PDA

View Full Version : String Conditioners - GHS Fast Fret



Liquid_Metal
2 september 2011, 09:13
Ik zag dat er nog geen specifiek topic is over string conditioners. Ik ben sinds kort geinteresseerd in Dunlop Ultraglide 65, wat je snaren soepel schijnt te maken. Ik heb niet het gevoel dat ik veel heb gespeeld (snaren zitten er 2 maanden op maar ze zien er nog zeer strak uit) maar ze zijn wel wat wrang geworden.
Dus ik gisteravond naar de muziekwinkel. Helaas hadden ze geen Ultraglide, maar wel GHS Fast Fret. Het idee is hetzelfde en de eerste indruk is erg fijn. De snaren zijn weer erg soepel dus ik kan er weer een poosje tegenaan.
Als ik snaren vervang gebruik ik altijd Dunlop Lemon Oil om het fretboard schoon te maken en in combinatie met nieuwe snaren speelt dat superfijn (heel 'smooth'). Fast Fret komt in de buurt, hoewel het vooralsnog een beetje vettig aanvoelt (i.e. iets minder smooth dan de Lemon Oil).

Dealer
2 september 2011, 12:59
Ik gebruik het ook. Direct na aanbrengen is het idd een beetje vettig, die GHS fast fret. Maar als ik er heel lichtjes eenmalig met een doekje overheen ga (laat het altijd ff intrekken, op aanraden) om het overtollige spul eraf te halen speelt dit heerlijk:)

Daarnaast hoef ik mijn snaren wat minder vaak te vervangen

marter544
2 september 2011, 15:33
Ik veeg mijn snaren sinds een paar maand na het spelen altijd goed af met een doekje, daarna fast fret erover. Fast fret gebruikt ik al wel, maar wanneer je na het spelen elke keer ff je snaren afveegt en daarna fast fret erop, kunnen je snaren echt 3 keer zo lang mee. Bij mij iig, eerst waren ze naar anderhalve week rot, nu kan ik er rustig een maand mee.

wireman
14 oktober 2011, 02:49
Ik heb ook fast fret gekocht.. puur voor onderhoud. Ik schijn een hoge zuurgraad in mijn handen te hebben waardoor snaren na een keer spelen al zwart uitslaan.. echter vraag ik me af of het nou over heel het fretboard gesmeerd moet worden, of moeten alleen de FRETS lichtjes ingesmeerd worden?
Maakt het ook nog uit of je een gelakt maple board heb of een ebben of rosewood toets?
Overigens hoor ik hele verschillende verhalen.. de een zweert erbij, voor de ander een NO-go.. Zijn er ook mensen die het afraden en waarom dan?

Pakie
14 oktober 2011, 08:21
Over die FastFret schijnt nogal verwarring te zijn.
De een smeert het op zijn toets en op de fretten, de ander (ik ook dus) smeert het op zijn snaren.
Inderdaad elke keer na het spelen even met een oud Tshirt de snaren en de body vd gitaar afvegen, dan een paar keer met die Fastfret over de snaren en wegzetten. De eerstvolgende keer heb je een heerlijk soepel spelende gitaar en idd gaan je snaren veel langer mee.
Die Lemon Oil van Dunlop gebruik ik alleen op de toets wanneer ik de snaren compleet vervang (1x per half jaar !!) en ik speel iedere dag.
Lemon Oil is niet voor iedere toets geschikt, fabrikant Martin raadt het zelfs af ivm de (volgens hun) snellere corrosie vd messing fretten.
Ik heb er zelf nog nooit wat gemerkt moet ik zeggen.

wireman
14 oktober 2011, 14:52
Lemon oil mag je echter NIET op een maple fretboard gebruiken.. en laat ik die nou net hebben..

