PDA

View Full Version : het bos en de bomen marshall vintage look



ben79
3 september 2011, 09:43
reeds geruime tijd heb ik behoorlijk GAS voor een plexi-look marshall. Maar ik ken er op dit moment nog bijna niks over, behalve dat ze ongelooflijk klinken.
Probleem is dat wanneer ik er een hoor ik niet weet de welke ik juist beluister, ik weet dat er handwired zijn en pcb's.. (maar dat is een discussie op zich waarschijlijk)..
Als ik eens blader in de musicstore online shop zie ik onderstaande versterkers staan:
De bovenste zijn allemaal minder dan 100w, dus mogelijk is dat het enige verschil? de onderste zijn alllemaal 100watters, maar signature versies..en dat zijn niet de enigen, soms zie ik ook nog een versie met de britse vlag, dus er zijn er nog meer nieuw te koop... en dan heb je nog de echte vintage waar ik soms gewoon plexi lees, soms JMP, soms nog iets anders.. Je begrijp dat ik totaal niet weet waar beginnen, testen is een optie maar ik krijg ze nooit allemaal getest, zeker de echte vintages niet, en zijn deze uberhaupt beter? youtube klinken ze allemaal hetzelfde..
zijn er dus mensen die eens simpel kunnen uitleggen wat e nu allemaal bestaat en wat de verschillen zijn?

Marshall 1987 X Head
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Amps-voor-elektrische-gitaren/Marshall-1987-X-Head-/art-GIT0004455-000
rshall JTM 45 Head
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Marshall-JTM-45-Head-/art-GIT0009522-000?recId=fec11c2d-c3ee-4b45-89bd-7254df48c1f3&campaign=EPOQ

100w
Marshall AFD100 Slash Head
http://www.musicstore.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Recommendations?ProductUUID=fnPDDuSibOAAAAExvNpt4o II&CatalogCategoryID=Cr_DDuSIoAAAAAEeJb9v68qf&recId=eff5ecc3-9f9b-40b0-8a73-5b6d8d680534&campaign=EPOQ#FullDetails
Marshall 1959 HW Head
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Amps-voor-elektrische-gitaren/Marshall-1959-HW-Head-/art-GIT0006195-000
Marshall YJM 100 Head
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Amps-voor-elektrische-gitaren/Marshall-YJM-100-Head-/art-GIT0021380-000

Toaster
3 september 2011, 12:36
Een heel verhaal type je.

Maar je begint dat je een Plexi kloon wil. Moet die van Marshall zijn of van merk x?

En voor de je vragen over Marshall: Wat betreft de oude: ik vind ze beter. Maar dat is smaak voor de 1 en religie voor de ander en de onbetwiste waarheid voor weer een ander. De rest hoort het niet of wil het niet horen.

Er is veel over oude Marshalls te lezen als je je wil verdiepen:
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers2.html

En wat betreft de nieuwe:
De vlag die jij bedoelt is een sticker. Die zit dacht ik alleen maar op RI's. correct me if I'm wrong.

Voor de rest moet je vooral gaan luisteren en testen. Er zit namelijk veel geluids- en klank verschil tussen de verschillende types Marshall. En toch hebben ze hetzelfde Marshall sausje ;)

Wat voor muziek wil je er mee gaan maken eigenlijk?

ben79
3 september 2011, 13:05
ik wil een marshall, om een of andere reden vind ik het plaatje kloppen als het een marshall is. (ja .. ik weet het.. :-) )
muziekstijl is best moeilijk, ik hou enorm van de vintage sounds. In men bands gebruik ik echter meestal high gain afgewisseld met wat effecten.. Ik verwacht niet dat een vintage style marshall dat zomaar 'erbij' kan krijgen..Daar heb ik men roadster voor trouwens.. Concreet ben ik dus volop aan het experimenteren met geluiden, ik wil eigenlijk gewoon een stevige rocksound die ik ook stevig kan laten oversturen (al dan niet met fx). In de nieuwe band ben ik enige gitarist, zou dus erg leuk zijn dat ik aan de eee kant een roadster over een bogner V30 cab heb staan en aan de andere kant een vintage overstuurde marshall combi...
en uittesten, ja, maar ik denk niet dat ik ergens al de vintage look marshalls even naast elkaar kan zetten.
bedoeling is dat ik eerst al een soort afweging maak zodat ik wat concreter weet waar ik naar moet zoeken..

big dooley
3 september 2011, 13:28
tja eigenlijk is dit ondoenlijk, gezien alle uitgebrachte modellen van de superlead, kopiën, reissue's en signatures gebaseerd op de superlead...

zet daarbij 2 superleads naast elkaar uit de goeie ouwe tijd en ze klinken vrijwel altijd anders... het gaat erom waar jij tevreden mee bent en das een kwestie van zelf uittesten, al gaat dat met de oudere modellen niet zo makkelijk, vanwege de verkrijgbaarheid...

ben79
3 september 2011, 13:34
ok van de oue begrijp ik dat.. mar wat is an het verschil tussen al de nieuwe reisues?

