PDA

View Full Version : Gibsons zullen misschien wat schaarser worden!



BobvanKempen
31 augustus 2011, 11:44
http://www.youtube.com/watch?v=O_-taqM5Sk0

zoon van Piet
31 augustus 2011, 11:57
een aansprekende uitspraak, helaas gevolgd door een linkje dat een half uur gaat duren..

wees een goed journalist en vat het even samen? ;)

Schrevel
31 augustus 2011, 12:02
Over de inval:
http://www.redstate.com/aglanon/2011/08/25/doj-raids-gibson-guitars-looking-for-illegal-wood/

Oevr inbeslagname van gitaren met ebben:
http://www.bizjournals.com/nashville/stories/2010/08/09/daily19.html

Hier zullen alle gitaarbouwers last van krijgen. Geen fout hout op gitaren zoals geen fout ivoor op piano's. Better safe than sorry en dergelijke.

BobvanKempen
31 augustus 2011, 12:03
FBI heeft bij alle plants van Gibson een inval gedaan en er mag geen gitaar meer geexporteerd worden .. daarna een geneuzel over Indiaans Rosewood en dat dat op een verkeerde manier gekocht is ofzo ... vond het ook te lang worden.

Nagramoth
31 augustus 2011, 12:24
Indian Rosewood dat niet door Indiërs is bewerkt mag volgens Indiase wetgeving niet geëxporteerd worden. De Indiase overheid heeft echter de transacties van onbewerkt rosewood naar USA goedgekeurd.

Gibson meent te goeder trouw te zijn geweest (mede omdat zij al op de barricades staan voor eerlijke en verantwoorde houtkap), ware het niet dat de US dep. of Justice ingevolge de "Lacey Act" de import als illegaal beschouwt. Niet volgens US regelgeving, maar volgens Indiase wetgeving :???: WTF ???

Maar goed, een inval dus met zwaar bewapende militairen, dat in de Mexicaanse Drugs War niet zou misstaan...
Zou Harry J. de Republikeinen gesteund hebben?

ben79
31 augustus 2011, 12:51
en er is een hoop in beslag genomen... de zwarte markt is ook weer voorzien..

Dennis_Ajax
31 augustus 2011, 13:09
Ook gehoord dat als je langs de douane komt met je Gibson dat hij in beslag wordt genomen, als blijkt dat het hout ook illegaal is. Paar mensen op het MLP forum gaan niet meer met hun custom/reissues op reis hehe

HaroldA
31 augustus 2011, 13:31
Ook gehoord dat als je langs de douane komt met je Gibson dat hij in beslag wordt genomen, als blijkt dat het hout ook illegaal is. Paar mensen op het MLP forum gaan niet meer met hun custom/reissues op reis hehe

Ik heb zelfs gelezen dat het niet eens "fout" hoeft te zijn, maar als je niet kunt bewijzen dat het "goed" is dat je al de zak bent.

JGD
31 augustus 2011, 13:40
hoe onderzoeken ze dat eigenlijk?

test-stukje eruit zagen? ;)

(maar serieus, is dat gewoon te zien ofzo? ik ben geen houtkenner...)

HaroldA
31 augustus 2011, 13:41
hoe onderzoeken ze dat eigenlijk?

Papieren .

YannickH
31 augustus 2011, 13:42
dat ze fender ofzo eens gaan lastig vallen! altijd gibson die de pineut is:(

nickofzo
31 augustus 2011, 13:42
Wat een onzin allemaal, het hout is al bewerkt.
Het is een beetje als eten klaarmaken en er dan achter komen dat de biefstuk van een koe komt, dus dan maar weggooien.

Nagramoth
31 augustus 2011, 14:52
Geweldige analogie, ik krijg er hoger van !

Rembull1980
31 augustus 2011, 15:13
Vind het ontzetten laag van de regering als het inderdaad zo is dat Gibson niks te verwijten valt. De schade die ze oplopen zal behoorlijk zijn en tevens zullen de gitaren schaars gaan worden.. de concurrenten zijn in ieder geval blij denk ik, aangezien Gibson nu even niks meer kan.

HaroldA
31 augustus 2011, 15:16
de concurrenten zijn in ieder geval blij denk ik, aangezien Gibson nu even niks meer kan.

Een echte conspiracy theory-ert zou het zich voor kunnen stellen dat de gouden tip van een concurrent af komt. :sssh:

Oranjeaap
31 augustus 2011, 15:26
Ze hebben geen gitaren in beslag genomen. Ze hebben enkel hout in beslag genomen als 'evidence' in hun onderzoek. Zwaar bewapend is ook overdreven. Het zijn federale agenten, die hebben een pistool aan hun riem hangen ja, het zijn immers agenten.

Sowieso lekker overdreven allemaal. Ze kunnen niet één van 's werelds grootste gitaar producenten zomaar stil leggen zonder de rest ook aan te pakken. PS: de lacey act is alleen geldig in america dus als het echt een probleem zou worden dan verhuizen ze gewoon de hele toko naar Mexico.

bat
31 augustus 2011, 15:54
Ik heb zelfs gelezen dat het niet eens "fout" hoeft te zijn, maar als je niet kunt bewijzen dat het "goed" is dat je al de zak bent.
Ook gelezen inderdaad. Je moet kunnen aantonen (met documenten) dat je gitaar legaal is. Nog een reden om alle case-candy te bewaren dus.

HaroldA
31 augustus 2011, 15:55
Ook gelezen inderdaad. Je moet kunnen aantonen (met documenten) dat je gitaar legaal is. Nog een reden om alle case-candy te bewaren dus.

Van mijn 2ehands Gibson Les Paul, SG Std en SG Jr heb ik die dus niet.

