PDA

View Full Version : Explorer - op zoek naar de oorspronkelijke gitaarbouwer, help?



arnieball
1 september 2011, 22:02
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1742195415071&set=a.1742195175065.69792.1844299657&type=1&theater

Kan iemand mij helpen? Ik ben op zoek naar de bouwer van deze gitaar. Kent iemand dit logo? Het gaat om een Explorer.

almarvk
1 september 2011, 22:08
Kan je de foto ergens anders hosten dan bij Facebook, want zo zien we niets...

Mr.Fingers
1 september 2011, 22:10
Valt wel te bypassen:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/312026_1742195415071_1844299657_1162102_7980866_n. jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/301580_1742195295068_1844299657_1162101_7470487_n. jpg

arnieball
1 september 2011, 22:15
dank je voor het zichtbaar maken van de pics

Agent_Smith
1 september 2011, 22:32
Wel een leuke gitaar. Ik zie m al een tijd op MP staan.

groovieguitarguus
1 september 2011, 23:25
Uit welke regio komt de gitaar??? Noord-Holland???

zoon van Piet
1 september 2011, 23:34
Hans Pluut.

almarvk
2 september 2011, 07:58
dank je voor het zichtbaar maken van de pics

Ben je eigenaar van de gitaar?

Agent_Smith
2 september 2011, 08:30
De gitaar wordt steeds duurder...
Eerst bieden vanaf 600; nu kost hij 695...
;-)

KingPin8
2 september 2011, 10:05
Uit de headstock kan ik niets opmaken, de tweede foto schreeuwt echter 'Dean', daar zou ik mijn geld op inzetten :)

zoon van Piet
2 september 2011, 10:37
Hans Pluut bouwde deze gitaar op zijn zolderkamertje in Oisterwijk, begin jaren 80. Normaliter hadden zijn explorers een palissander top, maar dit lijkt me idd een mahonie gitaar, echt uit een stuk..
heel apart, ik meen dat ie zes Pluuts heeft gemaakt voor ie iets anders ging doen..

Schrevel
2 september 2011, 11:19
http://link.marktplaats.nl/477357929

jimihattricks
2 september 2011, 13:07
supervet..!

FNaRK
2 september 2011, 13:24
inderdaad erg mooi.
Maar die prijs gaat 'ie echt niet halen :stop:

FNaRK
2 september 2011, 13:57
heb net geboden, vind het wel een erg geile plank :blast:

Johannes
2 september 2011, 14:54
250 euro bieden, schaam je je daar niet voor?

FNaRK
2 september 2011, 15:50
250 euro bieden, schaam je je daar niet voor?

Nee hoor, ben eigenlijk gewoon benieuwd wat hij nu echt denkt te vangen voor een (prachtige) gitaar van een compleet onbekend merk / bouwer ....

spirit
2 september 2011, 17:18
Of iemand nou te veel vraagt of niet, je gaat niet honderden euro's onder de prijs bieden. Dat is gewoon not done. Je bied nu echt om de gitaar NIET te hebben.

The Unforgiven
2 september 2011, 17:31
Wat een gezeik zeg... Als de verkoper het niet voldoende vind dan zal hij het bod echt wel verwijderen. Het is niet voor niets een bod jongens.
Stelletje moraalridders...

YannickH
2 september 2011, 17:42
het is en blijft een forum he

allochthomas
2 september 2011, 17:42
Het is een onbekende bouwer dus het is een kwestie van: wat de gek er voor geeft.

spirit
2 september 2011, 19:22
Wat een gezeik zeg... Als de verkoper het niet voldoende vind dan zal hij het bod echt wel verwijderen. Het is niet voor niets een bod jongens.
Stelletje moraalridders...

Heeft niets met moraalridders te maken, maar met fatsoen. 450,- onder de vraagprijs bieden kun je doen bij een gitaar van 6950,- euro, maar niet bij een van nog geen 700,- :soinnocent:

barno
2 september 2011, 19:47
Heeft niets met moraalridders te maken, maar met fatsoen. 450,- onder de vraagprijs bieden kun je doen bij een gitaar van 6950,- euro, maar niet bij een van nog geen 700,- :soinnocent:

+1

Als je die gitaar vet vindt, bel je de eigenaar en vraag een testride. Als de gitaar goed gebouwd is, goede pickups heeft, geen gebreken (volledig uit één stuk kan tricky zijn), kan je een billijk bod doen.

FNaRK
2 september 2011, 19:53
Of iemand nou te veel vraagt of niet, je gaat niet honderden euro's onder de prijs bieden. Dat is gewoon not done. Je bied nu echt om de gitaar NIET te hebben.

