PDA

View Full Version : Vrouwen vs mannen op de gitaar wie is beter en waarom?



Archtop
2 september 2011, 22:13
Ik zie dat er weinig vrouwelijke top gitaristen zouden zijn op dit moment.
Is dat omdat vrouwen hun historische achtergrond aan het inlopen zijn of heeft dat mss te maken met het instrument an sich en de vrouwelijke fysiek bijv?


Mannen zijn veelal wat langer, breder in de schouders en hebben meer spierweefsel maar daar gaat t toch niet om bij het gitaarspel?

En argumenten als technische vaardigheden, opvoeding, toegang tot, vrouw op gitaar niet sexy etc. lijken me- zeker in deze eeuw en in t westen- ietwat onzinnig, maar hoe komt t dan dat t er zo weinig zijn?

Vrouwen hebben veelal fijnere handen en een gevoeliger motoriek dan zouden ze in theorie toch beter moeten kunnen zijn of iig even goed...........


Wie heeft enig idee?



gr
Anne

barno
2 september 2011, 23:10
in het klassieke circuit zijn er best veel vrouwen denk ik.

rock, tja, is natuurlijk een macho ding. Gitaar is bij uitstek een instrument voor haantjes. up front, een been op de monitor en laten zien we de grootste heeft.

Trouwens, noem es één rockinstrument waar vrouwen vaker op spelen dan mannen

Schrevel
2 september 2011, 23:18
Noem es één instrument waar vrouwen vaker op spelen dan mannen.

Harp, (blok)fluit?

jazzie1
2 september 2011, 23:27
Er zijn ook vrouwelijke macho's hoor..Rockbitches? wel eens van gehoord?
Fysiek mag niets uitmaken er zijn kleine kinderen die gigantisch spelen (google maar even) en zij hebben ook geen grote handen.
Nee het is denk ik gewoon interesse die liggen bij de meeste vrouwen op een ander vlak.
Hier op dit forum zit bv merelvh een erg goede gitariste en wat dacht je van PJ Harvey?

Pepe
3 september 2011, 00:06
Ik heb Polly nog nooit een solo horen spelen maar die firebird staat haar goed!

-Martijn-
3 september 2011, 00:19
Waarom spelen mannen niet met barbies?

FruscianteFan
3 september 2011, 00:39
Waarom spelen mannen niet met barbies?
Doen mannen dat niet dan? :soinnocent:

Ik ken een hoop dames (zowel persoonlijk als beroemdheden) die gitaarspelen, of andere rockinstrumenten beheersen. Wel weinig echte leadgitaristen, maar die zitten sowieso weinig in de genres waar ik naar luister. Denk uiteindelijk wel dat het gewoon meer een jongensding is. Er zijn meer mannelijke gitaarhelden waar jongens van 12 en 14 naar opkijken.

Jedeel
3 september 2011, 01:47
Noem es één instrument waar vrouwen vaker op spelen dan mannen.

Harp, (blok)fluit?

Ik speel zelf dwarsfluit en moet bekennen dat in mijn orkest 4 fluiten zijn,
3 vrouwen en ik (zei de gek).
In collega-orkesten kom ik nauwelijks mannen op de fluit tegen.
(Heb vroeger wel eens gedacht of ik het 'verkeerde' instrument had gekozen. ;))

Vraag mij niet waarom er meer vrouwen op de fluit waargenomen worden?
(UIteraard kennen we genoeg mannelijke fluitvirtuozen.....)

rijsberman
3 september 2011, 02:02
Ik speel zelf dwarsfluit en moet bekennen dat in mijn orkest 4 fluiten zijn,
3 vrouwen en ik (zei de gek).
In collega-orkesten kom ik nauwelijks mannen op de fluit tegen.
(Heb vroeger wel eens gedacht of ik het 'verkeerde' instrument had gekozen. ;))

Vraag mij niet waarom er meer vrouwen op de fluit waargenomen worden?
(UIteraard kennen we genoeg mannelijke fluitvirtuozen.....)

