PDA

View Full Version : mesa boogie cabinet 4yb (kopen)?



pumpkinhead
31 augustus 2011, 20:22
Beste Gitaarnetters

Ik zou een mesa boogie 4yb cabinet kunnen kopen, half back, slant model met black shadow speakers. Mijn idee is om deze cab te combineren met mijn mesa boogie mark IV combo.
:zz:

1.Zou dit een goeie combinatie zijn?
2. Wat mag dit tweedehands kosten? (wat was de nieuwprijs?)
3. Heeft iemand misschien een soundsample?

http://vancouver.lowprice.ca/_images/vancouver/632974_s.jpg

caliban
31 augustus 2011, 22:47
Geweldige combinatie denk ik. Heb er vroeger zo eentje gehad. Prijs is afhankelijk van speakers die erin zitten, gaat ergens tussen de €600 en €750 zitten denk ik.

interessander
31 augustus 2011, 23:34
Black shadows kunnen meerdere soorten speakers zijn, bijvoorbeeld V30's, EVM 12-l's of bijvoorbeeld classic leads.
Ik heb zelf geen ervaring met deze 4x12 maar ik ken wel de 2x12 uit deze serie, hele goede kasten.

Tweedehands, afhankelijk van de speakers zie je ze vaak tussen de 600-800 euro.

Soundsamples hebben weinig zin denk ik, dat is toch wel erg afhankelijk van je eigen versterker.

AART
31 augustus 2011, 23:58
Je hebt heel veel verschillende speakers die in deze kasten kunnen zitten, allemaal 'Black Shadow' gelabeld. De V30 vind je echter zelden of nooit in deze kasten (van fabriek af that is). Je hebt de V 50 (Eminence Legend 50), de V150 (Eminence Legend 150), EVM (EVM 12L) en de C90 (Celestion Classic Lead 80). Allemaal met een verschillende klank uiteraard. Je zal de cab dus echt zelf moeten testen om te horen hoe die klinkt en welke speakers er precies in zitten (combinaties van 2 typen, onder en boven verschillend, kwamen vaak voor).

Deze cabs zijn echter kleiner dan de gemiddelde 4x12 en behoorlijk kleiner ten opzichte van een Recto 4x12. De kasten hebben oer het algemeen dan ook iets minder laag/midlaag dan de 'standaard' mesa kast. Bij v30's in beide kasten merk je dat vooral in het minder 'droog' zijn van de kast en minder druk in het laag.

Edit: En prijsindicaties: verschilt heel erg afhankelijk van de speakers. Een kast met V50's is een stuk minder begerenswaardig dan een kast vol EVM's. De eerste zal gaan voor 500-600 en een kast met EVM's kan oplopen tot tegen de duizend euro, die speakers zijn immers los al 500 euro waard. De rest zit er een beetje tussenin, uiteraard afhankelijk wat de gek er voor geeft.

pumpkinhead
1 september 2011, 17:19
bedankt voor de informatieve reacties :)

De enige info die ik heb over de speakers is dat het celestion black shadow speakers zijn aan de bovenkant.
Maar ik veronderstel dat bij de 4yb's onderaan 2 eminence speakers zitten ?, dat vind ik toch het meeste terug op het internet. (ik zou het eens moeten vragen aan de verkoper)
Dat deze kast minder druk in de laagte zou zijn, is zeker geen probleem. Integendeel, daar hou ik wel van.
Een schelle sound heb ik echter ook niet graag . ( eigenlijk heb ik het liefst een gebalanceerd en uitgesproken geluid)

interessander
1 september 2011, 17:29
Eminences ben ik zelf niet vaak tegengekomen, ik ben zelf een tijdje actief op zioek geweest naar een van deze 4x12's en je ziet dan toch vaak de combi EV en MC-90 of geheel de MC-90's.
Aan het wattage en de vorm van de speakerbehuizing in het geval van de EV zou je wel wat op kunnen maken over de speakers.

Uiteindelijk had ik er bijna een te pakken maar de verkoper bedacht zich, toen heb ik een recto 4x12 gekocht en er zelf twee EV's in gezet.
Ik houd persoonlijk niet van oversized kasten, vandaar dat ik de kleinere "traditional" recto kast heb.

