PDA

View Full Version : Deze 12-snarige kopen of niet?



Gitaar4ever
3 september 2011, 20:08
Hallo mensen,

Sta op het punt een 12-snarige gitaar aan mijn collectie toe te voegen alleen ik twijfel een beetje.
Er zit namelijk een soort barst/kras op het bovenblad wat weliswaar niet helemaal door het blad
heen is maar nu twijfel ik over de klank.

Ik kan hem kopen voor €225,- maar aangezien het te ver rijden is laat ik hem dan versturen zodat
ik er niet op kan spelen. Wil natuurlijk wel weten of deze gitaar wel goed is.

Is het verantwoord denken jullie op basis van de foto's deze gitaar te kopen?
En is een barstje/kras van invloed op de klank als die op het bovenblad zit?

Hier de link:http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/475124437-seagull-12-snarige-gitaar-met-element-linkshandig.html?return=eJxNj9FugzAMRf%2BlUnmDEGBQ gtBE3%2FsREWQlSkii2NG6Tv33OVIf9mKfa98ry1Jw8atFPYFo Bi5OoGRc92lHDIIx44Ny1SGjwWClRKicZUd6amVK5UrtAGM6lE PlGDgp4%2F9JedcoI3VpvALUsO5sHbq%2B2vGwnw8782KDGf25 Xfi5vVoqy9BcMjYZuz4jEj51IISvDd7ekKc1wUGLxdHBqNfsfm RD1w6XMasfUh%2FNyIcuZ9I7Y74J6M97spakB026KUJIc10ED7 j6Tc285%2BP1dppefwSrW%2FI%3D&df=1&fta=eNpNj0FuhDAMRe%2BSBes4EEJssem%2BvQIKhFJUM0STME M7mrs3oFbq7kn%2B%2Fs92aPARsUGxXbm7OY6CIoKSKHZuofCx TSsCMaBRDbFCU9XECb%2FnQPHd5yyFhJKWgJdtGa%2FzQLwjVK VpLPEXamXBVBS2nPm8YxzdtDHTGmdURQhbK4uwxjSsfmyhBvvy ehxQoQhuGgXNuT9iiWL252W1QlH2tgfZwA6DNdr5%2Bj8oXfWD z9BIXes%2BgwavvN7%2Fts7%2FcmFag%2FOx4%2FEypY9DpPLA oljc3h3urPOnPBvdXdDbL94EOZT4eD5%2FALbdX60%3D&fta_ind=6&fs=1

Ernest01
3 september 2011, 20:30
Een barst of flinke kras - zag ik niet op de foto's, heb je dat van de eigenaar gehoord dan ?
Ligt eraan hoe die is. Het bovenblad heeft nogal wat te verduren bij een 12-snarige. En wat het geluid eronder te lijden heeft hangt ook af waar die beschadiging zit. Zou het ding toch eerst eens willen testen, als ik voor deze keuze zo staan.

Schrevel
3 september 2011, 20:55
Sta op het punt een 12-snarige gitaar aan mijn collectie toe te voegen alleen ik twijfel een beetje.

Heb je uberhaupt wel eens op een 12-snarige gespeeld? Ze spelen heel anders dan gewone steelstrings en kunnen verrassend stug zijn. Ik heb mijn 12string ooit ingeruild voor een gewone Ovation omdat-ie toch te stug speelde voor mij.

(Die kras zie ik trouwens ook niet.)

Gitaar4ever
3 september 2011, 21:11
Ja heb er eens op gespeeld, en idd vrij stug maar de klank is wel heel bijzonder vind ik.
En voor een klein bedrag (€225) lijkt het me mooi om erbij te hebben.

De kras is op deze foto idd niet goed te zien.
Maar het is dat zwarte stukje (denk een cm of 10) waar de barst zit, volgens de eigenaar
overigens niet door het blad heen.

Nu vraag ik mij dus af of er gevolgen zijn wat betreft klank, en is het te repareren
voor een normaal bedrag?

