PDA

View Full Version : Kooi van Faraday.



Jan Buurman
2 september 2011, 12:11
Ik ben volop bezig met de voorbereiding van de bouw van een compleet nieuw pedalboard in een showmaster 24.
Nu wil ik mijn voeding in een kooi van Faraday zetten want op mijn vorige board stoorde de voeding de wah.
De voeding wordt onder het board geplaatst. IVM koeling vroeg ik mij af of je een kooi van Faraday kan maken met geperforeerde metaalplaat. Nu vond ik op Wikipedia wel iets (KLIK) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday) maar daar kom ik niet uit.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Kan je met geperforeerd metaal een kooi maken?

Heeft de voeding (ModTone Powerplant) sowieso wel koeling nodig?

Buzzel
2 september 2011, 12:34
Als ik deze foto zie denk ik dat je er wel gaten ik kan maken.

http://www.faraday-cage.com/wp-content/uploads/2010/11/faraday-cages.jpg

aaronstonebeat
2 september 2011, 12:38
Uit het betreffende wiki-artikel:

"Als vuistregel geldt dat een kooi van Faraday ook ondoordringbaar voor elektromagnetische straling, als de maaswijdte kleiner is dan een tiende van de golflengte van die straling; dit is overigens afhankelijk van de gewenste uitdoving. De golflengte van een magnetron is ongeveer 12 cm en de maaswijdte ongeveer een mm, zodat er een zeer goede afscherming is."

De frequentie van de storing is 50 Hz, de lichtsnelheid is 300.000 km/s; één golflengte is dus 6000 km, een tiende daarvan is 600 km. Dat zou een maaswijdte zijn die een prima afscherming geeft.
Mij lijkt het wel kunnen.

the sure thing
2 september 2011, 13:52
Zou volgens mij ook prima moeten kunnen. Ikzelf heb blik gebruikt: kan je met een hele goede hobby-schaar op maat knippen en buigt ook prima. Een "plaat" blik kan je bij elke doe-het-zelf zaak kopen kost geen drol. Kijk uit voor de scherpe randen :)

Ik had hetzelfde probleem: mijn voeding stoorde mijn wah ook.

iWishmaster
2 september 2011, 13:53
Die vuistregel geld juist alleen voor frequenties VELE malen hoger dan 50hz, megahertzen (en dus radio etc.) zeg maar. Je zit namelijk ook met het magneetveld dat opgewekt wordt (wat op zijn beurt weer storing veroorzaakt). Hoe minder gaten hoe beter en hoe dikker en beter geleidend het metaal hoe beter. De beste oplossing om lage frequenties af te schermen is een massief koperen doos. Geen kippengaas dus: eenvoudigste alternatief is een massief aluminium plaatje met alleen gaten waar je ook daadwerkelijk kabeldoorvoer hebt.

Jan Buurman
2 september 2011, 14:19
OK, dat is duidelijk. Maar hoe zit het dan met de warmte afgifte van de voeding? Kan je die helemaal "insluiten"?

DemolitionColorScheme
2 september 2011, 14:26
Okay ... hold on ...
Waarom koop je niet gewoon een fatsoenlijk geïsoleerde powersupply? Koop dan bijv. gewoon een Burkey Flatliner SIX or een PRO? Dan lijkt me dit allemaal niet nodig?

iWishmaster
2 september 2011, 14:33
want op mijn vorige board stoorde de voeding de wah.

Ik snap het probleem niet helemaal ... Heb je al eens getest wat nu precies wat stoort? De voeding die je gebruikt heeft allemaal geïsoleerde outputs, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Jan Buurman
2 september 2011, 14:49
Ik had een brom op mijn board. Wah stond vlak naast de voeding. Toen ik de voeding ver van de wah af plaatste was het weg...
Dus mijn conclusie was dat de voeding de wah stoorde.... Toch?

Jan Buurman
2 september 2011, 14:51
Okay ... hold on ...
Waarom koop je niet gewoon een fatsoenlijk geïsoleerde powersupply? Koop dan bijv. gewoon een Burkey Flatliner SIX or een PRO? Dan lijkt me dit allemaal niet nodig?

Ik heb de ModTone Powerplant omdat er ook een wisselstroom puntje op zit voor mijn EX-7.
Volgens mij heeft deze ook geisoleerde uitgangen....

iWishmaster
2 september 2011, 15:19
Ik had een brom op mijn board. Wah stond vlak naast de voeding. Toen ik de voeding ver van de wah af plaatste was het weg...
Dus mijn conclusie was dat de voeding de wah stoorde.... Toch?

