PDA

View Full Version : Knuckle Sandwich (fingerstyle akoestische gitaar) eigen nummer



Harald
30 augustus 2011, 21:49
Een eigen nummer. Normaal schrijf ik vooral medium tempo of balladachtige dingen. Hier eens de adhd aanpak geprobeerd :) Begint met wat freestyle wrestling, daarna wordt het meer standaard boom chick.

Enjoy!


http://www.youtube.com/watch?v=BCD_ddqIZG0

Ernest01
30 augustus 2011, 22:37
Goed nummer. Ik hoor er bekende dingen in - kan ze zo niet meteen benoemen - maar het klinkt prima. Heb bewondering voor je vingervlugheid. ADHD of niet, ik heb ervan genoten. :ok:

Thiez
30 augustus 2011, 22:46
Ik denk af en toe wat sacksioni invloeden te horen. Zeker een heel gaaf stuk, klinkt lekker en wordt ook niet saai om te luisteren. *zet hem voor 3e keer aan*

Jedeel
30 augustus 2011, 23:51
Weer een mooie compositie en heel mooi gespeeld. Wat een snelheid!!!!
Ik hou het ook op 'soms klinken als' Sacksioni. Perfect!

(Ik moest wel effe checken of het een 'andere' Harald was vanwege die baard :) )

Cubone
31 augustus 2011, 01:14
Dit ligt voor mij wel heel dicht bij het virtuoos gitaar spel, dat ik gewend ben van al mijn gitaar helden !!

Als ik jouw techniek had, dan zou ik overal met een akoestisch gitaar rondlopen en die tevoorschijn halen als er leuke meisjes in de buurt waren..

Instant score !! :seriousf:

Ik heb er van genoten.


Greetz,

:ok:

rijsberman
31 augustus 2011, 02:13
het klinkt prima. Heb bewondering voor je vingervlugheid.

Wat Ernest zegt :ok:

Harald
31 augustus 2011, 08:33
Bedankt! Harry Sacksioni is idd. een invloed. Bij elke Nederlandse akoestische gitarist van mijn generatie vermoed ik trouwens. Maar bij dit nummer had ik hem juist helemaal niet in gedachten... grappig dat hij dan toch genoemd wordt. Blijkbaar sterker dan ik :crazyhappy:

@Jedeel, baard is niet zo nieuw... wordt weer tijd wat akoestisch live te doen denk ik... je kunt je natuurlijk op 11 september in Amersfoort op de cd presentatie van onze band komen overtuigen van de echtheid van de baard ;)
Voorprogramma is akoestische blues (niet ik trouwens) en ik speel 1 nummer op resonator.

@Cubone, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat een bekend deuntje van 3 akkoorden en vooral niets moeilijks beter werkt... of een afgetraind lichaam (maar dat zal dat van mij wel nooit meer worden ben ik bang :seriousf: ) En meisjes, dat is voor mij sowieso te jong :( ;)

Enne, (mag ook via PM als je dat liever doet)... bijna? Overigens, geen illusies daar, ik heb een paar keer de kans gehad om met mensen als Gareth Pearson, Tommy Emmanuel of een Andreas Oberg te spelen. Dat zijn echte virtuozen. Als je ziet wat die mensen zo even uit hun mouw schudden. Andreas Oberg kende ik toen nog niet... ongeloofelijk!

Merk trouwens wel dat ik echt even inhoud voordat ik aan het tappen begin. Heeft met opname te maken. Dat is op een akoestische net wat lastiger om gelijk toon te krijgen op die hoge e snaar... En dan moet je nog oppassen dat je niet vooral het geklop van de vinger op de hals hoort...

Eygen
31 augustus 2011, 09:05
Sacksioni hoor ik er ook in, dat was het eerste waar ik aan moest denken. Ook jouw Egyptian Reggae, met de verschillende partijen door elkaar heen, heel typisch Sacksioni. Erg goed!

Don Capo
31 augustus 2011, 09:07
Prachtig Harald. Er valt nog een hoop te leren voor me als ik dit zo zie....

Harald
31 augustus 2011, 10:54
Bedankt! :)

TimoSomers
31 augustus 2011, 11:14
Wow erg vet hoor Harald!!!
Vind die harpachtige dingen (1.14) ook heel tof!

