PDA

View Full Version : Drie dradige singlecoils



O.J.
2 september 2011, 21:08
Het binnenwerk van mijn stratje is aan een opfrisbeurt toe. De boel was niet goed aangesloten, dus heb alle bedrading opgeruimd en een schema bij Seymour-Duncan vandaan geplukt (deze (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_2t_5w), goed gekozen?). Alles nice and easy, maar toen..

Mijn singlecoils hebben 3 draden. Waar sluit ik ze aan en hoe meet ik ze door? Ik ben nog niet echt een ster met multimeters, dus in jip en janneke-taal alsjeblieft.

Aanvullende vraag: Ik heb twee soorten draad tot mijn beschikking; dit (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=cloth-wire-white-1m&action=article&group_id=10000006&aid=1580&lang=NL) en dit (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=braided-shield-wire-1m&action=article&group_id=10000006&aid=3057&lang=NL). Welke zou jij gebruiken? En hoe?

G.G.
3 september 2011, 18:43
Meet de boel eens door. Mogelijk hebben je elementen een coiltap ofzo. Soms heb je een aparte mantel die aan de massa zit. Heb je plaatjs van dat element en kan je waardes posten tussen de 3 draden?

aaronstonebeat
3 september 2011, 18:44
Als het single coils zijn en ze hebben drie draden komen twee draden van de spoel vandaan en één van de massa (dat zou een afscherming kunnen zijn, een metalen kapje, een metalen base-plate etc.
De massadraad heeft geen verbinding met de andere twee.
Stel je multimeter in op een bereik van bv. 20 kOhm (dat moet altijd meer zijn dan de maximale weerstand die je meet) en zoek tot je twee draden hebt die verbinding met elkaar maken met zo'n 5 a 10 kOhm weerstand (de weerstand van de spoel) ertussen; tussen de massadraad en beide anderen zul je oneindige weerstand meten.

De massadraad moet met de aarde worden verbonden.

Het schema is goed. Als je een ander type schakelaar hebt, voel ik een volgende vraag aankomen ;)

EDIT:

Inderdaad, een coil-tap kan ook; het zouden zelfs 'stacked' humbuckers kunnen zijn met een centrale draad om ze naar single coil te schakelen.

O.J.
3 september 2011, 20:05
Thanks.

http://www.superoscar.nl/pickup.JPG

Tussen A en B meet ik zo'n 5,10 Kohm. Tussen C en B meet ik zo'n 1700 Kohm, A en C is oneindig.

Ik neem dus aan dat C naar de aarde moet, maar hoe meet ik waar de andere twee heen moeten (via het schema)?

Voor straks; welke draad zal ik gebruiken?


Als het single coils zijn en ze hebben drie draden komen twee draden van de spoel vandaan en één van de massa (dat zou een afscherming kunnen zijn, een metalen kapje, een metalen base-plate etc.
De massadraad heeft geen verbinding met de andere twee.
Stel je multimeter in op een bereik van bv. 20 kOhm (dat moet altijd meer zijn dan de maximale weerstand die je meet) en zoek tot je twee draden hebt die verbinding met elkaar maken met zo'n 5 a 10 kOhm weerstand (de weerstand van de spoel) ertussen; tussen de massadraad en beide anderen zul je oneindige weerstand meten.

De massadraad moet met de aarde worden verbonden.

Het schema is goed. Als je een ander type schakelaar hebt, voel ik een volgende vraag aankomen ;)

EDIT:

Inderdaad, een coil-tap kan ook; het zouden zelfs 'stacked' humbuckers kunnen zijn met een centrale draad om ze naar single coil te schakelen.

aaronstonebeat
3 september 2011, 20:13
Is draad A een mantel? Zo ja, dan moet die naar de aarde; en B naar de schakelaar. C ook aan de aarde (die 1700 kOhm is wel een beetje vreemd).

O.J.
3 september 2011, 20:16
Is draad A een mantel? Yep.


die 1700 kOhm is wel een beetje vreemd Met de MM op 2000k. Problems of solderen die hap?

aaronstonebeat
3 september 2011, 20:21
Yep.

Met de MM op 2000k. Problems of solderen die hap?

Ik zou het eens solderen; zolang je geen elementen uit fase wilt zetten, zal er geen probleem zijn (tenminste als de analyse tot zover klopt ;))

Over type draad: beide zijn redelijk dik en stug; dat kan wel een lastig zijn. Met die Gibson-kabel heb je de draden wel mooi afgeschermd.

Plant
4 september 2011, 09:34
Als je de draden met je vingers hebt vastgehouden tijdens het meten om de meetpennen kontakt te laten maken, kan die 1700 kOhm (1,7MOhm) best. Je hebt dan je huidweerstand gemeten.

O.J.
4 september 2011, 10:50
Ik heb even een pickup open gemaakt: draad C is gesoldeerd op de afscherming die om de spoel is gewikkeld. Dit is in lijn met wat Aaron zei, right?


Als je de draden met je vingers hebt vastgehouden tijdens het meten om de meetpennen kontakt te laten maken, kan die 1700 kOhm (1,7MOhm) best. Je hebt dan je huidweerstand gemeten.

:seriousf: Ik ga het even op een andere manier doen.

O.J.
4 september 2011, 11:28
Als je de draden met je vingers hebt vastgehouden tijdens het meten om de meetpennen kontakt te laten maken, kan die 1700 kOhm (1,7MOhm) best. Je hebt dan je huidweerstand gemeten.

U gaat door voor de koelkast!

O.J.
6 september 2011, 14:51
Hij doet het, bedankt voor jullie hulp!