PDA

View Full Version : Nieuwe Amp; AFD100



big dooley
31 augustus 2011, 01:04
tja, soms kom je iets tegen en dan ga je ervoor

de AFD100 dus... inmiddels al flink gebashed op het marshallforum en net zo populair en verguisd als de persoon waarop dit ding is gebaseerd

hoe klinkt ie? open, dynamisch en toch een flinke hoeveelheid gain... inderdaad, clean is niet het sterkste punt, maar daar koop je zo'n ding niet voor... scheuren met dat apparaat is het devies, en dat doet ie dan ook

heb nog nooit een amp gespeeld met 6550's erin en ik moet zeggen dat dat toch wel aparte buizen zijn... hard, glazig, veel headroom en dus lastig te oversturen... gezien de toch wel enorme bak met gain die erin zit vind ik dat eerder een pluspunt... met veel eindtrapoversturing zou het een modderbak worden denk ik... nu blijft alles toch strak

de grootste veroordeling is dat ie iel, dun of schel zou zijn... daar kan ik me niet in vinden... alhoewel ik het zeker geen "vettige" sound vind, iel is het mijns inziens zeker niet, maar wel heerlijk onbeschoft...
bedoeling is om dit ding te combineren met de JVM die ik al heb, en na een avondje experimenteren, kreeg ik er toch erg lekkere godslasterlijke geluiden uitgetoverd

de ingebouwde attenuator is ff wennen... het is geen traploze master-mastervolume, maar moet echt gezien worden als hulpmiddel om het volume hanteerbaar te houden, wil je de eindtrap vol op z'n lazer geven.... maar zoals ik al zei, die 6550's gaan niet zomaar over hun nek en je praat hier hooguit over een verandering van dynamiek, dan dat je echt een vette oversturing krijgt van de eindtrap.... het is in ieder geval een mooi stukje techniek, zeker in combinatie met de automatische bias, wat gewoon erg goed werkt...

al met al.... ik ben tevreden :)

refused199
31 augustus 2011, 09:17
Gefeliciteerd met je nieuwe amp!

Ik heb hem een tijdje geleden eens uitgeprobeerd met een Bonamassa studio. Dat klonk echt nergens naar. Het klonk niet zo zeer iel of dun maar wel veel te schel en het leek alsof je er 1 bepaalde klank mee kon produceren waaraan je eigenlijk vrij weinig kunt veranderen als je begrijpt wat ik bedoel.
Afgelopen maandag heb ik een 2e poging met andere gitaren en toen raakte ik er steeds meer gecharmeerd van. Nog altijd is het niet mijn ding maar inderdaad. Hij is niet iel of dun. Wel heeft hij erg veel hoog waar je van moet houden. Voor mij teveel maar na een voorbarige conclusie ben ik er maandag achter gekomen dat het inderdaad een erg fijne amp is voor zijn ding.
Daar ga je nog veel plezier mee beleven in stereo setup!

big dooley
31 augustus 2011, 10:40
het is niet zozeer de EQ wat de frequentie's veranderd, de hoeveelheid gain en mastervolume (waarbij het totaalvolume teruggebracht kan worden met de powercontrol) doet ook een duit in het zakje... meer gain en de zaak wordt wat donkerder, meer master en alles wordt weer scherper...
nou heb ik P-rails in m'n les paul, en die zijn in serie schakeling vrij donker en in parallel weer vrij helder, dus eigenlijk kun je toch alle kanten op met deze combinatie...
maar ik moet wel zeggen, dat ie op repetitievolume wel wat beter klinkt dan op huiskamervolume... die EPA helpt zeker, maar het maakt van de AFD geen huiskamerversterker en ik denk dat veel internetbashers die fout hebben gemaakt... zeker door de master vol open te zetten, om vervolgens de strot van de eindtrap helemal dicht te knijpen met de powercontrol... het lekkere van een buizenversterker die op z'n tandvlees zit, zit hem in meer factoren, dan de buizen alleen...

Dimitri92
31 augustus 2011, 10:45
Heb 'm in musicstore gehoord op lekker volume over een greenback kast.
Icm een black falcon was dat simpelweg: awsome :cooler:
Veel plezier ermee :)

allochthomas
31 augustus 2011, 14:33
Gefeliciteerd al moet ik zeggen dat ik erg teleur gesteld was toen ik hem ging proberen. Vond hem imo erg dun en schel en zelfs met flink draaien aan de knoppen kreeg ik er niks leuks uit.

Misery Signals
31 augustus 2011, 16:51
Again, een Marshall is mss wel de minst goede optie om alleen op je kamer of in een winkel te bespelen. Zowel de heads als kasten.
Neem hem mee, test hem in je band, dan gaat ie bijna zeker beter bevallen.
En hij blijft dun klinken? Vreemd, zou je toch wel moeten kunnen oplossen met wat bass bij, treble weg, master lekker open en de rest met de power-knop regelen...

