PDA

View Full Version : Home studio akoestiek



trifonius
1 september 2011, 12:35
Hallo allemaal,

Ik heb een bescheiden thuisstudiootje en wil hier graag wat verbeteringen in aanbrengen. Veel budget heb ik niet (klinkt bekend?).

Ik neem alleen gitaar (akoestisch en elektrisch) en zang op. De rest gaat met midi instrumenten of krijg ik via andere musici aangeleverd.
Ik maak veel muziek en wil graag opnemen en mixen maar mijn huidige ruimte is niet meer toereikend.

In eerste instantie ben ik tevreden met mijn mics (Studio Projects B1 en Shure SM57), mijn monitors (Tannoy Reveal Active) en DAW met plugins. Het is nogal budget maar ok.

Ik denk dat mijn kamer niet te doen is. Het is een ruimte van 4.14 m bij 3.60m met een schuin aflopend dak. Ik heb een raam en een deur erin en verder staat de kamer vol met twee volle boekenkasten, gitaren, versterkers, groot MIDI keyboard, bureau en dozen. Ik heb laminaat op de vloer.

Hoe kan ik het best geld besteden om de akoestiek op te krikken voor opname en mixen?
Ik begrijp helaas geen biet van hoe geluid werkt, wat staande golven zijn, hoe bass traps werken, etc. Soms lees ik dat je gewoon een paar bass traps in de hoeken moet zetten (welke? ik kan ze echt niet zelf maken qua handigheid en tijd) en dat je dan een stuk verder bent.
Hoe moet ik mijn kamer verder behandelen?

Is qua opname een SE Reflexion Filter of iets dergelijks aan te raden? Stel ik zet de SM57 tegen mijn gitaarspeaker aan en de SP B1 bij mijn gitaar (ik speel veel jazz en houd van die "akoestische" klank), hoe kan ik dan zorgen dat mijn speaker geen geluid lekt in die SP zonder dat ik in een andere kamer moet gaan zitten?

Graag jullie hulp, ik weet niet waar te beginnen.

guhlenn
1 september 2011, 15:01
Beetje verwarrend verhaal. De meeste problemen los je op door het stellen van de juiste vraag: wat is er nu niet goed en wil je verbeteren? De akoestiek? Waarom wil je die verbeteren, waar heb je last van?

trifonius
1 september 2011, 15:20
Bedankt voor je reactie.

Ik wil de akoestiek verbeteren van mijn ruimte.
Ik weet niet goed waar te beginnen.
De meeste posts die ik lees gaan me direct boven de pet. Ik ben alleen muzikant en weet vanuit mijn conservatoriumopleiding niets over geluidsleer.
Daarnaast komt dat ik een meer dan fulltime baan heb, twee kleine kinderen en twee linkerhanden waardoor heel veel posts ( bevatten erg veel over DIY) al niet meer voor mij werken.

Inderdaad verwarrend dat tweede gedeelte van mijn bericht, ik bedoelde meer te vragen:
Is het mogelijk met instrumenten als zo'n reflexion filter je opname-akoestiek te verbeteren zonder dat je de kamer hoeft aan te pakken?

Kort gezegd zoek ik oplossingen voor twee onderdelen: akoestiek verbeteren qua opname en akoestiek verbeteren voor mix doeleinden.

Frits van Mourik
2 september 2011, 00:13
Met zo'n "reflexion filter" zorg je ervoor, dat de achterkant van je mic (die zeker niet doof is!) "wat minder" reflecties van de ruimte hoort.
Ik zeg met nadruk "wat minder", omdat de mic (ook de achterkant!) zeg maar in 3D luistert, en het filter slechts in 2D dempt...

Wat is er mis aan je afluisterruimte?
Ik bedoel; wat ergert je, welke geluidsindrukken hoor je teveel/te weinig?
Waar zit 'm de onbalans?

Roman
2 september 2011, 09:34
Even over zo'n reflectiefilter die je achter een mic hangt.
Ik heb hier altijd zware twijfels over, hoewel ik eerlijk gezegd nog nooit zo'n ding in de hand heb gehad laat staan getest heb.

