PDA

View Full Version : Lichamelijke klachten ontwikkeld tgv gitaarspel?



Archtop
3 september 2011, 08:49
Dag

Ik lees tussendoor op het forum nog al eens opmerkingen over lichamelijke klachten die men ontwikkeld heeft tgv gitaaspel. :dontgeti:

Waar moet ik dan zoal aan denken: nek/ rugklachten?
arm/schouderklachten?

Hoe vaak komt dat nu voor?

En belangrijker hoe voorkomen jullie dit?

Is er meer kans op averij bij staand spelen dan zitten?

Ik hoor graag van jullie
Anne

deathletters
3 september 2011, 08:55
Als ik langer dan een uur achter elkaar speel heb ik soms last van de schouder waar mn band aan hangt, of kramp in mn fret-hand. Meer ben ik nog niet tegengekomen.

Ijselrobo 07
3 september 2011, 09:01
ik denk, als je vaker 2 uur achter elkaar met een LP op een podium staat.. dat je dan wel rugklachten kan krijgen..
en wat ik ook vaker zie, zijn van die gitaristen die op een stoeltje zitten en dan bijna helemaal over hun gitaar buigen.. dan denk ik bij mezelf: heb jij nog geen pijn aan je rug? en wanneer ga je die pijn krijgen?
Zelf sta ik altijd (met mijn 1.82m, en ik groei nog) rechtop. zo kan ik tijdens een optreden eens de zaal in krijgen zodat ik ook zie wie achterin staat en als je rechtop staat, straalt dat wat meer zelfvertrouwen uit.
ohja.. de enige klacht die ik heb, is als ik meteen stukken ga spelen (zoals Thunderstruck) waar mijn hals-hand veel moet doen, dan voel ik dat wel.. daarom doe ik altijd voordat ik begin (vooral bij gig's) even inspelen met simpele oefeningen.

Sinner1980
3 september 2011, 09:07
Sinds ik niet meer zoveel met mijn pols heen en weer zwabber en niet meer met mijn pink op body of slagplaat rust heb ik nergens last van.
Toen ik dat nog wel deed kreeg ik last van steken in mijn onderarm.

De man waar ik les van heb heeft overigens een ontsteking in de aanhechting van zijn triceps en die speelt naar 'schoolvoorbeeld' dus valt er weinig van te zeggen; je kan het maar net treffen.

Idd, zie je wel eens van die gasten die hun gitaar zo laag mogelijk hangen en een beetje geforceerd over hun gitaar heen hangen; dat kan volgens mij nooit goed zijn voor je.

zoon van Piet
3 september 2011, 10:06
Voortdurende pijn aan m'n schouder, verkeerde houding zelfs als ik geen gitaar om heb, twee totaal verkrampt vingers en -jawel- het gevreesde carpal tunnel syndrome, door mij liefkozend gitaristenklauw genoemd..
en mn gitaarspelende broer speelde het klaar een heuse nekhernia bij elkaar te spelen..

Kortom: kommer en ellende! weet waar je aan begint!


En ik zou het meteen weer doen! ;)

Midwolda
3 september 2011, 10:15
Is het meest directe risico niet gewoon gehoorschade?

zoon van Piet
3 september 2011, 10:27
wat zeg je? :p

barno
3 september 2011, 10:36
ik heb een early hernia gekweekt door de schuld van Twin versterkers. dus doe niet stoer en get yourself a roadie asap.

peesontsteking gehad maar da's gelukkig helemaal weg, dus hang je gitaar niet ramones gewijs op de knieën ..

heb es een vinger gebroken, niet met spelen, maar toen heb ik wel slide leren spelen. dus boys and girls, make the most of it . Django liet zich ook niet ontmoedigen door wat serieuze vingerissues :)

Sinner1980
3 september 2011, 10:42
ik heb een early hernia gekweekt door de schuld van Twin versterkers. dus doe niet stoer en get yourself a roadie asap.

peesontsteking gehad maar da's gelukkig helemaal weg, dus hang je gitaar niet ramones gewijs op de knieën ..

heb es een vinger gebroken, niet met spelen, maar toen heb ik wel slide leren spelen. dus boys and girls, make the most of it . Django liet zich ook niet ontmoedigen door wat serieuze vingerissues :)

Speelt Django Wagner gitaar dan?