Ernest01
3 september 2011, 21:17
Dat stugge wordt al een stuk minder als je andere snaren erop zet. Ik heb een .010 setje erop (.010 voor de hoge e-snaar dan hè) en dat bevalt goed.
Bovenblad is hetgene dat de klank van de snaren 'doorgeeft' dus zal best wat uitmaken hoe de conditie ervan is. En een reparatie zal niet zo goedkoop zijn, lijkt mij. Maar nogmaals hangt ook af van waar die zit. Misschien toch maar proberen eerst te gaan kijken....

Gitaar4ever
3 september 2011, 21:29
Heen rijden is eigenlijk veel te ver, 400 km heen en terug.
Liefst laat ik hem per post komen, lekker makkelijk.

Maar nogmaals er zit een grote kras van ong. 10 cm op het bovenblad,
het betreft geen scheur of iets dergelijks, enkel de bovenkant is iets beschadigd.

Schrevel
3 september 2011, 21:38
Neem de gok en doe het maar.
Je zult zowiezo een tijdje nodig hebben om je in te spelen op het ding.
Is het alsnog niks dan mag je ons hier boos aan kijken.
Er is vast een geschikte smiley voor.

-Martijn-
3 september 2011, 22:19
Willen weten hoe goed een gitaar is, niet ervoor willen reizen en het liefst nog goedkoop ook... Die dingen gaan niet samen.

De boze smiley heb ik alvast voor je opgezocht.

Gitaar4ever
3 september 2011, 22:24
Wil er wel voor reizen maar er zijn ook nog mensen die bijna 50 uur per week werken, 6 dagen per week
en zondag graag ontspannen als dat van jou mag!
Als ik ervoor ga reizen ben ik aan benzinegeld al de halve gitaar kwijt dus neem liever een gok.

Denk zelf dat het wel kan als de gitaar enkel bekrast is en niet een inwendige beschadiging heeft opgelopen.
Maar goed ik ben maar een amateurtje en wil gewoon weten wat 'kenners' ervan vinden.

Schrevel
3 september 2011, 22:38
Wil er wel voor reizen maar er zijn ook nog mensen die bijna 50 uur per week werken, 6 dagen per week
en zondag graag ontspannen als dat van jou mag!
Als ik ervoor ga reizen ben ik aan benzinegeld al de halve gitaar kwijt dus neem liever een gok.

Denk zelf dat het wel kan als de gitaar enkel bekrast is en niet een inwendige beschadiging heeft opgelopen.
Maar goed ik ben maar een amateurtje en wil gewoon weten wat 'kenners' ervan vinden.

Als je 50 upw werkt is een gitaar van E225 een veilige gok. :hide:

stefan-buist
10 september 2011, 20:21
ik heb ook een beetje hetzelfde probleem.
Alleen bij mij is het probleem niet dat er een beschadiging in de gitaar zit. Want de gitaar is gloednieuw. Ik heb namelijk een gitaar gezien bij de volgende site.http://www.instrumentsonline.nl/?hcat=2&cat=37&artikelid=10252 Het enige waar ik tegen aanloop is dat ik hem niet kan uitproberen, want ik woon in Apeldoorn en om helemaal naar het westen te moeten rijden vind ik een beetje ver. Ik vraag me namelijk af of de kwaliteit van deze gitaar goed is, of de hals mooi recht is etc. Kent iemand deze gitaar, en weet diegene of de kwaltiteit goed is? Zal ik maar gewoon de gok wagen door hem te bestellen?

Ernest01
10 september 2011, 20:45
kan niet zien welk merk het is. Maar voor 169 euro een 12-snarige gitaar.... Denk niet dat het iets is. Ook de andere gitaren op de site geven mij niet de indruk dat het hier om een 'topzaak' gaat....
Sowieso zou ik nooit een gitaar ongezien kopen. Het geluid moet je toch eerst horen. Er is vast wel een gitaarzaak in Apeldoorn, toch ? Misschien daar eens kijken.

snaarplukker
11 september 2011, 00:00
Hallo mensen,

Sta op het punt een 12-snarige gitaar aan mijn collectie toe te voegen alleen ik twijfel een beetje.
Er zit namelijk een soort barst/kras op het bovenblad wat weliswaar niet helemaal door het blad
heen is maar nu twijfel ik over de klank.