Duh :???:
Als ik de gitaar niet wil hebben dan bied ik niet. IK vind het dat bedrag waard.
ZEIKSTRAAL

barno
2 september 2011, 20:00
Duh :???:
Als ik de gitaar niet wil hebben dan bied ik niet. IK vind het dat bedrag waard.
ZEIKSTRAAL

op basis van de foto, that is?
strakke inschatting :)

spirit
2 september 2011, 20:15
Duh :???:
Als ik de gitaar niet wil hebben dan bied ik niet. IK vind het dat bedrag waard.
ZEIKSTRAAL

En...., hoe groot schat je de kans dan in dat je 'm voor dat bod mag komen halen?

Ik verkoop zelf ook redelijk veel via MP, personen zoals jij beschouw ik als "fun-bieders", totaal niet serieus.

mesaman
2 september 2011, 21:16
maar als ik er nu 25€ overheen bied?want ik vind die gitaar wel meer waard dan dat waardeloze bod.Misschien is er dan wel iemand die over mij bod bied?Tja dat staat de startbieder (raar woord) in de gelegenheid om hoger te bieden.en de verkoper merkt dat hij nooit het gewenste bedrag gaat krijgen? en doet de prijs omlaag en verkoopt hem aan de hoogste bieder.
Ja! zo werkt marktplaats!

Pepe
2 september 2011, 21:35
Pluut een onbekende bouwer? Niet echt. Ik kan me nog wel herinneren datie met zijn explorers aan de weg timmerde. Pluut, Galama, Moust.. dat waren de topjongens, vroeger.
Het zou mooi zijn als die gitaar naar iemand ging met wat gevoel voor Nederlandse gitaarhistorie.

FNaRK
2 september 2011, 21:41
Galama ken ik wel, heb ooit nog eens bijna een V gekocht. Prachtige gitaren.
Zit deze Pluut in dezelfde hoek ?

Jasper.
2 september 2011, 21:46
Ik hoor hier allemaal dingen over nederlandse bouwers. Vind ik wel interessant. Mijn vader zat vroeger met iemand op de scheepstimmerman opleiding. Die man heette Gijs de Wit. En die bouwde ook wel gitaren.
Iemand daar van gehoord?

zoon van Piet
2 september 2011, 22:47
Het is een onbekende bouwer dus

Hans Pluut was beslist geen onbekende bouwer. Zoals gezegd in de hoek van Galama, Moust en - inderdaad- Gijs de Wit. Mannen die in de Music Maker stonden - en dat was waaay before we internet of zelfs maar andere bladen over gitaren hadden.

Maar dat neemt niet weg dat de verkoper niet weet/wist wat hij heeft. En als ik ( ahem, naast de schoenenmodus) de naam niet had laten vallen, had niemand het geweten. Roem is vergankelijk...

En als we nog lang over die gitaar lullen, wordt ie alleen maar duurder.. ;)

allochthomas
2 september 2011, 22:57
Betekend dat niet dat je net zo goed had kunnen roepen dat gitaar door Hans Pepernoot is gebouwd?:D

zoon van Piet
2 september 2011, 23:01
Betekend dat niet dat je net zo goed had kunnen roepen dat gitaar door Hans Pepernoot is gebouwd?:D

En dan zelf een bod uitbrengen..? Als ik de gitaar had gewild ( lees: geld had gehad) was dat wel de verstandige strategie, wellicht.
Nee, ik heb de naam genoemd en sommigen hebben hun geheugen horen knarsen of in het stof van hun herinneringen gegraaid en de naam herkend. Nu moet iemand hem nog gaan scoren, natuurlijk...

Pepe
2 september 2011, 23:12
Nou, mijn geheugen knarste niet. Zijn explorers ken ik van vroeger maar hij woont gewoon bij mij om de hoek, bij wijze van. Hij heeft wel eens een refret voor me gedaan en ik maak me sterk dat niet meer mensen op dit forum af en toe wat bij hem brengen.

Ik heb niks met explorers maar als dat pijnlijke bedrag er zondag nog staat dan zet ik er een bedrag neer.

Sinner1980
3 september 2011, 09:15
maar als ik er nu 25€ overheen bied?want ik vind die gitaar wel meer waard dan dat waardeloze bod.Misschien is er dan wel iemand die over mij bod bied?Tja dat staat de startbieder (raar woord) in de gelegenheid om hoger te bieden.en de verkoper merkt dat hij nooit het gewenste bedrag gaat krijgen? en doet de prijs omlaag en verkoopt hem aan de hoogste bieder.
Ja! zo werkt marktplaats!

Idd, simple as that!

