met dubbele 8 Ohm output. Ik wil daarop een 8x10 van Ampeg aansluiten van 4 ohm. Kan dit??

Alvast bedankt voor de hulp

iglo
27 mei 2003, 22:37
't is niet zo moelijk...(gebruik ff de zoekmachine)

2x 8ohm boxen PARALLEL geeft 4ohm weerstand aan je versterker

2x 8ohm boxen IN SERIE geeft 16ohm weerstand aan je versterker

m.a.w:

als je versterker bijv. 400W @ 4ohm kan leveren, geeft hij beide 8ohm boxen (parallel) 200W (op vol vermogen dan natuurlijk

zet je deze in serie, krijgt je versterker dus veel meer weerstand (4x) en zal misschien totaal maar zo'n 150W leveren...verdeeld over twee boxen...enz...enz...

correct me if I'm wrong...

FleaBass
27 mei 2003, 23:18
volgens mij heb je gelijk... kijk weer een post :-D

Joghy
28 mei 2003, 09:05
In principe klopt het dat een versterker die 400 Watt levert in 4 ohm, slechts de helft van het vermogen levert wanneer de speakerimpedantie verdubbelt (dus slechts 200 W in 8 ohm). Dit is waar voor (eenvoudige) versterkers waar de maximale uitgangsspanning op de speakeruitgang het vermogen beperkt.

De laatste jaren echter worden er steeds meer versterkers op de markt gebracht die minder vermogen inleveren wanneer hogere speakerimpedanties aangesloten worden. Men bereikt dit door een aangepast ontwerp waarbij de maximale uitgangsstroom (en niet de maximale uitgangsspanning) het vermogen beperkt. Bij de SWR 750x krijg je dan vb:
850 Watts @ 2.6 ohms
750 Watts @ 4 ohms
450 Watts @ 8 ohms
(minimum load = 2.6 ohms)

4 Ohm is 3/2 keer 2.6 Ohm, maar 750 W is MEER dan 2.3 keer 850 W ... opletten dus dat je je speaker niet opblaast.

DUS: STEEDS DE SPEC VAN JE VERSTERKER BEKIJKEN !!!!!!!!!!!!!!!!

Joghy
28 mei 2003, 09:06
4 Ohm is 3/2 keer 2.6 Ohm, maar 750 W is MEER dan 2.3 keer 850 W ... opletten dus dat je je speaker niet opblaast.


Moet dus zijn:
4 Ohm is 3/2 keer 2.6 Ohm, maar 750 W is MEER dan 2/3 keer 850 W ... opletten dus dat je je speaker niet opblaast.

AllodoX
28 mei 2003, 09:31
Bij voorkeur is de versterker gelijk of meer dan de speakers aan RMS hebben.

Is je versterker 200w, en is je speaker 400w RMS; dan moet je de versterker niet te hard zetten, anders gaan je speakers eraan. Je versterker moet teveel vermogen leveren en gaat dus clippen. Clippen wil zeggen dat je geluid een blokvorm krijgt, waardoor de speaker dus telkens een flinke opflikker krijgt.

Is je speaker 200w RMS, en je versterker 400w; dan moet je de versterker ook niet al te hard zetten, althans niet voor te lange tijd.
Maar zet je je versterker hoogstens half open, dan krijgt de speaker z'n volle rendement. Je versterker hoeft niet veel moeite te doen om een volume te produceren, en je krijgt dus een lekker diep en vol geluid.

voor degene die het niet weet / wist.. 200w RMS houdt in dat die speaker gegarandeerd 24 uur lang nonstop het volle vermogen van 200w kan hebben zonder kapot te gaan. Hoe meer vermogen je erin pompt, hoe korter die tijd wordt uiteraard.

Joghy
28 mei 2003, 09:58
Clippen wil zeggen dat je geluid een blokvorm krijgt, waardoor de speaker dus telkens een flinke opflikker krijgt.


Klopt. Als je versterker keihard clipt (en dus blokgolven aflevert), levert hij zo maar eventjes het DUBBELE van het vermogen dat hij onvervormd kan afgeven ... vooral hoorns en tweeters gaan hier HEEL snel aan kapot. Vandaar dat er ook steeds meer versterkers op de markt komen met ingebouwde limiters om clippen te vermijden.