MS

big dooley
31 augustus 2011, 17:58
Again, een Marshall is mss wel de minst goede optie om alleen op je kamer of in een winkel te bespelen. Zowel de heads als kasten.
Neem hem mee, test hem in je band, dan gaat ie bijna zeker beter bevallen.
En hij blijft dun klinken? Vreemd, zou je toch wel moeten kunnen oplossen met wat bass bij, treble weg, master lekker open en de rest met de power-knop regelen...

MS

nou, des te meer master erin gedraaid wordt, des te scheller de versterker wordt... kan me daar ook wel wat bij voorstellen, omdat je de headroom van de eindtrap verminderd... en dus heeft ie niet meer het vermogen om de lage tonen eruit te krijgen... ook de EQ heeft minder effect des te verder de master openstaat, inclusief de presence... wat overigens weer te wijten is aan de negatieve feedbackloop die simpelweg uit elkaar valt bij hoge ingangssignalen naar de fasedraaier

vergelijk als voorbeeld ook een 50 en 100 watt versterker... de 100 watter heeft altijd meer ballen.... ik hou de master nu zelf rond 7 of 8.... draai de gain wat verder open en je krijgt weer meer laag in het signaal... met een lage master en max gainsetting, wordt de boel erg zompig... gebruikers moeten echt de powercontrol zien voor wat het is... een reductie van het verkrijgbare vermogen en geen mastervolume

mensen vinden de JVM een ingewikkeld ding door alle knoppen, maar de AFD is mijns inziens lastiger om in te stellen, met een eindtrap die flink op z'n ballen krijgt... bepaalde zaken reageren gewoon anders dan normaal

Mitch
31 augustus 2011, 18:09
Normaal gesproken krijg je juist vooral meer dynamiek en laag als je ene master open gooit, dus ik kan me niet vinden in het "normaal" vinden dat een amp scherper gaat klinken met master meer open... dat gezegd hebbende....
Vette amp! Van harte!

big dooley
31 augustus 2011, 18:23
Normaal gesproken krijg je juist vooral meer dynamiek en laag als je ene master open gooit, dus ik kan me niet vinden in het "normaal" vinden dat een amp scherper gaat klinken met master meer open... dat gezegd hebbende....
Vette amp! Van harte!

dat begint ongeveer bij settings boven "8".... laten we ook niet vergeten, dat de AFD 6550's erin heeft zitten, die je eigenlijk nergens ander in tegenkomt (voor wat standaard europese modellen van marshall aangaat...) in de jaren 70 en 80 werden marshalls in de states met deze dingen voorzien, terwijl de europese modellen EL34's hadden...
op het marshallforum zit een goser met 2 ouwe 2203 JMP's... de ene op 6550's en de ander op EL34's en de verschillen zijn volgens hem enorm... zeker met de eindtrap op z'n tandvlees... toch eens een keer EL34's steken in die AFD en kijken wat ie daar op doet :)

Mitch
31 augustus 2011, 19:52
Boven de 8? Nou kan ik er geen touw meer aan vastknopen. Er wordt veel gezegd dat -ie iel klinkt, voornamelijk door mensen die 'm relatief zacht hadden staan. Dan wordt gezegd dat dat komt doordat -ie helderder klinkt bij meer master en daarna dat het gaat om settings boven de 8 :???: Da's toch niet zacht?

Fireburst
31 augustus 2011, 20:53
vergelijk als voorbeeld ook een 50 en 100 watt versterker... de 100 watter heeft altijd meer ballen.... ik hou de master nu zelf rond 7 of 8.... draai de gain wat verder open en je krijgt weer meer laag in het signaal... met een lage master en max gainsetting, wordt de boel erg zompig... gebruikers moeten echt de powercontrol zien voor wat het is... een reductie van het verkrijgbare vermogen en geen mastervolume

Net als Mitch vind ik het ook een beetje raar. Normaal verlies je toch laag (en meestal dynamiek) als er meer gain ingedraaid wordt?

Hoedanook veel plezier hoor met je nieuwe amp, het is enkel dat je omschrijving bijna haaks staat op wat ik gewend ben. :???:
Of misschien begrijpen we elkaar gewoon verkeerd...

caliban
31 augustus 2011, 22:51
Heb met m'n Fireball ook het idee dat er meer bas uitkomt als de gain verder open gaat. (Komt denk ik doordat er een kleine condensator over de gain-pot staat, die dus als de gain wat lager staat, toch veel hoog doorlaat. Wanneer je de gain wat verder open draait, wordt dit effect minder. Pure speculatie.)