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/django.jpg

Nooit geweten joh...

Rinze
3 september 2011, 10:44
Rugklachten, peesschede-ontsteking en doof.

Oftewel: let op je houding/balans/spierspanning en doe oordoppen in als je versterkt speelt. Tegen de tijd dat je klachten ontwikkelt ben je eigenlijk te laat en is het pappen en nathouden.

Dit gezegd hebben de zou ik het inderdaad niet hebben willen missen. Als je intensief een instrument bespeelt dan komen daar in de meeste gevallen vroeg of laat klachten uit voort (kan me nog een schrijnende documentaire herinneren over klassieke musici die door allerlei ongemakken niet meer konden spelen, ze werden ook net zo hard doof als wij). Maar he, als je veel neukt slijt je leuter ook :ok: (toch?:chicken:)

barno
3 september 2011, 12:11
Speelt Django Wagner gitaar dan?

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/django.jpg

Nooit geweten joh...

:seriousf:

wel moedig van je toe te geven dat jij bij django eerst aan deze flurk denkt :)

Toaster
3 september 2011, 12:27
Eens denken...

Eens in drie bands tegelijk gespeeld die allebei in een tijdsspanne van 1,5 week moesten optreden. 120 nummers moest ik kennen en eerst instuderen....

Dat gaf veel eelt wat niet pijnlijk is maar mijn pols is toen wel naar de haaien gegaan. Heb er nu nog wel eens last van als ik langer dan 1,5 uur moet spelen.

En die weken ervoor ging ik kapot van de stress omdat ik ook een logistieke ramp voorzag om de optredens en repetities en mijn werk te combineren. Ik wil voor alle partijen het beste presteren...

Verder heb ik een nekhernia gekregen. Maar of dat aan mijn gitaar ligt of mijn hernia? Kan ook aan mijn verkeerde houding liggen. Maar mijn verkeerde houding kan weer liggen aan de manier waarop ik mezelf over mijn gitaar buig ;)

En verder heb ik een slecht gehoor.

Epiphoneee
3 september 2011, 12:36
Staand heb je uiteraard meer last van je schouder/rug dan zittend!

Verder, als ik de hele tijd met een Custom loop te spelen, en dan heb ik het over méér dan een uur, dan ga je dat zeker voelen. Maar als ik op een SG'tje ga spelen, die practisch van windhout is gemaakt, dan voel ik helemaal niks.

Ik krijg alleen wel kramp aan m'n handen, maar ik denk dat iedereen dat wel heeft.

Ijselrobo 07
3 september 2011, 12:38
En verder heb ik een slecht gehoor.

Welkom bij de club :ok:
Zelf heb ik ook een slecht gehoor.. alleen is dat aangeboren en niet veroorzaakt door het gitaarspelen (ja, dat is een feit, want altijd als ik bij de GGD moest komen kreeg ik te horen: "Luc, alles is o.k, behalve je gehoor" :seriousf:)
((Maar gelukkig ben ik wel de enige die goede ogen heeft in de famillie, zelfs mijn neefjes hadden al op hun 4e een bril nodig :dontgeti:))

Rinze
3 september 2011, 13:10
Staand heb je uiteraard meer last van je schouder/rug dan zittend!

Nee hoor. Zittend gitaar spelen is bijna niet mogelijk zonder je rug naar de kloten te helpen (als je veel speelt en op langere duur he). In de klassieke houding gaat het weliswaar wel beter, omdat je dan je ruggegraat zoveel mogelijk recht houdt (als je helemaal goed zit). Maar op de bank lekker gitaarspelen is echt de pest voor je rug. Je zit dan eigenlijk min of meer om je gitaar heen gebogen (ga er maar eens op letten als je het doet). Met name bij akoestische gitaren.