Ik kan wel wat bedenken, maar dan kom ik wel gauw op de fallussymboliek van het geheel. Dat draagt weinig bij aan de discussie, vermoed ik. ;)

Jedeel
3 september 2011, 02:40
Ik kan wel wat bedenken, maar dan kom ik wel gauw op de fallussymboliek van het geheel. Dat draagt weinig bij aan de discussie, vermoed ik. ;)

:seriousf:

LaurentB
3 september 2011, 17:17
Zeker in de jazz en pop/rock zijn pure instrumentalisten in het algemeen veel vaker mannen dan vrouwen. Vrouwen willen in die muzieksoorten bijna altijd ook zingen.

In de klassieke muziek ligt het wel iets anders inderdaad, dus het zal ook met de soort muziek te makene hebben. Verder hebben vrouwen gemiddeld wel kleinere handen, waardoor zij bij sommige instrumenten vaker dan mannen om die reden technische problemen zullen hebben.

FruscianteFan
3 september 2011, 17:22
Zeker in de jazz en pop/rock zijn pure instrumentalisten in het algemeen veel vaker mannen dan vrouwen. Vrouwen willen in die muzieksoorten bijna altijd ook zingen.

In de klassieke muziek ligt het wel iets anders inderdaad, dus het zal ook met de soort muziek te makene hebben. Verder hebben vrouwen gemiddeld wel kleinere handen, waardoor zij bij sommige instrumenten vaker dan mannen om die reden technische problemen zullen hebben.
Dat laatste hoor ik wel vaker, maar eigenlijk lijkt het me onzin.

LaurentB
3 september 2011, 17:24
Dat laatste hoor ik wel vaker, maar eigenlijk lijkt het me onzin.

Nou, ik probeerde eens een tamelijk klein uitgevallen meisje een G-akkoord te laten pakken, maar die vingertjes haalden het dus gewoon niet!

Schrevel
3 september 2011, 17:26
De spreidbaarheid van de vingers is belangrijker dan de grootte van de handen. Ik heb normale handen maar met tamelijk grote zwemvliezen wat spreiden lastig maakt. Iemand met kleinere handen zonder zwemvliezen heeft het makkelijker.

Harald
3 september 2011, 17:27
Zeker in de jazz en pop/rock zijn pure instrumentalisten in het algemeen veel vaker mannen dan vrouwen. Vrouwen willen in die muzieksoorten bijna altijd ook zingen.

In de klassieke muziek ligt het wel iets anders inderdaad, dus het zal ook met de soort muziek te makene hebben. Verder hebben vrouwen gemiddeld wel kleinere handen, waardoor zij bij sommige instrumenten vaker dan mannen om die reden technische problemen zullen hebben.

En juist in de klassieke muziek zie je dat je soms behoorlijke stretches moet spelen. De meeste jazzers vermijden dat bv. (let maar eens op de chord voicings van Joe Pass) Kijk eens naar filmpjes van Muriel Anderson. Die dame is echt wat je noemt 'petite' Haar handen zijn dan ook behoorlijk klein. Maar ze speelt ook al die klassieke standaardwerken als het moet. En afgaande op de stukken die ik haar heb horen doen nog behoorlijk goed ook.

Harald
3 september 2011, 17:35
Nou, ik probeerde eens een tamelijk klein uitgevallen meisje een G-akkoord te laten pakken, maar die vingertjes haalden het dus gewoon niet!

De vingers moeten ook lenigheid ontwikkelen. Het intro van Those who wait van Tommy Emmanuel was eerst compleet onhaalbaar. Nu lukt het, maar dat heeft wel even geduurd. De meeste mensen geven het ook gelijk op. Die verbouwen het gewoon... de luie donders :seriousf:

We hebben vroeger Guardian Angel samen gespeeld. Dat is minder extreem. Maar dat soort grepen duurt voor de meeste mensen ook even voordat het soepel neer te zetten is. En binnenkort zet ik een bewerking van the Sage van Emerson Lake and Palmer op youtube. Daar heb ik ook de nodige kunstgrepen uit moeten halen om de melodie te laten doorklinken terwijl de originele gitaarbegeleiding op één of twee noten na intact blijft. Dat heeft ook even geduurd. Maar op een gegeven moment kan het. Nu is het instrumentale tussenspel ineens weer het lastigst... dat was nu ook weer niet de bedoeling eigenlijk :chicken: En je weet dat ik op zich ook niet echt van die mooie gitaarhanden heb. Korte dikke vingers... niet van die lenige lange slanke dingen, en een duim die alle kanten op kan. Het is toch echt ook een stukje willen en doorzetten.

