PDA

View Full Version : welke spookschaaf



ErikH
4 september 2011, 13:52
Hoi,

Welke spookschaaf heb ik nodig om bijvoorbeeld een hals te schaven? Is dit een vlakke, een holle of een bolle spookschaaf? Is de stanley 151 geschikt?

Alvast bedankt.

barno
4 september 2011, 14:02
vlakke of holle, bolle is ook handig voor de overgangen. maar dat kan ook prima met een schraapstaal.

Halsjes shapen kan trouwens op veel verschillende manieren. Ik heb zowat alles geprobeerd en tegenwoordig gebruik ik eigenlijk enkel rasp, schraapstaal en schuren.

Ike57
4 september 2011, 15:10
Voor de ruwe/basis vorm gebruik ik een rechte spoke schaaf. De afwerking doe ik met schraapstaal en schuurpapier.

Bij de spoke schaaf is de afstelling erg belangrijk. Hij moet zeer dun afgesteld worden en schaven moet zonder druk gebeuren. Eigenlijk moet je hem tussen duim en wijsvinger van beide handen over het hout kunnen trekken.

ErikH
4 september 2011, 21:13
Bedankt voor jullie reacties!

Thiez
5 september 2011, 09:50
Ik heb het met een rechte spookschaaf gedaan. Heb deze gekocht bij Guitarsupplies, was goedkoper dan een stanley van de bouwmarkt en werkte prima.
Het voordeel van schaven ten opzichte van raspen vind ik dat je wat makkelijker recht blijft. maar dat kan ook liggen aan mijn rasp-skills ;)