DTmaster
31 augustus 2011, 11:57
wat een Held ben jij Wauw :)!!!


ben even stil!

Harald
31 augustus 2011, 12:14
Thanks! :)

@Timo, de eerste is A mixolydisch, de tweede G mixolydisch, vanuit de 3e positie. Dubbele aanslagen op dezelfde snaar vermijden, en als een noot als open snaar beschikbaar is gebruik je die ook bijna altijd. De noten in elkaar laten vloeien en je krijgt het harp effect. Met puur flatpicking zal het tegenvallen omdat je continu aan het stringskippen bent, maar met hybrid picken moet het lukken. Wel een clean geluid gebruiken. Met vervorming zal het niet mooi klinken... Misschien daarom dat je het bij de shredders eigenlijk nooit hoort.

Nadeel van die open snaren is wel weer dat de mogelijkheden beperkt zijn. Het is vrijwel onmogelijk nog echt iets heel origineels te bedenken. Effect kan juist langzaam trouwens heel mooi harpachtig worden, als je boven de 12e fret gaat aanslaan :)


En het is van dat 'dom erin stampen, spiergeheugen' werk. Elke normale logica in vingerzettingen is zoek...


Dit is de complete ladder waar de eerste run op gebaseerd is, ik sla met duim, en 2 vingers aan, hierbij.

http://dl.dropbox.com/u/34747640/amixolydisch.jpg

DTmaster
31 augustus 2011, 13:19
kan je ook eens I go to Rio opnemen zoals het hoort ;)

Cubone
31 augustus 2011, 15:45
@Cubone, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat een bekend deuntje van 3 akkoorden en vooral niets moeilijks beter werkt... of een afgetraind lichaam (maar dat zal dat van mij wel nooit meer worden ben ik bang :seriousf: ) En meisjes, dat is voor mij sowieso te jong :( ;)

Enne, (mag ook via PM als je dat liever doet)... bijna? Overigens, geen illusies daar, ik heb een paar keer de kans gehad om met mensen als Gareth Pearson, Tommy Emmanuel of een Andreas Oberg te spelen. Dat zijn echte virtuozen. Als je ziet wat die mensen zo even uit hun mouw schudden. Andreas Oberg kende ik toen nog niet... ongeloofelijk!

Merk trouwens wel dat ik echt even inhoud voordat ik aan het tappen begin. Heeft met opname te maken. Dat is op een akoestische net wat lastiger om gelijk toon te krijgen op die hoge e snaar... En dan moet je nog oppassen dat je niet vooral het geklop van de vinger op de hals hoort...

Er gaan punten vanaf omdat je met een Capo speelt :seriousf: Nee grapje.
Het is niet dat ik foutjes hoor, dat ik BIJNA zeg. Ik ben ff wat genuanceerder/voorzichtiger met mijn uitspraken.. Wat mij betreft IS het gewoon virtuoos ;)

En nu ga ik maar snel die 3 akkoordjes leren ! schijnt dat wonderwall het heel goed doet bij de dames :seriousf:


Greetz,

:B

Harald
31 augustus 2011, 16:31
Die capo is erin gephotoshopped :sssh: :seriousf: Maar sommige dingen doe ik idd. even snel zonder capo, als een leerling de capo al op zijn gitaar heeft zitten... lukt lang niet met alles, maar soms kan het. Bij dit soort nummers, no way, trouwens... dit drijft op spiergeheugen.

Capo's zijn underrated ;) Voor sommige dingen zijn open akkoorden juist geweldig. Vooral jazz gitaristen lijken erg tegen te zijn, en gebruiken allemaal schuifbare voicings. Klagen dat je niet teveel in de echte gitaartoonsoorten mag spelen... maar vervolgens speel je vrijwel uitsluitend Eb, en Bb (of C- en G-) Heeft er vast totaal niets mee te maken dat dat dan weer makkelijk is voor de toeters ;) Voor de shredders is een capo wel weer wat onwerkbaar. De kans dat de snaar blijft hangen na een bend is net wat te groot. Maar als je in je eentje een zanger begeleidt is het erg handig. En ook voor dit soort solo stukken, soms klinkt het gewoon beter als het wat hoger is.

