PDA

View Full Version : kabel vraag



joh@ndederde
1 september 2011, 11:15
Beste medemusici,
ik heb een vraag over kabels.
Ik heb een Klotz 6m FunkMaster kabel tussen gitaar en effecten (aardig dikke kabel). En heb een Neutrik 9m kabel van effecten naar versterker (iets minder dik).
Nu zit ik te denken, is het verstandig om de Neutrik te vervangen door de Klotz? En zo ja, dan een 6m of 9m?

Kan het mij uberhaupt iets opleveren? (minder verlies toon, signaal etc.)

Beste,
Johan

Buzzel
1 september 2011, 11:37
Ik denk niet dat je het hoort. Het zijn allebei goede kabels, dus lijkt me niet dat je ze hoeft te vervangen. Zelf vind ik het wel handig om 2 andere kabels te gebruiken, zo kan je meteen zien welke kabel naar je gitaar gaat en welke naar je versterker gaat.

joh@ndederde
1 september 2011, 11:40
Oke, thanx.
Lengte maakt ook niet uit?
Want ik heb es gelezen (vraag me niet waar) dat hoe langer de kabel, hoe meer signaal verlies...

Speeddemon
1 september 2011, 11:52
Want ik heb es gelezen (vraag me niet waar) dat hoe langer de kabel, hoe meer signaal verlies...
Dit klopt, maar is voornamelijk een issue bij de kabel tussen gitaar tot 1e effect of versterker.
Op het moment dat je met een kabel het pedalenboard verlaat, is je signaal al enigzins laagohmig (alles relatief natuurlijk) en is de capacitieve werking (dat je signaal doffer wordt door te lange kabels) een stuk kleiner, om niet te zeggen te verwaarlozen.

Dit is overigens ook de reden dat het voorgaande niet opgaat op het moment als je ALLEEN maar true-bypass effecten hebt en deze allemaal uit staan. Dan heb je namelijk nergens een buffer er tussen, die het hoog-ohmige (Hi-Z) signaal van je gitaar laag-ohmig maakt voordat ie je versterker ingaat. Vandaar dat je vaak een losse buffer als 1e 'effect' ziet bij de betere pedalenboards, als je voor de rest alleen of voornamelijk true bypass effecten gebruikt.

joh@ndederde
1 september 2011, 12:06
Aah, moeilijk verhaal... :(
M'n ds-1 heeft een buffer, de rest is true bypass.
M'n volgorde vanaf de gitaar is:
1 fulldrive 2 mosfet (tb)
2 ds-1 (buffer)
3 memory boy (tb)
4 dreamstar chorus (tb)

Ik heb de fulldrive vooraan gezet zodat die het meest zuivere gitaargeluid krijgt.
Dus als ik het goed begrijp is op deze manier niet veel aan de hand, alleen als alles true bypass zou zijn, zou ik de kabels "in moeten korten".

the sure thing
1 september 2011, 12:38
Aah, moeilijk verhaal... :(
M'n ds-1 heeft een buffer, de rest is true bypass.
M'n volgorde vanaf de gitaar is:
1 fulldrive 2 mosfet (tb)
2 ds-1 (buffer)
3 memory boy (tb)
4 dreamstar chorus (tb)

Ik heb de fulldrive vooraan gezet zodat die het meest zuivere gitaargeluid krijgt.
Dus als ik het goed begrijp is op deze manier niet veel aan de hand, alleen als alles true bypass zou zijn, zou ik de kabels "in moeten korten".

Precies. Met nadruk op de aanhalingstekens.

Speeddemon
1 september 2011, 13:32
Yep, persoonlijk vind ik alles boven de 6m van gitaar tot 1e effect overkill, maar met een goede kabel (heb nu 2 korte Sommer Spirit XXL's, en live Klotz LaGrange (opgevolgd door de AC110), welke allen zeer lage capaciteit per meter hebben) moet dat geen grote issue zijn.

Je Boss DS-1 buffer volstaat op zich, maar het is zeker niet de beste buffer.

the sure thing
1 september 2011, 15:47
Je Boss DS-1 buffer volstaat op zich, maar het is zeker niet de beste buffer.... in theorie heb je gelijk, maar live (te midden van bandgeweld) is er niemand die het verschil hoort.

joh@ndederde
1 september 2011, 22:13
... in theorie heb je gelijk, maar live (te midden van bandgeweld) is er niemand die het verschil hoort.

Ik hoor maar een minimaal verschil tussen met of zonder ds-1, zonder de ds-1 is iig helderder, maar dat is vast een bekend verhaal XD
Live is waarschijnlijk geen verschil te horen.

the sure thing
2 september 2011, 13:55
Ik hoor maar een minimaal verschil tussen met of zonder ds-1, zonder de ds-1 is iig helderder, maar dat is vast een bekend verhaal XD
Live is waarschijnlijk geen verschil te horen.

Dit kan niet genoeg benadrukt worden. Ik was vroeger helemaal van de "true bypass", hoge kwaliteitsbuffers enz enz. Maar tijdens een semi-wetenschappelijk onderzoek (A/B opstellingen) hoorde ik zoooooooo weinig tot geen verschil, dat ik "genezen" ben. Ik ben weer aan de Boss/Ibanez pedaaltjes!

De enige waar ik wel echt duidelijk verschil hoorde, was bij de Boss CE-2, Dunlop cry baby en een oude Pearl effect. Die snoepten in de bypass stand erg veel van de tone af.