PDA

View Full Version : single coil sized humbucker voor Strat



heavy-metal-thunder
4 september 2011, 10:30
Hallo

ik heb een 65 ri Strat en denk er aan om een single coil sized humbucker (of een hete single coil) in de brug te steken. De standaard pick ups hebben niet zo'n hoge output om er echt lekker mee te scheuren. Welke pick up kunnen jullie me aanbevelen?

Ik heb ook nog een Fender Road worn en daar zit een Pearly gates humbucker in de brug en dat vind ik wel lekker. Is de Pearly Gates in single coil formaat te vergelijken met de humbucker? Ik heb er al aan gedacht om de neck en middle pick up ook te vervangen door wat hetere. Suggesties?

Sinner1980
4 september 2011, 11:53
Ik heb zelf een tone zone s in de brug van mijn strat gehad; niet verkeerd.
Ook heb ik een Billy Corgan strat gehad met zn sig setje erin; wederom niet verkeerd.

Feit is wel dat het wat dikker klinkt allemaal al klinkt het naar mijn mening nooit als een echte humbucker.

De Dimarzio Injector set (Paul Gilbert) lijkt me erg vet en ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar de Sinner van Bareknuckle; die zou ik zeker eens overwegen maar wellicht is er hier iemand die je daar meer over kan vertellen.

Il_Falco
4 september 2011, 15:03
Welk geluid zoek je? Voor welk genre?

ik heb ervaring met de Sd little '59: mooie lead geluid met distortion, maar clean erbarmelijk, weinig of geen reactie (of toch niet zoals ik wil) op het terugdraaien van de volumepot.

sd jbj: meer crunchy reagerend dan de 59 en reageert beter op volumepot. klinkt clean ook beter maar heeft minder compressie dan de 59 en soms is dat wel lekkerder!

thierry1982
4 september 2011, 15:06
Ff spammen ik heb nog 1 Seymour Duncan Hotrails for Strat te koop (PM me maar ;)).

heavy-metal-thunder
4 september 2011, 21:54
ik speel pop en rock. Live speel ik meer dan de helft van de setlist op mijn strat, voor de stevigere nummers neem ik mijn Les Paul. Maar soms gebeurt het dat ik tussen de "strat-nummers" toch ff wat meer wil scheuren. Om dan niet telkens te moeten wisselen van gitaar zou een "humbucker" wel handig zijn. Clean vind ik niet zo belangrijk voor het brugelement omdat ik meestal de middelste neem. Maar om te scheuren zou ik dan overgaan naar de brug.

Edit: ik speel ook nog in een band waar we classic rock spelen, seventies hard rock en ook wat "metal" (early eighties hard rock, denk Iron Maiden, J Priest, ... geen hedendaagse zware metalen dus). maar voor het stevigere werk zou ik de les paul nemen.

heavy-metal-thunder
4 september 2011, 21:56
Ff spammen ik heb nog 1 Seymour Duncan Hotrails for Strat te koop (PM me maar ;)).

bedankt voor het aanbod. ga daar ff wat meer over opzoeken. Maar ik meen dat dit echt wel een high output is? Zou dit dan matchen met de low output van de andere single coils? Kan het ook positief bekijken: direct een volumeboost bij.

jerome
4 september 2011, 22:39
Ik heb in een Stratje een Dimarzio Fast Track 2 (DP182) zitten.
Een lekkere volle dynamische sound...

Speeddemon
4 september 2011, 23:58
Ik heb er al aan gedacht om de neck en middle pick up ook te vervangen door wat hetere. Suggesties?
als je bij een singlecoil wil blijven, dan raad ik van harte de Duncan SSL-5 Custom Staggered of (als je Strat een hele platte hals heeft (hoge radius), een SSL-6 Custom Flat.

Xtrme
5 september 2011, 00:33
Ik heb in een Stratje een Dimarzio Fast Track 2 (DP182) zitten.
Een lekkere volle dynamische sound...

