PDA

View Full Version : Buizen versleten, hoe merk je dat?



spijkie
2 september 2011, 13:50
Ik heb een Bogner 212 Alchemist en heb het vermoeden dat de buizen niet helemaal goed meer zijn, ik heb het idee dat het geluid minder wordt maar ik weet niet hoe je kan merken dat de buizen minder worden, of gaan ze gewoon in 1 keer kapot??

Thiez
2 september 2011, 13:52
Meestal krijg je bijgeluiden, ruis, feedback, radio ontvangst etc.

allochthomas
2 september 2011, 13:55
Meestal gaan versleten voorbuizen gepaard met een flinke bak ruis, gepiep en andere herrie. Als de eindbuizen kapot gaan kan je dat merken een een drastisch verlies aan lage tonen.

HaroldA
2 september 2011, 13:56
Bij mijn 2204 werd het geluid dunner, platter, minder dynamiek, minder "vol". Ik had ook per ongeluk de top al een paar weken op 8 Ohm staan op een 16 Ohm cab.

Met nieuwe eindbuizen kwam hij weer tot leven. :ok:

spijkie
2 september 2011, 14:32
Bij mijn 2204 werd het geluid dunner, platter, minder dynamiek, minder "vol". Ik had ook per ongeluk de top al een paar weken op 8 Ohm staan op een 16 Ohm cab.

Met nieuwe eindbuizen kwam hij weer tot leven. :ok:

Dit is precies wat ik bedoel, dit merk ik dus ook, niet zo zeer het piepen en andere rare geluiden.

HaroldA
2 september 2011, 14:33
Dit is precies wat ik bedoel, dit merk ik dus ook, niet zo zeer het piepen en andere rare geluiden.

Ik heb er wel EL34L's ingezet, dus dat kan ook het verschil geweest zijn. Hoe dan ook is mijn amp er van opgeknapt.

Midwolda
2 september 2011, 15:30
Bij mijn 2204 werd het geluid dunner, platter, minder dynamiek, minder "vol". Ik had ook per ongeluk de top al een paar weken op 8 Ohm staan op een 16 Ohm cab.

Met nieuwe eindbuizen kwam hij weer tot leven. :ok:

Same here.

Spijkie, een set nieuwe eindbuizen kost je een paar tientjes, pre-amp buizen nog minder,
en ooit zul je ze nodig hebben dus waarom niet nu al aanschaffen en uitproberen?
Oude buizen bewaren voor reserve en lekker spelen op de nieuwe voor een fris geluid. :ok:

HaroldA
2 september 2011, 15:34
Oude buizen bewaren voor reserve en lekker spelen op de nieuwe voor een fris geluid. :ok:

Wel netjes biassen, anders heb je er maar heel kort plezier van!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?141554-JCM800-JMP-2204-eindbuizen-vervangen.-Zelf-leren-of-uitbesteden&

Midwolda
2 september 2011, 15:36
Wel netjes biassen, anders heb je er maar heel kort plezier van!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?141554-JCM800-JMP-2204-eindbuizen-vervangen.-Zelf-leren-of-uitbesteden&

Ow ja, sorry, vergeten... mijn versterkerts zijn unbiasable. :chicken:

HaroldA
2 september 2011, 15:48
Ow ja, sorry, vergeten... mijn versterkerts zijn unbiasable. :chicken:

... zonder bias mod.

pumpkinhead
2 september 2011, 22:55
Toen ik de eindtraplampen in mijn mesa boogie veranderde was ik ook aangenaam verrast door de verbeterde kwaliteit van het geluid,
Is het niet zo dat preamplampen vervangen weinig zin heeft(tenzij ze kapot zijn) aangezien ze toch veel minder afzien en dus veel minder snel verslijten dan de lampen van de eindtrap? Maar ik ben geen expert, dus verbeter me aub als dit niet zo is:B