Peavey doet dit al 20 jaar bij mijn weten ... maar laat dit geen reden zijn om je goeie ouwe SWR te vervangen door een gloednieuwe TNT :-D

Pöl
28 mei 2003, 11:23
Thank guys, goeie uitleg!!

Venomer
28 mei 2003, 12:25
Zorg er altijd voor dat het aantal Ohms van je (combinatie van) cabinet(s) hoger is dan die van je amp. Anders verandert je amp in een kampvuur! :o

dikkie dik
28 mei 2003, 17:12
sommige versterkers verdienen het 8-)

De Teng
29 mei 2003, 14:09
Het volgende snap ik dus niet helemaal he? Wat kan er nou voor een probleem zijn als je speakers meer dan je versterker kunnen hebben?

Er zijn dus mensen (ook hier) die beweren dat je versterker meer moet hebben dan je speakers. Een kleine piek in je signaal en je speakers zijn aan gort. En niet zo'n beetje ook!

Omgekeerd kunnen de speakers in principe alles aan. Zelfs al zet je je amp op stand tien bij wijze van spreken. Nou vraag ik me af wie dat met zijn bassamp doet, maar ok. Je speakers zuigen helemaal niet aan je signaal of weet ik veel hoe je het noemen wilt, die zijn gewoon passief bezig en 'vragen' toch ook niks? 't Is gewoon een passief membraan wat stroomstootjes krijgt van de versterker. Hoe hoger het stroompje, hoe groter de uitslag om het simpel te zeggen. Hoe hoger de kwaliteit van je woofer/tweeter hoe meer vermogen hij aan kan. Werkt toch ook in je voordeel.

Ik snap ook wel dat standje 5 lekkerder klinkt dan standje 0,5: maar dat lijkt me logisch en is ook niet een argument voor dit verhaal toch?

Phyrexian
30 mei 2003, 11:00
Nog eens, je hebt beter meer power dan je speaker.
Op die manier heb je headroom.

Als je je speakers underpowered (m.a.w. je moet je amp te luid zetten om aan je volume te halen) dan kan je op lange termijn je versterker om zeep helpen omdat deze te hard moet werken om je speaker te driven (bv. 300 watt head die een 600watt of meer speaker moet runnen).

Meer power is dus beter:
een 300 watt cabinet met een 600 watt amp draaien bijvoorbeeld.
de speaker heeft een RMS (wat wil zeggen dat de box continue deze waarde kan dragen gedurende 24u tijd) van 300. de peak ligt meestal op dubbel.
Doordat je amp 600 watt is en de speaker maar 300, hoef je de amp maar hoogstens op een vierde van zijn power te zetten om je nodige volume te halen... bijgevolg, geen gevaar voor de box want je amp staat toch belange niet op max en je geluid is beter doordat je amp niet op volle toeren draait en zich dus volledig kan bezig houden met het maken van het geluid ipv het versterken van het geluid op het nodige volume.

De Teng
31 mei 2003, 14:26
Ok dan.. het laatste maakt wel wat duidelijk. Je zit dus wel op het gemiddelde speaker volume, die toch de pieken wel aankan van de amp, maar de amp op een fractie van het vermogen, zodat je je amp niet naar zijn/haar grootje helpt. Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken.

Volgende punt: (of vervolg?)

Ikzelf heb een Peavey T-max, die bij 8 ohm zo'n 250W max. afgeeft. Bij 4 ohm is dit 350W en bij 2 ohm zelfs 550W. SWR waarden zeg maar. ;)
Ik heb hier nu een EDEN 210 MBX op aangesloten (zo'n 8 ohms monitor achtige speaker) met een wereldgeluid overigens, maar die heeft een RMS vermogen van 350 Watt. Dit is dus een onverstandige keus en ik kan hem beter omruilen voor eentje van 4 ohm? Helaas heeft EDEN geen 4 ohm speaker in dat model, dus ben ik aan een andere gebonden.