Het lijkt mij een perfect apparaat om comb-filtering te introduceren. Je zingt "rechtstreeks" in de mic aan de voorkant en via de achterkant komt je stem een fractie later ook binnen, via het reflectiescherm. Kleine fase verschillen dus. Wanneer je geen scherm plaatst zal je stem ook via reflecties binnen komen aan de achterkant, maar vele malen later. Wat minder storend zou zijn, als je het mij vraagt. Door je kamer 3D aan te passen qua akoestiek los je het probleem geheel op. En je hebt meteen je kamer klaar voor het mix werk. win-win dus. Je mixen zullen transparant worden en goed vertalen.

Dilemma: budget, geen DIY ervaring. Tsja.... hoe gaan we dat dan us doen. kant en klare "oplossingen" kosten je tonnen met geld. Zelf maken is heel goed te doen, zelfs als je 2 linker handen hebt. Tenminste... dat denk ik :) (ik heb zelf twee rechterhanden, makkelijk praten dus)

Absorptie aanbrengen is echt niet het meest lastige, vraag desnoods een kennis met wat kluservaring. Het komt neer op een frame met wol en een doek er voor. Op z'n simpelst.

think about it.

trifonius
2 september 2011, 10:16
Ok, dank je wel.
Ik geloof inderdaad dat ik toch maar eens aan de slag moet ermee.

hoe kan ik het best de panelen aan mijn schuine plafond hangen en aan de muur achter mijn bureau?
Hoe groot kunnen deze panelen het best zijn?

muziekschuur
2 september 2011, 10:20
Een staande golf is de resonantie van een geluidsgolf die heen en weer kaatst tussen twee rechte vlakken.
Deze veroorzaakt. Vanwege de gemiddelde grootte van onze ruimtes is dat tot 300 hz en lager. Je krijgt dus een verdubbeling van de hoeveelheid bas die correspondeert met de lengte van muur muur icm het oppervlak.

Door de ophoping van die sounds krijg je een "verkeerd beeld" die bij weergave buiten je mixruimte "niet meer klopt".

Je kunt dempen en verstrooien. Voor demping heb je mega veel "basstraps" nodig. Zeg maar 1/3e van je ruimte zou dan uit basstraps bestaan.

Dat is geen optie. Nu heb je wel een schuine muur, dat is meestal een meevaller, maar kan ook reflecties versterken en zijn dus veel moeilijker te berekenen.

Neem een paar stukken hout van de grootte van schilderijen die ook in de ruimte passen. Lijm daar houtblokjes op die allemaal in een verschillende hoogte en schuinte zijn afgezaagd. Hang die in het midden van de muren. Aan het plafond hang een heel brede plaffoniere op die ook verstrooit. Daarna meten met een enkele condenser microfoon en een sweep van 20hz naar 20khz. Opnemen en dan bekijken waar de geluidssterkte toeneemt (in grafiek). Dit doe je voordat je de "diffusers" ophangt en daarna.

Verder hier een plaatje van Bruce Swedien in zijn eigen studio met de ASC ATTACK Wall.
http://www.asc-studio-acoustics.com/attack-wall1.jpg

Deze units zijn makkelijk te plaatsen

http://www.asc-studio-acoustics.com/picture-panel.htm

Studio acoustiek is heel belangrijk omdat het je een reproduceerbare ruimte oplevert. Wat jij daar mixt ga je ook buiten de studio horen.

De diffusers & het microfoonscherm zijn twee goede en goedkope oplossingen.

Suc6.

trifonius
2 september 2011, 10:56
dank je voor je uitgebreide informatie!
ik begreep van anderen weer dat mineraalwol in een frame met een doek erover de oplossing is. hoe verhoudt zich dat tot de gelijmde blokjes?

En dat opnemen met condensor: wat moet ik sweepen tussen die frequenties?
Sorry, maar ik weet er echt niks van.

Roman
2 september 2011, 11:26
Laten we het niet moeilijker maken dan dat het al blijkbaar is.
(staande golfen los je niet op met akoestische aanpassingen in je ruimte. Staande golfen onstaan uit de (massa) constructie van je ruimte, ook wel nodes. En diffusers bouw je niet ad-hoc met losse stukjes hout. Althans, als je het goed wilt. Daar heb je berekeningen voor.)

Wat je nodig hebt is een absorptie. Minerale wol HET materiaal daar voor. Gewoon standaard bouwmarkt spul, liefst zonder "harde" kant. rockwool 201 bijvoorbeeld (goed verkrijgbaar). Je kunt de wol zo in je ruimte plaatsen, maar het is handig dit in een frame te doen en er een (enigszins open) doek voor te plaatsen. zo is het mooi afgewerkt en heb je geen "losse" wol in je kamer zitten.