Ik kan hem kopen voor €225,- maar aangezien het te ver rijden is laat ik hem dan versturen zodat
ik er niet op kan spelen. Wil natuurlijk wel weten of deze gitaar wel goed is.

Is het verantwoord denken jullie op basis van de foto's deze gitaar te kopen?
En is een barstje/kras van invloed op de klank als die op het bovenblad zit?

Hier de link:http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/475124437-seagull-12-snarige-gitaar-met-element-linkshandig.html?return=eJxNj9FugzAMRf%2BlUnmDEGBQ gtBE3%2FsREWQlSkii2NG6Tv33OVIf9mKfa98ry1Jw8atFPYFo Bi5OoGRc92lHDIIx44Ny1SGjwWClRKicZUd6amVK5UrtAGM6lE PlGDgp4%2F9JedcoI3VpvALUsO5sHbq%2B2vGwnw8782KDGf25 Xfi5vVoqy9BcMjYZuz4jEj51IISvDd7ekKc1wUGLxdHBqNfsfm RD1w6XMasfUh%2FNyIcuZ9I7Y74J6M97spakB026KUJIc10ED7 j6Tc285%2BP1dppefwSrW%2FI%3D&df=1&fta=eNpNj0FuhDAMRe%2BSBes4EEJssem%2BvQIKhFJUM0STME M7mrs3oFbq7kn%2B%2Fs92aPARsUGxXbm7OY6CIoKSKHZuofCx TSsCMaBRDbFCU9XECb%2FnQPHd5yyFhJKWgJdtGa%2FzQLwjVK VpLPEXamXBVBS2nPm8YxzdtDHTGmdURQhbK4uwxjSsfmyhBvvy ehxQoQhuGgXNuT9iiWL252W1QlH2tgfZwA6DNdr5%2Bj8oXfWD z9BIXes%2BgwavvN7%2Fts7%2FcmFag%2FOx4%2FEypY9DpPLA oljc3h3urPOnPBvdXdDbL94EOZT4eD5%2FALbdX60%3D&fta_ind=6&fs=1
Het is wel een linkshandige gitaar. Ben je linkshandig?

fastfolkert
11 september 2011, 11:57
Wil er wel voor reizen maar er zijn ook nog mensen die bijna 50 uur per week werken, 6 dagen per week
en zondag graag ontspannen als dat van jou mag!
Als ik ervoor ga reizen ben ik aan benzinegeld al de halve gitaar kwijt dus neem liever een gok.

Denk zelf dat het wel kan als de gitaar enkel bekrast is en niet een inwendige beschadiging heeft opgelopen.
Maar goed ik ben maar een amateurtje en wil gewoon weten wat 'kenners' ervan vinden.

Seagull maakt i.h.a. prima gitaren. Als je "zeker weet" (van de eigenaar) dat het alleen een kras in de lak is kun je 'm IMHO zo kopen.
Krassen in de lak hebben geen of slechts een beperkte invloed op het geluid, zeker bij deze prijsklasse.

YMMV, en laat nog eens weten wat het geworden is :soinnocent:

Gitaar4ever
11 september 2011, 13:57
Heb de gitaar toch gekocht en deze woensdag had ik hem in huis.
Het is een gitaar van 1996 heb ik nu gezien maar hij ziet er nog behoorlijk goed uit.
Speelt vrij soepel vind ik en heb niet veel aanpassingsproblemen, enkel wat zwaarder.

Het hout is ook nog redelijk goed intact behalve de 'kras' in het bovenblad.
De snaren zijn wel ontzettend oud, daarom klinkt hij niet zo helder en warm meer.

Vandaag heb ik de snaren eraf gehaald en de 'kras' met vloeibaar hout opgevuld.
Heb hem helemaal schoongemaakt met st. marc, fretboard is weer als nieuw en geen vuiltje meer te zien.
Nu nog een nieuw batterijtje erin, mooi maken met lak en nieuwe snaren erop (kreeg 2 setjes erbij)
en voor €225,- heb ik dan denk ik geen slecht zaak gedaan.