Laag inzetten met bieden is logisch tenzij je het product in kwestie echt graag wilt hebben. Verkoper raakt idd wat ontmoedigt door dat soort biedingen en tja...dat werkt gewoon.

Fatsoen? :seriousf: Fatsoen en handel gaan niet samen; over lijken gaan voor keiharde centen,DAT is handel...tjeez

spirit
3 september 2011, 10:13
Idd, simple as that!

Laag inzetten met bieden is logisch tenzij je het product in kwestie echt graag wilt hebben. Verkoper raakt idd wat ontmoedigt door dat soort biedingen en tja...dat werkt gewoon.

Fatsoen? :seriousf: Fatsoen en handel gaan niet samen; over lijken gaan voor keiharde centen,DAT is handel...tjeez

Idd, simple as that. Je geeft het zelf al aan, fatsoenlijk bieden doe je alleen als je het echt graag wil hebben.
Met zo'n belachelijk bod geef je dus aan, dat je het niet wil hebben:soinnocent: Dus bieden om het NIET te hebben.

Onderhandelen over de prijs is OK, maar wel naar waarde. De verkoper is de degene die uiteidelijk de prijs bepaalt, niet de koper.

Alleen als de verkoper op zwart zaad zit zal hij misschien happen op zo'n bod.

FNaRK
3 september 2011, 10:18
Zal de TS doorhebben dat zijn gitaar (verkoopproduct) behoorlijk gepromoot wordt hier :???:
Gaat bijna op een spam topic lijken :soinnocent:

Jasper.
3 september 2011, 10:21
Idd, simple as that. Je geeft het zelf al aan, fatsoenlijk bieden doe je alleen als je het echt graag wil hebben.
Met zo'n belachelijk bod geef je dus aan, dat je het niet wil hebben:soinnocent: Dus bieden om het NIET te hebben.

Onderhandelen over de prijs is OK, maar wel naar waarde. De verkoper is de degene die uiteidelijk de prijs bepaalt, niet de koper.

Alleen als de verkoper op zwart zaad zit zal hij misschien happen op zo'n bod.

En dan heb je geluk. Je hebt het volste recht om zo laag te bieden. Misschien neemt de koper je niet meer serieus, pech, maar misschien heb je geluk. Ik snap het gezeik ook niet zo. Als ik een onzinbod krijg van iets dat ik op marktplaats heb staan verwijder ik hem gewoon.

Sinner1980
3 september 2011, 10:39
En dan heb je geluk. Je hebt het volste recht om zo laag te bieden. Misschien neemt de koper je niet meer serieus, pech, maar misschien heb je geluk. Ik snap het gezeik ook niet zo. Als ik een onzinbod krijg van iets dat ik op marktplaats heb staan verwijder ik hem gewoon.

Idd, al moet ik eerlijk zeggen dat als je een gitaar of iets anders van een toonaangevend merk wilt verkopen en je krijgt een belachelijk bod dat ik nog wel eens een reactie stuur in de richting van "ik weet niet van welk ganzenbord jij bent afgeflikkerd maar...".

Gelukkig heeft MP de optie om 'bieden vanaf' te activeren dus tja,ergens vraag je om onzinbiedingen als je dat niet doet; zeker als je iets redelijk onbekends verkoopt. Anyway, storm in een glas water dit.

Zal mij overigens wel benieuwen voor hoeveel ze uiteindelijk weg gaat; niet meer als €400,- denk ik persoonlijk (en dan mag de verkoper zn handjes dicht knijpen). Ergens wordt je gewoon gestraft als je een gitaar van een onbekend(e) merk/bouwer koopt gezien de doorverkoopwaarde gewoon ruk is...gebeurt je ook maar één keer;)

spirit
3 september 2011, 10:59
Idd, al moet ik eerlijk zeggen dat als je een gitaar of iets anders van een toonaangevend merk wilt verkopen en je krijgt een belachelijk bod dat ik nog wel eens een reactie stuur in de richting van "ik weet niet van welk ganzenbord jij bent afgeflikkerd maar...".


En dat vind ik dan weer vreemd. Je vind het héél normaal om zelf zo te bieden (lees ik uit je reactie), maar owee, owee, als iemand anders het gore lef heeft om op jouw product minder dan de helft te bieden.

Maar zeg nou zelf, hoevaak komt het voor dat je ook daadwerkelijk iets voor minder dan de helft mag komen halen. Zelden óf nooit?

Sinner1980
3 september 2011, 11:20
En dat vind ik dan weer vreemd. Je vind het héél normaal om zelf zo te bieden (lees ik uit je reactie), maar owee, owee, als iemand anders het gore lef heeft om op jouw product minder dan de helft te bieden.