In de hoeken zal de druk van lage frequenties het hoogtst zijn, daar "stapelt" de bas zich als het ware op. Perfect om juist daar een absorberend paneel te plaatsen. Hoe dieper de wol, hoe lager je kunt absorberen. Er zijn legio voorbeelden te vinden. zoek, bijvoorbeeld, eens op "superchunk".

De wanden en het plafond kun je voorzien van breedband panelen. Dat zijn minder diepe wol panelen. Ik noem ze breedband omdat ze niet specifiek "getuned" zijn. (een hoekabsorber voorzie ik meestal van een filter zodat met name laaggeluid wordt opgenomen. een filter kan een stuk plastic zijn of hout. Hoe meer massa hoe lager deze "low-pass" filter werkt.)

(Echt getuned panelen zijn lastig te maken. Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van een specifieke frequentie. Een zgn helmholtz resonator is dan een oplossing. Maar dat is een ander verhaal en zou alleen maar meer verwarring brengen.)

Ik heb ergens eens een topic gepost waarin ik laat zien hoe ik een drum-kelder heb voorzien van minimale akoestische aanpassingen: hoek absorptie en wand/plafond absorptie. ff zoeken....

Han S
2 september 2011, 12:49
Het is niet helemaal goed, een staande golf is een geluidsgolf die terugkaatst op een wand en zijn origineel ontmoet. En op die plek wordt de energie bijna verdubbeld en hoor je die toon dus harder dan hij in feite de luidspreker heeft verlaten.

Maar er is ook een plaats waar de golf zijn negatieve deel ontmoet en daar wordt hij bijna opgeheven en hoor je die toon nog maar nauwelijks. Daarom hebben controlrooms van studio's als het even kan geen parallel lopende wanden en ook het plafond loopt schuin.

De problemen doen zich voornamelijk voor in het laag. Reflecties van midden en hogere tonen kun je oplossen met diffusors, lage tonen reflecteren ook op een gordijn, dus absorberen met basstraps is de beste manier. Maar dan ben je wel heel professioneel bezig, een lekkere zachte bank is ook al een basstrap.

Roman
2 september 2011, 13:38
Ik vind het onhandig om een bank in de hoek te zetten :)

Han S
2 september 2011, 15:14
Een hoekbank?

muziekschuur
2 september 2011, 15:29
Han,

Die uitleg kende ik zo nog niet. Maar is eigenlijk heel logisch. De kortste en meest volledige uitleg tot nu toe.
Thanks.

Diffusen kaatst de geluidsgolven af en vermindert "de staande golven".

Je kunt die SWEEPS gewoon op internet vinden. Dus afspelen op een bepaalde geluidssterkte. En daar waar die harder klinkt heb je dus je issues. Er zijn programma's te vinden die de opname dan weer weergeven in een grafiek (gratis) en die je dan weergeven welke frequenties in je ruimte aandacht nodig hebben.

Je kunt ook gewoon je ruimte leuk inrichten en werken met auratone, nearfields en mainfields waardoor je door te schakelen tussen die speakers ook een bepaald idee hebt. Dat heet "je speakers leren kennen". Je luistert naar je product buiten de mixruimte en gaat zo heen en weer tussen de ruimte buiten en de nearfiels en auratones (nu zou je Behritones aan kunnen schaffen) en daartussen schakelen en zodoende e.e.a. leren kennen.

Dat is niet makkelijk.

M.a.w. het modificeren van de acoustiek is iets wat je met veel geduld te lijf moet gaan. Of je leert luisteren naar je ruimte en de translatie naar andere systemen.

Han S
2 september 2011, 15:47
Buiten in de tuin is de akoestiek bijna perfect, geen reflecties en geen staande golven. Als je luidsprekers echt wilt onderzoeken moet je ze buiten zetten in de vrije natuur.

The Bertman
2 september 2011, 15:53
Ik weet nog steeds niet welk probleem jullie nou aan het oplossen zijn.

guhlenn
5 september 2011, 15:19
Ik weet nog steeds niet welk probleem jullie nou aan het oplossen zijn.

Dat bedoel ik.