PDA

View Full Version : Marshall jcm 800 2x12 (1980) met 2x vintage 30



rolfeurope
1 september 2011, 22:09
Hallo allemaal,

Ik heb een jcm 800 2x12 waarin ik 2x vintage 30 heb geplaatst. Daarop heb ik een JCM 2000 dsl 50. Ik had enorm veel last van veel bass(bassknop op versterker minibeetje open) en al de achterkant open gemaakt. Geen oplossing helaas. Toen gaf DirkWitte in Utrecht aan om wellicht het cabinet iets van de grond te zetten(20 cm). Dat heb ik gedaan en het hele probleem is opgelost. Raar maar waar. Wat is de reden dat dit helpt?

nico verduin
1 september 2011, 22:32
Hallo allemaal,

Ik heb een jcm 800 2x12 waarin ik 2x vintage 30 heb geplaatst. Daarop heb ik een JCM 2000 dsl 50. Ik had enorm veel last van veel bass(bassknop op versterker minibeetje open) en al de achterkant open gemaakt. Geen oplossing helaas. Toen gaf DirkWitte in Utrecht aan om wellicht het cabinet iets van de grond te zetten(20 cm). Dat heb ik gedaan en het hele probleem is opgelost. Raar maar waar. Wat is de reden dat dit helpt?
Houten vloer?

cluseau
1 september 2011, 23:03
Hier speelt meer mee. Houd je oor maar eens tegen de muren en je kan de buren horen klagen over hun belabberde sexleven.....gekheid, dat doe je natuurlijk niet maar ik bedoel dat geluid door de wanden wordt overgedragen. Als jouw cab op de vloer staat zal de vloer als klankboard werken en vooral lage tonen overdragen door zijn grote oppervlak (= lage resonantie frequentie). Maar er is meer, hoge tonen hebben een kortere golflengte dan lage tonen met hun lange golflengte. Hierdoor kan het zijn dat je op bepaalde plaatsen in de ruimte helemaal geen laag waarneemt terwijl je dat wel doet als je met je hoofd laag bij de grond gaat zitten. Dit heeft allemaal met reflectie te maken. De reflectie van zo'n golfbeweging kan precies 180 graden gedraaid bij je oor aankomen en de oorspronkelijke golfbeweging tegenwerken. Op zo'n dood punt van het signaal hoor je de toon nauwelijks. Dit is natuurlijk voor elke frequentie verschillend. Het waarnemingsgebied van zo'n zogenaamde knoop in het signaal is groter naarmate de frequentie (lange golfbeweging) lager is.

Dit verschijnsel komt trouwens ook in hoogfrequent techniek voor. Wel eens naar een FM zender in de auto geluisterd? Ook hier ervaar je soms een vervelende variatie in signaalsterkte als je je verplaatst. Ook dit is reflectie en komt vooral voor in stedelijk gebied. Elke lantarenpaal, hoog gebouw of andere zooi kan voor reflectie zorgen en er voor zorgen dat het signaal precies in tegenfase op je antenne terecht komt. De reflectie werkt het oorspronkelijke signaal dus tegen wat resulteerd in een plaatselijk zwak signaal. Hetzelfde gebeurt met je oren als je lage frequentie's door een gesloten ruimte laat klinken.

tommus42
2 september 2011, 21:08
Gisteren even een watt of 20 door m'n luidsprekers gejaagd:D. Heb gelukkig een redelijk dempend interieur, maar idd bass wat terug draaien. Was wel even intens prettig. Ik heb er een open 2x12 op aangesloten, voor wat meer spreiding.

rolfeurope
3 september 2011, 21:40
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Helemaal logisch. Heb meteen een mooi kastje gemaakt waar mijn versterker op staat(met wieltjes en ruimte om mijn pedalboard in op te bergen...)