Verder is vooral je spieren zoveel mogelijk ontspannen houden van belang. Goed doorademen (bij moeilijke stukken met name) is belangrijk omdat ook dat bijdraagt tot ontspanning. En als je staand speelt het verdelen van je gewicht over je beide voeten. Een fysiotherapeute (verbonden was aan het conservatorium in Groningen) waar ik destijds met mijn peesschede-ontsteking in mijn rechterduim heen ben geweest wist me dat heel snel duidelijk te maken, gewoon door aanwijzingen te geven. Het voelde meteen anders nadat ik op die dingen ging letten. En in die tijd kon ik echt geen fles frisdrank meer opendraaien met die duim, nog geen tien minuten spelen zonder te verrekken van de pijn..

BobvanKempen
3 september 2011, 13:57
Door de LP zwaar last van mijn schouder, door teveel spelen ooit een overbelaste onderarm en in een achterlijke dronken bui tijdens een optreden ooit op mijn Marshall Kast geklommen en er af geflikkerd met als resultaat 3 gekneusde ribben. Permanent een ruis in mijn oor totdat ik oordopjes ging gebruiken en ontzettend pijn in mijn portomonnee. That sums it up I think.

The Bertman
3 september 2011, 13:58
Gaat naar Diversen.

stevierayfan
3 september 2011, 15:32
Hmmmm......

ik krijg na een uur zuerende pijn in mijn hand waarmee ik snaren anslaa......:soinnocent:

nick

Orpheo
3 september 2011, 15:33
Ik had ook ooit een ontsteking aan een pees in mijn rechter onderarm. Kwam door de rand van de lp, die drukte er constant op. Gitaar hoger gehangen,en t probleem vloeide vanzelf weg.

Ik train redelijk veel met gewichten,en probeer met sport mijn lijf sterk(er) te houden. Zo heb ik geen last van mijn rug,nek of schouders als ik met een zware gitaar speel. Een superbrede band helpt dan natuurlijk ook.

Ik heb geen problemen met mijn gehoor,gelukkig. Wanneer t hard moet/gaat, draai ik zonder doppen t geluid in,zodat t goed klinkt,en dan doppen in voor de lange tijd dat ik moet spelen.

De V
3 september 2011, 18:43
Wanneer ik een langere tijd zittend speel dan krijg ik last van mijn rechter bovenarm. Ik denk omdat ik hem dan de hele tijd gebogen moet houden ofzo.
Gelukkig is er een simpele oplossing voor: staan!

Sinds een tijdje heb ik veel meer last vergeleken met een half jaar terug van een verkrampte linkerhand wanneer ik een paar minuten alleen maar barréakkoorden speel. Ik denk dat dit te wijten valt aan een wat verkeerde techniek.
Ook daar is een oplossing voor: een leraar zoeken, beter techniek leren en veel oefenen!

En mijn gehoor begint ook wel achteruit te gaan vrees ik. Misschien toch maar oordoppen gebruiken als ik ga drummen of versterkt gitaar ga spelen.

BassAgent
3 september 2011, 19:31
Door contrabas spelen met te weinig techniek heb ik een permanente peesontsteking in de middelvinger van m'n rechterhand zitten, die opspeelt als ik veel en vooral hard speel. Heb er wel wat dingen aan proberen te doen, maar die mochten allemaal niet baten helaas.

Archtop
3 september 2011, 20:50
dat vreesde ik dus al. Op het conservatorium lopen tig studenten rond met ernstige lichamelijke klachten en soms al div operaties van lijf en leden voor hun 25e.

Vandaar dus mijn zorg omdat ik mijn lijf ook nog eens strijkend en snarend denk te gaan belasten. Alhoewel je dat ook weer als een vorm van slijten in balans zou kunnen definieren.


Ik vraag me overigens af of mannen andere lichamelijke klachten ontwikkelen dan vrouwen door gitaarspel vanwege lichamelijke verschillen? Of mss vindt er gewoon wel zelfselectie plaats in de keuze van instrumenten door lichamelijke klachten of het domweg niet kunnen optillen van.....