big dooley
31 augustus 2011, 23:48
Boven de 8? Nou kan ik er geen touw meer aan vastknopen. Er wordt veel gezegd dat -ie iel klinkt, voornamelijk door mensen die 'm relatief zacht hadden staan. Dan wordt gezegd dat dat komt doordat -ie helderder klinkt bij meer master en daarna dat het gaat om settings boven de 8 :???: Da's toch niet zacht?

bij normale 100-watters, rolt gelijk je gebit eruit ja... maar de AFD heeft een ingebouwde electronische attenuator... deze veranderd dmv firmware de spanning op de G2-roosters, de bias en de negatieve feedbackloop... wat er in principe gebeurt is dat de headroom van de buizen dusdanig verminderd wordt, dat het afgegeven max vermogen niet meer gehaald kan worden... de powercontrol heeft 21 stappen die van 0.1% tot 100% van het vermogen afregelt... dus wat doen mensen dan... die zetten de master vol open en draaien de strot van de eindtrap dicht, door de powercontrol af te regelen op 1% en gaan dan klagen dat ie zo schel klinkt...
nou ben ik eerlijk genoeg om te bekennen dat het inderdaad ff wennen is hoe dat ding reageert... met de powercontrol in gebruik worden master en gain niet alleen volume en oversturings regelaars, maar ze hebben ook een zeer grote invloed op de EQ, zodra beide regelaars ver open gezet worden...
de powercontrol is GEEN mastervolume maar een instelbare attenuator... de mastervolume regelt de hoeveelheid signaal die de eindtrap ingaat en de powercontrol regelt de hoeveelheid vermogen, die de eindtrap afgeeft

als ik nou iemand zou moeten adviseren als ze een AFD gaan uitproberen? zet die powercontrol maar vol open en negeer die een poosje... ga eerst spelen met die andere 6 knoppen op de #34-mode... tenslotte is die gelijk aan een licht gemodificeerde 2203... en dat kun je toch een standaard marshall noemen, lijkt me

big dooley
31 augustus 2011, 23:58
Heb met m'n Fireball ook het idee dat er meer bas uitkomt als de gain verder open gaat. (Komt denk ik doordat er een kleine condensator over de gain-pot staat, die dus als de gain wat lager staat, toch veel hoog doorlaat. Wanneer je de gain wat verder open draait, wordt dit effect minder. Pure speculatie.)

zeker in AFD-mode is dit erg goed waarneembaar... meer gain is meer laag en gain op 10 kan echt een bak modder leveren op die manier... begreep dat er ook 1 of meerdere bright caps gebruikt zijn in een aantal gainstages van de AFD100...

big dooley
1 september 2011, 00:13
Net als Mitch vind ik het ook een beetje raar. Normaal verlies je toch laag (en meestal dynamiek) als er meer gain ingedraaid wordt?

Hoedanook veel plezier hoor met je nieuwe amp, het is enkel dat je omschrijving bijna haaks staat op wat ik gewend ben. :???:
Of misschien begrijpen we elkaar gewoon verkeerd...

laat ik het zo zeggen... de AFD100 staat ook haaks op wat ik normaliter gewend ben... (is een overstatement hoor... ;))

Fireburst
1 september 2011, 19:56
OK. Jij bent goed geplaatst om te vergelijken en je kan het goed omschrijven dus dat wordt dan voor de 'traditionalisten' een dagje testen om het eens aan den lijve te ondervinden ?
Het zou wel eens goed kunnen dat àlle nieuwe Marshall modellen binnenkort zo gaan reageren...

Nogmaals veel plezier met de amp.

Mr. Dynamite
1 september 2011, 21:10
Nou laat ik dan de eerste zijn:

FOTO'S! :crazyhappy:

caliban
1 september 2011, 22:56
zeker in AFD-mode is dit erg goed waarneembaar... meer gain is meer laag en gain op 10 kan echt een bak modder leveren op die manier... begreep dat er ook 1 of meerdere bright caps gebruikt zijn in een aantal gainstages van de AFD100...

Er zijn nog geen deftige schema's van de AFD te vinden, toch?

big dooley
1 september 2011, 23:53
Nou laat ik dan de eerste zijn:

FOTO'S! :crazyhappy:

zaterdag krijgt ie z'n vuurdoop tijdens een gig... lijkt me een mooie gelegenheid om wat plaatjes te schieten :)

big dooley
2 september 2011, 00:08
OK. Jij bent goed geplaatst om te vergelijken en je kan het goed omschrijven dus dat wordt dan voor de 'traditionalisten' een dagje testen om het eens aan den lijve te ondervinden ?
Het zou wel eens goed kunnen dat àlle nieuwe Marshall modellen binnenkort zo gaan reageren...

dat geloof ik niet echt... er zijn maar weinig hedendaagse marshalls die 6550's in de eindtrap gebruiken en meestal blijven ze wel trouw aan hun manier van voorversterkers voicen mbt de gainstages en toonregelaars... maar de EPA zal waarschijnlijk wel in andere modellen te zien zijn... ik ben ervan overtuigd dat een YJM100 een betere representatie is, van wat we gewend zijn van marshall qua signaalpad, maar dan met de nieuwe techniek