De 2x12 versie van de kast met de metalen grille is wel een heel ander ding overigens, vrij breed voor en 2x12 en met ports aan de zijkanten onderin.

Even gegoogled op 4Yb, kende die benaming niet, maar als je dit plaatje bekijkt, dan zou je toch moeten kunnen herleiden welke speakers er in zitten:

http://img325.auctions.yahoo.co.jp/users/7/0/3/6/wbwcx548-img600x450-1311914096hbtvqa21264.jpg

caliban
1 september 2011, 17:56
Inderdaad die combinatie heb ik het meeste gezien op internet, ofwel 4*c90, ofwel 2*c90+2*EV. De celestion black shadows zijn waarschijnlijk twee c90's, tenzij iemand er ooit mesa v30's heeft ingezet.

pumpkinhead
1 september 2011, 22:19
Even gegoogled op 4Yb, kende die benaming niet, maar als je dit plaatje bekijkt, dan zou je toch moeten kunnen herleiden welke speakers er in zitten:

http://img325.auctions.yahoo.co.jp/users/7/0/3/6/wbwcx548-img600x450-1311914096hbtvqa21264.jpg

Dit is exact hetzelfde plaatje dat staat op de cab die ik op het oog heb. Wil dit dan zeggen dat er vier celestions inzitten?

caliban
1 september 2011, 22:57
Vint slaat denk ik op Eminences, combinatie van c90 en eminences dus.

AART
2 september 2011, 01:34
Als ie 280W is zitten er 4 C90's in. 4YB zegt niks over de speakers trouwens, dat is het typenummer voor de halfback 4x12's voor zover ik weet (4FB is bijvoorbeeld een oversized recto cab).

caliban
2 september 2011, 12:02
Als ie 280W is zitten er 4 C90's in. 4YB zegt niks over de speakers trouwens, dat is het typenummer voor de halfback 4x12's voor zover ik weet (4FB is bijvoorbeeld een oversized recto cab).

Ik ging uit van de cel/vntg op dat klein stickertje, maar naar vermogen gezien is jouw uitleg inderdaad heel plausibel.

interessander
2 september 2011, 12:07
Edit: link weggehaald.

600 incl. flightcase lijkt me dan wel een goede prijs....

pumpkinhead
2 september 2011, 12:45
Ja die is het,
maar het was niet de bedoeling om er extra reclame voor te maken . Je begrijpt wel waarom.

Kan je de link niet weghalen aub?

AART
2 september 2011, 13:14
Ik ging uit van de cel/vntg op dat klein stickertje, maar naar vermogen gezien is jouw uitleg inderdaad heel plausibel.

En nu doe ik even heel dom, 4x90 is 360W, dit is dus idd een cab met 2xC90 en 2x V50 (180+100=280). Ik ga me eens snel inschrijven voor een cursus hoofdrekenen voor dummy's...

interessander
2 september 2011, 14:31
Ja die is het,
maar het was niet de bedoeling om er extra reclame voor te maken . Je begrijpt wel waarom.

Kan je de link niet weghalen aub?

Snap het, bij deze.

HaroldA
2 september 2011, 14:32
Kun je aan de foto's ook niet zien welke speakers het zijn? (in ieder geval van 2 speakers)

http://img.2dehands.be/f/normal/100556670_2-te-koop-mesa-boogie-4x12-cabinet.jpg

JoVe
2 september 2011, 15:36
En nu doe ik even heel dom, 4x90 is 360W, dit is dus idd een cab met 2xC90 en 2x V50 (180+100=280). Ik ga me eens snel inschrijven voor een cursus hoofdrekenen voor dummy's...

De speakers in de kast krijgen allemaal 1/4 van het totaal aangeleverde vermogen. Het maximale vermogen van de kast mag dus maar 4x het vermogen zijn van de speaker met het laagste vermogen. 280/4=70 watt. De bovenste twee speakers zijn aan de foto te zien Celestion C90. Dat zou betekenen dat de onderste speakers 70 watt speakers moeten zijn. Ik weet niet welke dat zijn, maar vond Mesa Boogie niet dat Celestion Vintage 30 70 watt aankunnen? Als het Vintage 30's zijn is de stofkap wel aangepast, want die is normaal kleiner.