Heb ik met electrische jazz gitaren weet ik inmiddels. ;/


Ik zit trouwens te denken of het soort band nog kan uitmaken in het voorkomen van klachten?
Sommige zijn heel erg dik en ietwat gewatteerd. Zou dat nou beter zijn dan een coole lederen strap of zoeen mooie retro stoffen?

aaronstonebeat
3 september 2011, 21:24
Ik speel elke dag enkele uren; of om les te geven of voor mezelf. Recht zittend op een kruk zonder leuning.

Ik treed ook met enige regelmaat op, en ik repeteer elke week. Dan sta ik zo 2 a 3 uur met mijn gitaar van ruim 4,5 kg om.

Ik doe dit al vele jaren en heb echt nergens last van. Ik ben wel een groot voorstander van een goede houding; recht zitten en staan. Eigenlijk moet je nooit de toets kunnen zien als je speelt.

pasqual
3 september 2011, 22:50
Het is ook niet een feit dat als je gitaar speelt dat je dan automatisch RSI of andere klachten ontwikkeld. De ene persoon zal er wel last van krijgen en de ander niet. Maar als je intensief gitaar speelt zit de kans dat je klachten krijgt er wél meer in. Ik heb zelf tennis - en golf ellebogen ( zowel links als rechts ) maar bij mij komt het hoofdzakelijk door mijn werk ( kraanmachinist op een hydraulische telescoopkraan ) waarbij constant dezelfde bewegingen hier debet aan is geweest. Gitaar spelen heeft hier zeker aan bijgedragen.
Maar er zijn momenteel meer colega's zonder klachten als met klachten.
Ik denk dat de factor "aanleg" hier ook meespeelt. Hoe dan ook: het is strontvervelend en beïnvloed je spel! Mijn fijn-motoriek is wel eens beter geweest en het uithoudingsvermogen in mijn onderarmen ook....

aaronstonebeat
3 september 2011, 23:47
Ik heb nogal wat jaren aan vechtsporten gedaan en heb me daardoor, en door persoonlijke interesse, flink verdiept in aan boeddhisme gerelateerde meditaties en oefeningen (zoals bijvoorbeeld t'ai chi). Eén van de kerngedachtes die je steeds weer tegenkomt als het gaat om een gezonde houding is dat je ademt en jezelf overeind houdt met dezelfde groep spieren: de gordel helemaal rond je onderbuik en -rug en tussen je benen door, een soort onderbroek van spieren. Die spieren varen er wel bij als ze min of meer constant zijn aangespannen (zie de slappe hangende buik waaraan menigeen lijdt).

De rest van de spieren moet zoveel mogelijk ontspannen zijn, slechts arbeid leveren als dat nodig is; schouders en armen moeten ontspannen hangen, het hoofd dient zich recht boven de zitbeenderen te bevinden.

Onze cultuur voedt op geen enkele manier op in die zin (in mijn eigen schoolcarrière en die van mijn kinderen heb ik nog geen seconde aandacht aan deze materie kunnen bespeuren). Het gevolg is dat mensen vaak met kromme ruggen in hun stoelen hangen en op hun ellebogen leunen om hun werk te doen dan wel krom of achterover gezakt over hun gitaar hangen als ze die bespelen; en staand worden die slechte gewoontes voortgezet.
Gevolg is dat de houdings- en ademhalingsspieren vegeteren en dat de rest van de spieren en pezen overuren maken met alle gevolgen van dien.

Van teen tot top:

- gewicht op de voorste helft van de voet
- knieën licht gebogen, 'van het slot'
- voorkant van de heup omhoog tillen; spreekt de buikspieren aan
- ademen met de buik; bij inademen zet de buik uit en bij uitademen spannen de buikspieren aan en trekken ze naar binnen
- bovenlijf en hoofd rechtop, recht boven het zwaartepunt van je lichaam (je onderbuik)

Als ik gitaar speel, zorg ik dat mijn instrument precies even hoog hangt als wanneer ik zit.