Sinner1980
31 augustus 2011, 16:29
dat ze fender ofzo eens gaan lastig vallen! altijd gibson die de pineut is:(

Gibson blijft nou eenmaal de Kobe Bryant van de gitaarindustrie...;)

Waar blijft Orpheo toch met zijn reactie; ik kan niet wachten!:crazyhappy:

Misery Signals
31 augustus 2011, 16:56
Die gaat niet veel zeggen, die heeft allemaal van die illegaal gekapte gitaren :seriousf:

MS

HaroldA
31 augustus 2011, 17:03
Die gaat niet veel zeggen, die heeft allemaal van die illegaal gekapte gitaren :seriousf:

MS

Gebruikt hij ook geen illegaal gestroopt neushoornhoorn voor z'n topkammen? :???:

JGD
31 augustus 2011, 17:03
ach joh, dit is uiteindelijk alleen maar weer goed voor hun reputatie, ze worden weer nog bijzonderder en exclusiever enzo en hoppa, ze kunnen de gitaren weer NOG duurder maken.

Sinner1980
31 augustus 2011, 17:07
ach joh, dit is uiteindelijk alleen maar weer goed voor hun reputatie, ze worden weer nog bijzonderder en exclusiever enzo en hoppa, ze kunnen de gitaren weer NOG duurder maken.

Nog duurder....dat kan toch niet...:(

En laat ajb die nueshoorns buiten beschouwing; voor je het weet hebben we weer een thread van 20 pagina's;)

nickofzo
31 augustus 2011, 17:08
@JGD

ik dacht juist dat ze steeds goedkoper werden...

BobvanKempen
31 augustus 2011, 17:09
Nog duurder....dat kan toch niet...:(

En laat ajb die nueshoorns buiten beschouwing; voor je het weet hebben we weer een thread van 20 pagina's;)

Of een heel verhaal over resonantie trillingen in de verschillende soorten topkammateriaal en waarom je bij dit soort schroef je dat soort hout met dit soort topkam moet hebben wil je dat soort vibratie's elimineren.

Rick trodat
31 augustus 2011, 17:16
ach joh, dit is uiteindelijk alleen maar weer goed voor hun reputatie, ze worden weer nog bijzonderder en exclusiever enzo en hoppa, ze kunnen de gitaren weer NOG duurder maken.

Gibson is een gigantisch bedrijf, die afgelopen jaren een aantal keer van management is gewisseld. De laatste modellen die zij hebben uitgebracht raken zij aan de straatstenen niet kwijt.

Dit kan een gigantische klap voor hun zijn. Dat de gitaren die dan in omloop zijn meer waard worden, heeft gibson niks aan.

Schrevel
31 augustus 2011, 17:25
De laatste modellen die zij hebben uitgebracht raken zij aan de straatstenen niet kwijt.

De laatste modellen zijn die gitaren vol effectelektronica zoals de Firebird X.

Ik denk dat gitaristen niet een alles-in-éen apparaat willen maar liever zoveel mogelijk modulair houden. Maar dat betekent niet dat die gitaren slecht zijn. Het betekent wel dat Gibson wat innovatie betreft helemaal niet kijkt naar houtsoorten maar naar elektronica.

Sinner1980
31 augustus 2011, 17:30
Ik wou dat Gibson helemaal niet aan innovatie deed en hun kwaliteitscontrole eens wat opschroefde ipv geld te besteden aan misbaksels als een Dusk tiger en Firebird x...

YannickH
31 augustus 2011, 17:42
Nog duurder....dat kan toch niet...:(

En laat ajb die nueshoorns buiten beschouwing; voor je het weet hebben we weer een thread van 20 pagina's;)

je moet geen schrik hebben, CID-Gibson is banned dus 20 pagina's zal het wel niet wordenXD

en ik heb net een demo gezien van die firebird X... dat is gewoon een boss GT10 met snaren erover.. belachelijk gewoon!

Sinner1980
31 augustus 2011, 17:52
je moet geen schrik hebben, CID-Gibson is banned dus 20 pagina's zal het wel niet wordenXD

en ik heb net een demo gezien van die firebird X... dat is gewoon een boss GT10 met snaren erover.. belachelijk gewoon!

Wie is CID Gibson?:???:

Midwolda
31 augustus 2011, 17:55
De Sonex heeft nog steeds de toekomst! :cheerup:

YannickH
31 augustus 2011, 18:09
Wie is CID Gibson?:???:

dat wil je niet weten:seriousf:

Dennis_Ajax
31 augustus 2011, 18:12
Ik dacht al, het is wat rustiger hier. Ik mis hem wel hoor.

:seriousf:

YannickH
31 augustus 2011, 18:21
Ik dacht al, het is wat rustiger hier. Ik mis hem wel hoor.

:seriousf:

zou hij nog terug mogen komen?

Mesjoggah
31 augustus 2011, 18:25
Dat verhaal over dat foute hout en die invallen.... was dat niet al in 2008? en een of andere grappenmaker die dit nu weer op Youtube zet?

deathletters
31 augustus 2011, 18:58
zal morgen even bij de muziekwinkel in de buurt langs gaan, die zullen er als het waar is wel meer van weten. ook weer een excuusje om even rond te neuzen:satisfie:

Oranjeaap
31 augustus 2011, 19:10
Dat verhaal over dat foute hout en die invallen.... was dat niet al in 2008? en een of andere grappenmaker die dit nu weer op Youtube zet?

Nee dit is weer wat anders. Het was al eerder gebeurd. Dat ging over Brazilian Rosewood.
Dit gaat over rosewood en ebben uit India. Zoals eerder gezegd: De wet daar verbied het verschepen van onbewerkt hout. Het product moet daar vervaardigd worden. Gibsons koopt echter alleen die plankjes en maakt er dan fretboards van. Dit is officeel niet helemaal volgens de regels.

deathletters
31 augustus 2011, 19:30
Sowieso lekker overdreven allemaal. Ze kunnen niet één van 's werelds grootste gitaar producenten zomaar stil leggen zonder de rest ook aan te pakken. PS: de lacey act is alleen geldig in america dus als het echt een probleem zou worden dan verhuizen ze gewoon de hele toko naar Mexico.