Pepe
3 september 2011, 13:37
Je opent verwarrend met dat "plexi look", je bedoelt plexi sound wat iets totaal anders is.

Een Marshall aficionado zal gelijk een heel rijtje opnoemen maar ik zie het wat simpeler. Marshall zelf heeft een paar vintage reissues zoals de 1959, 2061 en 1974 en als het een 2e hands mag zijn is alles voor de JCM 800 vintage in mijn boek. Echte oude plexi's kom je nauwelijks tegen en de bedragen zijn ook bezopen.

big dooley
3 september 2011, 13:41
Je opent verwarrend met dat "plexi look", je bedoelt plexi sound wat iets totaal anders is.

Een Marshall aficionado zal gelijk een heel rijtje opnoemen maar ik zie het wat simpeler. Marshall zelf heeft een paar vintage reissues zoals de 1959, 2061 en 1974 en als het een 2e hands mag zijn is alles voor de JCM 800 vintage in mijn boek. Echte oude plexi's kom je nauwelijks tegen en de bedragen zijn ook bezopen.

klopt, een dorpsgenoot van me heeft een 67 superbass die ie gekocht had voor een habbekrats... laatst zag ie hetzelfde model te koop staan voor 2700 pleuro... moest ie toch wel ff achter z'n oren krabben... en nee, hij doet em nooit meer weg :D

DaveItUp
3 september 2011, 14:10
Volgens mij gaat het meer om de look van de behuizing, als ik dit zo lees. Anyway mijn advies is nog altijd om een mid 70s metalface te kopen. Goedkoper dan die reissues en klinken beter.

Ijselrobo 07
3 september 2011, 14:26
zelf heb ik de Marshall JTM45.. echt een geweldig ding! (gebruik 'm op een 1960TV)
Clean is 'ie gewoon lekker en hij gaat zacht genoeg voor de slaapkamer. de overdrive haal ik uit pedalen (momenteel een Blackstar HT-Dual) en deze bak eet gewoon pedalen :cooler:

Dus zeker ff uittesten, de JTM45

bass blom
3 september 2011, 14:28
dikke +1 voor JTM45 :cheerup:

StevenStrat
3 september 2011, 18:20
bij super lead en high gain denk ik toch aan Splawn.

big dooley
3 september 2011, 19:22
bij super lead en high gain denk ik toch aan Splawn.

1959RR en YJM100 zijn andere voorbeelden... de AFD100 heeft de looks van een ouwe JMP 2203, maar persoonlijk vind ik dit zo'n op zichzelf klinkende versterker, dat ie niet in het rijtje thuishoort

ben79
3 september 2011, 19:35
Volgens mij gaat het meer om de look van de behuizing, als ik dit zo lees. Anyway mijn advies is nog altijd om een mid 70s metalface te kopen. Goedkoper dan die reissues en klinken beter.

ok, maar dat maakt dus duidelijk dat ik er nog niet genoeg van ken.. wat is dan een metalface?

en de JTM 45 is 30watt, ik vrees dat die het niet gaat halen naast men mesa en de drummer, toch zeker niet in die mate dat ik em clean kan blijven gebruiken.. of heb ik het weer mis ?

Mitch
3 september 2011, 19:38
Nou, de meeste reissue JTM45s zijn vrij stijf en lang clean. Dat ga je wel redden hoor.

ben79
3 september 2011, 20:08
das al eentje op de lijst om uit te testen dus :-)
welke nog ?
trouwens wel een serieus verschil in prijs tussen verschillende shops, waar de duitsers niet echt goedkoper zijn blijkbaar..

EDIT: ondertussen weer heel wat bijgeleer door een ouder topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?9539-Marshall-JTM45/page3&highlight=JTM45

toneblo
4 september 2011, 09:34
Nou, de meeste reissue JTM45s zijn vrij stijf en lang clean. Dat ga je wel redden hoor.


..mwa, ieders persoonlijke beleving denk ik..
persoonlijk herken ik wel wat lichtelijke stijfheid, maar dat maakt ook het karakter..