Ideeen daarover? bvd

Clunk
31 mei 2003, 15:51
conclusie: koop een cabinet van 400 watt rms, en een top van 400 watt :P
probleem opgelost.. gewoon geen extra cab. erbij kopen :P

bassopotmus
31 mei 2003, 16:02
nou, clunk, heb je volgens mij niet geheel juist.
Echter vaak als je een set koopt, dus dat de top en cabs van een zelfde merk/serie zijn, komen de waardes precies uit en "klopt het"

Maar als dat niet het geval is pak je het liefst een top die overpowered is tov van je cabs.

En vaak is een 2de cab zeer wenselijk!

De Teng
31 mei 2003, 18:00
Ik heb even zitten rekenen, maar als ik een cab van 4 ohm er evt. bij doe dan geeft de top 450 W af. Aangezien de ene weerstand twee maal zo hoog is als de andere, geeft ie dus 300W aan de ene en 150W aan de andere af. (die van 8 ohm). Aangezien dat dus een speaker is, die RMS 350 aan kan is het wel een extreem verschil.

Overigens hebben al die topmerken een extreem hoge waarde qua RMS vermogen, waar bijna geen enkele versterker aan tipt, dus ik heb het gevoel dat die lui (EDEN, Aguilar etc...) daar misschien wel anders over denken qua overpower verhaal van je head t.o.v. je speakers. Als voorbeeld de EDEN 410XLT die 700W RMS aan kan. Dat haalt bijna geen enkele versterker, op dus die paar na, wees eerlijk en het piekvermogen ligt dan nog twee keer hoger of zelfs meer.

Dat vind ik dus een beetje raar aan het verhaal, get my point? Het lijkt me niet dat zij het bij het verkeerde eind hebben, of ik moet het niet helemaal zien.

Clunk
31 mei 2003, 18:01
mwah, als je een 8*10 van swr, of een trace 1*15+4*10 heb... dan heb je wel genoeg denk :D
en jah, ach,... al dat gekut met die vrsterkers, je word er schijt ziek van..

maar oke, mij is dus wijs gemaakt dat de head meer power moet hebben dan je cab.. voor je *headroom* ofzo :D

ghehe, ik moet binnenkort ook een stack kopen,.. dus ik moet me er eig. ook in gaan verdiepen nu... ik zeg; mazzul! en zie je laterrr, glaasje water? ofzo :D hihi

bassopotmus
31 mei 2003, 18:14
hmm de teng heeft ook hier wel een beetje gelijk in. Maar er zijn genoeg amps die makkelijk een 750+ watt halen...

De Teng
31 mei 2003, 18:17
Maar daar worden dan weer twee cabs op aangesloten, omdat ze dan niet de benodigde weerstand van 2ohm halen, waar ze dan wel weer 900W af geven. Oftewel een RMS met twee cabs aan te kunnen...van 1400W... volgens mij klopt het van geen kant die theorie.

Phyrexian
1 juni 2003, 10:14
Ikzelf heb een Peavey T-max, die bij 8 ohm zo'n 250W max. afgeeft. Bij 4 ohm is dit 350W en bij 2 ohm zelfs 550W. SWR waarden zeg maar. ;)
Ik heb hier nu een EDEN 210 MBX op aangesloten (zo'n 8 ohms monitor achtige speaker) met een wereldgeluid overigens, maar die heeft een RMS vermogen van 350 Watt. Dit is dus een onverstandige keus en ik kan hem beter omruilen voor eentje van 4 ohm? Helaas heeft EDEN geen 4 ohm speaker in dat model, dus ben ik aan een andere gebonden.

Ideeen daarover? bvd

Hey De Teng,

jouw setup is wel okay hoor,
je speaker kan 350 watt aan, de head doet 250 watt op 8 Ohm.
Het zou beter omgekeerd zijn. Maar dit kan wel, het wordt was gevaarlijk als je head bijvoorbeeld maar 150 watt zou zijn en je speakerkast 350.

---------

Zelf heb ik een SVT-3 Pro
da's 275 watt op 8 Ohm, en ik draai die met een 350 watt rms peavey cabinet van 8 Ohm. das ongeveer hetzelfde.
Zolang je geen énorme verschillen hebt kan het wel.
Hou gewoon in gedachte dat meer power dan je speaker hebben idealer is en je zodoende meer headroom hebt.
Ik moet m'n SVT-3 constant op 60% volume zetten om gehoord te worden in de band... meer headroom zou betekenen dat ik om 40% van de volumeknop bvb al m'n gewenste volume zou hebben. meer headroom/cleaner geluid dus.