Plant
19 oktober 2011, 21:09
Over die FastFret schijnt nogal verwarring te zijn.
De een smeert het op zijn toets en op de fretten, de ander (ik ook dus) smeert het op zijn snaren.
Inderdaad elke keer na het spelen even met een oud Tshirt de snaren en de body vd gitaar afvegen, dan een paar keer met die Fastfret over de snaren en wegzetten. De eerstvolgende keer heb je een heerlijk soepel spelende gitaar en idd gaan je snaren veel langer mee.
Die Lemon Oil van Dunlop gebruik ik alleen op de toets wanneer ik de snaren compleet vervang (1x per half jaar !!) en ik speel iedere dag.
Lemon Oil is niet voor iedere toets geschikt, fabrikant Martin raadt het zelfs af ivm de (volgens hun) snellere corrosie vd messing fretten.
Ik heb er zelf nog nooit wat gemerkt moet ik zeggen.

Scheelt FastFret echt zoveel dat je de investering eruit haalt? Als ik gespeeld heb veeg ik de snaren af met de mouw van wat ik op dat moment aan heb. En dan doe ik toch wel minstens een maand met een set snaren. De toets (geen maple) behandel ik ook om de zoveel setjes met olie. That's all. Mijn 'zuurgraad' zal wel niet hoog zijn :)

Pakie
19 oktober 2011, 21:48
Scheelt FastFret echt zoveel dat je de investering eruit haalt? :)

Nee, dat zou ik niet beweren hoor. Alhoewel "investering" ? Het kost maar iets van 7 euro en gaat ontzettend lang mee.
Maar dan zou je al hele berekeningen moeten gaan zitten maken :-)
Nee, inderdaad zal de zuurgraad van je vingers heel erg bepalend zijn voor de levensduur van je snaren, en natuurlijk of je braaf elke keer na het spelen je snaren veegt.
Eigenlijk gebruik ik FastFret hoofdzakelijk omdat het zo heerlijk soepel speelt (er zijn trouwens ook gitaristen die dat helemaal niet fijn vinden).
Ik merk het soms als ik in een winkel ofzo een gitaar wil proberen waar ze het niet gebruiken, dan vind ik dat maar stroef en ongemakkelijk aanvoelen.
Zal wel een beetje verwend geraakt zijn, vrees ik.

wireman
19 oktober 2011, 23:15
In een winkel vind ik het zowieso geen doen met de snaren die er op dat moment op zitten. Je weet ook nooit hoe lang die er al op zitten. Vaak zetten ze er Elixirs oid op.. Blijft lekker lang goed (en ik vind Elixirs echt niet fijn).. Nee.. Als je ECHT geinteresseerd ben in een gitaar.. gewoon even vragen of je er nieuwe snaren op kan zetten. Een beetje een bouwer kan dan eventueel meteen meer van de gitaar laten zien (zoals stempels bij Fender). Bovendien kan je de gitaar goed 'akoestisch' beluisteren. Eerst even een tijdje niet ingeplugd spelen alvorens m in een amp te prikken..
van de week overigens even mn frets en snaartjes in de GHS gezet.. veel te glad! :seriousf:

beruk
19 oktober 2011, 23:22
Ik ben ook van de fastfret, speelt niet stroef en mijn vingers blijven schoon. Zal dus ook iets doen tegen corrosie. Mijn acoustische gitaar krijgt jaarlijks een laagje lemon oil. Vaker een poets beurt met een droge flanel stofdoek, blijheid. Lapje is nog van mijn moeder zaliger geweest, heeft ook enige sentimentele
waarde.

Philippe
21 oktober 2011, 09:26
http://www.thomann.de/gr/dunlop_maintenance_kit.htm

Met Elixir snaartjes. Heeeeerlijk!

wireman
21 oktober 2011, 11:19
Er is niks mis met zorgen voor je gitaar.. Evenals een gitaar poetsen.. Ik hoor altijd.. `Poetsen is voor watjes` en `een `fender hoort er ranzig uit te zien` persoonlijk vind ik dat gelul..
Een gitaar moet een verhaal vertellen van de gitarist erachter. Ik hou ervan als mn gitaar er verzorgd uitziet.. `oudŽ mag.. als ie ook echt oud is. Ik hou daarom ook niet van relics..
ZoŽn dunlop kit is best handig.. Ik heb van de week een flesje Gibson poetsmiddel gekocht.. SUPERSPUL! (en dat op een fender ;) )

BLUEWEY
28 oktober 2011, 02:04
ben verslaafd aan fast-fret.., zonder sucks !