PDA

View Full Version : PA voor hele band



Highway49
2 september 2011, 14:38
Hoi allemaal,

als ik eerdere topics doorlees waarin gevraagd wordt wat voor PA het meest geschikt is voor cafés met ca. 150 man, hoor ik vaak dat alleen zang over de PA meer dan genoeg is. Wat ik merk is dat er dan vaak enkel over volume gesproken wordt.

Wij moeten met de band binnenkort een nieuwe PA aanschaffen, omdat de huidige simpelweg ruk klinkt, we doen er nu dan ook alleen zang over. Maar, als we dan toch willen investeren, zouden we graag een setje hebben waar eventueel ook wat gitaar/bas en misschien zelfs drum (snare/kickje?) bij zou kunnen. Zodanig goed dat de zang daardoor niet wordt weggedrukt.

De meest belangrijke info die ik vond hier, is dat je dan in ieder geval boxen met een 15" speaker moet zoeken, als je er dus instrumenten over wilt laten gaan.

Raden jullie het erg af om meerdere instrumenten over de PA te doen in een ruimte met ca 150 man? Ik zou het zelf namelijk niet voor het volume willen doen, maar voor de balans. Ik merkte toen we laatst op een bruiloft speelden hoe hard de gitaar aan de ene kant van de zaal klonk, en hoe zacht aan de andere kant. Wat je met 1 gitaarversterker simpelweg niet kan voorkomen...

Ik zou dus bijvoorbeeld de gitaarversterker wat zachter zetten dan gebruikelijk, en wat extra gitaar over de PA om een goede balans in de zaal te krijgen.

Ik las hier ook dat je dit niet moet doen zonder geluidsman. Nu hebben wij een vrij simpele samenstelling (gitaar/bas/zang/drum). Zou het dan echt niet mogelijk zijn om dit gewoon voor het optreden klaar te zetten en af te stellen? Gewoon even in de zaal gaan staan met je gitaar en luisteren of het goed klinkt...?

peter_heijnen
2 september 2011, 14:48
Het kan zonder de geluidsman maar dan moet alles uit de muzikanten zelf komen.

Heb je trouwens ook gedacht aan de optie 2 topjes + sub. Dan kunnen de topjes kleiner en dat is wel zo makkelijk als de topjes op statieven moeten. Ik heb zelf 310a's van rcf als zanginstallatie en moet daar nog een sub bij zoeken. Ik heb niet altijd dat laag nodig, dus de sub hoeft ook niet altijd mee.

Als je niet zeker bent van wat je moet uitversterken zou ik naast de zang eens beginnen met kick en snare, Dat maakt al een wereld van verschil en je kunt al wat beter beoordelen of je nog iets mist.

Highway49
2 september 2011, 15:06
Beginnen met de kick en sare vind ik wel een interessant onderwerp. Op dit forum wordt trouwens meestal gesproken over kick en overheads, maar ik vind persoonlijk snare belangrijk, en die bekkens komen er vaak wel goed overheen.

Maar het probleem dat het gitaargeluid dat zo ontzettend verschillend is van de plaats waar je in de zaal staat, dit zal niet opgelost worden door drums over de PA te gooien lijkt me?

Maar vooral voor de extra "body" zou ik idd graag wat kick en snare hebben, absoluut.

Even los van het feit of we alles over de PA willen doen, zou ik er in ieder geval rekening mee houden in verband met de aanschaf, dat het in ieder geval kan als we het zouden willen. Waar moeten we rekening mee houden, qua vermogen etc? Vooral dat de PA voornamelijk voor de zang bedoelt is, en deze dus niet weggedrukt mag worden. En wat voor merk evt? Zijn er merken in dit lijstje die jullie al direct af zouden schrijven?

Yahamaha
RCF
Peavey
HK Audio
JBL
Kustom

Of andere suggesties natuurlijk!

HaroldA
2 september 2011, 15:20
Ik vind kleinere laagspeakers vaker veel beter klinken dan die logge 15"-ers. Volgens mij ligt de projectie van 15"-ers ook veel verder dan van 12 of 10" laag speakers waardoor 15"-ers pas echt goed klinken op 5-10 meter afstand, wat in een kroeg voor 150 man veel te ver is.

Verder zou ik kick, basgitaar en zang er op zetten. Snare en overheads gaan vaak akoestisch al veel te hard.

Highway49
2 september 2011, 15:37
Vind ik ook weer interessant. Die snare heb je idd wel gelijk in, en de kick is vooral belangrijk voor het ritme.

Maar wat me opvalt is dat je juist wel bas noemt, en geen gitaar. Ik vind de bas automatisch al veel meer in balans doordat je 'm van z'n eigen versterker al wat "voelt", en dus niet zo richtinggevoelig is als een gitaar amp.

Dat was de laatste keer toch echt duidelijk ons grootste probleem zoals ik al aan gaf. Stond je links in de zaal, was de gitaar flink hard, stond je rechts hoorde je 'm een heeeeel stuk minder...