Nee dit is weer wat anders. Het was al eerder gebeurd. Dat ging over Brazilian Rosewood.
Dit gaat over rosewood en ebben uit India. Zoals eerder gezegd: De wet daar verbied het verschepen van onbewerkt hout. Het product moet daar vervaardigd worden. Gibsons koopt echter alleen die plankjes en maakt er dan fretboards van. Dit is officeel niet helemaal volgens de regels.

als ik dat 2e bericht lees licht het aan india en heeft naar mexico gaan geen zin. zoals ik het zie spreek je jezelf tegen:seriousf:

Orpheo
31 augustus 2011, 19:39
ik dacht dat 't ging over hout dat gekocht is in madagascar (ebben met name) wat 'bloedhout' was (de houtvariant van bloeddiamanten).

anyway: ik vind het een kwalijk iets. het 'alles groen iedereen blij' gedoe vind ik echt overdreven worden. tuurlijk, hout moet niet klakkeloos gekapt worden, maar dit vind ik overdreven.

Dennis_Ajax
31 augustus 2011, 19:39
Post dan gewoon niks Deathletters.. Oranjeaap spreekt zich niet tegen.

en serieus? licht?


Wat Orpheo zegt had ik ook gelezen. Ging over Madagascar ebben en rosewood. Ze vergeleken het met de bloed diamanten in Afrika


Sources say the Nashville-based guitar manufacturer is being investigated for violating the Lacey Act, a key piece of environmental law, for importing endangered species of rosewood from Madagascar.
Rosewood is widely used in the construction of guitars and sells for $5,000 per cubic meter, more than double the price of mahogany. The island nation off Africa's east coast is a key producer of the hardwood, the export of which has links to international criminal activity.

A statement from Gibson released late Tuesday afternoon says the company is "fully co-operating" with the investigation.

Oranjeaap
31 augustus 2011, 19:46
als ik dat 2e bericht lees licht het aan india en heeft naar mexico gaan geen zin. zoals ik het zie spreek je jezelf tegen:seriousf:

Ze hebben last met de federale politie. Ze overtreden eigenlijk een wet uit India maar India doet daar niet moeilijk over. In America heb je nog de Lacey Act die verbied het gebruik van allerijk dingen zoals Ivoor, Ebben, Rosewood en ander hout dat komt van bedreigde soorten. Die wet is daar nog niet doorgevoerd maar als ze dat wel doen kunnen ze in principe het hebben van zulk materiaal zelfs verbieden. Dan kun je dus al je gitaren in gaan leveren. Zo streng gaat dat echt niet worden maar toch voor Gibson kan dat een behoorlijke klap betekenen.

Snap je het nu? Ze hebben mot met de federale politie IN AMERIKA. Dus in Mexico hebben ze geen last. Export naar Amerika is dan weer een ander verhaal. Maar ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen, zulke strenge wetten kunnen ze nooit naleven

Mitch
31 augustus 2011, 19:49
Yet another 'Gibson raided by the Feds' thread

http://www.cartoonstock.com/lowres/ear0646l.jpg

Midwolda
31 augustus 2011, 21:04
...
Maar ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen, zulke strenge wetten kunnen ze nooit naleven

Misschien gaat het daar wel niet eens om, het is crisis, en dit is werk. :chicken:

G.G.
31 augustus 2011, 21:19
Moet ik nou straks bij iedere zelfbouw het bonnetje van de amsterdamse Fijnhouthandel kunnen overleggen?

Het wordt steeds gekker. Is mijn Pau Ferro wel legaal gekapt?

deathletters
31 augustus 2011, 21:21
sorry mijn fout:ok:

G.G.
31 augustus 2011, 21:24
Bedenk me ineens dat je met een Musoland zonder papieren flink de Sjaak kan zijn bij de douane. Als ze hem voor echt aanzien wordt ie in beslag genomen en krijg je mogelijk een aantal malen het aankoopbedrag als boete.

En om je eruit te lullen kan je alleen maar zeggen dat het een fake is en dan ben je ook de Sjaak.

Orpheo
31 augustus 2011, 21:28
ik ben straks echt de sjaak als ik met m'n crimsons europa uit wil :seriousf:

Hendriks
31 augustus 2011, 21:40
ik ben straks echt de sjaak als ik met m'n crimsons europa uit wil :seriousf:

Waar ga je heen? ;)

Braindead
31 augustus 2011, 21:58
Mensen: ik heb besloten mijn Gibson Les Paul studio te verkopen.

"Het is een pre-lawsuit" :D

bass blom
31 augustus 2011, 22:14
:seriousf:

Arvoitus
31 augustus 2011, 22:25
Ook gelezen inderdaad. Je moet kunnen aantonen (met documenten) dat je gitaar legaal is. Nog een reden om alle case-candy te bewaren dus.
Zo werkt het rechtssysteem toch niet? Iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen ... of werken ze daar in amerika niet mee?

Rooker
31 augustus 2011, 22:32
Zo werkt het rechtssysteem toch niet? Iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen ... of werken ze daar in amerika niet mee?

Nee... Volgens mij sta je in America terecht en na heel lang jabedijaen bepaald een clubje ex klantjes van de AA na afloop of je schuldig bent. Hopen dat daar geen leden van de WNF bij zitten:seriousf:

Orpheo
31 augustus 2011, 22:56
Zo werkt het rechtssysteem toch niet? Iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen ... of werken ze daar in amerika niet mee?

ik las dat in deze ze het 'guilty until proven innocent' systeem gebruiken. raar maar waar.