Phyrexian
1 juni 2003, 10:23
Overigens hebben al die topmerken een extreem hoge waarde qua RMS vermogen, waar bijna geen enkele versterker aan tipt, dus ik heb het gevoel dat die lui (EDEN, Aguilar etc...) daar misschien wel anders over denken qua overpower verhaal van je head t.o.v. je speakers. Als voorbeeld de EDEN 410XLT die 700W RMS aan kan. Dat haalt bijna geen enkele versterker, op dus die paar na, wees eerlijk en het piekvermogen ligt dan nog twee keer hoger of zelfs meer.

Nice point,
maar er zijn opties waarvoor zulke enorme cabinets gewenst zijn. Grote bands (denk aan bands die in stadiums touren) hebben veel power nodig. Vééééél power. Duizenden watts. Vaak gebruiken ze poweramps die makkelijk 1000 watt uitvoeren op 4 Ohm... soms nog meer. Die zware powerhandling cabinets zoals je hierboven vermeld zijn dus gemaakt voor zulke setups.
Het is niet omdat ze 1000 watt power beschikbaar hebben dat ze die dan ook allemaal gebruiken. Als je in moeilijke omstandigheden speelt (zoals buiten voor veel volk) dan wordt je amp vaak de monitor on stage. Die veel power zorgt ervoor dat de bassist veel headroom heeft. Clean geluid in alle mogelijke omstandigheden.

Ampeg heeft de SVT-4 Pro; een versterker die enorme veel gebruikt wordt in grotere bands. Mono-bridged heeft deze amp 1200 watt beschikbaar. Dan wil je liever een cabinet van zo'n 700 watt dan ééntje die maar 350 watt RMS heeft.

Maar anyways, zo'n amps zijn voor ons allemaal een beetje te veel van het goede, alhoewel ik droom van een amp die ik niet ver moet opendraaien om m'n gewenste volume te halen.

Echter een risico van deze setups; leen je amp niet uit! Een onwetende kan uit een reflex je amp zeer ver opendraaien. Daardoor haal je dus wel die 1000 watts en als je cab dan echt maar weinig RMS heeft kan dat eens fataal worden met een peak.

I hope this helps.

De Teng
1 juni 2003, 16:43
Ah ... ok dan, overigens is standje 3, hoogstens vier heel erg veel volume al....ik snap het punt ja en idd, dat bridgen levert nogal wat af. ;) Daarmee kan je de drums voluit met gemak bijbenen, maar mijn setup blijkt helemaal nog niet zo slecht te zijn. (wist ik al :P)

skabouter
2 juni 2003, 09:54
kan iemand mij nu helpen ? ik heb de zoekfunctie gebruikt, en ik heb veel gelezen, maar ik kom er toch niet echt uit...............

ik heb nu een peavey combo (2x12) met aan de achterkant speakercab inputs. 2 stuks, waarop volgens de manuel MINIMAAL een totaal van4 ohm op moet.
de 2x12`s van de combo zelf zijn 4 ohm, en die zitten al in 1 van de 2 inputs. dus er is er nog 1 over, en daar kan je eigenlijk alles opzetten. zo had ik er laatst een 4x12 van 8 ohm op gezet, samen met die 2x12 van de combo zelf, en dat ging prima dus.
6x12 dus, met een "top" (pre/power amp van de combo dus) va n 210 watt. dat ding brulde man, echt niet normaal

maar er is nu een andere peavey die ik misschien koop (inruil voor mijn huidige), en die heeft het volgende..........
aan de achterkant zitten 2 inputs: Speakers (Main : 4 ohm, Aux : 2 ohm)
de speakers zitten al in die main van 4 ohm, en zijn zelf ook al 4 ohm

dan is dus alleen de aux van 2 ohm over voor een ander cabinet.
KAN DAAR DAN EEN 4X12 VAN 4 OF 8 OHM OP ?????????

hij heeft ook nog een line out zonder ohm voorschrift.
kan daar anders zoiets op, als de in die AUX niet kan ?