Mitch
4 september 2011, 12:56
Is vooral een kwestie van referentie. Ik zeg ook niet dat een JTM45 te vergelijken is met een late silverface Twin met UL trafo... Als mensen bij "JTM45" denken aan oude opnames met een flink ronkende Marshall en dan een moderne reissue kopen dan horen ze ineens iets heel anders. Maar goed, dat ligt gedeeltelijk op hetzelfde vlak als 'versterker op 80% open' versus 'versterker op acceptabel niveau voor kleine ruimte'. Dat lijk ook in de verste verte niet op elkaar.

toneblo
4 september 2011, 13:48
Is vooral een kwestie van referentie. Ik zeg ook niet dat een JTM45 te vergelijken is met een late silverface Twin met UL trafo... Als mensen bij "JTM45" denken aan oude opnames met een flink ronkende Marshall en dan een moderne reissue kopen dan horen ze ineens iets heel anders. Maar goed, dat ligt gedeeltelijk op hetzelfde vlak als 'versterker op 80% open' versus 'versterker op acceptabel niveau voor kleine ruimte'. Dat lijk ook in de verste verte niet op elkaar.


mee eens!:ok:

ben79
5 september 2011, 10:56
ook al is het Youtube: dit is een ongelooflijk vette sound !!
http://www.youtube.com/watch?v=KGeJsMdBrzw&feature=related

er staat marshall superlead 74, das dus een echte vintage wss ? en dus niet te vinden of duur.. ?

big dooley
5 september 2011, 12:34
ook al is het Youtube: dit is een ongelooflijk vette sound !!
http://www.youtube.com/watch?v=KGeJsMdBrzw&feature=related

er staat marshall superlead 74, das dus een echte vintage wss ? en dus niet te vinden of duur.. ?

juist... niet om te zeuren, maar hij zit dat stuk geschiedenis te verkrachten met die variac... dat ding staat ingesteld op 185 volt
als je dat zoekt zou ik eerder op zoek gaan naar een EVH sig...
en probeer ook maar eens een AFD100 uit... heb al meer commentaren gelezen van mensen die vinden dat er een vleugje EVH in zit:
http://www.youtube.com/watch?v=SgVUokT8kXc

ben79
5 september 2011, 13:07
klintk inderdaad erg lekker..
maar de origingele waar deze op gebaseerd is, welk is dat dan?

big dooley
5 september 2011, 13:33
de AFD100 bedoel je?

wel, de AFD100 heeft 2 mode's: #34 en AFD... het pad van #34 mode is een 1 op 1 kopie van een gemodificeerde JCM800 2203 die slash gebruikt heeft voor al zijn opname's NA appetite for destruction
de AFD-mode is ontwikkeld met behulp van de originele gitaaropname's van appetite, die slash aan marshall gegeven had...
de versterker gebruikt voor appetite for destruction is nogal een verhaal op zich... bij de repetitie's vooraf gebruikte slash een gemodificeerde superlead tremelo, waarschijnlijk uit 1978 genaamd #39... de tremelo werd omgezet in een extra gain stage... de daadwerkelijke opnames werden gedaan met een kopie van deze versterker en die heet weer #36... wat dit precies voor versterker is geweest is niet geheel bekend.... aangezien slash het over een JCM800 heeft, zou het kunnen dat dit een gemodificeerde JCM800 1959 superlead is geweest
de versterker van EVH gebruikt op het eerste album heeft ook al zo'n verhaal, waarvan het hele mythe eromheen vooral werd veroorzaakt door EVH zelf tijdens interviews...hij zette de versterkers vol open en gebruikte een variac om de ingaande spanning te veranderen... de ene keer wordt gezegd dat ie deze verlaagde (zoals in jouw video) en tijdens een interview, zei ie dat ie juist de spanning omhoog jaagde... welke manier dan ook, dit is niet iets wat ik aanraad om te doen...
ikzelf gebruik ook een variac, maar alleen om de interne spanningen precies op spec te krijgen... ik gebruik de gloeispanning van de buizen als graadmeter om de variac in te stellen (6.3 volt) de reden hiervan heeft te maken met het feit dat de spanning uit de muur nogal eens verschilt van plaats tot plaats... vanm 210Vac tot 235 Vac, met als gevolg dat de versterker ook anders reageert... de variac geeft mij een versterker die overal hetzelfde klinkt/reageert... is mierenneukerij voplgens velen, maar ik voel me er comfortabeler bij, zeker omdat ik hem vrij heet instel qua bias