Overigens, als het argument echt steek zou houden, zou je de dames juist in de jazz of rock hoek verwachten, waar je speelstijl en grepen helemaal naar je hand kunt zetten. Maar de dames zitten juist in de klassieke hoek, waar je standaardrepertoire hebt, waar je je niet al te veel vrijheden mee kunt veroorloven.

Weet je wat het volgens mij is... het is seksuele discriminatie. Die meiden hebben gewoon helemaal geen gitaar nodig om indruk te maken op jongens :seriousf:

Pepe
3 september 2011, 18:05
Tis natuurlijk al een bezopen topic om mee te beginnen. Mannen vs vrouwen. :chicken:
Je kan net zo makkelijk mannen & vrouwen vervangen voor iets anders. Blanken & Negers, Hollanders & IJslanders, Hetero's & Pedo's, Tieners & Bejaarden...

en allemaal onder het kopje Nou en? & Wat dan nog?

LaurentB
3 september 2011, 18:13
De vingers moeten ook lenigheid ontwikkelen. Het intro van Those who wait van Tommy Emmanuel was eerst compleet onhaalbaar. Nu lukt het, maar dat heeft wel even geduurd. De meeste mensen geven het ook gelijk op. Die verbouwen het gewoon... de luie donders :seriousf:

We hebben vroeger Guardian Angel samen gespeeld. Dat is minder extreem. Maar dat soort grepen duurt voor de meeste mensen ook even voordat het soepel neer te zetten is. En binnenkort zet ik een bewerking van the Sage van Emerson Lake and Palmer op youtube. Daar heb ik ook de nodige kunstgrepen uit moeten halen om de melodie te laten doorklinken terwijl de originele gitaarbegeleiding op één of twee noten na intact blijft. Dat heeft ook even geduurd. Maar op een gegeven moment kan het. Nu is het instrumentale tussenspel ineens weer het lastigst... dat was nu ook weer niet de bedoeling eigenlijk :chicken: En je weet dat ik op zich ook niet echt van die mooie gitaarhanden heb. Korte dikke vingers... niet van die lenige lange slanke dingen, en een duim die alle kanten op kan. Het is toch echt ook een stukje willen en doorzetten.

Dat klopt; ik herinner mij dat jij een op zijn minst even groot bereik als ik had, terwijl ik langere, slankere vingers heb, dat is wel een factor. Maar jij bent minstens 50% energieker dan ik, en dat compenseert een hoop, gezien jouw laatste post in sounds :D

Maar als je naar de grote getallen kijkt heb je het over gemiddelden, en gemiddeld gesproken zal iemand met kortere vingers wat meer moeite hebben al die grepen te pakken.

Dwightk
3 september 2011, 21:22
Wat ik zelf wel heb is dat als ik bijv. iemand van 10 jaar oud iets zie spelen ik er minder gevoel bij heb. Het idee dat er karakter mist in het stuk en de noten. Minder doorleefd. Al zou ik het verschil wellicht niet horen als ik puur op gehoor moet afgaan.

Dit gaat in dezelfde principe ook weleens op tussen man en vrouw en bepaalde instrumenten en muziekstukken.

Mr.Fingers
3 september 2011, 21:25
In de keuken is er nu eenmaal weinig om handen dat voor muziekinstrument kan doorgaan hé, eiersnijder uitgezonderd.











:soinnocent:

apekop
4 september 2011, 02:54
Noem es één instrument waar vrouwen vaker op spelen dan mannen.

Harp, (blok)fluit?

Viool en cello zijn bijvoorbeeld, al zal het % mannen/vrouwen daarop ongeveer gelijk zijn. In de klassieke muziek zijn zoals eerder gezegd sowieso zeker net zoveel vrouwen als mannen actief, ook op gitaar gebied steeds meer.

