PDA

View Full Version : das verrot....



Diedo
27 mei 2003, 20:49
ik heb net mn "MXR Distortion+ bouwpakket" afgemaakt, alleen toen ik em wilde testen deed alleen de clean het(niet verwonderlijk want die heeft niks met het circuit te maken...)

als ik de schakelaar omzet komt er wel een heel zacht geluid uit, maar het is niet vervormd.... laat staan van het juiste volume.... :cry: :cry:

ik denk dat het iets met de opamp te maken heeft, maar als jullie andere ideeen hebben wil ik het graag horen!

Diedo

Dirk_Hendrik
27 mei 2003, 21:23
Er is een tijdje terug een uitgebreid topic geweest, gestart door Voidhead, die zijn DOD distortion kloon niet aan het werken kreeg. Krijg je em op de lange termijn niet aan het werken, geef dan een brul of wip aan. Amsterdam => Breukelen is goed te doen. Kunnen we meteen over de broertjes Mathot roddelen :wink:

Diedo
28 mei 2003, 19:42
jaajja dat zullen we dan maar even moeten doen :lol: :lol:

ik zal nog wel wat proberen met dat ding... ik zal ook nog wat in dat andere topic rondneuzen(ik had em toen eigenlijk maar half gevolgd :-( )

als het echt niks wordt wil ik wel een keer langskomen... het moet voor het einde van het schooljaar af zijn, want we hebben er voor de grap maar een practische opdracht van weten te maken... maar als het echt niks wordt dan doen we wel wat anders(we = onder andere remco)

Diedo

mocht ik in paniek raken stuur ik je wel een PB of een mailtje :wink:

Diedo
28 mei 2003, 21:55
tadadada!!!!

jawel! hij doet het!
het was een slecht contactje...
het is nog niet optimaal, maar het geluid is vervormd en het klinkt eigenlijk beter dan ik had gedacht... het is een beetje als een AC/DC scheur... veel hoog!!! komt door ledjes ipv gewone diodes...

nog en paar puntjes voor verbetering;

1) als de gainpotmeter voluit staat, dan komt er een soort geluid uit alsof iemand in de muur staat te boren... dat moet toch anders kunnen...
2) true bypass, maaar dan wel met ledje 8-)
3) de volume potmeter boost het geluid niet, maar verminderd het alleen... dat had ik anders verwacht...


trouwens; in die andere topic stond iets over dat iemand "toch niet" S39 heeft gebruikt... wat is het schadelijke gevolg hiervan!? ik heb het hier en daar wel gebruikt...

Diedo

Dirk_Hendrik
29 mei 2003, 10:04
S39 vreet langzaam maar zeker je componenten op, maakt contakten vies etc. etc. 1 van de basisregels voor elektronika is dat je geen S39 gebruikt. Is ook helemaal niet nodig. Groeten aan Remco.

Diedo
29 mei 2003, 19:08
ojee... maar ik denk niet dat het heel snel alles opvreet... (althans dat lijkt me sterk...)

ik vond het wel handig spul, want anders wilden sommige punten niet aan elkaar gesoldeerd worden... (pots enzo) dat zat nu in een keer vast...
:)

natuurlijk doe ik de groeten aan remco!

trouwens;dat geluid als de gainpot voluit staat zou dat verholpen worden door een extra weerstand in serie ervoor?

Diedo

aadplagiaat
30 mei 2003, 18:03
ojee... maar ik denk niet dat het heel snel alles opvreet... (althans dat lijkt me sterk...)

ik vond het wel handig spul, want anders wilden sommige punten niet aan elkaar gesoldeerd worden... (pots enzo) dat zat nu in een keer vast...
:)

natuurlijk doe ik de groeten aan remco!

trouwens;dat geluid als de gainpot voluit staat zou dat verholpen worden door een extra weerstand in serie ervoor?

Diedo

Die S39 zou ik maar zo snel mogelijk verwijderen van je print en componenten. Snelle manier is gewoon een nagelborstel met zeep (neutraliseert de zwavel) en goed boenen met water. Niet zo hard boenen dat je door de print heen gaat natuurlijk. Daarna goed (echt GOED) laten drogen, bij voorkeur met een Fohn. Die blaast alles goed droog.

De langzame manier (en de beste) is alles weer uitsolderen en goed reinigen (zie boven), drogen en weer insolderen.

Het beste gebruik je gedestileerd water, daar zit geen kalk in (witte plekken op je print).

