PDA

View Full Version : Schecter PT aarding probleem



davidof
1 september 2011, 01:30
Hoi

Bij mijn Schecter probleem zit ik met een klein probleempje, ik krijg namelijk af en toe ineens veel ruis door mijn amp. Als ik de volume/tone knob aanraak helemaal geen ruis.. aardings foutje dus probably.

Nu heb ik al met mijn multimeter even gemeten en de behuizing van de volumeknob, de toneknob, de treble/rhythm switch zitten allemaal in verbinding met de output van mijn gitaar. Als ik nu meet op de brug/snaren en de behuizing van eender wat merk ik dat er geen verbinding tussen is.

Zou dit de reden kunnen zijn?
hierzo het wiring diagram: http://www.qfpost.com/download.do?get=0cba02ade1d7b22bb14a9aca6dee2595

Pepe
1 september 2011, 02:04
Niet goed geaard geeft een brom, geen ruis. Of je brug goed geaard is kan je meestal horen door snaren of brug aan te raken maar wanneer niet geaard zou je de brom altijd moeten horen.
Ruis kan overal vandaan komen, pickups, potmeters, snoer of de amp zelf.

aaronstonebeat
1 september 2011, 02:14
Het lijkt me inderdaad dat ergens intern de verbinding tussen de afscherming en de aarde heeft losgelaten; meer specifiek tussen de snaren/brug en de aarde.

Als je een vibrato-mechanisme hebt, moet je eens het klepje van de achterkant van de gitaar eraf halen en kijken of het het draadje naar de klauw los zit.
Anders moet je de rest openmaken en kijken of daar een draadje los zit.
Als je jezelf nog kunt aarden door een knop aan te raken, heb je metalen knoppen en zit het probleem daar niet; behalve als de verbinding naar de brug achterop één van de knoppen heeft losgelaten.

En het Nederlandse woord voor 'knob' is 'knop'; 'probably' -> 'waarschijnlijk' etc. ;)

DemolitionColorScheme
1 september 2011, 08:49
En het Nederlandse woord voor 'knob' is 'knop'; 'probably' -> 'waarschijnlijk' etc. ;)
/care.
10lulleneneendikkekut

bass blom
1 september 2011, 08:51
versteker in een geaard stopcontract?
die term hoorde ik ooit eens lang geleden :D

davidof
1 september 2011, 10:42
Ja ik bedoelde dus brom :) was nog aan't twijfelen welke benaming ik zou gebruiken.. ruis is idd iets anders. Heb al de achterkant open gedaan en daar zit alles vrij goed vast dus nu de pickups enz eraf halen zeker? Maar wat ik raar vind: hoe komt het dat de brom stopt als ik een van de knoppen of switch aanraak en niet als ik de brug aanraak? De brug ik net het onderdeel dat NIET geaard is ....

aaronstonebeat
1 september 2011, 13:02
Loopt er een aardedraad naar de brug?

davidof
1 september 2011, 13:57
Loopt er een aardedraad naar de brug?

op het schema staat er dat er vanuit de volume pot eentje zou moeten lopen. Nu zie ik enkel vanaf de behuizing van mijn tone pot een apart draadje naar de pickups/brug lopen .. dat zal op zich niet veel uitmaken.

aaronstonebeat
1 september 2011, 14:30
Een PT, dat is toch een telecaster-achtige? Heeft ze ook een metalen brugplaat die het brugelement omvat? In dat geval zou de aarding van de brug via de aarde van het brugelement kunnen lopen. Maar als jij meet dat er geen verbinding is tussen de brug en de aarde (en ook de bijbehorende brom hoort), hapert daar duidelijk iets.

davidof
1 september 2011, 18:54
Een PT, dat is toch een telecaster-achtige? Heeft ze ook een metalen brugplaat die het brugelement omvat? In dat geval zou de aarding van de brug via de aarde van het brugelement kunnen lopen. Maar als jij meet dat er geen verbinding is tussen de brug en de aarde (en ook de bijbehorende brom hoort), hapert daar duidelijk iets.

Klopt! Brug element zit idd samen met brug aan elkaar verbonden. In feite meet ik aan beide pickups geen verbinding met de knoppen. waar kan je die aarding van de pickups eigenlijk meten?

aaronstonebeat
1 september 2011, 19:21
Als een element geluid geeft, is het aan één kant met de aarde verbonden. Maar dat wil nog niet zeggen dat de massadelen zijn geaard. Bij een telecaster heeft het brugelement meestal een metalen 'base plate' (een humbucker heeft bijna altijd een metalen voet die geaard moet zijn) waar ook de schroefjes van het element doorheen lopen; via de hoogte-schroefjes van het element is bij een tele de brug dus geaard.

Controleer eens of de aarding van de voet van het element nog vast zit.

davidof
2 september 2011, 00:36
Als een element geluid geeft, is het aan één kant met de aarde verbonden. Maar dat wil nog niet zeggen dat de massadelen zijn geaard. Bij een telecaster heeft het brugelement meestal een metalen 'base plate' (een humbucker heeft bijna altijd een metalen voet die geaard moet zijn) waar ook de schroefjes van het element doorheen lopen; via de hoogte-schroefjes van het element is bij een tele de brug dus geaard.

Controleer eens of de aarding van de voet van het element nog vast zit.

Ik heb al het ijzer van mijn pickups & brug getest maar nergens krijg ik signaal dat het verbonden is met de aarding van mijn knoppen. Om te weten of er een verbinding is moet ik natuurlijk de snaren eraf halen welke ik net vervangen heb :(

raar is wel dat de brom minder is op neck pickup