ChuanSE
4 september 2011, 04:39
He, ik zie een leuke blues babe anders wel zitten :cooler:

Er is niet zoveel affiniteit bij vrouwen om een elektrische gitaar vast te nemen. Moesten we daarover een onderzoek lanceren ben ik vrij zeker dat de meerderheid der vrouwen het een jongensspeeltje vindt. :seriousf:

EDIT: vele vrouwen kijken wel graag naar de gitarist ;)

zoon van Piet
4 september 2011, 11:50
tis een onzintopic, maar vooruit..
terug naar de originele vraagstelling:

Is dat omdat vrouwen hun historische achtergrond aan het inlopen zijn of heeft dat mss te maken met het instrument an sich en de vrouwelijke fysiek bijv?

Het is psychisch en genderspecifiek..
Mijn vrouw was een uitstekend bassiste en werd regelmatig gevraagd door bands en artiesten. Een keer zelfs door een band van behoorlijke faam en met dikke agenda. Maar ze poeierde het af..
Toen ik vroeg waarom zei ze dat ze echt wel wat beters te doen had dan heel lang reizen, uren wachten in tochtige keten zonder fatsoenlijke plee, altijd maar naar dat slap gelul van muzikanten luisteren en slecht eten naar binnen werken.

En eigenlijk had ze gelijk. Er zijn in verhouding weinig vrouwen actief in de muziek, simpelweg omdat ze zinniger dingen te doen hebben.

apekop
4 september 2011, 11:55
En eigenlijk had ze gelijk. Er zijn in verhouding weinig vrouwen actief in de muziek, simpelweg omdat ze zinniger dingen te doen hebben.

da's een goeie, dus ik mag uit deze zin concluderen dat jij (en andere manlijke muzikanten) dan niks zinnigs te doen hebt/hebben? ;)

LaurentB
4 september 2011, 12:05
EDIT: vele vrouwen kijken wel graag naar de gitarist ;)

Daar heb IK nog nooit iets van gemerkt...

ChuanSE
4 september 2011, 22:39
Daar heb IK nog nooit iets van gemerkt...

Je moet er uiteraard wel een beetje uitzien (zonder oordeel want ik heb je nog nooit gezien :p)

LaurentB
4 september 2011, 22:42
Je moet er uiteraard wel een beetje uitzien (zonder oordeel want ik heb je nog nooit gezien :p)

Ja kijk, dat hebben we het gedonder alweer...

Archtop
4 september 2011, 23:19
Yep en niet alleen in het forum en dat vind ik werkelijk reuze jammer want het is nl een serieuze vraag van mijn kant en op neanderthal gedragingen zit ik nu niet bepaald te wachten.


Ik heb trouwens nog een hele goeie vrouwelijke gitariste gevonden die zowaar the List gehaald heeft en ze is piepjong. Dit zal door bepaalde forumleden wel als castrerend worden ervaren- lijkt me in die gevallen niet eens zoeen slechte nevenwerking overigens. :soinnocent: Voor de anderen: enjoy!

Kaki King!
http://www.youtube.com/watch?v=hF9K1RXofEc

ChuanSE
5 september 2011, 00:00
Ach wat, een beetje humor kan geen kwaad toch? Ik zwijg al :stop:

showband
5 september 2011, 10:46
een instrument past bij de persoonlijkheid en de persoon. Niet andersom.

Net zo goed als er meer mannen een gevaarlijke rottweiler of pitbull als hond willen. En meer dames een poedeltje
Dat is geen oorzaak / gevolg maar hoe zaken lopen in het leven.

er zijn instrumenten die voornamelijk door mannen of voornamelijk door vrouwen worden gespeeld.
Maar dat is door de keuze bepaald niet door generics of mogelijkheden.

Sousafoon en grote trom in een drumbend is behoorlijk sjouwen en misschien daardoor een beetje eenuitzondering. ;)

zoon van Piet
5 september 2011, 11:43
da's een goeie, dus ik mag uit deze zin concluderen dat jij (en andere manlijke muzikanten) dan niks zinnigs te doen hebt/hebben? ;)

ja!