Maar zeg nou zelf, hoevaak komt het voor dat je ook daadwerkelijk iets voor minder dan de helft mag komen halen. Zelden óf nooit?

Vreemd? Als je nou even verder leest dan lees je dit:

Gelukkig heeft MP de optie om 'bieden vanaf' te activeren dus tja,ergens vraag je om onzinbiedingen als je dat niet doet; zeker als je iets redelijk onbekends verkoopt.

Zodoende doe ik ook bieden vanaf over het algemeen. Stiekem vind ik het ook nog eens leuk om zo'n reactie te geven; weten ze meteen waar ze staan.

Zelden of nooit? Als de verkoper geen benul heeft wat hij verkoopt of financieel erg omhoog zit wil dit nog wel eens voorkomen dus wie niet waagt wie niet wint denk ik dan.

spirit
3 september 2011, 11:32
Als een verkoper geen benul heeft van wat hij verkoopt, vraagt hij meestal al niet de hoofdprijs. Dan nog zijn er kopers die het voor minder willen hebben.

"Bieden vanaf" gebruik ik zelf ook. Zet ook altijd bij mijn ads dat mailen met een lager bod geen zin heeft. Toch krijg je dan nog mailtjes met veel lagere biedingen. Ik vraag dan altijd of ze het bovenste of het onderste deel van de gitaar willen, meestal valt het kwartje dan wel.

bass blom
3 september 2011, 11:35
Als een verkoper geen benul heeft van wat hij verkoopt, vraagt hij meestal al niet de hoofdprijs. Dan nog zijn er kopers die het voor minder willen hebben.

"Bieden vanaf" gebruik ik zelf ook. Zet ook altijd bij mijn ads dat mailen met een lager bod geen zin heeft. Toch krijg je dan nog mailtjes met veel lagere biedingen. Ik vraag dan altijd of ze het bovenste of het onderste deel van de gitaar willen, meestal valt het kwartje dan wel.

ik had een als nieuwe highway one strat te koop en kreeg een mailtje of ik alleen de hals wilde verkopen.. tssssssss

Schrevel
3 september 2011, 11:49
Een scan van een artikel over Hans Pluut in de MusicMaker 1991 agustus.

http://img9.imageshack.us/img9/9981/hanspluutmm199108.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/9/hanspluutmm199108.jpg/)

Gretsch 5120
3 september 2011, 17:03
Ik had nog een oude Music Maker uit (volgens mij 1979) met een interview met Hans Pluut:

http://i226.photobucket.com/albums/dd94/Gretsch_5120/HP.jpg

Ik weet dat in 1979 ik gitaar wilde spelen en dit interview las; ik vond het model toen helemaal super!! Als ik het geld had had ik absoluut een bod geplaatst op de gitaar die nu op MP staat.

Schrevel
3 september 2011, 17:21
Dat was dan de MM van november 1979.

Pepe
3 september 2011, 17:55
en de top op de MP gitaar is gewoon palissander, zo blijkt
en als er maar een handvol van gemaakt zijn dan zijn de pickups en knoppen ook ergens verwisseld

Schrevel
3 september 2011, 18:21
en de top op de MP gitaar is gewoon palissander, zo blijkt
en als er maar een handvol van gemaakt zijn dan zijn de pickups en knoppen ook ergens verwisseld

Nee de knoppen lijken mij hetzelfde. Ze zien er door de lichtval in de 1979 foto's donkerder uit dan ze zijn, maar het lijken me dezelfde gelige halftransparante knoppen als in de huidige kleurenfoto's. De nekpup is wel anders want wit-wit in plaats van zwart-wit.

Pepe
3 september 2011, 19:03
De Dimarzio Pafs waren alleen in creme/creme

arnieball
4 september 2011, 12:21
Klopt ja, inmiddels 10 jaar.



Ben je eigenaar van de gitaar?

arnieball
4 september 2011, 12:28
Dag allemaal,

Erg bedankt tot nu toe voor alle reacties. Ook de artikelen die ik voorbij zag komen.

Wie kan mij eventueel contact info geven van Hans Pluut?

Pepe
4 september 2011, 12:36
Pluut woont in de 1ste Jan Steenstraat, Amsterdam maar hij is notoir bekend om zijn niet aannemen van telefoons.

jadamen
12 februari 2013, 23:03
Deze post is al oud zie ik .. Maar ik heb zo'n gitaar. Meteen kopen. Ik heb alles al gehad, nieuw oud eerste jaren series etc. Ik wist niet dat er meerdere van waren .. Dit is de beste gitaar ever, met een makkie. Jammer dat ze zo lelijk zijn en een beetje zwaar ..