@DTMaster kunnen, zou kunnen, maar niet op het tempo van Tommy... net nog even bekeken... Rio is zo'n stuk dat je eerst een half jaar elke dag moet laten langskomen voordat je het opneemt. En in dit geval heb ik zoiets van 'die is van Tommy' Verder niets aan toe te voegen. Gaat dus niet gebeuren denk ik. Er zijn trouwens best wat goede covers van amateurs te vinden. Het is 'doable' Ik hoorde dat arrangement voor het eerst op een franse liveopname die iemand me toegestuurd had, en wist dat ik dat liedje kende (moest toen denken aan Barry Manilow, maar dat is zo'n andere quasi disco draak), lag helemaal dubbel van het lachen. Toch leuk, om van zo'n campy dingetje gewoon nog iets leuks van te brouwen ook! En die open string runs zijn erg gaaf. Maar die moet je gewoon rustig aan opbouwen. Ik zou Knuckle Sandwich eigenlijk ook nog net een tandje sneller willen doen, en soms lukt dat, maar voor een opname is dat weer een ander verhaal. Zo'n nummer als I go to Rio, dan is het eigenlijk leuker om zelf iets te zoeken dat je bewerkt. Dat is dan jouw ding, ipv jij die iemand naspeelt. Als ik nog eens wat van Tommy op youtube neerzet is dat denk ik toch echt een compositie van Tommy. Misschien wel nog eens een medley met Chet Atkins dingetjes. Die heb ik dan weer voornamelijk van Tommy's uitvoeringen uitgevogeld.

Daarnaast, heb nu nog 7 videootjes klaarstaan, en wil kijken of ik er nog wat kan opnemen nu ik even een camera heb waarmee ik het makkelijk op de pc kan overzetten. Voorlopig kan ik iig even vooruit met plaatsen :)

LaurentB
31 augustus 2011, 21:10
Sodeju... erg indrukwekkend!

aaronstonebeat
31 augustus 2011, 22:46
Ik zag je filmpje al op youtube voorbij komen voordat ik dit onderwerp bij de 'nieuwe berichten' ontwaarde. Nondedju man! Wat kun jij tekeer gaan op een akoestische gitaar.

Als ik zo kon vingerpikken om rockabilly en dergelijke te spelen :crazyhappy:

Triggy
31 augustus 2011, 23:59
Heel gaaf hoor!
Mijn complimenten:rockon:

Harald
1 september 2011, 08:33
Bedankt !

Don Capo
1 september 2011, 08:35
Gaat die workshop van jou nog door op de meeting?

Harald
1 september 2011, 08:53
Hangt ervan af of er genoeg interresse is. Tot nu toe ben je de enige, maar het is nog lang geen januari. Wil best wat dingen laten zien/uitleggen. En anders kun je me altijd zo even aanspreken :)

Die open string runs kun je trouwens ook prima in flamenco verwerken, leent zich heel goed voor nylonsnarige gitaar. Dan wordt het echt heel harpachtig.

Hoop dat je vinger goed herstelt trouwens.

Don Capo
1 september 2011, 12:25
Toch jammer he, dat er zo weinig niet-electrische gitaristen op zo'n meeting komen.....

Ik houd me aanbevolen in ieder geval, hopelijk volgen er nog wat meer leden die interesse hebben. Na het zien van dit filmpje moeten er toch zeker meer leden zin in een workshop hebben me dunkt.

Vinger geneest goed, dank je. Bleek uiteindelijk erg mee te vallen. Is inmiddels helemaal dicht en ik zie er al bijna niks meer van. Wel een waarschuwing om voorzichtiger om te gaan met nieuwe, goede, messen....

Harry
1 september 2011, 17:08
dammit........ dit is echt enorm goed....... :crazyhappy:

Jedeel
1 september 2011, 17:30
Gaat die workshop van jou nog door op de meeting?

Welke workshop en welke meeting?
Heb ik een draadje gemist? :???:

Edit: Hebbes...... de winter-meeting (via het draadje van Bibi-Stevie)

Don Capo
1 september 2011, 18:48
Kom ook zou ik zeggen!

grayfink
1 september 2011, 18:52
Ik heb het met verbazing en bewondering bekeken en aangehoord. Erg goed. :)

Harald
1 september 2011, 22:07
Thanks!