Er zijn nog geen deftige schema's van de AFD te vinden, toch?
nee, die zijn er nog niet inderdaad... er zwerven veel schema's rond van de caswell mod #39, maar ook #36 (waar AFD schijnbaar mee is opgenomen) en #34, de 2203, die slash heeft laten modden door frank levi en gebruikt werd voor oa. use your illusion...
voor wat betreft de #34 mode; daar heb ik over gesproken met santiago (de marshall ontwerper) hij heeft de originele #34 in zijn handen gehad, bekeken en doorgemeten, en volgens hem kloppen de internet schema's van #34 niet helemaal... overigens is de #34 mod helemaal niet echt ingrijpend te noemen... scheen een kwestie van 4 of 5 componentjes te zijn rond de gainstages

Kamiess
2 september 2011, 12:31
Schema AFD ben ik ook wel benieuwd naar.
Vooral omdat ik zelf een Maquis heb die gemod is naar #36 en de afd-tone goed haalt!

big dooley
2 september 2011, 16:26
Schema AFD ben ik ook wel benieuwd naar.
Vooral omdat ik zelf een Maquis heb die gemod is naar #36 en de afd-tone goed haalt!

#34 is een 100% kopie van het origineel volgens santiago, maar de AFD mode is tot stand gekomen door het luisteren naar de ongeëditeerde gitaartracks die slash had opgezocht voor santiago... dus of dat een 1 op 1 kopie is betwijfel ik... had begrepen dat marshall zelf claimt dat de AFD100 ongeveer voor 90% klopt qua componenten met de originele #36 of #39, maar dat er rekening was gehouden met zaken als microfoon plaatsing, speakers, manier van opnemen etc etc... maar dit is hearsay
heb nu een aantal keren dat ding op redelijk volume gehad, maar je ontkomt er gewoon niet aan om toch af en toe een bekende slash-lick te spelen :)

big dooley
4 september 2011, 15:39
zo en gisteren heeft ie z'n vuurdoop gehad... :D

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/P9030036.jpg

wat ik hier gedaan heb is de AFD100 als slave gebruiken voor de JVM... dus de preamp van de JVM met de eindtrappen van beide heads gebruiken...de cabinets hebben ieder een G12H30 anni en een V30... de AFD eindtrap drijft de G12H30's, omdat ik de hoeveelheid vermogen kan regelen, zodat ik ze niet opblaas en de JVM drijft de V30's...
bij de AFD staat de master ver open, maar volume is teruggebracht dmv de powercontrol op 5% van het totaalvermogen, dit geeft de compressie van eindbuizen op overdrive
de JVM blijft zijn hoge headroom houden waardoor met name lage tonen goed doorkomen en ik lekker de solo-boost kan gebruiken mbv de 2de master
gecombineerd geeft dit een heerlijk reagerende versterkercombinatie en ik had het gisteren dan ook erg naar mijn zin :)

de volgende stap is wat ik "het huwelijk" noem:
beide preamps zullen in gebruik genomen worden, waarbij ik dmv een boss LS2kies tussen AFD of JVM... beide preamps tegelijk kan ook, maar ik verwacht problemen met fases in bepaalde modes... beide versterkers hebben een FX-loop send, die dan weer teruggaat naar de return van de LS2... vervolgens via de gate naar mijn delay en choruspedaal wat weer teruggaat naar de return van de JVM... hierdoor kan ik de reverb van de JVM ook gebruiken voor de AFD preamp... vervolgens gebruik ik de preamp out van de JVM in de AFD's return en beide eindtrappen krijgen het volledig bewerkte signaal...
zet ik de effects loop van de AFD uit met de footswitch staat iedere amp op zich en speel ik stereo
klinkt ingewikkeld en heb er een diagrammetje van gemaakt om te laten zien hoe dit aangesloten wordt:

http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/marriageJVMAFD2.jpg

als ik nu alle signaalkabels van en naar mijn pedalboard tel, met inbegrip van beide footswitches kom ik tot de conclusie dat ik serieus aan een custom multikabel moet gaan denken :seriousf::seriousf::seriousf:

toneblo
4 september 2011, 18:22
Boven de 8? Nou kan ik er geen touw meer aan vastknopen. Er wordt veel gezegd dat -ie iel klinkt, voornamelijk door mensen die 'm relatief zacht hadden staan. Dan wordt gezegd dat dat komt doordat -ie helderder klinkt bij meer master en daarna dat het gaat om settings boven de 8 :???: Da's toch niet zacht?