Of de kabel die aan de voeding zit, of het stopcontact dat dus ook verder weg stond bijvoorbeeld. Kun je niet beter de wah shielden? Die wordt niet echt warm ...

muziekschuur
2 september 2011, 15:20
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gitarren/Effekte/Fame-DCT-200-Multi-Power-Supply-/art-GIT0019066-000

FAME DCT-200 geisoleerde outputs. 9 volt/12 volt 49 euro.

Buzzel
2 september 2011, 15:23
Dit heeft toch helemaal niet te maken met geïsoleerde voedingen?

Dit komt door straling die van de spoel van de adapter zelf komt. Je moet een goeie voeding hebben waar de transformator van is geshield. Of je moet, zoals je zelf hebt bedacht, je adapter in een metalen kooitje doen, moet werken denk ik.

HaroldA
2 september 2011, 15:28
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gitarren/Effekte/Fame-DCT-200-Multi-Power-Supply-/art-GIT0019066-000

FAME DCT-200 geisoleerde outputs. 9 volt/12 volt 49 euro.

Ik ken schoenendozen die kleiner zijn.

muziekschuur
2 september 2011, 15:41
http://www.funkytigerbackingtracks.co.uk/images/ANIMATED_GIFS/CAT%20AND%20GUITAR.gif

DemolitionColorScheme
2 september 2011, 21:48
Dit heeft toch helemaal niet te maken met geïsoleerde voedingen?

Dit komt door straling die van de spoel van de adapter zelf komt. Je moet een goeie voeding hebben waar de transformator van is geshield.
Hence mijn opmerking betreffende Burkey. Zijn die dingen niet geheel shielded?

the sure thing
3 september 2011, 12:23
Hence mijn opmerking betreffende Burkey. Zijn die dingen niet geheel shielded?

Ik heb een Voodoolab pedalpower 2die toch bekend staat als een goede voeding, goed afgeschermd en geisoleerde voedingen. En TOCH stoorde hij mijn Fulltone wah (ook al van metaal). Ik heb met een stuk blik een äfscherming" gemaakt en weg was brom.

Buzzel
3 september 2011, 16:56
Ik heb een Voodoolab pedalpower 2die toch bekend staat als een goede voeding, goed afgeschermd en geisoleerde voedingen. En TOCH stoorde hij mijn Fulltone wah (ook al van metaal). Ik heb met een stuk blik een äfscherming" gemaakt en weg was brom.

Volgens stinkfoot is de transformator in de voodoolab zelf niet geshield, dus dat zou dan wel het probleem zijn.

the sure thing
4 september 2011, 22:39
Volgens stinkfoot is de transformator in de voodoolab zelf niet geshield, dus dat zou dan wel het probleem zijn.Het hele ding is wel van een metalen behuizing gemaakt, dus dat zou dan shielding moeten zijn toch?

Buzzel
5 september 2011, 08:34
Het hele ding is wel van een metalen behuizing gemaakt, dus dat zou dan shielding moeten zijn toch?

Blijkbaar niet.

pauld
5 september 2011, 14:26
Faraday heeft geen zin bij brom, dan moet je MU metal shielden

iWishmaster
5 september 2011, 15:21
Het hele ding is wel van een metalen behuizing gemaakt, dus dat zou dan shielding moeten zijn toch?

Dat is ook een vorm van shielding, alleen niet genoeg. Het probleem van lage frequenties is dat ze een (relatief sterk in vergelijking met hoge frequenties) wisselend magneetveld in het metaal opwekken, waardoor het metaal van de behuizing als soort van antenne gaat dienen en dus alsnog 50Hz uitstraalt. Enige manier om het op te lossen is meervoudige shielding, dikker / beter geleidend metaal etc.

Koeloe
5 september 2011, 19:12
Is het niet zo dat je niet tegen inductieve spanningen kan afschermen, maar juist wel tegen capacitieve spanningen?

Dacht het zo geleerd te hebben met storingsignalen in de auto-electronica.

iWishmaster
5 september 2011, 21:22
Is het niet zo dat je niet tegen inductieve spanningen kan afschermen, maar juist wel tegen capacitieve spanningen?

Dacht het zo geleerd te hebben met storingsignalen in de auto-electronica.

Capacitieve of inductieve spanning bestaat niet: spanning is spanning ... Er is wel zoiets als capacitieve of inductieve belasting van een spanningsbron, maar dat zegt niks over het wel of niet kunnen afschermen.