En dan gaat het niet om het bespelen van een instrument, maar om alles wat je doet en laten moet om muzikant te zijn..
Gisteren druk dagje gehad, twee optredens. ruim twaalf uur bezig geweest om twee keer een uur te spelen. Tien uur rijden, hangen, zuipen, sjouwen en vooral heel veel lullen over totaal niet ter zake doende dingen als dope, vrouwen en hoe goed we wel niet zijn/waren. Heel leuk allemaal, maar voor een vrouw totaal niet boeiend. Onze zangeres ligt dan ook te slapen in de bus...
Vrouwen kunnen prima een instrument bespelen, het lijkt me niet dat er fysieke beperkingen zijn op dat vlak. Maar als praktizerend musicus kom je terecht in een mannenbastion van leeghoofdig en vaak ronduit vrouwonvriendelijk gezwets, waar de meeste vrouwen snel op uitgekeken zijn. want ze hebben gewoon wel wat beters te doen. :)

apekop
5 september 2011, 11:48
daar zit wat in, maar vrouwen kunnen ook zwetsen hoor! :)

Rizz
5 september 2011, 19:35
Hmm, een interessante discussie… Of toch niet?

Er zijn legio voorbeelden te noemen van beroepen en interesses waar mannen of vrouwen meer in vertegenwoordigd zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze er minder goed in zijn.

Een goed voorbeeld is Charlotte hier van het forum. Ik kijk niet snel naar de profielen hier, maar ze is wel 1 van de weinige vrouwen die actief is in de gitaarbouw, ze doet het uitstekend en beter als heul veul die het proberen. Daarbij is het ook een echte rockchick en speelt ze een aardig deuntje mee…

Heel veel is al gezegd en de algemene consensus onder de weldenkenden onder ons is wat uit voorgaande posts al blijkt.. Vrouwen zijn ook stoer! Maar anders stoer… (ff indekken-->:soinnocent:)Het één sluit het ander niet uit.

Ik denk dat we uiteindelijk met heel veel verschillende omschrijvingen en meningen iedere keer weer op hetzelfde uitkomen.. (zie regel 1)

Richie

barno
5 september 2011, 20:02
ja!

En dan gaat het niet om het bespelen van een instrument, maar om alles wat je doet en laten moet om muzikant te zijn..
Gisteren druk dagje gehad, twee optredens. ruim twaalf uur bezig geweest om twee keer een uur te spelen. Tien uur rijden, hangen, zuipen, sjouwen en vooral heel veel lullen over totaal niet ter zake doende dingen als dope, vrouwen en hoe goed we wel niet zijn/waren. Heel leuk allemaal, maar voor een vrouw totaal niet boeiend. Onze zangeres ligt dan ook te slapen in de bus...
Vrouwen kunnen prima een instrument bespelen, het lijkt me niet dat er fysieke beperkingen zijn op dat vlak. Maar als praktizerend musicus kom je terecht in een mannenbastion van leeghoofdig en vaak ronduit vrouwonvriendelijk gezwets, waar de meeste vrouwen snel op uitgekeken zijn. want ze hebben gewoon wel wat beters te doen. :)

wfff wat een opluchting, dacht het enkel bij ons er zo aan toeging.

Zoon heeft gelijk. Het vergt een grote dosis kinderachtigheid, zin voor onnozelheid om muzikant te zijn. mannen zijn daar gewoon beter in.
En om de man boutadegewijs niet helemaal naar beneden te halen: het bandgebeuren, mekaar kunnen blijven verdragen ondanks alles, da's ook iets meer voor mannen denk ik.

Archtop
5 september 2011, 22:18
CHECK gentlemen! :)

Beginnertjekb
6 september 2011, 12:45
Ik spreek uit ervaring, dat vrouwen een gitaar enzo, vooral iets technisch vinden dat meer bij mannen hoort dan bij vrouwen. Je ziet ook heel weinig vrouwen die bouwvakker zijn......

Groetjes van een dame.

zoon van Piet
6 september 2011, 13:55
Ik spreek uit ervaring, dat vrouwen een gitaar enzo, vooral iets technisch vinden dat meer bij mannen hoort dan bij vrouwen. Je ziet ook heel weinig vrouwen die bouwvakker zijn......

Groetjes van een dame.

