PDA

View Full Version : Beam Blocker J/N?



Carlos
1 september 2011, 01:09
Ik heb een Bogner Shiva head, maar daaronder een 1x12 cab. Soms is de opstelling op het podium dat ik voor de cab moet staan en het geluid achter me vandaan komt. De set staat ook nog eens op de vloer, dus niet op oorhoogte. Verre van ideale opstelling dus. De geluidsman klaagt dan vaak terecht dat ik te hard sta. Zou een Beam Blocker juist handig zijn in zo'n setting J/N? Groet Carlos

TimS
1 september 2011, 03:16
Ja, daar istie voor.

Ijselrobo 07
1 september 2011, 07:13
je kunt ook een 2x12 kopen en die op z'n zijkant zetten.. maar dat is natuurlijk wel duurder dan een beamblocker ;)

Harry
1 september 2011, 09:42
je kunt je box natuurlijk ook wat hoger zetten zodat het geluid niet onder je door straalt....

piezo
1 september 2011, 10:22
Als het er alleen om gaat dat jij jezelf kunt horen zonder dat de geluidsman en andere bandleden klagen over de geluidssterkte, is het richten van de kast goed genoeg en heb je geen beamblocker nodig.

Het voordeel van een beamblocker is dat je niet alleen jezelf kunt horen, maar dat je jezelf OVERAL even goed kunt horen en de andere bandleden ook.

Carlos
1 september 2011, 16:29
je kunt je box natuurlijk ook wat hoger zetten zodat het geluid niet onder je door straalt....

Ha Harry, inderdaad. Heb ik ook geprobeerd, ik hoor mezelf wel beter binnen een bepaalde range, maar dan merk ik toch dat er grote verschillen in geluid/volume zitten als ik een stap naar links of naar rechts doe. Ik hoop dat de beamblocker zorgt voor een optimale spreiding van mijn sound.

Mitch
1 september 2011, 19:42
Zeker bij een open back 1x12 zijn die dingen geniaal voor het zo egaal mogelijk verspreiden van je sound.

Carlos
1 september 2011, 20:10
Zeker bij een open back 1x12 zijn die dingen geniaal voor het zo egaal mogelijk verspreiden van je sound.

Ha Mitch,

Dank voor je reactie. Mijn Bogner is een 1 x 12 closed cab. Ik ga ervan uit (lees "hoop") dat dit ook leidt tot de nodige verbetering. Plaatsen is niet zo lastig waarschijnlijk, maar ik heb mijn cab vanmiddag bij Sander de Gier afgegeven om de BB er in te laten zetten. Weet ik in ieder geval zeker dat het vakkundig gebeurd. Morgen ga ik 'm weer ophalen. Zaterdag a.s. een gig, ben erg benieuwd naar het effect. Grt Carlos

StevenStrat
1 september 2011, 20:57
ik zou eerder gaan voor een plexi baffle. Soundguy is zeer content en jij ook want je amp kan wat harder. Is duurder maar ook 10x efficiënter dan een beamblocker.

Lexvandoef
1 september 2011, 21:10
ik zou eerder gaan voor een plexi baffle. Soundguy is zeer content en jij ook want je amp kan wat harder. Is duurder maar ook 10x efficiënter dan een beamblocker.

Dat doet niet zoveel met je spreiding volgens mij hoor, de ts heeft last van beamerigheid op het podium en dat los je toch echt het best op met een beamblocker, niet door je amp af te schermen en vervolgens veels te hard te zetten...

the sure thing
2 september 2011, 13:58
+1 voor de beam blocker!!!!! Ik speel NOOIT meer zonder (tijdens een optreden). Als ik endorser van de beam blocker zou kunnen worden, zou ik het gratis doen. Niets dan voordelen.

Mitch
2 september 2011, 15:13
@Carlos: met closed back geeft het ook al duidelijk verbetering hoor, maar bij open back is het nóg beter. Ik heb er zelf ook één in mijn closed back 2x12 zitten en dat werkt uitstekend. De hoek waaronder je nog goed hoorbaar bent is allen bij open back nóg groter. Daarom heb ik dus voor kleinere gelegenheden ook een 1x12 open back combo mét BB ;)

StevenStrat
3 september 2011, 18:17
Dat doet niet zoveel met je spreiding volgens mij hoor, de ts heeft last van beamerigheid op het podium en dat los je toch echt het best op met een beamblocker, niet door je amp af te schermen en vervolgens veels te hard te zetten...

Een plexi baffle doet net ALLES voor je spreiding, de harde treble wordt gebroken, zonder de nadelen van een beamblocker. Je geluidsman is content en jij ook wat de 'beam' is weg en je amp kan harder werken.

Voor mij the only way eig.
beamblockers, been there done that. Niets werkt zoals een baffle.

even
4 september 2011, 15:36
Nou moet je ook weer niet denken dat het een soort surround set gaat worden, maar het werkt echt wel. Ik speel over een Mesa studio 22+ met daaronder een Mesa Thiele. Vooral deze laatste staat bekend om zijn projectie. Nadat ik de BB had gemonteerd kon ik toch echt verschil horen in de spreiding van het geluid, en mijn bandleden ook. Al spelend voor de versterker langslopend hoor je heel goed dat het werkt. Kortom voor die paar pegels is het echt een aanrader.
Wat ik niet begrijp is dat fabrikanten van versterkers dit soort dingen niet standaard aanbrengen/monteren.