Dirk_Hendrik
30 mei 2003, 21:53
Ik zou het niet beter kunnen uitdrukken Aad :) Ervaring ?? :-D :-D

aadplagiaat
30 mei 2003, 22:55
Ik zou het niet beter kunnen uitdrukken Aad :) Ervaring ?? :-D :-D

heheh idd. Nou kan ik lullig gaan doen en zeggen dat het een stagiaire betrof die voor een groot bedrijf werkte en voor raad bij mij kwam omdat zijn 80C535 printje niet werkte. Hij resette constant en kwam dus niet in zijn "main", om maar ergens mee te beginnen. Die hele print was dus kortgesloten a.h.w. :)

Flink schrobben heeft geholpen. Later heb ik voor dat bedrijf een aantal echte printen mogen maken.

V!N
2 juni 2003, 14:37
Threads over stagiares en witte vlekken, waar moet dit heen :)


He maar Dirk en Aad, wat is een mooie oplossing om goed te solderen zonder S39 ? Ik heb dit tot nu toe eerlijk gezegd altijd gedaan in een paar opknapversterkers en -pedalen .. oeps ?

Toen het potje op was, heb ik de uiteinden met een fijn schuurpappiertje (waterproof) opgeruwd en toen gesoldeerd. Het gaat, maar het pakt niet zo lekker als met dat goedje.

Dirk_Hendrik
2 juni 2003, 17:21
S39 vreet oxide van je contacten af. Daarna vreet het lekker door met alle drama vandien. Verder wekt het als vloeimiddel om je soldeeer mooi te laten uitlopen. Voor mooi soldeerwerk zorg je dus eerst dat je contacten al mooi schoon zijn. In het extreemste geval met een stukje fijn schuurpapier. Daarna gebruik je harskernsoldeer. Die hars laat je soldeer vloeien en het ruikt nog lekker ook. Kun je van S39 niet zeggen. S39 is voor de loodgieter.

aadplagiaat
2 juni 2003, 22:59
Van de Firma Kontakt Chemie bestaat een spuitbus SK10. Dat is Soldeerflux en tevens een beschermlaag voor onbehandeld koper (op een print). Normaal, als je net een print ge-etst hebt en die schoonmaakt kun je die hele print inspuiten met SK10. Dat bij voorkeur drogen (het beste is het om dat in een oventje te doen, bijvoorbeeld op 100 graden gedurende een paar minuten :) ). OK laat maar zitten gewoon drogen kan ook, tenslotte hoeft het niet zo erg precies (of toch wel? :D). Na drogen soldeert het koper als een speer, MITS de print vetvrij is. DIT nu is denk ik het probleem met waterproof schuurpapier, dat onvet niet, integendeel, alle vuil die je probeert weg te schuren poets je er juist lekker fijn gemalen overheen.

Beter is dan om het plekje goed schoon te maken met bijvoorbeeld JIF of VIM en daarna met schoon water naspoelen en goed drogen.
Nog een probleempje van het schuren met waterproof is dat het vuil, gemengd met koper naast je spoor komt te zitten en daardoor een(gedeeltelijke) kortsluiting kan (gaan) vormen. Zeker als er een (relatief) hoge spanning op die sporen aanwezig is kan daar een z.g. "kruipspoor" ontstaan. Door dit kruipspoor kan uiteindelijk een echte kortsluiting tot stand komen door het z.g. "corona" effect. Door de langdurige spanningsverschillen tussen twee punten bouwt zich op de uiteinden langzaam extra materiaal op. De punten "groeien" als het ware naar elkaar toe. BENG.

Dirk_Hendrik
3 juni 2003, 10:06
Hmm,

Gelijk Aad. Ik dacht alleen over de vuile contactdraadjes van bijvoorbeeld weerstanden. Voor mijn printen gebruik ik ook SK10. Nogal wiedes

Diedo
3 juni 2003, 16:59
haha ik hoor het al;

ik kan maar beter de volgende keer goede spullen kopen...

ik heb namelijk ook al soldeer gebruikt dat min of meer voor loodgieters is... jemig, wat een dikke draden... en dan wel zoŽn fijn puntje op je soldeerbout... :oops: :oops:

nouja, hij doet het in ieder geval, alleen dat slechte contact heb ik nog niet gevonden... ik heb wel een multimeter van school dus het moet gaan lukken...

MAAR: moet ik de spanning of de weerstand gaa ndoormeten??? als ik namelijk een condensator ga meten op de werstand(geeft een piep als er contact is) dan doet ie niks... dus dan kom ik niet erg ver...

hij doet het telkens wel als de de print een beetje verbuigt(heeeeeel klein beetje maar..) en dan is het best een aardig geluid... maar dan moet ie het wel even doen...