gaat waarschijnlijk over de preamp?.. op 8 bij de master is bij de buren geen glas meer in de sponningen..:rockon:

big dooley
4 september 2011, 20:43
gaat waarschijnlijk over de preamp?.. op 8 bij de master is bij de buren geen glas meer in de sponningen..:rockon:

nee, gaat over master volume...
nogmaals, de AFD heeft een ingebouwde electronische attenuator... in plaats van het gemaakte vermogen om te zetten in hitte wat bijvoorbeeld een hotplate doet, is dit een electronische foefje wat speelt met de interne spanningen van de eindtrap (vergelijkbaar met powerscaling), waardoor je hem terug kan schroeven tot 0.1% van het beschikbare vermogen... in principe wordt de headroom van de eindbuizen verlaagd... je kan dus de eindtrap vol op z'n ballen geven, zonder je gebit te verliezen :)

toneblo
4 september 2011, 20:49
nee, gaat over master volume...
nogmaals, de AFD heeft een ingebouwde electronische attenuator... in plaats van het gemaakte vermogen om te zetten in hitte wat bijvoorbeeld een hotplate doet, is dit een electronische foefje wat speelt met de interne spanningen van de eindtrap (vergelijkbaar met powerscaling), waardoor je hem terug kan schroeven tot 0.1% van het beschikbare vermogen... in principe wordt de headroom van de eindbuizen verlaagd... je kan dus de eindtrap vol op z'n ballen geven, zonder je gebit te verliezen :)


headroom verlagen is ook een bijzaak die je gaat horen..

kassie
4 september 2011, 21:00
overigens is de #34 mod helemaal niet echt ingrijpend te noemen... scheen een kwestie van 4 of 5 componentjes te zijn rond de gainstages

Het zal je verbazen hoe drastisch een sound veranderd kan worden door enkele weerstandjes of condensatoren van waarde te veranderen.

big dooley
4 september 2011, 21:03
headroom verlagen is ook een bijzaak die je gaat horen..

ze hebben het iets anders aangepakt dan de powerscaling van london power die als ik het me goed herinner de anode spanning en G2 spanning aanpast... bij de AFD wordt alleen de G2 spanning (pin 4 ) verlaagd en de biasspanning op pin 5 aangepast... wat verder heel belangrijk is, is dat de negatieve feedbackloop ook mede aangepast wordt, zodat oa de presence zich ook gaat gedragen, als een amp die vol op z'n kloten krijgt... bij powerscaling gebeurt dit niet...

al met al, kan ik zeggen, dat het erg goed werkt en je merkt erg weinig verschil met hoe een amp reageert op lagere powersettings, uiteraard op volumeverschil na...

big dooley
4 september 2011, 21:06
Het zal je verbazen hoe drastisch een sound veranderd kan worden door enkele weerstandjes of condensatoren van waarde te veranderen.

das waar, maar dat bedoelde ik niet echt... met ingrijpend bedoel ik de verandering van een circuit op zich... er zijn mensen die dachten, dat heel de preamp bewerkt was, met inbegrip van de toonregelaars

caliban
4 september 2011, 22:41
Het zal je verbazen hoe drastisch een sound veranderd kan worden door enkele weerstandjes of condensatoren van waarde te veranderen.

Het kAn veranderen, inderdaad, maar een mod kan ook heel subtiel zijn. Als Santiago (de compostella) zegt dat het maar enkele componenten zijn die veranderd werden, ga ik ervan uit dat hij ook bedoelt dat de mod eerder subtiel werkt.

pdk
11 september 2011, 16:17
Ik heb sinds een paar weken een AFD100.
Ben tevreden over m'n sound, zeker in AFD-mode, maar ik had gisterenavond bij een optreden van m'n band een probleem met de loop.
Ik gebruik m'n loop als booster (delay erbij), werkt anders prima (volume instelbaar achteraan), maar als ik 'm aanzet dan had ik een enorme volumedrop (zeker gehalveerd).

Wat zou de reden hiervan kunnen zijn?
Kabels nagekeken en alles was ok.

gr,

big dooley
11 september 2011, 16:31
Ik heb sinds een paar weken een AFD100.
Ben tevreden over m'n sound, zeker in AFD-mode, maar ik had gisterenavond bij een optreden van m'n band een probleem met de loop.
Ik gebruik m'n loop als booster (delay erbij), werkt anders prima (volume instelbaar achteraan), maar als ik 'm aanzet dan had ik een enorme volumedrop (zeker gehalveerd).