Phyrexian
2 juni 2003, 10:20
Eerst en vooral Line Out is voor opnames en verbindingen in de studio. Daarop kan je geen speakers aansluiten. Er komt alleen geluidssignaal door, geen 'power'.

Welke Peavey is dat juist (model)?

Minimaal 4 Ohm wil uiteraard zeggen dat je minimum een 4 Ohm cab moet aansluiten. 2 Ohm mag niet, 8 Ohm of 16 Ohm wel. Simpel.

Ik heb geen ervaring met het berekenen van speciale ohmsettings. Probeer Allodox eens te contacteren die kan je misschien helpen. Ik denk dat er ergens ook wel nog een topic rondslingert waarin zoiets staat over combinaties van cabs met verschillende weerstanden.

AllodoX
2 juni 2003, 10:39
Speakers in een combo zitten immer serieel geplaats, en je kunt er optioneel nog een 8 ohm cabinet bijplaatsen. ( bij de gemiddelde combo dan )

bass-luidsprekeers zijn meestal 4 ohm, het is alleen hoe ze aangesloten worden..

2x10" bijvoorbeeld : twee seriele 4-ohm speakers = ( 4 + 4 ) = 8
4x10" bijvoorbeeld : twee parallel geschakelde setjes van twee seriele 4-ohm speakers = ( 4 + 4 ) en ( 4 + 4 ) = 8
1x15" bijvoorbeeld : een 4-ohm luidspreker welke serieel staat met een 4-ohm weerstand = ( 4 + 4 ) = 8

Ik ben b.t.w. wel nieuwsgierig naar een combo die 4ohm intern en 2 ohm extern kan doen.. dat zou dan een bi-amped combo moeten zijn..

skabouter
2 juni 2003, 11:12
dankje allodox. ik heb het hier trouwens over gitaar mijn gitaar amps, maargoed, AMP=AMP :)

kijk, dit is mijn huidige met 2 inputs waar dus tesamen MINIMAAL 4 ohm op moet. dat snap ik ook wel, en heb ik al geprobeerd dus, en dat gaat goed. http://www.guitarshop.arrakis.es/fotos4/400.htm
geen problemen mee

maar die nieuwe dat is deze: http://www.rru.com/~meo/Guitar/Amps/heritage-vtx.html
op de achtergrond zie je ook vaag een plaatje.....

lees de specs eens. er staat dus:
-130 watts RMS into 4 or 2 ohms
-Speakers (Main : 4 ohm, Aux : 2 ohm)

die interne speakers zijn 4 ohm dacht ik. dus dan is die 2 ohm aux dus over voor een cab (4x12 denk ik aan)
kan die erop, een 4x12 van 8 ohm, OF 4 ohm ?
er staat 2 ohm ja, maar dat zie je toch bijna nooit ? en misschien bedoelen ze wel dat je er MINIMAAL 2 ohm op moet zetten. die ander zeg dus duidelijk minimun van totaal 4 ohm, maar deze heeft het daar niet echt over..............

hellup.................... :-? :???:

De Teng
2 juni 2003, 11:20
4x10" bijvoorbeeld : twee parallel geschakelde setjes van twee seriele 4-ohm speakers = ( 4 + 4 ) en ( 4 + 4 ) = 8


Dat is niet waar he? Je moet twee regels toepassen, in serie moet je ze optellen en daarna parallel een andere regel gebruiken:

totale som van de weerstand is de volgende: 1/(4 + 4)+ 1/(4 + 4) = 1/Rv; 1/8 + 1/8 = 1/Rv; 1/4 = 1/Rv

Rv is hierbij de totale weerstand (officieel de vervangingsweerstand), dus 4 Ohm en dus de helft volgens jouw berekening.