Nog één dingetje die iemand misschien weet:

Heb weinig verstand van hoe de hals goed moet staan.
Hoe kan ik dit zien en is er zelf iets aan te doen om hem 'recht' te krijgen?

Ernest01
11 september 2011, 14:32
Gefeliciteerd ! Misschien kan je een foto plaatsen ?

Wat de nek betreft : die hoort niet helemaal recht te zijn. Een klein 'knikje' is normaal.
Zie onder staande site hoe te checken of alles goed is.
Het afstellen van de truss rod zou ik aan een professional overlaten, tenzij je
daar ervaring mee hebt natuurlijk.

http://www.igdb.co.uk/pages/guitar_setup/truss_rod.htm

Wat betreft de hoogte van de snaren (aktie), die kan je meten tussen de onderkant van de lage E-snaar en bovenkant vd 12-de fret. Moet 2,0-2,5 mm zijn, niet meer.

Gitaar4ever
11 september 2011, 21:33
Zo vanmiddag de hals/fretboard + bovenblad mooi gemaakt met meubellak, ziet er prachtig uit!
Morgen nieuwe batterij erin en dan snaren erop zetten en mijn gitaar is als nieuw.
Zal wel even een foto op de site zetten als de gitaar 'klaar' is.

Heb net even gekeken naar de snaren van de 2 setjes die ik erbij gekregen hebt
maar ze lijken al behoorlijk oud te zijn.
Heeft dit een invloed op de klank of niet?
Snaren zijn niet gebruikt maar ze zien er gewoon oud uit en
kan deze setjes ook niet meer op het internet vinden.

LaurentB
11 september 2011, 22:00
Zo vanmiddag de hals/fretboard + bovenblad mooi gemaakt met meubellak, ziet er prachtig uit!
Morgen nieuwe batterij erin en dan snaren erop zetten en mijn gitaar is als nieuw.
Zal wel even een foto op de site zetten als de gitaar 'klaar' is.

Heb net even gekeken naar de snaren van de 2 setjes die ik erbij gekregen hebt
maar ze lijken al behoorlijk oud te zijn.
Heeft dit een invloed op de klank of niet?
Snaren zijn niet gebruikt maar ze zien er gewoon oud uit en
kan deze setjes ook niet meer op het internet vinden.

Een en ander kan wel eens gaan corroderen aan oude snaren, en dat bevordert de klank natuurlijk niet. Ik denk dat je een mooie koop hebt gedaan! Niets voordeliger dan een gitaar die afgeprijst is vanwege een cosmetisch probleempje.
Je bedoelt meubelolie, neem ik aan, geen lak?

Gitaar4ever
11 september 2011, 22:15
Ah, ja ik zie het uiteraard bedoel ik meubelolie!
Snaren zijn denk ik trouwens gewoon goed, want ze zijn niet uitgerekt
en dat is de reden dat je steeds een mindere klank krijgt toch?

Setje wat er nu op zat was echt erg oud dus zal sowieso beter klinken.

LaurentB
11 september 2011, 22:50
Ah, ja ik zie het uiteraard bedoel ik meubelolie!
Snaren zijn denk ik trouwens gewoon goed, want ze zijn niet uitgerekt
en dat is de reden dat je steeds een mindere klank krijgt toch?

Setje wat er nu op zat was echt erg oud dus zal sowieso beter klinken.

Je kunt altijd proberen. Mja, als de windingen echt gecorrodeerd zijn zal de snaar niet meer zo vrij trillen, dat maakt ook verschil.

Theoretisch mag een snaar geen weerstand tegen buiging hebben, en is de massa en dikte over de hele lengte precies gelijk verdeeld. Elke verstoring daarin maakt de snaar iets valser.

Lacoste
12 september 2011, 08:57
wat is nou 225 piek. als die niet goed is kun je toch nog oefenen op het relicen van gitaren