Ik ga even van jullie ervaringen uit, maar toch leek mij gitaar over de PA (nogmaals, niet voor het volume maar voor de balans) belangrijk dan bas...?

peter_heijnen
2 september 2011, 15:43
Zet de gitaar op de pa aan die kant waar je niet staat en je bent kamerbreed.

HaroldA
2 september 2011, 15:47
Stond je links in de zaal, was de gitaar flink hard, stond je rechts hoorde je 'm een heeeeel stuk minder...

1 gitarist? 2e cab aan de andere kant van het podium dan. Hoeft veel minder hard en betere spreiding.

Arvoitus
2 september 2011, 16:57
1 gitarist? 2e cab aan de andere kant van het podium dan. Hoeft veel minder hard en betere spreiding.
En beamblockers.

HaroldA
2 september 2011, 16:57
En beamblockers.

En 2e cab. ;)

Highway49
2 september 2011, 17:03
Inderdaad een oplossing waar ik ooit aan gedacht heb, en nog steeds. Enige probleem is dat ik al op een 4x12 cabinet speel, en qua vervoer is een 2e echt een pain...

Ik geloof best dat dit een goede oplossing is, zeker! Maar zou ook graag weten waarom vrijwel alles over de PA mag, behalve de gitaar?

HaroldA
2 september 2011, 17:05
Inderdaad een oplossing waar ik ooit aan gedacht heb, en nog steeds. Enige probleem is dat ik al op een 4x12 cabinet speel, en qua vervoer is een 2e echt een pain...

2x2x12"? :soinnocent:

Highway49
2 september 2011, 17:23
Ik weet dat ik een zeikerd ben, maar de 4x12 heeft zo'n mooie hoek dat ik mezelf ook nog wat beter hoor :-) Ja, monitoren...maar dan wordt het ook steeds meer en meer...op het moment hoor ik namelijk genoeg door de monitor van de zanger...

Ik zou gewoon heel graag horen wat het nadeel is van de gitaar (en dus niet helemaal, maar gewoon een beetje voor de balans) over de PA?

skanky
2 september 2011, 17:36
Dat is geen nadeel, dat is een keuze.

Arvoitus
2 september 2011, 18:15
Ik weet dat ik een zeikerd ben, maar de 4x12 heeft zo'n mooie hoek dat ik mezelf ook nog wat beter hoor :-) Ja, monitoren...maar dan wordt het ook steeds meer en meer...op het moment hoor ik namelijk genoeg door de monitor van de zanger...

Ik zou gewoon heel graag horen wat het nadeel is van de gitaar (en dus niet helemaal, maar gewoon een beetje voor de balans) over de PA?
Er zijn nadelen,
1: als je veel over die P.A. gaat gooien dan wordt je totaal geluid weer een stuk hoger (en rommeliger).
Je probeert het drumstel een beetje extra body te geven, dus dat moet je dan ook richting het volume van die drummer sturen. De basgitaar probeer je dan ook weer richting dat volume te sturen.
Je eigen versterker wil je (zoals 99% van de gitaristen) een beetje hard zetten zodat die lekker klinkt. Dat geluid ga je met je P.A. ook weer proberen bij te benen. En dan daarna nog de zang erdoor persen.

2: Meer over de P.A. betekent: meer microfoons, meer kabels, meer kanalen, meer om te vervoeren, meer tijd om op te bouwen, meer om rekening mee te houden zonder geluidsman, meer wat fout/kapot kan gaan, meer wat slecht kan klinken, etc.

Kick, basgitaar en zang over de P.A. kun je als band makkelijk zelf beheren en is nog vrij eenvoudig op te zetten. Ga je meer doen, dan moet je daar ook rekening mee houden.
Als band zijnde kun je je beter op het belangrijkste focussen: muziek maken. Technische spul kun je dan beter aan andere over laten.

Outline
13 oktober 2011, 04:42
Mijn idee (als geluidstech): alles over de PA en je podiumvolume enorm omlaag brengen. Je 4x12 kantelen zodat deze schuin staat maakt ook al een verschil in hoeveel er richting zaal gaat...

Liquid_Metal
14 oktober 2011, 09:03
Waarom zou je een eigen PA-systeem willen, afgezien van voor repetities? De meeste zalen hebben een PA-systeem staan en voor repetities lijkt het mij waanzinnig om instrumenten extra uit te versterken.

Harry
14 oktober 2011, 11:23
welke zalen zijn dat dan, en kan iedere band daar terecht? wij spelen hoofdzakelijk in kroegen, en daar staat zelden een bruikbare installatie....

showband
14 oktober 2011, 13:21
even objectief nadenken.

een snare IS een 12 inch vel op een speciaal voor deze sound gemaakte klankkast.
Deze "12inch klankkast" geeft alleen snare weer.
Deze "12inch klankkast" is optimaal getuned.
Deze "12inch klankkast" is al aanwezig.
Deze "12inch klankkast" geeft al snel 110dB / 1meter onvervormd bij elke klap.

Die wil jij in een cafe gaan versterken met een 12 inch speaker op een paaltje waar ook een kickdrum, zang enz doorheen moet. Die bij betaalbare installaties waarschijnlijk een vervormde maximale output heeft van 120dB / meter bij pieken.

