PDA

View Full Version : Instuderen van nieuwe nummers: hints en tips



Kingfisher
2 september 2011, 15:12
Ik heb volgende week een auditie bij een band, zij hebben een setlist doorgestuurd waar ik 3 nummers van moet voorbereiden.

Ik doe er toch wel een dag of drie op om een nummer onder de knie te krijgen/ zo'n 4 à 5 uur: tabs, youtube, van buiten blokken.

Zijn er hints en tips om een nummer in te studeren?

Vb: een vriend is opera-zanger, en hij studeert zijn stukken achterstevoren in, dus laatste strofe eerst. Dit heeft het voordeel dat, naarmate het nummer vordert, hij het steeds beter kent, en zich meer en meer op zijn gemak voelt.

HaroldA
2 september 2011, 15:29
Ik heb volgende week een auditie bij een band, zij hebben een setlist doorgestuurd waar ik 3 nummers van moet voorbereiden.

Welke nummers?

Schrevel
2 september 2011, 15:34
Hoe speel je tijdens die auditie: in je uppie, met een backingtrack of speelt de hele band mee?

Wat je niet kunt instuderen in je eentje is samenspel. Als je met de band moet meespelen dat je je aandacht teveel moet verdelen tussen de band en je zelf. Versimpel de (begeleidings)partijen dan zoveel mogelijk en concentreer je op de stukken waar de gitaar een belangrijke rol heeft. Leer mogelijke cue's uit je kop: waaraan is te horen dat er iets gaat gebeuren, zoals 'wat doet de drummer vlak voor je solo'.

Kingfisher
2 september 2011, 15:59
Welke nummers?

No Doubt - Just a Girl (speelde ik al in een vorige band)
POTSA - Video Killed the Radio Star
Alanis Morisette - Ought to know
Téléphone - ça (C'est vraiment toi)

Op zich heb ik met elk van deze nummers geen probleem, technisch gezien. Ik kán ze wel spelen, vb de solo an zich, of de intro. Maar dan moet het hele zootje aan elkaar gebreid worden: intro- strofe-strofe- refrein-strofe-tussenstuk-refrein.... mét de accenten etc.

Dat is dus ook iets wat je moet leren: het is niet omdat je makkelijk ene solo kan spelen, dat je daarom het hele nummer van buiten kent. Ik vrees dat er niet veel anders op zit dan herhalen. Ik vrees dat er niet veel anders op zit dan herhalen.

HaroldA
2 september 2011, 16:01
Dat is dus ook iets wat je moet leren: het is niet omdat je makkelijk ene solo kan spelen, dat je daarom het hele nummer van buiten kent. Ik vrees dat er niet veel anders op zit dan herhalen. Ik vrees dat er niet veel anders op zit dan herhalen.

Ik zou de solo niet spelen, alleen de basislijnen. Solo's uitzoeken gaat gewoon teveel tijd inzitten als je geen natuurlijke solist bent.

aaronstonebeat
5 september 2011, 03:09
Misschien een open deur maar volgens mij is de beste manier om snel nieuwe nummers te leren instuderen vaak nieuwe nummers instuderen. Ik denk dat het een vermogen is dat je kunt ontwikkelen. Voor mijn band heb ik sinds februari weer enige tientallen nummers aan mijn repertoire toegevoegd, een heel deel daarvan had ik nog nooit gehoord. En dan gitaar èn zang hè (ik ben de zanger/gitarist in ons trio), plus dat ik veel nummers transponeer naar mijn eigen bereik als ik dat nodig vind.

Meestal schrijf ik in het begin een duidelijk akkoordenschema zodat ik overzicht krijg op de structuur. De meeste nummers bestaan maar uit een paar eenvoudige stukjes die afgewisseld en herhaald worden.

Maar als het eenmaal op papier staat probeer ik dat zo snel mogelijk niet meer nodig te hebben. Liever pijnig ik vijf minuten mijn geheugen dan te spieken; en als ik me dan zo een passage of volgend woord weet te herinneren, is het als het ware in graniet gebeiteld.

terrasbeest
5 september 2011, 10:28
Dit is het Subforum ' Theorie', he:soinnocent:

Zoek de structuur in een nummer.

Toonladders en de bijbehorende akkoorden herkennen maakt het makkelijker.
Kwarten en kwinten cirkel, tussendominanten ook.
Weet dat akkoordenprogressies vaak terugkeren in verschillende nummers : bvb C Am F G, of C Dm F G.....Niemand heeft problemen of moeite met het instuderen van bluesnummers omdat ze de akkoorden reeds ' horen'.

Luke-wannabe
5 september 2011, 13:05
Misschien een open deur maar volgens mij is de beste manier om snel nieuwe nummers te leren instuderen vaak nieuwe nummers instuderen. Ik denk dat het een vermogen is dat je kunt ontwikkelen. Voor mijn band heb ik sinds februari weer enige tientallen nummers aan mijn repertoire toegevoegd, een heel deel daarvan had ik nog nooit gehoord. En dan gitaar èn zang hè (ik ben de zanger/gitarist in ons trio), plus dat ik veel nummers transponeer naar mijn eigen bereik als ik dat nodig vind.

Meestal schrijf ik in het begin een duidelijk akkoordenschema zodat ik overzicht krijg op de structuur. De meeste nummers bestaan maar uit een paar eenvoudige stukjes die afgewisseld en herhaald worden.

Maar als het eenmaal op papier staat probeer ik dat zo snel mogelijk niet meer nodig te hebben. Liever pijnig ik vijf minuten mijn geheugen dan te spieken; en als ik me dan zo een passage of volgend woord weet te herinneren, is het als het ware in graniet gebeiteld.
Jep, da's mijn manier. Ik speel regelmatig sessies waarbij je binnen korte tijd een aantal stukken moet kennen. Als je het hebt uitgeschreven ken je het bij wijze van spreken al uit je hoofd. Super methode :)

Harry
5 september 2011, 14:19
ik ben zanger/gitarist in een coverband, waarbij we niet alles letterlijk naspelen. We hebben ruim 3 x 3 kwartier repertoire en ik doe alls uit mijn hoofd.
Dat krijg je er alleen maar in als je het veel herhaalt. Dus in het begin heb ik (in de oefenruimte uiteraard) een muziekstandaard voor me staan met de teksten en akkoorden uitgeprint. Dus als ik het even niet weet kijk ik op mijn papieren, en na een tijdje kan ik zonder....