Wat zou de reden hiervan kunnen zijn?
Kabels nagekeken en alles was ok.

gr,

als dit alleen met de loop ingeschakeld gebeurt, zou ik denken dat de buis die de loop runt kapot is... dat zou in dit geval de 4de preampbuis moeten zijn gerekend vanaf de buisjes met het metalen kokertje eroverheen... lijkt me stug dat er hier sprake is van oxidatie van contactpunten in de aansluitingen... die krengen zijn nog geen jaar oud...

ff het buisje verwisselen voor een exemplaar waarvan je weet dat ie goed is... je kan bijvoobeeld ook twee preampbuizen van positie wisselen... veranderd het probleem of is het probleem weg, dan heb je de dader te pakken en zul je een ander buisje aan moeten schaffen... zijn de kosten niet

pdk
11 september 2011, 16:42
Kan ik dit zien als ik bij opstart van amp de autobias procedure doe?

gr,

big dooley
11 september 2011, 16:49
Kan ik dit zien als ik bij opstart van amp de autobias procedure doe?

gr,

nee, de biasprocedure is alleen voor de eindbuizen (die vier grote krengen) en die hebben daar niet mee te maken... als het een eindbuis zou zijn, of de autobias geeft een foutcode (alle 4 de leds gaan branden) dan heb je problemen met of zonder fx-loop...
aangezien je hier alleen een volumedrop hebt als je de loop inschakeld, verdenk ik de 4de preampbuis... preampbuisjes kun je zo verwisselen, verwissel je de grote buizen, dan moet je de autobias gebruiken (alhoewel ik hem vaak sowieso met biasprocedure opstart...)

pdk
13 september 2011, 20:04
Nu wil ik, om verder te kunnen, m'n delay in front van de amp zetten i.p.v. loop.
die gebruik ik vooral bij m'n solo's.
Nu heb ik echter geen volume boost meer.
Ik heb de rc-booster ervoor gezet maar gaf geen exra volume.
Kan de GE-7 hiervoor dienen (in front dan)?
Of heeft iemand nog suggesties.
Ik ga dan de loop helemaal niet gebruiken voor solo-boost.

kassie
13 september 2011, 20:46
Het kAn veranderen, inderdaad, maar een mod kan ook heel subtiel zijn. Als Santiago (de compostella) zegt dat het maar enkele componenten zijn die veranderd werden, ga ik ervan uit dat hij ook bedoelt dat de mod eerder subtiel werkt.

Tuurlijk kan dat... maar bij inspectie van slash´s amp vond hij het niet subtiel.

op een youtube filmpje zegt hij dat de layout sterk op het origineel lijkt, maar bij nadere inspectie en meetwerk blijkt dat enkele waarden rond v1 en v2 anders zijn. Hij zegt letterlijk. `the voicing is completely different´.

big dooley
14 september 2011, 00:45
Tuurlijk kan dat... maar bij inspectie van slash´s amp vond hij het niet subtiel.

op een youtube filmpje zegt hij dat de layout sterk op het origineel lijkt, maar bij nadere inspectie en meetwerk blijkt dat enkele waarden rond v1 en v2 anders zijn. Hij zegt letterlijk. `the voicing is completely different´.

bedoel je dit filmpje?... want ik hoor hem iets anders zeggen
http://www.youtube.com/watch?v=P40TeJZlm1w

big dooley
14 september 2011, 00:46
Nu wil ik, om verder te kunnen, m'n delay in front van de amp zetten i.p.v. loop.
die gebruik ik vooral bij m'n solo's.
Nu heb ik echter geen volume boost meer.
Ik heb de rc-booster ervoor gezet maar gaf geen exra volume.
Kan de GE-7 hiervoor dienen (in front dan)?
Of heeft iemand nog suggesties.
Ik ga dan de loop helemaal niet gebruiken voor solo-boost.

omdat ie nog steeds niet werkt??? :???::???::???:

pdk
14 september 2011, 05:46
ja, werkt nog steeds niet en ik heb een optreden te doen vrijdagavond

muziekschuur
14 september 2011, 09:24
Wat is een JCM800 met de 34 mod?

big dooley
14 september 2011, 10:05
ja, werkt nog steeds niet en ik heb een optreden te doen vrijdagavond

lastig... maar een delay plus boost voor de input van een versterker werkt niet zoals jij wil... een volumeboost in een versterker stoppen die al overstuurd is, resulteerd alleen maar in meer oversturing...

dat trucje met die buisjes, wat ik je verteld had heb je al geprobeerd?

kassie
15 september 2011, 01:06
bedoel je dit filmpje?... want ik hoor hem iets anders zeggen
http://www.youtube.com/watch?v=P40TeJZlm1w

Ik denk dat we dan anders luisteren. Tone stack is hetzelfde. Maar de 'voicing van de gainstages is different'. Dat is het punt wat ik wil maken. Op het oog is er inderdaad niet veel gemod aan die marshall, maar de paar verlaagde kathode weerstanden en waarschijnlijk verhoogde condensatoren (voor meer laag mid weergave) die de preampbuisjes heter opstoken, maken een wereld van verschil in de 'voicing' gainstage, en uiteindelijk de amp zelf.

