PDA

View Full Version : Wat is het verschil tussen een grand of grand auditorium en een parlor gitaar



Archtop
4 september 2011, 08:37
Is the grand gewoon een iets grotere parlor/ parlour gitaar?


Er is ook iets met het aantal frets 12 s 14 maar ik kom er niet helemaal uit.


Is meer frets beter voor een beginnend gitarist die een gitaar zoekt waarop ze zo veel mogl. stijlen kan uitproberen cq all round kan proberen te worden?

Graag advies,
dank Anne

Harald
4 september 2011, 09:24
grand of grand auditorium heeft een grotere kast en is normaal 14 frets. De meeste parlour gitaren zijn 12 frets, en hebben een kleine kast. Eigenlijk het kleinste model steelstring bij normale maat.

Als je veelzijdigheid wil is 14 frets buiten de kast handiger, aangezien je net wat hoger bij de frets kunt.

Archtop
4 september 2011, 10:39
Hi Harald

Super bedankt. Ik kom er trouwens net achter dat er dus ook parlour cutaways bestaan en zelfs parlour electrische gitaren! ;) in de jazz variant: http://liutaiomottola.com/instruments/girasoli.htm

Dus een 12 cutaway lijkt me ook een optie alhoewel de onderste fretten zo dicht op elkaar staan dat ik zelfs met mijn handjes er problemen op verwacht.

http://www.goodallguitars.com/parlorlg2.htm

Harald
4 september 2011, 10:45
Eén keer op een Goodall gespeeld. Fantastische gitaar... maar dan mag je wel nog een 0 achter je budget zetten (en eerder je budget aan de boven, dan aan de onderkant)

Archtop
4 september 2011, 10:46
PFFFFFFFFFFFFFFFFFFF ..... nu ja mss tref ik een tweedehandse.

Hope springs eternal.

Archtop
4 september 2011, 11:31
Ik krijg net een lijstje door over reisgitaren. Geen idee mbt de verkrijgbaarheid maar wellicht ook interessant voor anderen:

vintage Guild M-65 freshman

Vintage Epiphone:
*Beverly: 13" wide
*Olympic: 1931: 13"; 1933: 13-5/8"; 1937: 15-1/4"
*Zenith: 1931: 13-5/8"; 1934: 14-3/4"
*Blackstone: 1931-33: 14-3/4"

Vintage Gibson:
* L-30, L-37, L-47: 14-3/4" wide, flat back,
* L-50: same specs


Ik hou mij hoedanook aanbevolen voor tweedehands exemplaren in parlour size. ;/

Archtop
4 september 2011, 11:49
Eén keer op een Goodall gespeeld. Fantastische gitaar... maar dan mag je wel nog een 0 achter je budget zetten (en eerder je budget aan de boven, dan aan de onderkant)


Klopt het dat andere namen voor parlour een 000 of een Grand concert zijn?
En nee dan heb ik het niet over de prijs!

:)


Ik verbaas mij erover dat een parlours dus verschillende halsmaten hebben maar blijkbaar ook verschillende body maten.

LaurentB
4 september 2011, 12:36
Klopt het dat andere namen voor parlour een 000 of een Grand concert zijn?
En nee dan heb ik het niet over de prijs!

:)


Ik verbaas mij erover dat een parlours dus verschillende halsmaten hebben maar blijkbaar ook verschillende body maten.

Nee, een parlour is echt een heel klein gitaartje, bijna een reisgitaar zou je zeggen; een 000 is een staalsnarige ongeveer ter grootte van een klassieke gitaar.

Archtop
4 september 2011, 13:37
Ok want dit bedrijf verkoopt dus vintage exemplaren in o oo en ooo maten.

http://www.vintageparlorguitars.com/current.html

Geen idee waar dit voor staat, maar vandaar dus de vraag!

Volgens sommige fora is een reisgitaar nog kleiner dan een parlour.

Er zou ook iets bestaan als een roundbelly parlour met 14 fretten. Ik denk dat die iets voller klinkt en het best bespeelbaar moet zijn.

Weet iemand of die types ook nu nog gemaakt worden en door wie?

LaurentB
4 september 2011, 13:39
Ja, er zijn reisgitaren die nauwelijks een klankkast hebben hè, die puur bedoeld zijn om op een rugzak vast te binden zodat je wat om op te pingelen bij je hebt, maar veel geluid komt er niet uit.

Archtop
4 september 2011, 13:42
Ik zoek klein maar fijn: kortom parlour met 14 fretten en misschien iets voller en ronder en ik denk mahoniehout omdat dat warmer klinkt ....;)


Is een small jumbo groter dan een roundbelly parlour?

Ernest01
4 september 2011, 14:27
Misschien heb je hier iets aan ?
(even een stukje naar beneden scrollen....)

http://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?t=111650

Archtop
9 september 2011, 21:35
Dank voor jullie uitleg allemaal. Zeer verhelderend.