Mijn bureaustoel heeft geen leuning, ik kan niet achterover leunen; en ik leun ook niet op mijn ellebogen. Ik leun gewoon helemaal niet, en zo kan ik makkelijk een hele werkdag achter de pc zitten; en ik sta verkwikt weer op :D

mesaman
4 september 2011, 03:10
Ik heb wel het idee dat sommige super gitaristen een soort van pdd nos ontwikkelen of ontwikkeld hebben. t zijn vaak van die rare figuren! Ik oordeel niet, ik constateer slechts. Hoe meer ik om me heen oplet hoe meer autistische trekjes ik opmerk her en der.

ChuanSE
4 september 2011, 03:53
aaronstonebeat heeft helemaal gelijk, ergonomie is heel belangrijk, de inspanning leveren om correct te zitten en staan is waarmee je op latere leeftijd heel wat musculaire en skeletletsel voorkomt.

Als je bvb ruglijder bent snapt je plots wel waarom je recht moet zitten, etc...

ChuanSE
4 september 2011, 03:54
Door contrabas spelen met te weinig techniek heb ik een permanente peesontsteking in de middelvinger van m'n rechterhand zitten, die opspeelt als ik veel en vooral hard speel. Heb er wel wat dingen aan proberen te doen, maar die mochten allemaal niet baten helaas.

Ook een degelijke tijd gestopt met spelen?

Duhsjaak
4 september 2011, 05:08
Hi
Ben het 100% met Aaronstonebeat eens.
Ik zou toch een accent willen verleggen. Er wordt in die post vrij strak geleund op basis biologische zaken als adem, spierspanning en houding. Allemaal erg belangrijk.

Naar mijn smaak zit ook in de eerste alinea een belangrijk aspect: het leren beheersen van druk en stress. Het is niet voor niets dat ik er altijd op hamer om toch vooral te genieten als je speelt. Dat grijnzen, dat ontspannen kicken mag best met inspanning gepaard gaan. Maar genieten is de beste manier van ontspannen.

En het rare met stress is natuurlijk, dat het zich gewoon vastzet in een zwak plekje. Bij de een zal dat een schouder zijn of een hand. Bij de ander is dat de rug of het hart.

Dat is wat het bewegingsapparaat (zeggen fysio's) of organen betreft.
Met je oren heb je niet veel met stress te maken. De meeste andere zaken zijn reparabel, alles dat je aan je oren verneukt is onomkeerbaar.

Ik zal het eerder langskomen, mensen die te kennen geven het er niet voor gelaten te hebben. Geldt zeker voor mij ook.

En een beetje vechtsport lijkt mij zo gek nog niet. Handig om de impressario op zijn plaats/scherp te houden.

Vriendleijke groet, uit de EHBO post (geintje)
Gus

Beginnertjekb
4 september 2011, 13:42
Ik heb wel het idee dat sommige super gitaristen een soort van pdd nos ontwikkelen of ontwikkeld hebben. t zijn vaak van die rare figuren! Ik oordeel niet, ik constateer slechts. Hoe meer ik om me heen oplet hoe meer autistische trekjes ik opmerk her en der.
Hoezo? Vertel eens.

Archtop
4 september 2011, 23:14
http://www.youtube.com/watch?v=hF9K1RXofEc

aaronstonebeat
4 september 2011, 23:36
Ze heeft wel een blessure opgelopen. Maar niet door gitaarspelen; wel door haastig gesjouw:

http://www.kakiking.com/node/209

wietse
5 september 2011, 07:18
Eigenlijk moet je nooit de toets kunnen zien als je speelt.
lastig, dan moet ik hem erg laag hangen, dankzij een speciale gitaarsteun aan mijn lijf, een dikke buik, kan ik de toets altijd zien. :D
maar het meest voorkomende bij gitaristen die erg veel optreden zijn schouderklachten, iemand als walter trout gebruikt een speciale strap die het gewicht verdeelt over beide schouders, als hij die niet had dan had hij enige jaren geleden zijn gitaar aan de wilgen kunnen hangen zover is die man zijn schouder heen.
hij kon amper een half uur spelen op een bepaald moment voor de pijn ondragelijk werd.