+1 Fast Tracks :ok:

B~Rock
5 september 2011, 09:52
Sinds kort een Tonezone S (brug) in mijn 70's strat. Ben er mee in mijn nopjes, goede scheur (maar niet overdereven) en (voor jou dan wat minder interessant): Verassend goed clean.

Misschien moet je ook eens kijken naar wat er 2e ahnds wordt aangeboden. Als een pu niet echt je ding is verkoop je 'm voor nagenoeg dezeflde prijs weer door en soldeer je er iets anders in totdat je je sound hebt gevonden.

jutter
5 september 2011, 09:55
Sinds kort een Tonezone S (brug) in mijn 70's strat. Ben er mee in mijn nopjes, goede scheur (maar niet overdereven) en (voor jou dan wat minder interessant): Verassend goed clean.

Misschien moet je ook eens kijken naar wat er 2e ahnds wordt aangeboden. Als een pu niet echt je ding is verkoop je 'm voor nagenoeg dezeflde prijs weer door en soldeer je er iets anders in totdat je je sound hebt gevonden.

Blij om te horen dat je er happy mee bent! Ik heb niets teveel gezegd hè?!

Ik wil je ook de Tonezone aanraden. Fantastisch goed element.

JazzBass
5 september 2011, 11:08
Ik heb in mijn Strat ook een Fast Track 2 in de brugpositie en een Chopper in de nek-positie zitten, heerlijke combinatie.
Ik vind het vooral fijn dat ik de midden-single heb laten zitten, op die manier kan ik wat makkelijker wisselen van geluid.

In mijn Tele komt over een tijdje een Chopper in de brugpositie, ook voor wat meer scheur.

heavy-metal-thunder
6 september 2011, 18:17
dank voor jullie adviezen. Het valt me wel op dat de voorgestelde pu's high output lijken te zijn. ZIjn deze vergelijkbaar met een Gibson PAF-achtige?

Speeddemon
6 september 2011, 19:31
dank voor jullie adviezen. Het valt me wel op dat de voorgestelde pu's high output lijken te zijn. ZIjn deze vergelijkbaar met een Gibson PAF-achtige?
Een Tone Zone S of Super Distortion S heeft mogelijk meer output dan een Gibson PAF.
Een Chopper is vergelijkbaar of misschien ietsje zachter. Een Cruiser ligt nog dichter bij de output van singlecoils.

Quadrifoglio
7 september 2011, 08:49
Ik heb een Super Distortion S en die is zeker agressiever dan een Gibson PAF. In mijn optiek ideaal voor classic rock, stevige hardrock en metal. I love every bit of it ;)

Rooker
7 september 2011, 12:37
De Tonezone s zat bij mij standaard in mijn Hot Rod '57 strat. Ik heb niet zo veel (geen) ervaring met andere singlecoil humbuckers maar ik vind deze wel heel lekker klinken. Op deze gitaar zitten ze in combi met de single coil Noisles en dan is er niet bizar veel output verschil. Maar toch een mooie strakke scheur voor soleren en strakke riffs. Bij deze gitaar is het wel zo dat je een tonepot hebt op de brug pickup dat is geloof ik niet bij alle strats (?). Daar kun je dan iets hoog mee wegdraaien wat soms wel lekkerder klinkt.

IIg Fender doet ze niet voor niets in hun fabrieks top modellen. Ik vind ze een aanrader (wat natuurlijk niet betekend dat dit de enige goede zijn).

wireman
7 september 2011, 15:17
Die SSL-5 Custom Staggered... is dat niet het befaamde Gilmour element?


als je bij een singlecoil wil blijven, dan raad ik van harte de Duncan SSL-5 Custom Staggered of (als je Strat een hele platte hals heeft (hoge radius), een SSL-6 Custom Flat.

Rooker
7 september 2011, 21:58
Die SSL-5 Custom Staggered... is dat niet het befaamde Gilmour element?

Volgens mij wel (van zijn black strat).

wireman
8 september 2011, 22:50
psies.. die zou ik ook wel eens in mijn strat willen horen..