PDA

View Full Version : [Welk merk] Warm volle bas, zacht/milde hoog



Dwightk
31 augustus 2011, 13:11
Beste mensen,

Ik speel al jaren op een nylon snaar gitaar en ben ook al jaren op zoek naar een staalsnaar die bij mijn wensen past, maar tot heden heb ik nog niets kunnen vinden die hierop aansluit.

Wat ik vooral een nadeel vind aan een staalsnaar is de vaak schelle, felle, dunne, blikkerige, pinnige geluid van de GBE snaren. Dit merk je vooral in het goedkopere klassement.

Nu weet ik dat ik voor het mildere hoog en de warme bas een gitaar moet nemen met donkere houtsoorten. Adviseren jullie mij dan gelakt of mat? Wat voor sort body raden jullie mij aan? Grand auditorium? Welke houtsoort? Massief mahoney? Welk merk, volgens jullie, past het best bij mijn voorkeur? Martin en Breedlove schijnen meer de mildere klank te hebben. Taylors moet ik mijden omdat deze scheller en feller is dan de wensen die ik stel.

Ik zit te denken aan een prijs tussen 1500 en 2000 euro.

Bedankt

zoon van Piet
31 augustus 2011, 13:29
Om die reden speel ik liefst op gitaren met mahonie zij- en achterkant. Minder volume, minder helderheid, minder snaarscheiding, maar meer warmte. Mijn ouwe Gibson J 45 maakt dat ik geen enkele andere gitaar wil proberen - en was zo de beste en goedkoopste aanschaf ooit..

Merk en model zijn aan allerlei factoren gebonden, je voorkeur en beschikbaarheid, bijvoorbeeld. Ik zou met dit wensenpakket wel echt gitaren testen en niet zomaar iets bestellen. En ik zou niks uitsluiten, want ik heb echt wel ooit een warm en vol klinkende Taylor gehoord.

Rizz
31 augustus 2011, 13:30
Dat ligt er maar een beetje aan wat je ermee wilt spelen, voor het losse snarenwerk was ik erg gecharmeerd van de Eastman E20 OM, 1000 euro

Toch ook de Taylor 214CE, die met cutaway, de gewone 214 klinkt ook niet.. Ook heb ik laatst op een 2ehands Taylor 314 (GA, ong 1200 euro)gespeeld en ook daarin zit een heel vol geluid en met de juiste snaren kan je daar naar mijn idee nog meer uithalen...

Maar de Eastman is een fijn klein gitaartje met een verassend volle sound!

Voor slagwerk zou ik naar dreadnoughts kijken, maar daar heb ik de laatste tijd niet zo naar gekeken...

Duurder betekent ook niet gelijk beter, maar voor jouw budget moet er heel wat te vinden zijn...

Ernest01
31 augustus 2011, 13:52
De Martin dreadnoughts zijn ook warm en met veel lage tonen. De D28 is er b.v. eentje. Met zijkant en onderkant van palissander (rosewood) heb je een breder spectrum dan de mahonie gitaren.
Eastman is inderdaad ook een mooie gitaar. Ligt er ook aan wat voor stijl je wilt gaan spelen.
In ieder geval eens een uurtje in de winkel allerlei merken/modellen uitproberen.

LaurentB
31 augustus 2011, 13:56
Gitaren met een ceder bovenblad klinken vaak ronder. Seagull is een merk dat dat nogal vaak gebruikt.

Dwightk
31 augustus 2011, 13:56
Men verwijst mij ook altijd naar de Mahonie houtsoorten. Ik ken de J45, maar heb er nog nooit op gespeeld. Tonika in Groningen blijkt hem te hebben, dus zal daar eens een poging wagen.

Ik denk dat ik een gitaar het meest gebruik met fingerpicking, dat speelt het natuurlijkst en fijnst; ballads (rustig, gevoelig), blues (Eric Clapton), Tommy Emmanuel, rock. Ik ben zeker ook voor de akkoorden.

zoon van Piet
31 augustus 2011, 15:09
Met zijkant en onderkant van palissander (rosewood) heb je een breder spectrum dan de mahonie gitaren.


Klopt. Als ik een goeie palissander gitaar bespeel, heb ik iets van 'Wauw, wat een hoop geluid!' Hard en helder en groot, alsof je een kanon afschiet. Maar het is toch altijd beduidend minder warm dan het mahonie van mijn J 45.

De J 45 is echter voor echte fingerpickers meestal niet de juiste gitaar, vinden ze. ik snap niet goed waarom, maar ben niet zo'n picker, dus het zal me wel ontgaan.. hij is wel echt kampioen in de cowboy-akkoorden, ik kan uuuuren van D naar G spelen.. ;)

Triggy
31 augustus 2011, 17:23
Kijk vooral ook eens naar de Jumbo's van Furch.
Prima prijs/kwaliteitsverhouding en lots of tone!

Plant
31 augustus 2011, 18:45
Gitaren met een ceder bovenblad klinken vaak ronder. Seagull is een merk dat dat nogal vaak gebruikt.