HaroldA
2 september 2011, 15:44
Snap het, bij deze.

Ik vermoed dat de foto met '2ehands.be' er onder, dat er een flightcase bij zit en het type speakers genoeg hints zijn om binnen 10 sec de advertentie te vinden.

Dootch
2 september 2011, 16:08
De speakers in de kast krijgen allemaal 1/4 van het totaal aangeleverde vermogen. Het maximale vermogen van de kast mag dus maar 4x het vermogen zijn van de speaker met het laagste vermogen. 280/4=70 watt. De bovenste twee speakers zijn aan de foto te zien Celestion C90. Dat zou betekenen dat de onderste speakers 70 watt speakers moeten zijn. Ik weet niet welke dat zijn, maar vond Mesa Boogie niet dat Celestion Vintage 30 70 watt aankunnen? Als het Vintage 30's zijn is de stofkap wel aangepast, want die is normaal kleiner.

Is het dan geen probleem dat pumpkinhead zijn mark IV tot 85 Watt kan aanleveren? Of wordt dat gedeeld door 4 per speaker? Of zit het nog anders?


En @ Harold: Ik heb alle begrip dat pumpkinhead wat discretie vraagt. Het hoeft echt niet van hem een kloot af te trekken.

HaroldA
2 september 2011, 16:09
Is het dan geen probleem dat pumpkinhead zijn mark IV tot 85 Watt kan aanleveren? Of wordt dat gedeeld door 4 per speaker? Of zit het nog anders?

Dat wordt inderdaad eerlijk gedeeld door de 4 speakers, ook al zitten er speakers tussen die meer kunnen hebben.

pumpkinhead
2 september 2011, 16:53
Even samenvatten, het is dus een cabinet met 2 C90's en 2 V30 speakers?
En die kunnen de 85 watt van mijn combo mark IV wel aan?

Als ik die cabinet dan zou willen aansluiten op de combo, moet ik dan gewoon met 8 ohm enkel de cabinet gebruiken? Of kan ik de cabinet combineren met de EVM speaker uit mijn combo (daarop staat "power capacity 200 watt" en 8 ohm) en dus met een 4 ohm kabel naar de combo, en een 4 ohm kabel naar de cabinet? Of is dat geen goed idee? ...

caliban
2 september 2011, 23:17
En nu doe ik even heel dom, 4x90 is 360W, dit is dus idd een cab met 2xC90 en 2x V50 (180+100=280). Ik ga me eens snel inschrijven voor een cursus hoofdrekenen voor dummy's...
Ook dom van mij om niet na te rekenen :).

Even samenvatten, het is dus een cabinet met 2 C90's en 2 V30 speakers?
En die kunnen de 85 watt van mijn combo mark IV wel aan?

Als ik die cabinet dan zou willen aansluiten op de combo, moet ik dan gewoon met 8 ohm enkel de cabinet gebruiken? Of kan ik de cabinet combineren met de EVM speaker uit mijn combo (daarop staat "power capacity 200 watt" en 8 ohm) en dus met een 4 ohm kabel naar de combo, en een 4 ohm kabel naar de cabinet? Of is dat geen goed idee? ...

Die combinatie van combo en cabinet moet lukken, twee maal acht ohm in parallel wordt vier. En hij moet zeker die 85 watt aankunnen op zichzelf.

pumpkinhead
4 september 2011, 18:13
Intussen ben ik de trotse eigenaar geworden van deze prachtige cabinet!:cheerup: Hij is nog in perfecte staat en klinkt echt goed naar mijn smaak. Net wat ik wilde.

