PDA

View Full Version : iel klinkende greg bennett



Rizz
31 augustus 2011, 10:32
Ik geef sinds kort les aan een meisje met een greg bennett met een spruce top. De gitaar klinkt erg iel, pas als je er (flink) wat harder op speelt, komt hij een beetje tot leven. Zij speelt overigens erg zacht en niet met plectrum.

Ze heeft 'm nu een 5 maanden, met nog steeds de originele snare (.012) erop. Ik kan mij herinneren te hebben gelezen dat een spruce top wat langer nodig heeft om "los" te komen.

Kan iemand het bovenstaande bevestigen?

Richie

Harald
31 augustus 2011, 10:47
Ik zou van het loskomen nu ook geen wonderen verwachten. Je kunt de gitaar natuurlijk een paar dagen in een kamer hangen waar je heel hard muziek draait. Dat schijnt ook te werken.

Kan aan de gitaar liggen, maar misschien ook gewoon aan de soort snaren. Dat kan per gitaar verschillen. Dus misschien eens andere snaren proberen. Kan ook zijn dat de top te stijf is voor .012 en dat het beter klinkt met .013 (Meen me te herinneren dat LaurentB dat met zijn Crafter had) Maar dat is voor een beginnende gitariste al helemaal niet fijn natuurlijk. Dan is een goede afstelling essentieel. Is de actie laag, hoeft .013 geen probleem te zijn. Benden wordt wel gelijk een stuk lastiger.

Waar je ook even naar zou kunnen kijken is de hoek die de snaren na het zadel maken. Heeft de gitaar brugpennen of zit er zo'n Lowden achtige brug op, waarbij de snaren door een gaatje in de brug gaan, net als bij een klassieke gitaar? Als de hoek erg klein (snaar loopt bijna vlak door) is wordt er ook relatief weinig trilling aan het bovenblad overgedragen. Bij zo'n Lowdenachtige brug kun je daar weinig aan doen. Bij brugpennen kun je evt. een sleuf maken naar het pengat toe, zodat de snaar in een stijlere hoek over het zadel gaat. Maar dat zou je misschien beter even kunnen overleggen met een bouwer/reparateur in de buurt.

Zou sowieso eerst eens wat verschillende snaren proberen, en evt. wat dikkere snaren. (Maar met .013 moet de actie echt laag zijn)

Rizz
31 augustus 2011, 10:58
Nieuwe snaren had ik ook al geadviseerd, zal eens een pakketje samenstellen met wat verschillende. Maar dunnere sws dus niet, begrijp ik. Ook wel logisch ook...

Haar vader, ook een gitarist, heeft de gitaar uitgezocht en heeft een flink aanvallende speelstijl en dan klinkt hij, als gezegd, een stuk beter...

Voor wat betreft de rest van je tips, ze zijn opgeslagen!

Ik zal er eens naar kijken, bedankt iig!

LaurentB
31 augustus 2011, 11:48
Nieuwe snaren had ik ook al geadviseerd, zal eens een pakketje samenstellen met wat verschillende. Maar dunnere sws dus niet, begrijp ik. Ook wel logisch ook...

Haar vader, ook een gitarist, heeft de gitaar uitgezocht en heeft een flink aanvallende speelstijl en dan klinkt hij, als gezegd, een stuk beter...

Voor wat betreft de rest van je tips, ze zijn opgeslagen!

Ik zal er eens naar kijken, bedankt iig!

Dat is inderdaad wat ik wel van die Crafter GAE-30 herken. Als je er met plectrum op speelt komt er best een redelijk geluid uit, maar met vingers spreekt-ie moeilijk aan. Het bovenblad ervan is aan de dikke kant, tegen de 3 mm. Kan zijn om feedback wat tegen te gaan bij versterking.

Plant
31 augustus 2011, 18:53
Ik ben benieuwd naar die 'aanvallende speelstijl' waarbij de gitaar beter klinkt :dontgeti: "Als je nou niet gauw goed klinkt, dan grrrrr!!!" of zoiets? Is daar beeld van?

LaurentB
31 augustus 2011, 18:55
Ik ben benieuwd naar die 'aanvallende speelstijl' waarbij de gitaar beter klinkt :dontgeti: Is daar beeld van?

'Welke gitaar klinkt het best als je hem over het hoofd van iemand heen slaat?' ;)

Harald
31 augustus 2011, 20:15
Gaan we nu ineens aan Zen doen?

of iig zenloos geweld? :seriousf:

Rizz
31 augustus 2011, 20:32
:seriousf::seriousf:

mastermind
15 september 2011, 11:24
Martin 012 setje erop doen, af fabriek snaren van Greg Bennett kunnen wel iets beter, met name als je met je vingers speelt. Een lichter set snaren kan (speelt voor haar misschien fijner, snijdt minder in dr vingers ;). Maar een lichter setje klinkt ook ieler zeg maar, minder massa = minder laag.

Is het een GD100 of GOM100 model? Die hebben een massief bovenblad en moeten nog wel een beetje ingespeeld worden :).

Rizz
15 september 2011, 11:28
Het is een D7 en deze heeft idd een massief bovenblad... Nieuwe snaren zijn onderweg, maar moet eerst haar vader nog overtuigen, die vind het nog niet nodig.... iig bedankt