De Teng
2 juni 2003, 11:22
En als het minimaal 2 ohm is, kun je er natuurlijk wel een grotere weerstand op aansluiten. Wat je nog beter kunt doen, denk ik, is je interne speakers loskoppelen, omdat je dan dezelfde type speakers aanspreekt. Dat klinkt vaak wat beter, of je moet het al heel specifiek gaan zoeken. In de baswereld gooien ze bvb een EDEN 410 wel bij een andere 15", bvb van Ampeg eronder. DAn heb je het strakke van de 4.10 en het rollende van een Ampeg.

skabouter
2 juni 2003, 12:07
mijn probleem is opgelost. ik heb de manuel gedownload, en daar staat in dat de speakers gewoon in de 4 ohm moeten, en een cab (of het nou 4, of 8 ohm is) in de 2 ohm output

er staat wel dat een 8 ohm in de 2 ohm iets minder output geeft, maar dat het niet erg is om te doen

bedankt mensen, in elk geval !

dit is die manuel:

http://www.peavey.com/media/pdf/manuals/80343005.pdf

AllodoX
2 juni 2003, 12:16
4x10" bijvoorbeeld : twee parallel geschakelde setjes van twee seriele 4-ohm speakers = ( 4 + 4 ) en ( 4 + 4 ) = 8


Dat is niet waar he? Je moet twee regels toepassen, in serie moet je ze optellen en daarna parallel een andere regel gebruiken:

totale som van de weerstand is de volgende: 1/(4 + 4)+ 1/(4 + 4) = 1/Rv; 1/8 + 1/8 = 1/Rv; 1/4 = 1/Rv

Rv is hierbij de totale weerstand (officieel de vervangingsweerstand), dus 4 Ohm en dus de helft volgens jouw berekening.

* uche *

ik vergat te melden dat er ook nog een 4-ohm weerstand in serie met de speakers staat. :wink:

AllodoX
2 juni 2003, 12:18
ik zie b.t.w. Skabouter, dat het een gitaaramp is...

AntY
2 juni 2003, 12:25
dankje allodox. ik heb het hier trouwens over gitaar mijn gitaar amps, maargoed, AMP=AMP :)


:)

AntY
2 juni 2003, 12:27
ah allodox joju zocht ik, de effectenman!

zie t effecten forum, over Big Muff!

basswasp
2 juni 2003, 12:54
AllodoX is back 8-), binnenkort ook een nieuwe website?

AllodoX
2 juni 2003, 13:41
Wel meer dan alleen dat hoor.. Hele omslag gemaakt ;)

bassopotmus
2 juni 2003, 14:01
owjee, bas je nog wel>?

AllodoX
2 juni 2003, 15:18
eheheh :oops:

Ibanez EDC715.. zelfde body als m'n oude 705, maar met een ATK-pickup ( zie www.allodox.nl ).. klinkt beetje als een stingray, maar dan met meer laag erin. Precies het geluid dat de moderne AllodoX wil :) heb een tijdje rustige muziek geprobeert, maar lukte niet echt.. dus ben weer terug bij de orginele stijl. als je beetje idee wil van de stijl die ik ga doen : http://www.sonymusic.com/clips/selection/30/086487/086487_01_03_30_100.asx ( = MuDvAyNe ).

Ben alleen nog op zoek naar een band met dezelfde motivatie en gedrevenheid :)

Clunk
2 juni 2003, 15:27
koel! moet ook een edc met zulke pickups hebben, eent triple coil toch?
ghehe.. ik ga em een keer checken.. die edc spelen btw dik relaxed :)
maar ehm, je heb em cker zo gekocht toch?> das toch die nieuwe lijn van ibanez? :D
yeah vet.. moet ik hebben hebben hebben :D:D:D
ghehe...mudvane is wel tja.. uh.. naja, erg hard, ghehe, die nieuwe masks die ze hebben zijn raar :P

Phyrexian
2 juni 2003, 15:41
Mudvayne is wel okay. Dat nieuwe album vind ik zeer geslaagd. Niet om alle dagen op te zetten maar zeker niet slecht. Ryan Martinie vind ik een héél goeie moderne metal-bassist met een enorm brede capaciteit aan techniek.

bassopotmus
2 juni 2003, 16:48
zozo allodox, ik had je site al eens gezien, d8 al dat dat je nieuwe bass was.
Bad-ass black hey! Maar ik ben meer een hout iemand.Waar zijn je andere bassen nu? set-up?

skabouter
3 juni 2003, 00:48
ik vind een plastic bas ook maar niets, kheb erop gespeelt, en het was best een mooi ding, maar toch liever geen plastiek