Dennis_Ajax
31 augustus 2011, 23:18
Zo werkt het rechtssysteem toch niet? Iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen ... of werken ze daar in amerika niet mee?Zo gaat dat hier toch ook met de belasting ;)


Maja, denk dat het niet zover gaat komen. Dat massaal gitaren ingenomen worden, kan ik me bijna niet voorstellen..

nickofzo
31 augustus 2011, 23:20
ik zou bijna als fbi agent met grote oplegger daarheen ;)

ccc
31 augustus 2011, 23:28
Politiek spelletje - de man die geïnterviewd wordt is een bekend Tea Party lid en wou eens Washington (Obama administratie) uitdagen......

aaronstonebeat
31 augustus 2011, 23:57
Het mag best zijn dat Henry Juszkiewicz lid van de Teaparty is, het mag best zijn dat de Lacey Act uit 1900 bedoeld was om bedreigde flora en fauna te beschermen, maar ik krijg de indruk dat hier of een persoonlijke kwestie aan de orde is of dat 'groenen' proberen iets te verbieden omdat dat hetgeen is dat ze doen; omdat ze menen de wijsheid in pacht te hebben. Het licht en de kachel moeten uit, we moeten modder en bloembollen eten; want de mens is een plaag voor de planeet.

Gitaarspelen kost grondstoffen en energie, leidt tot onacceptabele opwarming van de aarde en uitsterving van soorten, dus dat moet worden uitgebannen; het is slecht. Overtreders moeten keihard worden aangepakt; in de knie geschoten en levenslang opgesloten.

Goeiemorgen
1 september 2011, 00:27
ik las dat in deze ze het 'guilty until proven innocent' systeem gebruiken. raar maar waar.

Typisch iets van de US (raar maar waar) , krijg je trouwens bijna meteen aangeleerd als je international law studeerd.

aaronstonebeat
1 september 2011, 00:33
Typisch iets van de US (raar maar waar) , krijg je trouwens bijna meteen aangeleerd als je international law studeerd.

Dus dat zijn die 'hoeders van de vrije wereld', de democratie in hogere zin, 'the land of the free', de zelfbenoemde wereldpolitie?
Volgens mij zijn ze hard bezig hun eigen graf te graven.

PS
'Studeert'; als je rechten studeert, moet je wel je grammatica kennen ;)

kassie
1 september 2011, 00:53
Lijkt wel alsof ik de enige ben die het wel eens goed vind dat illegaal gekapt hout wordt aangepakt. Feds zitten al langer bij Gibson te neuzen, en een inval komt niet voor niets, bewijzen komen uiteraard later maar Gibson krijgt een eerlijk proces. Als ze nalatig zijn, worden ze gestraft en dat vind ik positief. Ze kunnen vast aan hout met keurige papieren komen.
Duurt niet zo gek lang meer met ons oerwoudje hoor op de planeet.

Trouwens een groot aantal landen hebben de milleniumdoelen ondertekend, en een van die doelen was om de ontbossing tegen te gaan. Goede zaak dat daar nu wat van terecht komt. Dan maakt het dus niet uit of het een misdaad in India of in Amerika is... zij hebben immers beide die doelen ondertekend, dus beleid en regelgeving zijn er al.

aaronstonebeat
1 september 2011, 01:06
Pfff, en wat dan met de ontbossing als gevolg van het verbouwen van soja of biobrandstoffen?
Allemaal prima hoor, maar niet als het middel erger blijkt dan de kwaal.

Hotpepper01
1 september 2011, 07:12
... maar Gibson krijgt een eerlijk proces. Als ze nalatig zijn, worden ze gestraft en dat vind ik positief..

Vout hout is fout stout en oud hout is goud. Toen het hout van mijn 1962 Gibson SG werd gekapt, was die boom zo ongeveer 100 jaar oud. Zulk oud hout is nu schaars aan het worden. En je ziet dat de gitaren al uit meerdere stukken worden gemaakt en zelfs van kunststof of metaal.

Ik hoop het van harte dat het er eerlijk aan toe zal gaan. Zo'n geweldige reputatie heeft de rechtspraak in de USA niet. Ik kan me flauw iets herinneren van agenten die Rodney King in elkaar sloegen, tv beelden all over de world en die vervolgens werden vrijgesproken. En was er ook niet iets met ene OJ Simpson aan de hand?

Ik hoop op een goede afloop.

bat
1 september 2011, 08:04
Lijkt wel alsof ik de enige ben die het wel eens goed vind dat illegaal gekapt hout wordt aangepakt.
Oh, daar is ook niks mis mee hoor. Als blijkt dat Gibson zijn papieren niet op orde heeft, is dat vooral hun eigen probleem. En dat is ook de goede aanpak: bij de bron (min of meer).

Het slaat echter wel door als ieder individu bij de grens maar moet aantonen dat zijn gitaar niet van illegaal hout is gemaakt. Als je een gitaar koopt in de winkel zit daar niet eens het papierwerk bij waarmee je dat aan zou kunnen tonen.

Sinner1980
1 september 2011, 13:23
Ik hoop het van harte dat het er eerlijk aan toe zal gaan. Zo'n geweldige reputatie heeft de rechtspraak in de USA niet. Ik kan me flauw iets herinneren van agenten die Rodney King in elkaar sloegen, tv beelden all over de world en die vervolgens werden vrijgesproken. En was er ook niet iets met ene OJ Simpson aan de hand?

Ik hoop op een goede afloop.

Rodney King reed te hard en had drugs gebruikt...en de amerikaanse politie heeft het nou eenmaal niet zo op 'ebben'.

OJ Simpson was helemaal een verhaal.