Wat denk je dat je daarmee opschiet?
Waarom denk je dat ervaren spelende forummers zeggen dat het niet nodig is?

;)

pimmetje
14 oktober 2011, 13:58
welke zalen zijn dat dan, en kan iedere band daar terecht? wij spelen hoofdzakelijk in kroegen, en daar staat zelden een bruikbare installatie....In kroegen heb je over 't algemeen hooguit een zang-installatie nodig en die is er in mijn ervaring vaker wel dan niet.

't Kan dan soms ook leuk zijn om de kick heel licht wat bij te versterken, maar ook dat kan prima met een aanwezig kut-installatietje. Geen wereld-geluid, maar 't is dan meestal ook geen cd-opname :D.

Arvoitus
14 oktober 2011, 14:07
Waarom zou je een eigen PA-systeem willen, afgezien van voor repetities? De meeste zalen hebben een PA-systeem staan en voor repetities lijkt het mij waanzinnig om instrumenten extra uit te versterken.
Kroegen hebben meestal wel een eigen installatie, maar dat is 5/10 gevallen vrij slecht spul. Het kan dan een voordeel zijn om je eigen spullen bij te hebben.

Daarnaast is er nog een ander circuit voor bandjes zoals feestjes/bruiloften/bedrijfsfeesten/etc waar in ruimte's gespeeld word zonder geschikte P.A. voor een band.


Mijn idee (als geluidstech): alles over de PA en je podiumvolume enorm omlaag brengen. Je 4x12 kantelen zodat deze schuin staat maakt ook al een verschil in hoeveel er richting zaal gaat...
Alles over de P.A. betekent dus ook hihat/overheads. Dat is voor een publiek van 150 man heel nutteloos. Een drummer zit zonder versterking al rond de 95dB in het publiek en dan wil je nog een keer de drum versterken + de overige band er overheen duwen?

Zoals ik al eerder zei in mijn post: Geluid wordt te hard en te rommelig, opstelling wordt te duur, te groot om zelf als band op te zetten/beheersen, etc.

Harry
14 oktober 2011, 14:24
In kroegen heb je over 't algemeen hooguit een zang-installatie nodig en die is er in mijn ervaring vaker wel dan niet.

't Kan dan soms ook leuk zijn om de kick heel licht wat bij te versterken, maar ook dat kan prima met een aanwezig kut-installatietje. Geen wereld-geluid, maar 't is dan meestal ook geen cd-opname :D.

wij hebben juist een zanginstallatie gekocht omdat we bijna nooit eentje tegenkomen in kroegen. En daar zijn we nog steeds blij mee. :)
Het probleem met versterkers die niet te horen zijn hebben we eigenlijk nooit, dus dit voldoet wel, samen met een paar goede monitoren

Liquid_Metal
14 oktober 2011, 21:40
welke zalen zijn dat dan, en kan iedere band daar terecht? wij spelen hoofdzakelijk in kroegen, en daar staat zelden een bruikbare installatie....

Hmm, ik speel eigenlijk nooit in kroegen. Meestal (kleine) popzaaltjes en die hebben altijd wel een installatie staan.

Outline
15 oktober 2011, 03:54
Alles over de P.A. betekent dus ook hihat/overheads. Dat is voor een publiek van 150 man heel nutteloos. Een drummer zit zonder versterking al rond de 95dB in het publiek en dan wil je nog een keer de drum versterken + de overige band er overheen duwen?

Zoals ik al eerder zei in mijn post: Geluid wordt te hard en te rommelig, opstelling wordt te duur, te groot om zelf als band op te zetten/beheersen, etc.

Dat ligt er dus aan uit welke hoek je het bekijkt. Vanuit het perspectief van een klein bandje is het inderdaad too much. Maar vanuit het perspectief van iemand die al jaren met PA bezig is, is het gewoon logisch. Je hebt de balans veel beter in de hand waardoor het geluid en de definitie daarvan er veel beter uit komen.

Vergeet ook niet dat er meerdere soorten muziek gemaakt worden die van nature niet allemaal even hard zijn/gaan als de gemiddelde popband. Ik heb bv. jaren een klus gehad met en jazz-trio waarbij altijd alles gewoon volledig uitversterkt werd, puur en alleen omdat er ook zulke rustige en zachte nummers in het repotoire zaten dat die zonder versterking niet ver in de zaal terecht kwamen!

Zoals gezegd, het is dan wel een voorwaarde dat je je podium-geluid in de hand hebt. En ik heb gemerkt dat heel veel 'hobby'-bandjes dat niet snappen!


Hmm, ik speel eigenlijk nooit in kroegen. Meestal (kleine) popzaaltjes en die hebben altijd wel een installatie staan.

Is toch 'n aardig verschil: de kroeg om de hoek waar 1x in de zoveel tijd een bandje komt dat meteen aardig wat vloerruimte inneemt of 'n (klein) poppodium waar minimaal een man of 200 ingaan en je voor jezelf een toch aardig ruim podium hebt.