PDA

View Full Version : 5watt tube te zacht?



rensiemetal
1 september 2011, 19:32
Ik speel nu thuis op een 100 watt Peavey Valveking buis en wil deze in de oefenruimte zetten en thuis een nieuwe kleinere versterker hebben (kwaliteitsversterker, heb al troepversterkertjes).
Ik vroeg me af of een 5 watt tube amp te zacht is voor slaapkamer volumes. Ik speel graag luid (niet oorverdovend maar wel luid) en wil er wel wat volume uit kunnen krijgen. Ik had een Ibanez 11watt versterker (geen buis) en deze vond ik net te zacht gaan (en hij klonk bagger).
Nu zag ik een Peavey Royal 8 (5 watt) en deze leek bij me wel wat, omdat ik zo tevreden ben met mijn Peavey VK.

Maar zal ik tevreden zijn met 5 watt buis?

Misery Signals
1 september 2011, 19:35
je gaat tevreden zijn. En je buren ook, eens je hem voorbij half zet. Qua volume toh. Ik moet de eerste 5 watter die ik goed vind klinken nog tegenkomen.

MS

bass blom
1 september 2011, 19:41
vaak zijn de speakers van lichte versterkertjes de domper.
royal 8.. zou gaan om een 8 inch speaker?
ga je niet blij mee zijn.
5 watt buizen is voor slaapkamer zat, meestal nog teveel.

Epii
1 september 2011, 22:29
Het zal wel hard genoeg gaan, maar of je tevreden bent met het geluid is de vraag. Op hoog volume gaat dat 8 inch speakertje van een Royal 8 waarschijnlijk modderig/rommelig klinken. Dat maak ik in ieder geval mee met mijn Blackstar HT-1. Ik heb hem dan ook niet gekocht om de buren mee wakker te maken.

Midwolda
1 september 2011, 22:54
Voor slaapkamervolumes is een 5 watt buizen met een 8 inch speaker goed genoeg.
Wil je meer, dan zou ik eerst kijken naar een amp met een 10" speaker.
En als je een versterker hebt met een external speaker aansluiting dan kun je er een 4x12" aan hangen.


je gaat tevreden zijn. En je buren ook, eens je hem voorbij half zet. Qua volume toh. Ik moet de eerste 5 watter die ik goed vind klinken nog tegenkomen.

MS

Ben toch erg content met m'n SF VibroChamp met Weber speaker... ;)

stikel
1 september 2011, 23:00
Mijn zoontje had ooit een Epi valve junior top (5 watt) met bijbehorende cab (12 " speaker). Die hoorde ik aan het eind van de straat nog :D

Misery Signals
2 september 2011, 01:44
Maar wąt een kutsound (heb die combinatie ooit ook ff gehad) :stop:

MS

arcane
2 september 2011, 09:26
Tja, tevreden zijn, dat is lastig te beantwoorden.
Ikzelf heb een Fame Tube 5, een fender Champion 600 clone. 6 inch speaker.
Persoonlijk vind ik het heerlijk klinken, maar een ander zal het weer niets vinden.

movo.
2 september 2011, 10:22
Ik heb hier een Vox AC4TV, geweldig ding met 'attenuator'. Maar zelfs op 1/4 watt is die vol open nog te hard voor thuis. Moet 'm nog ff in de oefenruimte horen.

Rutger
2 september 2011, 10:45
+1 Vwb de speaker: koop aub iets met minimaal een 10 inch speaker van degelijke kwaliteit, of vervang de speaker van de amp die je koopt door iets goeds. Want ook op je slaapkamer verveelt een slechte speaker al gauw.

stikel
2 september 2011, 22:01
Maar wąt een kutsound (heb die combinatie ooit ook ff gehad) :stop:

MS

Er staat HAD ;)

Jasper.
2 september 2011, 22:18
5watt tube volume is veel harder dan 5watt transistor volume.

De Marshall Class 5 is bijv. ook 5 watt. Maar ik heb gehoord dat die oorverdovend hard gaat. En dus niet zo heel geschikt voor slaap/huiskamers.

refused199
2 september 2011, 22:23
De Marshall Class 5 is bijv. ook 5 watt. Maar ik heb gehoord dat die oorverdovend hard gaat. En dus niet zo heel geschikt voor slaap/huiskamers.

Ah joh, goed hard hoeft het probleem niet te zijn. Er zit tenslotte gewoon een volumeknop op. Dat een amp dus misschien te hard zou kunnen gaan gaat het niet om, het gaat er om dat hij ook op laag volume goed klinkt.
En okee, we weten allemaal dat buizenamps beter gaan klinken als je ze wat decibellen laat pompen, maar er zijn ook mooie tube amps die het op laag volume ook netjes doen.

Jasper.
2 september 2011, 22:43
Ah joh, goed hard hoeft het probleem niet te zijn. Er zit tenslotte gewoon een volumeknop op. Dat een amp dus misschien te hard zou kunnen gaan gaat het niet om, het gaat er om dat hij ook op laag volume goed klinkt.
En okee, we weten allemaal dat buizenamps beter gaan klinken als je ze wat decibellen laat pompen, maar er zijn ook mooie tube amps die het op laag volume ook netjes doen.

Ja, dat bedoel ik, dat hij dan misschien niet zo goed klinkt op laag volume. En bij zo'n amp word het dan ook heel moeilijk om wat overdrive uit de amp zelf te laten komen op zo;n laag volume.

Rooker
2 september 2011, 23:47
Lekkere amp he die vk100 top;)

Je hoort er nooit zo veel over hier maar ik vind het voor het geld echt een vantastische amp. Zeer betrouwbaar en een heerlijk geluidje. Vind het voor de prijs nogsteeds echt een aanrader!

Op thuis volume ook nog prima te gebruiken, dus ik zou zeggen koop er nog een voor thuis. Een cab erbij met die nieuwe Eminance speakers waar je het vermogen mee terug kunt draaien. Ik heb thuis trouwens een gewone 2x12 cab en vind dat dat prima gaat:???:maarja meningen verschillen. Soms is mijn overbuurjongen aan het drummen en jammen we samen een nummertje:seriousf::seriousf:

DaChosen1
3 september 2011, 18:10
Zoek maar eens het een en ander op over de Blackstar HT-5, ik sta zelf op het punt om deze ook aan te schaffen.
Het mooie van deze is ook dat je hem met een master volumeknop zacht kunt zetten en toch de gain vol open draaien. Dus een vol scheurend geluid op laag niveau.
Verder schijnt hij meer dan hard genoeg te gaan voor thuis gebruik en zelfs voor kleine gigs.