De rechtspraak aldaar heeft zeker zijn makken maar is lang niet zo triest als hier in NL waar verkrachters/pedo's/moordenaars weekendverlof krijgen en misdadigers een tikje op de vingers en een kruisje achter hun naam...walgelijk

snaarplukker
1 september 2011, 15:10
...Dit gaat over rosewood en ebben uit India. Zoals eerder gezegd: De wet daar verbied het verschepen van onbewerkt hout. Het product moet daar vervaardigd worden. Gibsons koopt echter alleen die plankjes en maakt er dan fretboards van. Dit is officeel niet helemaal volgens de regels.
De plankjes zijn een bewerkt product. De Indiërs hebben een boomstam bewerkt tot plankjes. Dus moet er niets aan de hand zijn.;)

barno
1 september 2011, 16:06
De plankjes zijn een bewerkt product. De Indiërs hebben een boomstam bewerkt tot plankjes. Dus moet er niets aan de hand zijn.;)

nee, die plankjes zijn geen fretboards, gewoon planken waar ook andere dingen mee gemaakt kunnen worden.

anyways, ik vind het een vreemde affaire. Als ik het interview met de CEO beluister, dan lijkt het alsof er iets anders achter zit. Ook raar dat enkel Gibson wordt geviseerd. Volgens mij gebruiken nog tientallen andere usa merken indian RW en ebben.

Sanderltd
1 september 2011, 16:18
De rechtspraak aldaar heeft zeker zijn makken maar is lang niet zo triest als hier in NL waar verkrachters/pedo's/moordenaars weekendverlof krijgen en misdadigers een tikje op de vingers en een kruisje achter hun naam...walgelijk

Ai ai ai... Wel vreemd dat de recidivecijfers in de VS dan toch ook 2 keer zo hoog liggen... ;)
Maar goed, ik wil er verder niet op ingaan. Laten we het er maar gewoon bij houden dat zware, lange, onmenselijke straffen steeds minder van deze tijd blijven. Alternatieve straffen bewijzen steeds meer hun nut, net vooral bij de zware (zeden)misdrijven. :)

terrasbeest
1 september 2011, 17:16
De VS is niet alleen met z'n Lacey Act. Dezelfde regels zijn net zo goed geldig in de EU, en die zijn nog strenger dan wat de Conventie van Washington ( CITES ) voorschrijft .

Het lijkt me sterk dat Gibson dit niet zou kennen, maar als er geld kan verdiend worden zijn er mensen die geen scrupules hebben.
De uitleg over een afgewerkt/ niet afgewerkt fretboard/overtreding van buitenlandse wetten, is IMO stemmingmakerij en wss een dikke leugen.
Er is geen enkele internationale regelgeving die dat kan opleggen.

De socialistische moslim met een vervalst geboortebewijs die president van de VS is zou zelf de hand hebben gehad in deze inval : allemaal snode plannen om het beste en grootste land ter wereld ten gronde te richten.

Bij Henry J. is het hem allemaal te doen om de werkgelegenheid van de Amerikanen.

Tenminste : dat lees ik op Amerikaanse fora.

Tijd dat men eens nagaat of de thé die man op sommige parties schenkt wel helemaal legaal is. Dan kan de 2de burgeroorlog in de USA helemaal beginnen.

Het is wachten op Sarah Palin en co om orde op zaken te stellen.:seriousf:

terrasbeest
1 september 2011, 17:22
nee, die plankjes zijn geen fretboards, gewoon planken waar ook andere dingen mee gemaakt kunnen worden.

anyways, ik vind het een vreemde affaire. Als ik het interview met de CEO beluister, dan lijkt het alsof er iets anders achter zit. Ook raar dat enkel Gibson wordt geviseerd. Volgens mij gebruiken nog tientallen andere usa merken indian RW en ebben.

En hebben ze dat op een legale manier verkregen:ok:

ccc
1 september 2011, 20:07
De VS is niet alleen met z'n Lacey Act. Dezelfde regels zijn net zo goed geldig in de EU, en die zijn nog strenger dan wat de Conventie van Washington ( CITES ) voorschrijft .

Het lijkt me sterk dat Gibson dit niet zou kennen, maar als er geld kan verdiend worden zijn er mensen die geen scrupules hebben.
De uitleg over een afgewerkt/ niet afgewerkt fretboard/overtreding van buitenlandse wetten, is IMO stemmingmakerij en wss een dikke leugen.
Er is geen enkele internationale regelgeving die dat kan opleggen.

De socialistische moslim met een vervalst geboortebewijs die president van de VS is zou zelf de hand hebben gehad in deze inval : allemaal snode plannen om het beste en grootste land ter wereld ten gronde te richten.

Bij Henry J. is het hem allemaal te doen om de werkgelegenheid van de Amerikanen.

Tenminste : dat lees ik op Amerikaanse fora.

Tijd dat men eens nagaat of de thé die man op sommige parties schenkt wel helemaal legaal is. Dan kan de 2de burgeroorlog in de USA helemaal beginnen.

Het is wachten op Sarah Palin en co om orde op zaken te stellen.:seriousf:


Dit artikel bevestigd je versie zo'n beetje..
http://www.theatlanticwire.com/business/2011/09/gibson-ceo-embraces-his-nra-moment/41996/

benwave
1 september 2011, 21:52
Vout hout is fout stout en oud hout is goud. Toen het hout van mijn 1962 Gibson SG werd gekapt, was die boom zo ongeveer 100 jaar oud. Zulk oud hout is nu schaars aan het worden. En je ziet dat de gitaren al uit meerdere stukken worden gemaakt en zelfs van kunststof of metaal.