Uit dezelfde stal: Garrison (inmiddels opgekocht door Gibson heb ik gelezen). Ik heb een tijdje een G30 gehad, iets warmers/milders heb ik nooit gehoord. Dat had ook wel een nadeel. Het klinkt erg mooi maar vond ik haar ook wat dynamiekloos. Of je nou hard of zacht aansloeg maakte minder verschil dan ik op andere gitaren gewend ben.

chris c
1 september 2011, 19:43
Een 15-series Martin klinkt heel warm. Het tegendeel van schel, al zullen sommigen dat dan weer dof noemen. Is een volledig mahonie gitaar.
Zoiets: http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/10N/00015S_front.jpg

De klankkleur hangt wel sterk af van bouwer tot bouwer. Vele mahonie gitaren klinken juist heel helder. Pallissander kast en ceder bovenblad klinkt geeft ook vaak een "warme" klank.

Tommasini
1 september 2011, 22:01
Lakewood M14: ceder bovenblad en mahonie achter- en zijkanten.

Dwightk
2 september 2011, 09:46
Bedankt voor het advies iedereen. Jullie linken iig mooi uitziende gitaren. Ik schrijf ze sowieso allemaal even op. Ben bang dat ze niet allemaal tegelijk te vinden zijn in een muziekzaak.

Wellicht Musik Produktiv bezoeken met mijn spaarvarken.

Is het nou eigenlijk mogelijk om een gitaar te kopen en deze binnen 7 dagen te ruilen?

Ruudj
2 september 2011, 09:55
Kijk ook eens naar de Larrivee 03 serie. Klinkt warm en vol, en zit binnen
jouw budget :ok:

Ernest01
2 september 2011, 11:14
Wellicht Musik Produktiv bezoeken met mijn spaarvarken.

Is het nou eigenlijk mogelijk om een gitaar te kopen en deze binnen 7 dagen te ruilen?

Ik zou sowieso niet bij een internet-shop bestellen, voordat ik eerst de gitaar 'live' heb getest. Wat het retouren betreft : lees goed de algemene voorwaarden. Niet bij elke web-winkel hetzelfde. Er zijn er bij die kosten in rekening brengen hiervoor. (en die komen dan bovenop de retourkosten)

Dwightk
2 september 2011, 11:26
Ik ga inderdaad eerst op de genoemde en andere gitaren spelen voordat ik ze aanschaf. En ik ga een gitaar zeker niet bij een webshop kopen :)

Denk wel dat een zaak in Nederland het makkelijkst is i.v.m garanties inderdaad. Maar om een hoop gitaren in 1 keer uit te proberen lijkt me zo'n grote zaak als Musik Produktiv het beste. Heb al vele muziekzaken bezocht in Nederland, maar ik vond ze toch altijd wel aan de schare kant qua assortiment.

Off-topic:

Over welke muziekzaak in Nederland zijn jullie tevreden? Bij Tonika in Groningen vind ik de verkopers wat pusherig, Westerhaven begin ik liever niet over, Muziekcentrum Assen heeft geen groot aanbod. Verder ben ik nog bij Dirk Witte geweest, Flevoland muziekhuis en eentje in Overijssel.

Ernest01
2 september 2011, 11:30
Bij Kees Dee in Amersfoort zijn ze heel relaxed. Je kunt daar alles proberen en ze kijken je niet na een uur de winkel uit. En geen gepush.....

Souman in Wezep : idem. Heel prettige zaak ook.

Dwightk
2 september 2011, 11:50
Daar ben ik volgens mij ook al eens geweest. Herinner me dat ze aan een hoek van de straat zitten? Iig dat er een benedenverdieping is met akoestische gitaren. Ze waren er inderdaad erg aardig en ik zat in men uppie zonder opdringerigheid te spelen.

Zal daar weer eens naar binnenstappen :)

Ernest01
2 september 2011, 11:53
Lijkt mij een goed idee. En als je diverse Larrivée gitaren wilt proberen is Souman een goede. (en ze hebben ook aardig wat Blueridge, niet genoemd nog hier, maar wellicht ook de moeite waard)

Succes !

Rizz
2 september 2011, 17:07
Ik zou sowieso niet bij een internet-shop bestellen, voordat ik eerst de gitaar 'live' heb getest. Wat het retouren betreft : lees goed de algemene voorwaarden. Niet bij elke web-winkel hetzelfde. Er zijn er bij die kosten in rekening brengen hiervoor. (en die komen dan bovenop de retourkosten)

Niet dat het nu nog uitmaakt, maar als mij wel herinner, is het wettelijk geregeld dat internetaankopen binnen 7 dagen retour gestuurd kunnen worden en zijn alleen de retourverzendkosten voor jou.

Los daarvan is het idd een slecht idee voor gitaren...

jazzie1
2 september 2011, 22:36
Weet niet of je er al eens geweest ben maar kijk eens bij Speeltuygh in Zwolle. klein zaakje maar alle tijd en tevens gitaarbouwer. Je kunt daar rustig uittesten, tenminste als onervaren gitarist lieten ze me alle tijd om het verschil te ervaren tussen verschillende prijsklasse's en merken, en deden absoluut niet moeilijk over het feit dat ik niets kocht simpelweg omdat ik te veel indrukken moest verwerken.
Anders kijk even op hun website.

rogiermusic
5 september 2011, 22:23
Als ik jou was zou ik zeker naar een tweedehands Lowden gaan kijken, vooral de o10 en o22( ceder bovenkant, mahonie zij en achterkanten) zijn het proberen waard. Af en toe duiken ze wel eens op op marktplaats.
Bij Diamond Guitars en The Fellowship of Acoustics hebben ze veel Lowdens.

Daniel78
6 september 2011, 07:47
Ik wilde, net als een eerdere spreker, ook de Larrivee 03 voorstellen...