Voorlopig mijn versterker nog mono 8 ohm aangesloten enkel op de cabinet, maar ik ga ook eens proberen wat het geeft als ik de cabinet in combinatie met de oorspronkelijke (EVM) speaker van de combo aansluit

Allemaal heel erg bedankt voor de goede raad en de meer dan nuttige informatie, ik heb weer eens een hoop bijgeleerd dankzij jullie :hippie:

Greets!

interessander
4 september 2011, 18:36
Mooi, gefeliciteerd ermee! Ik denk dat de balans wellicht een beetje zoek is als je de speaker uit de combo er bij aansluit. Optie is ook nog de versterker in een headshell te plaatsen.

caliban
4 september 2011, 22:43
Vette set lijkt me! Veel plezier gewenst ermee.

Iceman
5 september 2011, 18:09
Ik vind die cabs supermooi, geen idee hoe het geluid is.

Vroeggah zag je bij Metallica aan beide zijden van de drumkit een stapel marshall cabinetten, maar daar stonden ook 2 sets van deze cabinetten tussen.

pumpkinhead
5 september 2011, 18:18
Hier zijn enkele foto's van de nieuwe setup:
http://img3.imageshack.us/img3/7006/knipsel2l.jpg

http://img3.imageshack.us/img3/3595/72531685.jpg

http://img94.imageshack.us/img94/8759/knipselie.jpg


Ik zou toch eens willen proberen hoe het klinkt wanneer ik de cabinet met de EVM speaker uit de combo combineer.

Dit is een foto van de uitgang van de versterker:
http://img844.imageshack.us/img844/7880/92136134.jpg


Dit is er een van de ingang van de speakerkast:
http://img846.imageshack.us/img846/7894/24779735.jpg


Het probleem is dat er twee 4 ohm ingangen op de speakerkast zijn en ik weet niet waar ik de kabel nu juist moet inpluggen...
Waar moet ik mijn kabels aansluiten?


@Iceman: Nice, nu ben ik zeker trots!

JoVe
5 september 2011, 19:27
Je moet de plug in de 8 ohm input van je cabinet stoppen. Daarbij plug je zowel de interne speaker als het cabinet in de 4 ohm uitgangen van de versterker.

De twee 4 ohm outputs van je versterker staan parallel. Dat betekent dat je er 1x een 4 ohm speaker/cabinet aan kan hangen of 2x een 8 ohm speakers/cabinets.

Die 4 ohm inputs van je speakerkast gebruik je als je 'stereo' wil spelen, m.a.w. de kast met twee verschillende versterkers wil aansturen.

ps. ben je er al achter welke speakers er onderin zitten?

interessander
5 september 2011, 20:42
Mooie combi zo, zal trouwens wel zwaar zijn die 4x12 in de flichtcase of niet?

pumpkinhead
5 september 2011, 21:14
Ik heb intussen de achterkant van het cabinet afgeschroefd, nu kon ik eindelijk te weten komen welke speakers er onderin zitten.

Op het eerste zicht niks speciaals
http://img263.imageshack.us/img263/1741/81364248.jpg

Maar als we dan van wat dichterbij kijken...

http://img849.imageshack.us/img849/8183/98466536.jpg
Zijn het toch wel modderfokkin' EVM's!!!!!!!!!!!:rockon::blast: Heb ik effe mazzel.:)

En hier zie je een detail van de interne jack schakeling:
http://img36.imageshack.us/img36/3189/95764381.jpg

@interessander: hij is inderdaad erg zwaar, daarom verkocht de eigenaar de cab ook (omdat hij vaak op tournee gaat) Maar ik heb het er zeker voor over.
De sound is gewoon super. Deze gaat nooit meer weg.
Diegene die deze mesa boogie wil zal hem uit mijn dode koude vingers moeten loswrikken.:seriousf:

AART
6 september 2011, 19:59
Mazzelpik, dat is een mooie combinatie! Die kast is veel meer waard dan 650, zeker inclusief flightcase.

interessander
6 september 2011, 20:02
Ha cool dat er toch EV's in zitten, leuke ontdekking!

muziekschuur
6 september 2011, 21:49
Mooi cabinet. Ik heb een Trace Elliot GPR3 head ook met zo'n styling en metalen grille. Dat heb ik altijd onwijs mooi gevonden. Marshall heeft nu ook zo'n cabinet. Gebouwd voor de eewigheid.