Als je dat nu bij 2 triodes doet, (Dat hoeft nog maar 1 buisje te zijn) heb je al een stuk meer gain, en samen met eventuele condensatoren in parallel met die kathode weerstand om de respons van de toegenomen gain op een bepaalde frequentie te accentueren heb je uiteindelijk maar 4 componenten verandert en een compleet ander karakter.

De tone stack hoeft niet, omdat de parameters al prima door de gebruiker in te stellen zijn.

big dooley
15 september 2011, 04:05
Ik denk dat we dan anders luisteren. Tone stack is hetzelfde. Maar de 'voicing van de gainstages is different'. Dat is het punt wat ik wil maken. Op het oog is er inderdaad niet veel gemod aan die marshall, maar de paar verlaagde kathode weerstanden en waarschijnlijk verhoogde condensatoren (voor meer laag mid weergave) die de preampbuisjes heter opstoken, maken een wereld van verschil in de 'voicing' gainstage, en uiteindelijk de amp zelf.

Als je dat nu bij 2 triodes doet, (Dat hoeft nog maar 1 buisje te zijn) heb je al een stuk meer gain, en samen met eventuele condensatoren in parallel met die kathode weerstand om de respons van de toegenomen gain op een bepaalde frequentie te accentueren heb je uiteindelijk maar 4 componenten verandert en een compleet ander karakter.

De tone stack hoeft niet, omdat de parameters al prima door de gebruiker in te stellen zijn.

daar gaat het mij niet om... ik heb zelf inmiddels wel "in the flesh" gehoord, dat de AFD behoorlijk wat bijterig gain uit de hoge hoed kan toveren (tja, dat was een inkoppertje... :D)
dus aanschouwende, dat een technisch gezien kleine verandering een vrij groot verschil kan geven... ben ik helemaal met je eens...

maar je deelt mede dat santiago de mod niet subtiel vond, wat ik nergens terug kan horen, door te beweren dat santiago letterlijk zegt: "de voicing is completely different"... en dat zegt ie niet... hij zegt:"the tonecircuit is completely standard marshall, but the voicing is different... the preamp has been revoiced" en dan later nog eens:"the tonecontrol is completely unmodified"

heb nou een aantal keren dat ding opengetrokken en inderdaad kan ie vrij schel zijn, zeker op #34 mode... ook is ie vrij glazig, maar dat is waarschijnlijk het gevolg van het gebruik van 6550's ipv EL34's... ga toch eens een keertje uitzoeken, wat ie op andere buizen doet... niet dat ik niet tevreden ben, maar alleen al om het verschil in 2 volledig andere type buizen te horen in hetzelfde circuit :) die autobias is wat dat betreft een geweldige gimmick...

kassie
15 september 2011, 17:57
daar gaat het mij niet om... ik heb zelf inmiddels wel "in the flesh" gehoord, dat de AFD behoorlijk wat bijterig gain uit de hoge hoed kan toveren (tja, dat was een inkoppertje... :D)
dus aanschouwende, dat een technisch gezien kleine verandering een vrij groot verschil kan geven... ben ik helemaal met je eens...

maar je deelt mede dat santiago de mod niet subtiel vond, wat ik nergens terug kan horen, door te beweren dat santiago letterlijk zegt: "de voicing is completely different"... en dat zegt ie niet... hij zegt:"the tonecircuit is completely standard marshall, but the voicing is different... the preamp has been revoiced" en dan later nog eens:"the tonecontrol is completely unmodified"

heb nou een aantal keren dat ding opengetrokken en inderdaad kan ie vrij schel zijn, zeker op #34 mode... ook is ie vrij glazig, maar dat is waarschijnlijk het gevolg van het gebruik van 6550's ipv EL34's... ga toch eens een keertje uitzoeken, wat ie op andere buizen doet... niet dat ik niet tevreden ben, maar alleen al om het verschil in 2 volledig andere type buizen te horen in hetzelfde circuit :) die autobias is wat dat betreft een geweldige gimmick...

Jep, dan zijn we het met elkaar eens. Filmpje van vroeger verkeerd opgeslagen in de hersenpan.

Ik ken de AFD100 niet, en de desbetreffende gemodde JCM800 ook niet, maar ik verwacht wel dat de inhoud van de afd compleet anders is t.o.v. een vintage marshall (op de tonestack na die standaard is). Qua sound is wel gezocht naar een vergelijk. Dus dat gritty en glazige waar je het over hebt, komt inderdaad overeen met heet opgestookte preamp buisjes. (preamp buisjes maken vanzichzelf een hele onnatuurlijke en glazige distortion wat niet te vergelijken is met eindbuis oversturing). Maar zeker ook de combinatie tussen preampbuisjes, eindbuizen en de trafo resulteren in een bepaald karakter. Ik weet het karakter van 6550 zo niet, maar als ze meer 'HIFI' reageren kan dat verklaren dat het zo glazig wordt. Ik verwacht wel dat de EL34 wat meer smooth zullen klinken. Indien de versterker luid staat ingesteld.