Ik hoop het van harte dat het er eerlijk aan toe zal gaan. Zo'n geweldige reputatie heeft de rechtspraak in de USA niet. Ik kan me flauw iets herinneren van agenten die Rodney King in elkaar sloegen, tv beelden all over de world en die vervolgens werden vrijgesproken. En was er ook niet iets met ene OJ Simpson aan de hand?

Ik hoop op een goede afloop.

Goeie conclusie als je weet dat er zòn 2000000 ( dat is twee miljoen) mensen berecht worden in de USA per jaar.
Knap dat je dan twee zaken eruit haal, en het totale rechtssysteem veroordeeld

Orgasmocaster
1 september 2011, 22:18
Natuurlijk maken de teabagging rednecks er weer een politieke issue van :mad:

er zijn ook verhalen dat gibson werknemers de Feds hebben getipt. Gibson behandeld hun personeel namelijk als poep! ik heb eens voor een baan gesolliciteerd bij gibson en zoals altijd check ik dan glassdoor en dat soort websites, en het blijkt dat gibson personeel een van de meest ongelukkige is in de US.

kassie
2 september 2011, 16:01
Tja, en 'goed hout' is meestal hout op een eerlijke manier, tegen een eerlijke prijs verhandeld, waarbij de boer of de pachter van het land zowel een redelijk bestaan kan hebben, terwijl hij ook nog een zakcentje krijgt om weer nieuw bos aan te planten, wat in zekere zin gereguleerd wordt. Een bedrijf als Gibson zou volgens mij daar ook waarde aan moeten hechten, dat past ook wel een beetje bij deze tijdgeest vind ik, de jaren 60/70 zijn immers voorbij waarbij alles maar gekapt mocht worden zonder naar te toekomst te kijken.

Het feit alleen al dat mensen met hun product problemen kunnen krijgen met de wet, vind ik vooral een tekortkoming van Gibson. Hadden ze beter op 'moeten' inspelen, door voorlichting en adequate keurmerken. Zo van "hier heb je een topkwaliteit gitaar, maar kijk, er zit ook nog een 'goed hout' keurmerk bij, zodat er voor jou gitaar ook nog weer een boompje is gepland, want wij als bedrijf hechten daar waarde aan! dus speel er maar lekker op!"

We praten hier wel over een groot imago en een topmerk in de gitaarindustrie. Die nu waarschijnlijk leid aan kinderziektes in de veranderende mileuwetgeving. Laten we het vooralsnog maar op dommigheid bij het management houden.

Verder lijkt het mij wel enigzins in de rede liggen (maar ik ben geen rechtsdeskundige), dat je niet aangeklaagd kan worden voor een gitaar met fout hout, als je die in tussen 1960-2000 gekocht hebt, omdat bij de toenmalige koop ook de toenmalige wetgeving van kracht was.

The Unforgiven
2 september 2011, 16:18
Verder lijkt het mij wel enigzins in de rede liggen (maar ik ben geen rechtsdeskundige), dat je niet aangeklaagd kan worden voor een gitaar met fout hout, als je die in tussen 1960-2000 gekocht hebt, omdat bij de toenmalige koop ook de toenmalige wetgeving van kracht was.

Dat klopt helemaal, op het moment van de "misdaad" was hieromtrent geen wet, en je kunt natuurlijk alleen bestraft worden voor iets wat tegen de wet is.

terrasbeest
2 september 2011, 16:34
Dat klopt helemaal, op het moment van de "misdaad" was hieromtrent geen wet, en je kunt natuurlijk alleen bestraft worden voor iets wat tegen de wet is.

De oorspronkelijke Lacey Act is van 1900 ( 111 jaar oud dus ). Ondertussen X keer geamendeerd. Een bedrijf hoort de wetten te kennen die belangrijk zijn voor zijn activiteiten.Als je advocaten kan inschakelen om concurrenten voor de rechtbank te dagen omdat hun headstock op de jouwe lijkt, dan moet je dat voor alles doen en niet de vermoorde onschuld spelen of anderen- de regering bvb- de schuld te geven.

YannickH
3 september 2011, 18:11
Natuurlijk maken de teabagging rednecks er weer een politieke issue van :mad:

er zijn ook verhalen dat gibson werknemers de Feds hebben getipt. Gibson behandeld hun personeel namelijk als poep! ik heb eens voor een baan gesolliciteerd bij gibson en zoals altijd check ik dan glassdoor en dat soort websites, en het blijkt dat gibson personeel een van de meest ongelukkige is in de US.

ben je serieus???

Orgasmocaster
3 september 2011, 18:39
absoluut!!

http://www.huffingtonpost.com/2009/12/21/worst-companies-to-work-f_n_397565.html?slidenumber=GhuKdx%2BZ1Wg%3D&slideshow&slideshow&slideshow&slideshow&slideshow&slideshow&slideshow&slideshow&slideshow&slideshow#slide_image

er zijn veel artikelen over te vinden

ga er maar van uit dat Juszkiewicz innig gehaat is door zijn werknemers.

YannickH
3 september 2011, 18:40
en wou jij echt bij gibson gaan werken?
gewoon ff lekker alles hier achterlaten en ginder gaan wonen of hoe zit dat?:dontgeti:

Orgasmocaster
3 september 2011, 18:42
en wou jij echt bij gibson gaan werken?
gewoon ff lekker alles hier achterlaten en ginder gaan wonen of hoe zit dat?:dontgeti:

ik ben "Hier" al ;)

YannickH
3 september 2011, 18:47
je woont in amerika?? waaaaw dat is wel knap zeg! maak me ff lekker jaloers:(

Orgasmocaster
3 september 2011, 18:57
het heeft zijn voor en nadelen ;)
het is hier bijvoorbeeld al vier maanden droog en over de 40 graden - dat is dan weer minder :) ik wil wat van jullie regen!

macwilliams
4 september 2011, 10:20
Doe me je adres maar, stuur je wel emmertje vol op.