Als een man dat zou zeggen...;)
Maar ik geloof er niks van, hele volksstammen vrouwen spelen gitaar, meestal tokkelend wat liedjes kwelend. Je ziet ze minder vaak op een podium - zie discussie hierboven over belangrijker dingen te doen.
En als ze wel op het podium staan, heeft wat ze doen zelden een hoog 'kijk mij eens'- gehalte. Ik ben altijd zeer onder de indruk van Eefje de Visser, het lijkt simpel, maar doe het maar eens na..

renemeester
6 september 2011, 15:15
Op elektrische gitaar zie toch dat er meer mannen spelen dan vrouwen. Is toch meer een macho instrument dan een akoestische gitaar. Enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Recent voorbeeldje van een uitzondering is bijv. Joanne Shawn Taylor http://www.youtube.com/watch?v=YJ4rJn9j2Pg

Op akoestische gitaar zie toch heel veel vrouwelijke gitaristen die zich zeer verdienstelijk maken. Ik denk aan Joni Mitchell, Rory Block, Gabriela (van Rodrigo Y Gabriela), Shawn Colvin, Ani DiFranco, Muriel Anderson, de eerder genoemde Kaki King en nog veel meer waar ik nou ff niet op kom. (Kaki King moet wel een andere gitaar aanschaffen ipv die ovation, maar dat is een andere discussie)

Dus denk ik niet dat je kan zeggen dat vrouwen betere of slechtere gitaristen zijn dan mannen.

zoon van Piet
6 september 2011, 19:46
Kaki King moet wel een andere gitaar aanschaffen ipv die ovation, maar dat is een andere discussie)


+100!!

Als tegenstander van Ovation heb ik dus hoogst persoonlijk Eefje omgeturnd van de ovation naar de archtop:
http://farm6.static.flickr.com/5307/5694332596_02b69dcef0_z.jpg

Buzz
7 september 2011, 13:20
+100!!

Als tegenstander van Ovation heb ik dus hoogst persoonlijk Eefje omgeturnd van de ovation naar de archtop:
http://farm6.static.flickr.com/5307/5694332596_02b69dcef0_z.jpg

Op het gevaar af om door de mod teruggefloten te worden vanwege "off-topic": Waarom ben je een tegenstander van Ovation?? Wat is er mis mee?

barno
7 september 2011, 13:27
ik kan er ook niet aan doen maar ik vind ongeveer alles mis aan ovations, toch de bollebuik dingen. het uitzicht èn de klank. tegelijk bewondering voor het feit dat ze iets nieuws hebben gedaan.
Ze hebben wel een heel cool electrisch model gemaakt ooit.

Pepe
7 september 2011, 14:18
Ik heb mijn Ovation al zo'n 35 jaar, hij speelt beter en klinkt beter dan de Martin 35 van mijn mede bandlid vinden we beiden. Het bovenblad begint langzaam los te laten zag ik laatst. Die kunsthof achterkant is onhandig en ik ben al hier en daar wat aan het rondkijken. Het is me al wel duidelijk dat ik ik heel diep in de buidel moet tasten om zo'n uitgebalanceerd rond geluid terug te krijgen.

zoon van Piet
7 september 2011, 14:45
Op het gevaar af om door de mod teruggefloten te worden vanwege "off-topic": Waarom ben je een tegenstander van Ovation?? Wat is er mis mee?

Ja, waarom?? gewoon een gezonde hekel aan iets of iemand, zoiets is soms niet eens rationeel te verklaren!
Bij Ovation is het de hightech factor die mij persoonlijk tegen staat, ik hou van oud hout en zo. En het geluid.. Pepe zegt 'uitgebalanceerd rond geluid'.. dat ronde hoor ik niet zo, behalve in de duurste modellen ( de Melissa E dingen), eerdere dun venijnige sounds. IK hoor wel dat uitgebalanceerde en juist daar hou ik niet zo van. Ik hoor liever met schoonheidsfoutjes en tekortkomingen. Dooie plekken maken andere frequenties levendiger en zo..

Pepe
7 september 2011, 15:33
Ik snap het ook, Ovation is niet sexy. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk, ik geloof niet dat ik die ooit op een foto gezet heb.
Als ik wat met mijn broer pingel en hij haalt zijn Stevens tevoorschijn, dan is bij mijn Ovation ook de koek op.

Maar goed, ik zei sexy en dat is dan weer een mooie brug naar het topic terug.