Vind je de AFD ook responsief? Hoe dynamisch is hij qua plectrum aanslag? Gaat hij van clean naar distortion regelbaar met een zachte of harde plectrumaanslag? (bijvoorbeeld in vergelijk met een fender). Hoe minder dynamisch, vaak hoe hoger de spanning op de preampbuizen maar wel meer gain.

En tja, Slash wat een held. Wel decadent dat hij nu al 2 sigs heeft. Nergens voor nodig. Een jubilee is toch al niet te overtreffen. :soinnocent:

big dooley
15 september 2011, 19:05
Jep, dan zijn we het met elkaar eens. Filmpje van vroeger verkeerd opgeslagen in de hersenpan.

Ik ken de AFD100 niet, en de desbetreffende gemodde JCM800 ook niet, maar ik verwacht wel dat de inhoud van de afd compleet anders is t.o.v. een vintage marshall (op de tonestack na die standaard is). Qua sound is wel gezocht naar een vergelijk. Dus dat gritty en glazige waar je het over hebt, komt inderdaad overeen met heet opgestookte preamp buisjes. (preamp buisjes maken vanzichzelf een hele onnatuurlijke en glazige distortion wat niet te vergelijken is met eindbuis oversturing). Maar zeker ook de combinatie tussen preampbuisjes, eindbuizen en de trafo resulteren in een bepaald karakter. Ik weet het karakter van 6550 zo niet, maar als ze meer 'HIFI' reageren kan dat verklaren dat het zo glazig wordt. Ik verwacht wel dat de EL34 wat meer smooth zullen klinken. Indien de versterker luid staat ingesteld.

Vind je de AFD ook responsief? Hoe dynamisch is hij qua plectrum aanslag? Gaat hij van clean naar distortion regelbaar met een zachte of harde plectrumaanslag? (bijvoorbeeld in vergelijk met een fender). Hoe minder dynamisch, vaak hoe hoger de spanning op de preampbuizen maar wel meer gain.

En tja, Slash wat een held. Wel decadent dat hij nu al 2 sigs heeft. Nergens voor nodig. Een jubilee is toch al niet te overtreffen. :soinnocent:

6550's worden vaak vergeleken met KT88's, maar de KT88 is echt ontworpen voor muziekdoeleinden... de 6550 was eigenlijk bedoeld als servo versterker en was gebaseerd op de 6L6... in de AFD en amerikaanse uitvoeringen van de JMP's en JCM800's draaiden ze op EL34 specs... alleen de VBA400 maakt echt gebruik van het hoge vermogen wat ze kunnen dissiperen... de headroom is erg hoog, wat eigenlijk mijns inziens door de vrij hoge mate van preamp oversturing van de AFD als voordeel beschouwd kan worden... als ze dan uiteindelijk oversturen worden ze niet sponzig... ze klinken vrij hard en houden meer definitie.. (iets wat slash ook in 1 van de andere video's omschrijft als: "harder sounding")

de AFD is simpelweg bedoeld als scheurijzer en clean is dan ook een vrij zwak punt... er is wel respons, maar niet in de mate als dat een EL34 of 6L6 gestookte versterker dat heeft en als je dit echt wil, moet je heel conservatief met de gainsetting omspringen en de master flink openzetten (gelukkig zit die attenuator erin :))

gritty wil ik het niet echt noemen... maar wel erg bijtend... heb geëxperimenteerd met de JVM preamp (in high gain modes) in de AFD eindtrap en dat noem ik gritty :) de JVM eindtrap is ontzettend stijf en dat werkt perfect voor dat high gain spul... heb ook beide eindtrappen tegelijkertijd gebruikt bij de JVM preamp (soort van stereo dus) en dat is een best of both worlds...

ben momenteel bezig met een schakelsysteem waarbij ik JVM of AFD preamp kies, waarvan het signaal dan terugkomt in mijn pedalenbak, door een delay en/of chorus pedaal gaat, teruggaat naar de JVM, zodat ik de reverb ervan kan gebruiken (dus ook tijdens AFD preamp keuze) en dan zich opsplits in JVM en AFD eindtrap... de AFD eindtrap werkt op zijn tandvlees, maar wordt qua volume in de hand gehouden door de attenuator, terwijl de JVM eindtrap gewoon clean en strak blijft, waarbij het volume in balans wordt gehouden dmv de mastervolume... schakel ik de FX-loop van de AFD uit en stuur ik signaal naar beide preamps, dan staat iedere versterker op zichzelf
de AFD drijft 2 G12H30 anniversary's, terwijl de JVM 2 V30's moet martelen... vrij ingewikkelde manier van aansluiten, maar tot zo ver werkt alles goed en klinkt het als een klok :)