JoeV
15 september 2011, 12:24
Weet niet hoe het momenteel staat met het onderzoek bij Gibson maar heb net een mail gekregen van een winkel die door heel deze soap zijn kans ziet om wat extra te verkopen... Beetje overdreven en goedkoop naar mijn mening om dit zo te doen

" Beste Jo,



Was dit de laatste levering van Gibson ?

De wetten in Amerika kunnen soms onwaarschijnlijk absurde gevolgen hebben. Via de "Lacey Act", opgesteld in 1900, wordt handel van "in het wild levende dieren" gereguleerd. Een toevoeging uit 2008 verbreedt deze Amerikaanse wet met handel in "alle in het wild levende planten". Hieronder vallen ook exotische houtsoorten die bijdragen tot de specifieke briljante klank van de gitaar.

Hoewel Gibson USA alle import van hout volledig met wettelijke certificaten en zelfs in samenspraak met Greenpeace regelt, omvat de nieuwe wetstoevoeging een aantal dubbelzinnige clausules waar niemand echt goed raad mee weet. De federale politie viel op basis van deze clausules, binnen bij de Gibson-fabrieken in Tennessee en legde beslag op de volledige voorraad afgewerkte instrumenten en een zeer grote stock hout. Hierdoor werd de productie voor onbepaalde tijd stilgelegd.

Onnodig te zeggen dat de muziekindustrie zich hier erg tegen verzet. Temeer daar het nu mogelijks illegaal zou kunnen zijn om als gitarist uw oude vintage-gitaar over de grenzen mee te nemen. Vanzelfsprekend nam Gibson reeds gerechtelijke stappen om zijn onschuld te bewijzen (meer details kunt u lezen via de onderstaande links).

Hoe dit alles juridisch zal verlopen, is op dit moment compleet onvoorspelbaar. Hoe dan ook, het is niet onmogelijk dat onze grote levering Gibsons van deze week inderdaad de laatste is geweest ...

Het goede nieuws: door hun schaarste zullen deze Gibsons alleen in waarde stijgen, waardoor ze een uitstekende belegging vormen voor de toekomst.

Hieronder vindt u de complete lijst van de instrumenten die we nu in stock hebben. Kom zo snel mogelijk eens langs in Deinze. Wellicht is dit de laatste kans om uw droom-instrument te kopen, want er kan tot nader order niets meer bijbesteld worden. "

Heb nog niet gechecked of hun prijzen al gestegen zijn maar zie ze hier na deze melding wel toe in staat.

bass blom
15 september 2011, 13:33
ah, gelijk mijn custom duurder maken :D

Venlonaer
15 september 2011, 14:20
Nou dat zal met deze markt momenteel niks uitmaken bass! :( Het is echt triest tegenwoordig.....

Hotpepper01
15 september 2011, 15:12
Ik heb nog een Epi SG anni 50 in bestelling. Niet dat het nu veel geld is, integendeel. Maar ik vraag me wel af of die uberhaupt nog wel geleverd gaat worden. Van een levertijd van 2 - 5 dagen, is de levertijd nu ineens eind oktober geworden....

barno
15 september 2011, 15:38
Weet niet hoe het momenteel staat met het onderzoek bij Gibson maar heb net een mail gekregen van een winkel die door heel deze soap zijn kans ziet om wat extra te verkopen... Beetje overdreven en goedkoop naar mijn mening om dit zo te doen

" Beste Jo,



Was dit de laatste levering van Gibson ?

De wetten in Amerika kunnen soms onwaarschijnlijk absurde gevolgen hebben. Via de "Lacey Act", opgesteld in 1900, wordt handel van "in het wild levende dieren" gereguleerd. Een toevoeging uit 2008 verbreedt deze Amerikaanse wet met handel in "alle in het wild levende planten". Hieronder vallen ook exotische houtsoorten die bijdragen tot de specifieke briljante klank van de gitaar.

Hoewel Gibson USA alle import van hout volledig met wettelijke certificaten en zelfs in samenspraak met Greenpeace regelt, omvat de nieuwe wetstoevoeging een aantal dubbelzinnige clausules waar niemand echt goed raad mee weet. De federale politie viel op basis van deze clausules, binnen bij de Gibson-fabrieken in Tennessee en legde beslag op de volledige voorraad afgewerkte instrumenten en een zeer grote stock hout. Hierdoor werd de productie voor onbepaalde tijd stilgelegd.

Onnodig te zeggen dat de muziekindustrie zich hier erg tegen verzet. Temeer daar het nu mogelijks illegaal zou kunnen zijn om als gitarist uw oude vintage-gitaar over de grenzen mee te nemen. Vanzelfsprekend nam Gibson reeds gerechtelijke stappen om zijn onschuld te bewijzen (meer details kunt u lezen via de onderstaande links).

Hoe dit alles juridisch zal verlopen, is op dit moment compleet onvoorspelbaar. Hoe dan ook, het is niet onmogelijk dat onze grote levering Gibsons van deze week inderdaad de laatste is geweest ...

Het goede nieuws: door hun schaarste zullen deze Gibsons alleen in waarde stijgen, waardoor ze een uitstekende belegging vormen voor de toekomst.

Hieronder vindt u de complete lijst van de instrumenten die we nu in stock hebben. Kom zo snel mogelijk eens langs in Deinze. Wellicht is dit de laatste kans om uw droom-instrument te kopen, want er kan tot nader order niets meer bijbesteld worden. "

Heb nog niet gechecked of hun prijzen al gestegen zijn maar zie ze hier na deze melding wel toe in staat.

tja die mail komt dan ook van de meest onbeschofte muziekzaak van Belgie.

bass blom
15 september 2011, 15:39
en dat is.. piens?