Die EV's zien eruit als monsters. Ik dacht trouwens dat die per stuk al zo'n 200 watt konden hebben ofzo?
Even een vraagje aan de kenners. Als ik een 20 watt speaker neem (16 ohm) en een 200 watt speaker. En ik zet ze bij elkaar in 1 kast. En voer ze 100 watt. Gaat de 20 watt speaker dan kapot omdat hij 50 watt krijgt of "buffert" de 200 watt speaker dan de load?

caliban
6 september 2011, 23:51
Vet hoor, leuk dat er EVM's in zitten.

HaroldA
6 september 2011, 23:55
Gaat de 20 watt speaker dan kapot omdat hij 50 watt krijgt of "buffert" de 200 watt speaker dan de load?

100 watt / 2 speakers = 50 watt per speaker.

Dootch
7 september 2011, 10:31
Die EV's zien eruit als monsters. Ik dacht trouwens dat die per stuk al zo'n 200 watt konden hebben ofzo?


Het zijn inderdaad monsters.

Hier vindt je de volledige specificatie van EVM12L
http://www.srl.utu.fi/~tke/MesaBoogie/Loudspeaker/evm12L-eds.pdf

En hier een klein extractje van die link, (hoop dat het mag van de mods)

In musical instrument systems, unlike sound
reinforcement systems, it is advisable to use
speakers that are rated for at least as much
power as your amplifier output rating. It is also
widely known that heavily overdriven tube amplifiers
are usually capable of double their rated
output power, and sometimes more. In this
situation, the user would be wise to use speakers
having a combined rating of two times the
amplifier output. The new EVM®12L has a longterm
rms power rating of 300 watts. This assures
that the speaker has more than enough
“thermal headroom” to be confidently used with
virtually any guitar amplifier currently available


Dit verklaard meteen ook eens waarom gitaarcabinets een veel hoger vermogen (Watt) mogen hebben dan de gitaarversterker zelf. Iets wat bij "gewone" versterkers not done is.

HaroldA
7 september 2011, 10:39
Die EV's zien eruit als monsters.

En zoveel wegen ze ook. Ik heb een Marshall 2x12" combo waar 2 van die zwaargewichten in zaten. Achterlijk zwaar en dan alleen maar 1 strap aan de bovenkant ;)

Dootch
7 september 2011, 11:10
En zoveel wegen ze ook. Ik heb een Marshall 2x12" combo waar 2 van die zwaargewichten in zaten. Achterlijk zwaar en dan alleen maar 1 strap aan de bovenkant ;)

De combo Mark IV zoals pumpkinhead er een heeft weegt drooggewogen ook 38 kg ! Ook met één strap bovenaan.

Ik geloof dat mesa boogie onderaan een laagje beton giet in zijn versterkers zoals bij een wasmachine om te blijven staan bij het zwieren :seriousf:

interessander
7 september 2011, 13:32
Toch apart van dat typeplaatje met de cel/vintage dan, en het wattage klopt dan ook niet natuurlijk. Mischien zijn ze er later in zijn gezet want dit zijn de OEM versies, geen black shadow noch een Electro Voice logo.

Dootch
7 september 2011, 16:39
Toch apart van dat typeplaatje met de cel/vintage dan, en het wattage klopt dan ook niet natuurlijk. Mischien zijn ze er later in zijn gezet want dit zijn de OEM versies, geen black shadow noch een Electro Voice logo.

Voor wat het waard is, dit stukje is een fragment dat ik vertaal van het grailtone forum:

Toen EV de serie II van de 12L introduceerde waren de versterker producenten niet tevreden over de toonkwaliteit. Daarom maakte EV ze opnieuw naar de originele /vintage OEM specificatie voor de versterker fabrikanten zoals MESA zodat ze geen klanten verloren...
...De 12L serie II had een zwarte basket ipv een alu kleur en hadden EV op de dustcover en series II op de rugsticker.
Mesa gebruikte de Black shadow stickers op open cabinets, niet op gesloten kasten.
De originele EVM12 L haden als label: Electro Voice Inc.-Model 12L OEM TYPE

http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?f=3&t=48906