@ Jedeel: yes, kom ook, dan zijn er al twee :). En het is nog geen januari, mogen er best meer worden. Meer dan een man of 10 en het wordt al snel meer een praatje/demonstratie. Maar dat zien we dan wel.

Han S
1 september 2011, 22:11
Eigenlijk kun je best aardig spelen Harald. :D

Harald
2 september 2011, 07:49
't werd tijd... :seriousf:

JBMusicist
2 september 2011, 11:53
Dat is pas een performance hopelijk leer ik ooit zo spelen ;).

Jedeel
2 september 2011, 12:12
@ Harald en Don Capo: "helaas" ben ik dan op wintersport.
(Ik had anders graag gekomen!)

Harald
3 september 2011, 09:20
@Jedeel ga je nu zo vaak op vakantie of is het opzet? ;)"

@JBCMusicist bedankt

chris c
5 september 2011, 15:22
Schitterend !!!

Jedeel
5 september 2011, 16:30
@Jedeel ga je nu zo vaak op vakantie of is het opzet? ;)"


Het lijkt vaak Harald ('slechts' 2x per jaar), maar het valt toevallig weer samen
met 2 'gitaarbezigheden'. :soinnocent:

savale
6 september 2011, 10:35
Wowzers! :lovelove: Hoe leer je zo spelen? :D Het is niet iets dat ik normaal luister dus kan het moeilijk vergelijken, maar het pakt me zeker.

Harald
6 september 2011, 10:41
@Chris C bedankt! :)
@Jedeel misschien zie ik je zondag in Amersfoort bij onze cd presentatie, maar dat had ik geloof ik al gemeld?
@Savale bedankt! Dit soort nummers is vooral stug dooroefenen ;) Voor de open string runs, zie tab voorbeeldje eerder in topic. Het principe is bij die dingen meestal wel hetzelfde. Variant heb ik in de topic over I go to Rio van DTMaster gepost. Die werkt ook met vervorming op een elektrische nog best goed.

Riky
6 september 2011, 13:44
Erg indrukwekkend en erg goed gespeeld!

Han S
6 september 2011, 14:07
Kom op jongens, Harald krijgt nog kapsones op deze manier. :D

Riky
6 september 2011, 14:23
iemand die zo speelt mag dat van mij best een beetje hebben;)

Harald
7 september 2011, 08:29
@Riky bedankt!
@HanS hoop dat ik daar ondertussen een beetje overheen ben. Maar vind het wel leuk :) Moest trouwens toch wel even grinniken toen ik deze zin in een duitse recensie van onze band-cd las
Und Gitarrist Harald Koll klingt kann alles zwischen rauhen Riffattacken und Solos mit gehörigem Santana-Flair. kan alles... en dan heeft hij eigenlijk nog niets van het echte akoestische werk gehoord ;)

´Just being serious´ ik kan best leuk spelen, en bij vlagen ook geintjes uithalen waardoor mensen denken dat het allemaal vreselijk knap is. Maar ik heb net te vaak naast echte virtuozen staan spelen. Als je van dichtbij ziet wat een Tommy Emmanuel, of de jazz gitarist Andreas Oberg schijnbaar volkomen achteloos uit hun mouw weten te schudden... het is bij mij toch eerder een kwestie van stug doorgaan en blijven proberen dan een echt natuurtalent. Het enige echte talent dat ik als gitarist heb is dat ik het gewoon vreselijk leuk vind om te spelen. En nu denk ik dat het langzaam aan eindelijk een beetje begint te klinken.... dacht ik 10 jaar geleden ook, en 5 jaar geleden ook... en over 5 jaar denk ik dat vast alweer. Dat weerhoudt me er overigens niet van om intens te genieten als ik de kans heb om met iemand te spelen die mij met gemak weg kan spelen, zoals een Tommy of een Andreas Oberg, of Josho Stephan. Ik heb iig een paar keer de kans gehad om met mijn helden te kletsen en spelen, of met mensen die ik nog niet kende en die gewoon belachelijk goed zijn. Ik kan het ook prima naar mijn zin hebben als ik een leerling help om iets onder de knie te krijgen, zelfs als dat heel basic is. Mag dus niet klagen.