Rembull1980
15 september 2011, 15:39
Ik heb nog een Epi SG anni 50 in bestelling. Niet dat het nu veel geld is, integendeel. Maar ik vraag me wel af of die uberhaupt nog wel geleverd gaat worden. Van een levertijd van 2 - 5 dagen, is de levertijd nu ineens eind oktober geworden....

Epiphones worden niet in de VS gemaakt. Lijkt mij dat de productie van dit merk geen problemen ondervind.

TimoSomers
15 september 2011, 15:57
Dat rechtvaardigt mijn aankoop van misschien NOG een Gibbie morgen :D.

JoeV
15 september 2011, 16:42
en dat is.. piens?

yep, ik schrik er nu niet echt van dat het juist van hen komt. Als is er in St-Niklaas ook nog zo één die er wat van kan :stop:

Misery Signals
15 september 2011, 16:44
Ja, maar die in Sint Niklaas levert zoals afgesproken en niet na een half jaar, én is reeds vaak goedkoper als de Duitse megadozenschuivers.

MS

JoeV
15 september 2011, 16:52
Kan wel (geen ervaring met levering) , maar ze proberen je evenzeer in de zak te zetten. Klein voorbeeld: Een paar jaar geleden stond ik daar en er was een actie voor gitaarkabels (had er niet metteen nodig maar keek er ff naar). Grote bak met een hoop kabels en een affiche "Promo, 3m Kabel 15 euro". Op de verpakking hing echter de originele prijs nog: 12 euro :???:

Het is een paar jaar geleden, kan een ander bedrag geweest zijn maar het scheelde toch een aantal euro's. OK het gaat hier maar om een klein bedrag maar je hebt toch metteen het gevoel dat het dan met andere zaken ook zo wel gaat zijn...

Misery Signals
15 september 2011, 17:02
Hey,

Waren mss 3 kabels voor 15 Euro? :)

Ik vind de gitaarmensen daar maar shitty en de sfeer kil, maar de prijzen en het aanbod is zeer goed.
Nouja, ik koop bijna niets nieuw dus...

MS

Hotpepper01
15 september 2011, 19:17
Epiphones worden niet in de VS gemaakt. Lijkt mij dat de productie van dit merk geen problemen ondervind.

De administratie en de computers van Gibson schijnen ??? in beslag genomen. Dat de productie van Epiphone in Asie plaatsvind weet ik ook wel. Maar ik vind het iets meer dan toevallig dat de levertijd van mijn Epiphone ineens zo ongeveer 10 keer zo lang worden als voor de raid. Misschien loopt de order / aflever administratie over het moederbedrijf Gibson....

macwilliams
15 september 2011, 19:38
Dat rechtvaardigt mijn aankoop van misschien NOG een Gibbie morgen :D.

Er is geen excuus nodig voor het kopen van een gibson.
om bij de wijze woorden van mr nike te blijven,

Just do it!

G.G.
15 september 2011, 20:25
Er is geen excuus mogelijk voor het kopen van een gibson.

Helemaal mee eens.

bass blom
15 september 2011, 20:27
we zijn nu allemaal crimineel :D

http://www.youtube.com/watch?v=YbAWfwtCr9g


http://www.youtube.com/watch?v=YbAWfwtCr9g

macwilliams
15 september 2011, 20:38
Helemaal mee eens.
Ghehehe, domoor:seriousf:


we zijn nu allemaal crimineel :D

http://www.youtube.com/watch?v=YbAWfwtCr9g


http://www.youtube.com/watch?v=YbAWfwtCr9g
Dat was ik voor dat ik gibsons kocht ook al dus :stop:

bass blom
15 september 2011, 20:39
ja, u ik en wij allemaal, met terugwerkende kracht

G.G.
15 september 2011, 20:54
Ghehehe, domoor:seriousf:

Sorry, kon het niet laten. Dacht dat je het nieteens zou opmerken.

macwilliams
15 september 2011, 20:59
Sorry, kon het niet laten. Dacht dat je het nieteens zou opmerken.
Knap gedaan dit, een korte zin die toch diep beledigend is. :(

G.G.
15 september 2011, 21:02
Sorry, beetje baldadig vanavond.

BTW je noemt mij een domoor

macwilliams
15 september 2011, 21:09
Sorry, beetje baldadig vanavond.

BTW je noemt mij een domoor

:seriousf:..........

terrasbeest
15 september 2011, 23:51
Weet niet hoe het momenteel staat met het onderzoek bij Gibson maar heb net een mail gekregen van een winkel die door heel deze soap zijn kans ziet om wat extra te verkopen... Beetje overdreven en goedkoop naar mijn mening om dit zo te doen

[I]" Beste Jo,



Was dit de laatste levering van Gibson ?



Heb nog niet gechecked of hun prijzen al gestegen zijn maar zie ze hier na deze melding wel toe in staat.

Djiezes, wat gaat er dàn van ons allen worden. Geen Gibsons meer, het einde der tijden is nabij. Gelukkig heb ik nog ergens een blokfluit en een mondharmonica. Als dat tenminste ook al niet verboden wordt.:mad:

PS. Wellicht wordt er ergens clandestien nog wel een productie opgestart, in Deinze bvb.

PPS. Gibsons te koop : 50000 Euro per stuk. Wees discreet aub, ik wil geen GI's die mijn deur komen inbeuken.

YannickH
16 september 2011, 00:01
ben ik blij dat m'n nieuwe gibson bijna bij mij is.
misschien morgen al en als het morgen niet is, dan maandag denk ik:D

ChuanSE
16 september 2011, 04:31
Ik zou zeggen: ondertekenen, die petitie ;)

https://www.change.org/petitions/the-president-of-the-united-states-resolve-gibson-guitar-inquiry-protect-consumers-and-make-lacey-act-fair