Diedo

aadplagiaat
3 juni 2003, 18:24
haha ik hoor het al;

ik kan maar beter de volgende keer goede spullen kopen...

ik heb namelijk ook al soldeer gebruikt dat min of meer voor loodgieters is... jemig, wat een dikke draden... en dan wel zoŽn fijn puntje op je soldeerbout... :oops: :oops:

nouja, hij doet het in ieder geval, alleen dat slechte contact heb ik nog niet gevonden... ik heb wel een multimeter van school dus het moet gaan lukken...

MAAR: moet ik de spanning of de weerstand gaa ndoormeten??? als ik namelijk een condensator ga meten op de werstand(geeft een piep als er contact is) dan doet ie niks... dus dan kom ik niet erg ver...

hij doet het telkens wel als de de print een beetje verbuigt(heeeeeel klein beetje maar..) en dan is het best een aardig geluid... maar dan moet ie het wel even doen...

Diedo

Als-ie het wel doet bij buigen van de print is het wel duidelijk dat er idd een slechte soldering ergens zit. Hiervoor zijn verschillende maniren om dit op te lossen. De eerste (en de beste) manier is om bij de lectronicaboer desoldeerlitze te kopen. Dat is een soort kopergaas op een rolletje dat heel veel flux bevat en dat zuigt de tin van je print. Zelf gebruik ik hiervoor S-wick blauw. Dat is +/- 2mm breed. Neem niet zo'n achterlijk dikke soort, dat blijft meestal te lang in de winkel liggen en werkt niet (meer). Let ook op dat er niet een groot stuk uitsteekt. Veel zuurstof tast de werking van de flux ook aan en dan is de litze ge-oxideert en kun je het meeste meteen weggooien. Als je toch bij de electronicaboer bent kun je meteen goede soldeertin kopen. Ersin multicore 0,7mm is OK. of anders iets gelijkwaardigs Die troep van de Gamma e.d. werkt niet goed voor electronica.

Maak punt voor punt schoon op je print en soldeer opnieuw (b.v. met SK10 erover en let op dat de tin vanzelf over het koper vloeit. Dus niet smeren, want dan "plakt" de tin en verbindt niet goed.

Wellicht later meer, ik moet nu eten en als een speer weer weg.

succes

Diedo
3 juni 2003, 20:56
heel erg bedankt voor alle tips...
ik zal de loodgieter wel bellen of ie nog interesse heeft in die zooi die ik heb...

bij mij is die soldeer absoluut niet over de print gevloeid... er liggen eerder balletjes op... op sommige punten zit ie wel prachtig... maar dat is met s39 :cry: :cry: dus dat zullen we maar niet meer doen...

volgende keer ga ik het wel even iets profesioneler aanpakken :) :)

Diedo

Dirk_Hendrik
3 juni 2003, 21:07
Je woont toch in breukelen? De display van Utrecht zit op 20 minuten (wel doorlopen) van het station. Vredenburg over naar LaVie en dan ff doorlopen. Die hebben alle zooi die je nodig hebt en weten ook wat je nodig hebt.

Diedo
3 juni 2003, 21:09
euh... display???
ik heb alle zooi bij radio centrum gehaald... vinkenburgstraat... bij de mac donalds :D

Diedo

V!N
4 juni 2003, 09:59
DIT nu is denk ik het probleem met waterproof schuurpapier, dat onvet niet, integendeel, alle vuil die je probeert weg te schuren poets je er juist lekker fijn gemalen overheen.

Beter is dan om het plekje goed schoon te maken met bijvoorbeeld JIF of VIM en daarna met schoon water naspoelen en goed drogen.
Nog een probleempje van het schuren met waterproof is dat het vuil, gemengd met koper naast je spoor komt te zitten en daardoor een(gedeeltelijke) kortsluiting kan (gaan) vormen. Zeker als er een (relatief) hoge spanning op die sporen aanwezig is kan daar een z.g. "kruipspoor" ontstaan. Door dit kruipspoor kan uiteindelijk een echte kortsluiting tot stand komen door het z.g. "corona" effect. Door de langdurige spanningsverschillen tussen twee punten bouwt zich op de uiteinden langzaam extra materiaal op. De punten "groeien" als het ware naar elkaar toe. BENG.

eh .. WAUW, bedankt voor dit doem-scenario, maar ik heb het niet direct over prints hier. Bij perfboards en andere point-to-point dingesen vouw ik een schuurpapiertje even dubbel, pak de te solderen weerstand oid en draai deze er een paar keer doorheen. Even blazen en we hebben een mooi ruw contactpunt.

Om prints en dingen vetvrij te maken, volstaat een flesje alcohol of wasbenzine daar ook voor ? Of moet het echt zo voorzichting mogelijk met een neutrale intiem-femi-zeep.